:

Vad kan man dra av på reavinstskatt?

Innehållsförteckning:

  1. Vad kan man dra av på reavinstskatt?
  2. Hur kan jag minska reavinstskatten?
  3. Får man dra av lagfart vid försäljning?
  4. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  5. Vilka avdrag kan man göra som husägare?
  6. Vad får man göra avdrag för vid försäljning av hus?
  7. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?
  8. Får man göra avdrag för Hemnet?
  9. Kan man slippa reavinstskatt?
  10. Vilka avdrag får man göra Skatteverket?
  11. Får man dra av vitvaror i deklarationen?
  12. Får man dra av flyttkostnader vid försäljning?
  13. Måste man ha kvitton för avdrag?
  14. Måste man köpa en dyrare bostad för att få uppskov?
  15. Hur mycket avdrag får man göra?

Vad kan man dra av på reavinstskatt?

Reavinst eller realisationsvinst är ett äldre begrepp för kapitalvinst, alltså den eventuella vinst du gör vid en bostadsförsäljning. På kapitalvinsten betalar du en vinstskatt eller en kapitalvinstskatt. Om bostaden istället säljs med förlust blir det en reaförlust. Både vid vinst och förlust ska försäljningen tas upp i inkomstdeklarationen.

Hur kan jag minska reavinstskatten?

Att sälja ditt hus är ett stort beslut som kan ha en rad olika skattekonsekvenser. Det är viktigt att du är medveten om dessa konsekvenser innan du går vidare med försäljningen, så att du kan planera och agera på rätt sätt. I denna artikel kommer vi att gå igenom de potentiella skattekonsekvenserna av att sälja ditt hus och ge dig en grundläggande förståelse för hur dessa påverkar din situation.

En av de viktigaste skattekonsekvenserna att känna till när du säljer ditt hus är reavinstskatten. Reavinstskatten är den skatt du betalar på den vinst som du gör vid försäljningen av din bostad. Skatten beräknas på skillnaden mellan ditt anskaffningsvärde (det du betalade för bostaden när du köpte den) och det pris du får när du säljer den, minus avdragsgilla poster som mäklararvode och renoveringskostnader.

Får man dra av lagfart vid försäljning?

När du köper ett hus ansöker du om att bli registrerad som fastighetens ägare hos Lantmäteriet. Lagfarten är själva beviset på att du äger din fastighet. Kostnaden för en lagfart kallas för stämpelskatt. Den ligger på 1,5 % av köpeskillingen eller taxeringsvärdet, beroende på vilket som är högst. Du betalar också en avgift för ansökan på 825 kronor. Banken brukar hjälpa till med ansökan om lagfart.

När du tar ett lån hos banken för ditt hus kan du behöva använda fastigheten som pant, som säkerhet för lånet. Banken sköter i de flesta fall ansökan om inteckning. Pantbrevet är själva beviset på att inteckning beviljats. Ett bevis på att banken äger en del av din bostad, den del som är belånad. De gör att om du missköter betalningen av dina lån kan banken kräva att du säljer bostaden för att de ska få tillbaka det utlånade beloppet. Om säljaren redan har lån på huset kan det finnas pantbrev som du kan ta över. Då är det mellanskillnaden mellan befintliga pantbrev och ditt bolån som behöver intecknas. Det är alltså ekonomiskt fördelaktigt om det redan finns pantbrev på huset. Nya pantbrev kostar två procent i stämpelskatt av pantbrevets belopp samt en avgift på 375 kronor. Banken kan ofta hjälpa till med uttag av nya pantbrev.

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Vilka avdrag kan man göra som husägare?

Rotavdrag är säkert en term du kommit i kontakt med tidigare, men det är inte alla som har koll på vad avdraget faktiskt innebär och hur man nyttjar det. Avdraget kan användas av privatpersoner som anställer hantverkare för att utföra hemförbättringar. Hemförbättringar är ett brett begrepp som kommer tydliggöras längre ner i artikeln, men generellt gäller det renoveringsprojekt och byggprojekt av alla möjliga slag. Dock finns det vissa undantag som inte omfattas av rotavdrag, och vi kommer gå igenom hur du ska göra för att se vad som gäller för just ditt projekt.

Begreppet avdrag kan också leda till en viss förvirring, då det egentligen inte handlar om en faktisk kostnad som man sedan drar av i deklarationen. Det framkommer tydligt i exemplen nedan att avdraget liknar mer en rabatt på arbetskostnader, snarare än en utgift som du sedan får tillbaka pengarna för. För enkelhetens skull håller vi oss till begreppet avdrag i förhoppningen om att det blir tydligt vad det egentligen innebär.

Vad får man göra avdrag för vid försäljning av hus?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Flyttstädningen är ju en kostnad som du har i samband med din flytt. För dig som säljer en bostad kanske det kan verka som en självklarhet att du ska få dra av för flyttstädning på deklarationen, men så är det inte. Du kan inte dra av för flyttstädning eller flytt på din deklaration. Men det betyder inte att det här ändå är något som är väl värt att investera i.

Får man göra avdrag för Hemnet?

Om en bostadsrätt anses vara en privatbostadsrätt, näringsbostadsrätt eller oäkta bostadsrätt beror både på den faktiska användningen av bostaden och på egenskaperna hos bostadsföretaget (till exempel bostadsrättsföreningen). Det i sin tur påverkar hur eventuell vinst beskattas och hur du ska deklarera försäljningen.

Med privatbostad menas en bostad vars yta till mer än 50 procent används eller är avsedd att användas av dig som ägare eller dina närstående för permanent boende eller som fritidsbostad. Uppfylls inte kraven är bostaden en så kallad näringsbostadsrätt. Bedömningen av om bostadsrätten är en privatbostad eller inte görs alltid på försäljningsdagen.

En privatbostadsrätt eller näringsbostadsrätt måste vara en del i ett privatbostadsföretag (till exempel en äkta bostadsrättsförening), annars är det en oäkta bostadsrätt, det vill säga en andel i ett oäkta bostadsföretag.

Om du har sålt en privatbostadsrätt kan du använda tjänsten för att beräkna vinst och förlust på din bostadsförsäljning samt hur mycket skatt du behöver betala för din eventuella vinst.

Du räknar ut vinst eller förlust så här:

Försäljningspris- försäljningsutgifter- inköpspris- förbättringsutgifter- kapitaltillskott- andel av inre reparationsfond vid försäljningen+ andel av inre reparationsfond vid köpet+ återföring av uppskovsbelopp= vinst eller förlust

Kan man slippa reavinstskatt?

EES-området (Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet) består av de 27 EU-länderna (Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike) samt Island, Liechtenstein och Norge.

Du kan inte få bostadsuppskov om du säljer eller köper en bostad i Storbritannien efter utgången av år 2020.

Vilka avdrag får man göra Skatteverket?

De här avdragen gäller främst för dig som har en enskild näringsverksamhet eller ett handels- eller kommandit­bolag. Alla utgifter som krävs för din verksamhet får du dra av som kostnad.

Inom några områden (till exempel resor och lokalkostnader) finns det begränsningar eller schabloner för hur stort avdrag du får göra. Dina privata kostnader får du aldrig göra avdrag för.

Får man dra av vitvaror i deklarationen?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Får man dra av flyttkostnader vid försäljning?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Måste man ha kvitton för avdrag?

Jag har precis som många andra sparat varenda kvitto under mitt 30-åriga husägande. Har sålt 4 hus under perioden. Stora renoveringar har genomförts på alla 4 husen. Dvs jag har gjort stora avdrag för renovering, om-tillbyggnad.

Ingen gång har skattemyndigheten bett att få se ett enda kvitto.

Måste man köpa en dyrare bostad för att få uppskov?

Denna kalkylator hjälper dig att räkna ut om du uppfyller reglerna för att göra uppskov eller inte.

Om du uppfyller reglerna för slutligt eller preliminärt uppskov kan du använda kalkylatorn nedan för att räkna ut hur stort uppskov du kan göra.

Denna kalkylator räknar ut hur stort uppskov du kan göra och hur mycket du måste betala i skatt om du inte kan skjuta upp hela vinsten.

OBS, tänk på att din vinst + eventuellt gammalt uppskov måste uppgå till minst 50 000 kr för att du skall få göra uppskov.

Tänk även på att taket för uppskov är 3 miljoner kr per bostad. Om du äger din nya bostad ihop med någon annan måste du alltså ta hänsyn till att ni totalt kan göra uppskov på max 3 miljoner kr per person.

💡 OBS!Tänk på att skilja på uttrycken ”vinsten” och ”skatten” när du läser denna artikel. När man räknar och deklarerar uppskov är det vinsten man räknar på. Skatten på den vinsten är 22%. Om du vill betala av ditt uppskov i framtiden är det alltså bara skatten (22% av uppskovsbeloppet) som skall betalas.

✔️ Ett uppskov kan man skjuta framför sig så länge man vill och så länge man man inte säljer sin bostad och flyttar till en hyresbostad. Man kan skjuta vinstskatten framåt i tiden ända fram tills man dör, då får dödsboet betala av skatteskulden.

✔️ Man kan göra uppskov hur många gånger man vill så länge man uppfyller kraven. Du kan alltså flytta hur många gånger du vill och ändå skjuta med dig ditt uppskov.

Hur mycket avdrag får man göra?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.