Hur gör man adressändring för dödsbo?
Innehållsförteckning:
- Hur gör man adressändring för dödsbo?
- Vad händer med posten vid dödsfall?
- Vilken adress har dödsboet?
- Hur ändrar man vart man är folkbokförd?
- Måste man göra flyttanmälan och adressändring?
- Vem kan göra arvskifte?
- Hur gör man ett arvskifte själv?
- Får man röra dödsbo innan bouppteckning?
- Vad är skillnaden på adressändring och flyttanmälan?
- Måste man ändra adress hos Skatteverket?
- Vad händer om man inte gör adressändring?
- Vilka ska man kontakta vid adressändring?
- Kan man göra ett arvskifte själv?
- Måste arvskifte registreras hos Skatteverket?
- Vad kostar en bouppteckning och arvskifte?
Hur gör man adressändring för dödsbo?
Ungefär en vecka efter att ett dödsfall ägt rum skickar Skatteverket ut en fråga om adressändring för dödsboet. Adressanmälan kan bara lämnas skriftligen, och kan inte skickas in genom mejl eller göras digitalt. Om inte detta görs kommer viktiga brev som exempelvis skickas med anledning av dödsboets inkomstbeskattning komma till fel adress och väsentlig information kan gå förlorad. Läs mer för att lära dig om hur man adressändrar ett dödsbo och vad som är viktigt att tänka på!
Vad händer med posten vid dödsfall?
Följ
När någon går bort kommer åtkomsten till inkorgen att raderas. Det gäller alla med läsåtkomst. Myndigheter kan inte längre skicka e-post till personen.
Vilken adress har dödsboet?
När en person dör övergår alla ägodelar, avtal och skulder till ett så kallat dödsbo. Företrädare för dödsboet är dödsbodelägarna. Vem som är dödsbodelägare framgår av bouppteckningen som ska vara registrerad hos Skatteverket.
I väntan på bouppteckningen kan någon tillfälligt ta hand om och vårda egendomen, till exempel den som har bott tillsammans med den avlidne.
Hur ändrar man vart man är folkbokförd?
Skatteverket (folkbokföringen) erbjuder en tjänst till dig som har en säker, digital brevlåda för myndighetspost. Du får ett meddelande så fort din folkbokföringsadress ändras i folkbokföringen. Tjänsten är gratis och det är ett snabbt och säkert sätt att hålla koll på att vi har rätt adress till dig.
I den digitala brevlådan anger du själv om du vill ha ett sms eller ett mejl när du får myndighetspost från Skatteverket eller andra myndigheter. Sedan loggar du in med e-legitimation (exempelvis mobilt bankID) i den säkra digitala brevlådan och kan läsa informationen/brevet från Skatteverket.
Har din folkbokföringsadress ändrats utan din vetskap ska du ta kontakt med folkbokföringen på Skatteverket.
Denna e-tjänst finns redan idag. När du använder den för flyttanmälan tar det bara några minuter för ändringen att slå igenom i folkbokföringsregistret. Gör du flyttanmälan i god tid (men helst max 1-2 veckor innan du ska flytta), slår ändringen igenom på den flyttdag som du angett. Du kan när som helst logga in igen för att kontrollera om dina uppgifter har ändrats.Läs mer om Flyttanmälan på skatteverkets webbplats.
Måste man göra flyttanmälan och adressändring?
- Anmäl flytt för dig själv och övriga familjemedlemmar som bor på samma fastighet.
Här kan du se Skatteverkets film om hur du gör en flyttanmälan på webben.
Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket.
Använd tjänsten Flyttanmälan – då tar vi emot din anmälan direkt.
Vem kan göra arvskifte?
Den avlidnes egendom skiftas mellan delägarna i dödsboet. Om den avlidne inte har haft ett testamente är det arvsordningen som bestämmer vilken arvsandel var och en får.
Till egendomen som ska skiftas hör de tillgångar som räknas upp i bouppteckningshandlingen.
Om den avlidne vid sin död var gift ska makarnas egendom avvittras före arvet kan skiftas. Avvittring behöver inte göras om makarna inte alls har giftorätt i varandras egendom.
Arvet skiftas i regel så att arvsandelarna för var och en bestäms först. Exempelvis om det finns tre arvingar i samma släktgren (såsom syskon) är arvsandelen för var och en 1/3. Med hjälp av arvsandelen beräknas hur stor varje arvinges andel är av värdet på hela dödsboet. Arvingarna får sin andel exempelvis som pengar eller fast egendom.
Hur gör man ett arvskifte själv?
Att ta hand om ett dödsbo kallas också för att förvalta ett dödsbo. Dödsboförvaltningen går till enligt följande steg:
Följande personer är dödsbodelägare och ansvariga för bouppteckning och arvskifte:
- Make/sambo
- Legala arvingar, alltså de som enligt lag ska ärva den avlidne
- Universella testamentstagare, alltså de som enligt ett testamente ska ärva den avlidne
Dödsbodelägarna måste gemensamt ta hand om dödsboet. Under förvaltningen av dödsboet måste flera beslut tas. Det kan vara om att sälja värdepapper, avsluta bankkonton, hur tillgångarna ska fördelas och mera. Eftersom förvaltningen ska ske gemensamt måste dödsbodelägarna vara överens.
Om dödsbodelägarna inte kommer överens om hur arvet ska delas upp kan en skiftesman utses av tingsrätten. En av dödsbodelägarna måste då ansöka om skiftesman.
En skiftesman värderar arvet och fördelar det mellan arvingarna. Att ansöka om en skiftesman kostar 900 kronor och görs hos tingsrätten. En skiftesman har rätt till arvode för sitt arbete.
Får man röra dödsbo innan bouppteckning?
Juridik vid dödsfall
Vad gäller vid bodelning ? Får man gå in och tömma en lägenhet innan bouppteckningen gjort och två dagar innan personen avlidit ?
Vad är skillnaden på adressändring och flyttanmälan?
Den grundläggande registrering som sker av den svenska befolkningen kallas för folkbokföring. Hur den går till regleras av Folkbokföringslagen. I samband med flytt, giftermål eller namnbyte ska du vända dig till Skatteverket som sköter folkbokföringen. Saker som påverkas är bland annat var du betalar skatt, rättighet till olika bidrag och var du ska rösta.
Inom folkbokföringen finns en grundregel som säger att du ska bokföras där du bor, oavsett vem som är ägare till den aktuella bostaden. Du kan till exempel vara inneboende hos någon annan och inte själv äga bostaden, men ändå vara folkbokförd på adressen. Skatteverkets definition är att du anses vara bosatt på den adress där du regelbundet sover för natten.
Måste man ändra adress hos Skatteverket?
Det kan ibland vara svårt att veta vilken adress du ska vara folkbokförd på. Vi har listat några olika exempel, men är du osäker eller har frågor kan du kontakta oss.
Om du flyttar hemifrån för att plugga på universitet eller högskola ska du göra en flyttanmälan. Det spelar ingen roll om du flyttar in hos en kompis, till ett studentrum eller till en egen lägenhet. Du ska meddela Skatteverket din nya adress oavsett om din nya bostad finns i din hemstad eller på en annan ort.
Vad händer om man inte gör adressändring?
Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!
För att få svar på din fråga så får vi gå in och kika i Folkbokföringslagen (FOL).
Vilka ska man kontakta vid adressändring?
Att anmäla en adressändring till Svensk Adressändring AB (SvAAB) är gratis. Däremot är lagring eller eftersändning av post till den nya adressen avgiftsbelagd. Adressändring kan även göras hos skattemyndigheten men dessa uppgifter når inte postoperatörerna.
Det är viktigt att anmäla adressändring när man flyttar. Att anmäla adressändring till Skatteverket (ändring av folkbokföringsadress) kostar ingenting.
Kan man göra ett arvskifte själv?
När du säljer vissa varor och tjänster ska du inte ta ut 25 procents moms utan i stället 12 eller 6 procent. I vissa fall ska du inte ta ut någon moms alls.
Här kan du läsa om vilka varor och tjänster det inte är 25 procents moms på.
Måste arvskifte registreras hos Skatteverket?
Arvskiftet är ett juridiskt dokument som visar vem som ska få vad av tillgångarna efter någon som avlidit. Arvskiftet används som en legitimationshandling hos exempelvis banken för att de ska betala ut den avlidnas pengar till arvingarna.
Nej. Är det bara en person som ska ärva, räcker det med en bouppteckning. Ett exempel: Om en man avlider och lämnar efter sig en fru och två gemensamma barn, ärver hans fru alla tillgångar (om det inte finns något testamente som säger annat). Då behöver inget arvskifte göras.
Fastigheter räknas som fast egendom. När en fastighet byter ägare ska en lagfartsansökan göras hos Lantmäteriet. Det gäller oavsett om någon köpt, fått i gåva eller ärvt fastigheten.
Om ägarbytet gäller en ärvd bostadsrätt måste bostadsrättsföreningen godkänna ny ägare. Föreningen bestämmer också vem som får bli medlem.
Vad kostar en bouppteckning och arvskifte?
Det är dödsbodelägarna som tillsammans ska se till att en bouppteckning blir gjord. Dödsbodelägarna kan själva välja att göra bouppteckningen. Det är då enklast att den person som bäst känner till den avlidnes ekonomi och ägande gör sammanställningen. Det kan exempelvis vara partner eller en bröstarvinge. Det är oftast inte särskilt svårt och det finns mycket stöd att få om det skulle behövas.
Det går också att anlita en jurist eller ta hjälp av begravningsbyrå som ofta har en egen jurist eller samarbete med en juristbyrå. Du kan också välja att låta någon annan utomstående som du litar på göra bouppteckningen.
Insikt: Nordisk studie: Enkelhet viktigt för svenskar när dom gör bouppteckning
Kostnad för bouppteckning kan variera stort och beror på vem du väljer att anlita och den tid som krävs för arbetet. Det kan ta olika lång tid beroende på hur tillgångar och skulder i dödsbo ser ut, om det finns mycket att gå igenom och reda ut.
Om ett dödsbo har många dödsbodelägare kan det också behövas extra tid för att ta reda på vem som ska ärva, jämfört med ett dödsbo som bara har en eller ett par nära arvingar.
En jurist tar i regel från 1 500–1 600 kr i timmen, och även en enklare bouppteckning tar åtminstone några timmar. Kostnad för bouppteckning kan därför börja på runt 4 000 kr och kosta upp mot det dubbla eller mer.