:

Hur mycket får man dra av för hyra av lokal?

Innehållsförteckning:

  1. Hur mycket får man dra av för hyra av lokal?
  2. Kan privatperson hyra ut lokal till företag?
  3. Hur hanteras kostnader för lokaler i den egna bostaden?
  4. Kan mitt företag betala min hyra?
  5. Vad kan man dra av på enskild firma?
  6. Vad krävs för att hyra ut lokal?
  7. Hur vet Skatteverket att jag hyr ut?
  8. Är det moms på hyra av lokal?
  9. Vad kan man göra avdrag för enskild firma?
  10. När lönar det sig med enskild firma?
  11. Kan en enskild firma äga en bil?
  12. Hur mycket får man ta ut i hyra utan att skatta?
  13. Hur mycket får jag tjäna på att hyra ut?
  14. Hur mycket får jag hyra ut för utan att betala skatt?
  15. Hur bokför man hyra av lokal?

Hur mycket får man dra av för hyra av lokal?

Den som bedriver verksamheten i en särskilt inrättad del av den egna bostaden får dra av en skälig del av utgifterna för hyra, värme, el etc.

Någon exakt definition på vad som menas med särskilt inrättad del av bostaden finns inte. Det måste förstås vara fråga om ett utrymme som behövs för den bedrivna näringsverksamheten och som inte används för det privata boendet.

Du kan räkna med att det är betydligt enklare att få igenom avdrag för lokalkostnader om du har din huvudsakliga yrkesverksamhet i firman och då företaget har sitt fasta driftställe i fastigheten.

Kan privatperson hyra ut lokal till företag?

Avdrag i din privata inkomstdeklaration Om du är anställd av ditt aktiebolag och arbetar från hemmet kan du ha rätt till avdrag i din privata inkomstdeklaration. Detta gäller även dig som har annan arbetsgivare. Första kravet är att bolaget inte har något liknande arbetsutrymme där du kan utföra ditt arbete dvs det ska finnas ett behov av lokalen. Utrymmet ska också vara inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas som bostad i vanlig mening. Ett exempel är en tandläkare som bedriver sin praktik hemifrån. Är det istället fråga om ett utrymme som är inrett som ett vanligt kontorsrum är det tveksamt om det är tillräckligt för att få avdrag eftersom utrymmet ganska enkelt kan användas som en del av bostaden. Det som talar för att det skulle vara ok är om kontoret är ordentligt avskilt från den övriga privatbostaden. Det ska också finnas ett hyresavtal upprättat mellan dig och bolaget. Avdraget uppgår sedan till de merkostnader som du haft för uthyrningen i form av ökade kostnader för uppvärmning, el och vatten. Dvs det kan inte bli tal om några stora summor avdraget uppgår till.

Hyra ut till eget aktiebolag Ett bättre alternativ är då oftast att hyra ut den aktuella lokalen till ditt bolag. Dock är det samma krav som gäller som i situationen ovan. Bolaget ska ha ett reellt behov av att hyra lokalen. Det vill säga de har inte tillgång till liknande lokaler på annat håll. Utrymmet ska vara inrett på ett sådan sätt att det inte kan användas som bostadsändamål Det ska finnas ett hyresavtal upprättat mellan dig och bolaget

Hur hanteras kostnader för lokaler i den egna bostaden?

Är villkoren om särskilt inrättad del uppfyllda kan du få avdrag för skälig del av bostadskostnaden. Avdraget gör du under skattemässiga justeringar på NE-bilagan.

Enligt reglerna har du rätt till avdrag för skälig del av bostadskostnaden. För att bestämma det skäliga avdraget behöver du räkna ut hur stor del av dina totala kostnader som hör till det särskilt inrättade arbetsrummet. Är till exempel uppvärmningen jämt fördelad över hela din bostad beräknar du avdraget utifrån hur stor del av den totala ytan som hör till det särskilt inrättade arbetsrummet. Det vill säga om din bostad är 100 kvadratmeter och arbetsrummet 10 kvadratmeter blir ditt skäliga avdrag för värme 10 procent av den totala uppvärmningskostnaden. Har du till exempel inte något vatten indraget i arbetsrummet kan du inte göra något avdrag för vattenkostnader.

Kan mitt företag betala min hyra?

En del vet inte ens om att det faktiskt numera kan vara en möjlighet att låta bolaget köpa bostaden. Detta var tidigare förbjudet i vissa fall enligt särskilda stoppregler för fåmansföretag. Men dessa stoppregler är numera slopade sedan många år. Det är således ett alternativ som är möjligt.

Det finns dock ofta en vanföreställning om att det alltid skulle vara förmånligt skattemässigt att låta bolaget betala inköpet av bostaden. Men det är inte alls säkert. Tvärtom finns det en hel del som man både bör känna till och följa om företagets bostadsköp för ägaren inte ska bli en negativ överraskning. Det gäller både administration och skattekonsekvenser.

Vad kan man dra av på enskild firma?

Med avdrag i enskild firma menar man vanligtvis avdragsgilla kostnader, utgifter du kan bokföra som kostnader i den enskilda firman. Anledningen till att företagare är intresserade av att hitta godkända avdrag är att högre kostnader betyder lägre redovisat resultat. Man vill ha så lågt resultat som möjligt eftersom det ligger till grund för skatten i den enskilda firman. Dessutom får du som säljer momspliktiga varor eller tjänster tillbaka momsen när du köper varor och tjänster på företaget. En del utgifter ligger i gråzonen för att vara avdragsgilla, vilket gör att du både kan tjäna pengar och undvika skatteproblem om du har bra koll på dina avdrag. 

Vad krävs för att hyra ut lokal?

Ibland kan det bli aktuellt att hyra ut delar av en lokal, eller en hel lokal, i andra hand. Men vad säger hyreslagen? Björn Härdig på advokatfirman Lindahl ger här övergripande information om vad som gäller. Har ni fler frågor rörande andrahandsuthyrning får ni gärna höra av er till oss på [email protected] så ska vi försöka ge er svar.

Hyreslagen ger ett visst utrymme för att upplåta en lokal i andra hand. En hyresgäst som vill hyra ut i andra hand ska dock komma ihåg att andrahandshyresgästen inte kommer ha något avtalsförhållande med hyresvärden. Det är alltså fortfarande förstahandshyresgästen som är hyresvärd mot andrahandshyresgästen.

Hur vet Skatteverket att jag hyr ut?

Du ska registrera dig och betala moms om du svarar ja på alla de här frågorna:

Du bedriver skattepliktig ekonomisk verksamhet om du svarar ja på alla dessa frågor. Du ska därför betala moms på dina intäkter från uthyrningen.

Är det moms på hyra av lokal?

Vid de flesta försäljningar av produkter och tjänster i Sverige ingår moms. Men betalar man moms på hyra?

Generellt är uthyrning av fastigheter momsbefriat. Som fastighetsägare tar man alltså inte ut moms från hyresgästen. På grund av detta kan inte heller momsen kvittas mot ingående moms på produkter som köps in för exempelvis renovering.

Vad kan man göra avdrag för enskild firma?

Du får dra av alla utgifter du behöver för att bedriva din verksamhet. Vilka utgifter du får dra av beror på vad just din verksamhet kräver. Till exempel får du dra av för hundmat i din kennelverksamhet, men inte om du är massör. Grundregeln är att du får göra avdrag för det du måste köpa in för att kunna tjäna pengar i din verksamhet.

Inom några områden finns begränsningar eller schabloner för hur stort avdrag som får göras (till exempel resor och ökade levnadskostnader). Det kan du läsa mer om i Avdragslexikon för företag.

Du får göra avdrag direkt med hela utgiften för så kallade löpande kostnader, exempelvis material, telefon och resor. Om du köper in maskiner och inventarier för mer än ett halvt prisbasbelopp (24 150 kronor för inkomståret 2022 och 26 250 kronor för inkomståret 2023) måste du däremot fördela utgiften över flera år. Detta kan du läsa mer om på sidan Avdrag för värdeminskning (avskrivning).

När lönar det sig med enskild firma?

– Enskild firma är jättebra om du ska dra i gång en verksamhet och inte vet vad det blir av den.

Detsamma gäller om man driver verksamheten utan anställda och inte har så höga vinster.

Kan en enskild firma äga en bil?

En företagsbil kan underlätta många moment i arbetslivet, både för företaget och för dig som är anställd.  

Under 2018 fanns det cirka 300 000 tjänstebilar registrerade i Sverige. Det är många som anser att tjänstebilen är en nödvändighet för att klara jobbet och hålla kontakten med kunder såväl som leverantörer.

Hur mycket får man ta ut i hyra utan att skatta?

Du ska registrera dig och betala moms om du svarar ja på alla de här frågorna:

Du bedriver skattepliktig ekonomisk verksamhet om du svarar ja på alla dessa frågor. Du ska därför betala moms på dina intäkter från uthyrningen.

Hur mycket får jag tjäna på att hyra ut?

Många vet kanske redan att det finns en gräns på 50 000 kr innan man behöver betala skatt på sin hyresintäkt, men det finns undantag.

– Vad många inte känner till är att denna gräns inte gäller alla typer av bostäder, och att den skattepliktiga gränsen kan bli lägre om man är flera delägare, eftersom schablonavdraget gäller per bostad, säger Veronica Rosén, moms- och skatteexpert på Simployer.

Hur mycket får jag hyra ut för utan att betala skatt?

Skatteregler för uthyrning varierar beroende på bostadsform. Det finns olika skatteregler som påverkar din uthyrning beroende om det är ett privatbostad, en bostadsrätt eller hyreslägenhet. Du kan dock göra ett schablonavdrag på alla typer av boenden vid uthyrning när du deklarerar. På denna sida förklarar vi vad skatteregler innebär för din bostadsuthyrning. Har du en bostad som du vill hyra ut? Hos oss är det gratis att annonsera din bostad.

Hur bokför man hyra av lokal?

Under perioden april–juni 2020 kunde hyresvärdar inom vissa branscher komma överens med sina hyresgäster om sänkt hyra och få 50% av sänkningen kompenserad via statligt stöd, dock maximalt 25% av den ordinarie hyran. Det är hyresvärden som erhåller och redovisar stödet; hyresgästen får en sänkt hyra [5010]. Om uthyrningen är momspliktig ska hyresgästen stå för momsen eftersom stödet är momsfritt. 

Här kan du läsa mer om stödet vid hyresnedsättningar