:

Kan man komplettera deklarationen?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man komplettera deklarationen?
  2. Vad händer om det blir fel i deklarationen?
  3. Hur långt tillbaka kan man rätta en inkomstdeklaration?
  4. Hur begär man omprövning av deklaration?
  5. Vad händer om deklarationen inte stämmer?
  6. Vad gör man om deklarationen inte stämmer?
  7. Vad är straffet för skattebrott?
  8. Hur noga granskar Skatteverket min deklaration?
  9. Hur många år bakåt kan Skatteverket granska?
  10. Hur gör man en omprövning?
  11. Hur går en omprövning till?
  12. Hur kontrollerar man att deklarationen stämmer?
  13. Kan Skatteverket räkna fel?
  14. Hur vet jag om min deklaration stämmer?
  15. Vad räknas som skattefusk?

Kan man komplettera deklarationen?

Jag har lämnat in min deklaration men har insett att jag gjort fel, kan jag rätta min deklaration? Så här svarar Resultats experter.

Jag har lämnat in min deklaration men har insett att jag gjort fel, kan jag rätta min deklaration? 

Vad händer om det blir fel i deklarationen?

En självrättelse innebär att du korrigerar felaktiga uppgifter i din inkomstdeklaration i efterhand för att undvika att bli upptaxerad och behöva betala skattetillägg. Det kan exempelvis handla om att du glömt att redovisa en viss inkomst i din deklaration eller liknande förbiseenden som innebär att din deklaration är ofullständig och att du följaktligen inte betalar rätt mängd skatt. Genom en självrättelse ändrar du de felaktiga uppgifterna så att Skatteverket kan fatta ett korrekt beslut om vilken slutlig skatt som ska debiteras för ett visst inkomstår.

Som privatperson ska du ta fram underlag för alla dina inkomster i din inkomstdeklaration – exempelvis kontanter, tjänsteinkomster, fonder, aktier och andra värdepapper. Efter att du har tagit fram underlagen ska du därefter göra en sammanställning över dina inkomster och utgifter, eftersom vissa utgifter kan vara avdragsgilla. Dessa delas upp efter år och inkomsttyp, såsom utdelning, ränta, tjänsteinkomst eller hyresinkomst. Därefter skickar du in en begäran om omprövning till Skatteverket där du bifogar nämnda underlag.

Hur långt tillbaka kan man rätta en inkomstdeklaration?

Har du upptäckt att du fyllt i fel siffror och behöver rätta en inkomstdeklaration för ditt aktiebolag? Då kan du göra en självrättelse och skicka in de riktiga uppgifter till Skatteverket, vi kommer nedan att beskriva hur du går tillväga.

Om Skatteverket inte har beslutat om den slutliga skatten kan du skicka in en komplettering på dina ändringar. Om deklarationen istället redan är fastställd behöver du begära omprövning. För att begära omprövning fyller du i blanketten ”Begäran om omprövning (SKV 6891)” alternativet skriver ett brev som ska innehålla namn, organisationsnummer, att du rättar ett tidigare fel, vilket inkomstår som skall rättas samt underlag till rättelsen. Ofta önskar skatteverket också att du bifogar sidan S samt förstasidan av den rättade inkomstdeklarationen. Blanketten eller brevet med underlag skickar du sedan till ditt skattekontor.

Hur begär man omprövning av deklaration?

Denna anvisning gäller privatpersoner, rörelseidkare och yrkesutövare samt jord- och skogsbruksidkare.

Med begäran om omprövning av inkomstbeskattning kan du ansöka om rättelse av beskattningen av förvärvsinkomst och kapitalinkomst och om rättelse av avdrag, såsom resekostnader och hushållsavdrag. Du kan begära omprövning efter att din beskattningen för skatteåret har slutförts.

Om den förhandsifyllda skattedeklarationen som du får våren 2023 innehåller någonting som måste korrigeras eller kompletteras, gör ändringarna i skattedeklarationen. Så här deklarerar du i MinSkatt eller på papper

Om du upptäcker att du har någonting att korrigera i din beskattning efter att den har slutförts kan du göra en begäran om omprövning enligt anvisningarna på denna sidan. Du ser dagen i beskattningsbeslutet för 2022 som finns i MinSkatt (Kontakt – Beslut och brev) efter att du har fått den förhandsifyllda skattedeklarationen. Beskattningen för 2022 kan tidigast slutföras i slutet av maj 2023.

Om du anger uppgifter för sent men din beskattning ännu inte har slutförts ska du läsa anvisningarna här.

Vad händer om deklarationen inte stämmer?

Vi betalar skatt för att tillsammans skapa ett bättre samhälle. Grundtanken med skatten är att alla människor ska få samma hjälp och möjligheter.

Jämfört med andra länder betalar vi ganska mycket i skatt i Sverige. Att skatten är hög beror på att staten, kommuner och regioner i Sverige har stora ansvarsområden. Områden som utbildning, sjukvård och infrastruktur finansieras genom skatt.

Vad gör man om deklarationen inte stämmer?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Vad är straffet för skattebrott?

Om du inte sköter bokföringen i din näringsverksamhet, kan det få till följd att det uppstår en fara för att till exempel Skatteverkets skattekontroll försvåras.

Hur noga granskar Skatteverket min deklaration?

Svenskarna gör närmare en miljon reseavdrag varje år. Skatteverket har ingen möjlighet att kontrollera att dessa, utan gör stickprovskontroller. Johan Schauman, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, menar dock att kontroller inte är bästa vägen till färre fel.

– Om man ska nå framgång med kontroller så måste man kontrollera 50-80 procent av alla yrkade avdrag och det går inte när mängden är så stor. Ett mer effektivt sätt att öka skatteintäkterna och uppnå mer rättvisa är att påverka normen så att folk vill göra rätt för sig – men också att göra det enklare att göra rätt, säger Johan Schauman.

Hur många år bakåt kan Skatteverket granska?

Skicka in en begäran om omprövning till Skatteverket. Det kan använda blanketten Begäran om omprövning (SKV 6891) eller skriva ett brev. Glöm inte att skriva under begäran.

Du bör även bifoga underlag som visar hur du kommit fram till de belopp du redovisar, exempelvis en K4 bilaga och årssammandrag för varje aktuellt år.

Hur gör man en omprövning?

En omprövning innebär att Brottsoffermyndigheten går igenom ärendet på nytt och ser över det tidigare beslutet. Om det finns någon ny utredning eller nya omständigheter tar myndigheten hänsyn till det också.

Om du skickar in en omprövning avgörs den alltid på en högre beslutsnivå än det ursprungliga beslutet. Det innebär att omprövningen kan avgöras av en beslutsfattare med särskild delegation, chefen för Brottsskadeenheten, generaldirektören eller Nämnden för brottsskadeersättning.

En omprövning kan leda till att Brottsoffermyndigheten ändrar beslutet eller  konstaterar att beslutet är riktigt. Brottsoffermyndigheten kan till exempel ändra ett beslut om det finns nya omständigheter som visar att det tidigare beslutet är oriktigt. 

Hur går en omprövning till?

Om du inte är nöjd med Försäkringskassans beslut kan du begära att vi omprövar beslutet. Det innebär att vi tar del av dina synpunkter och gör en ny prövning av ditt ärende. Vi tittar på eventuella nya underlag och allt som finns i ärendet sedan tidigare.

Vi måste få din begäran inom två månader från den dag du tagit del av beslutet. Använd blanketten Begäran—Omprövning av beslut. Du kan däremot inte använda blanketten för att överklaga ett beslut.

Hur kontrollerar man att deklarationen stämmer?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Kan Skatteverket räkna fel?

5,1 miljoner personer skulle de närmaste fem dagarna få årets deklaration till sin digitala brevlåda. Men Skatteverkets växel är nedringd av personer som upptäckt fel i årets deklaration, skriver Dagens Nyheter.

Det är i nuläget oklart hur många som fått fel i sin deklaration. SVT skriver att de haft kontakt med ett trettiotal personer. Samtidigt har Skatteverket temporärt stoppat alla nya digitala deklarationsutskick, enligt SVT.

Hur vet jag om min deklaration stämmer?

Över 5.7 miljoner svenskar får sin deklaration i Kivra. Och det är inte så konstigt. Inga papper att hålla reda på, du vet var du har den och kommer åt den dygnet runt, var som helst.

Vad räknas som skattefusk?

Med denna tipsblankett kan du berätta om misstänkt skattefusk som du observerat. Du kan sända in ditt tips anonymt utan att avsändaruppgifterna framgår.

Med den här blanketten kan du också berätta om misstänkt fusk som gäller bilbeskattningen. Markera i så fall kryssrutan Övrigt och skriv in din observation i tilläggsuppgifterna. Det är bra att i beskrivningen för ett tips som gäller bilbeskattningen ange fordonets märke, registernummer och hur observationen har gjorts.