:

Hur skriver man till Skatteverket?

Innehållsförteckning:

  1. Hur skriver man till Skatteverket?
  2. Kan man skicka mail till Skatteverket?
  3. Hur loggar jag in på mitt Skattekonto?
  4. När får man tillbaka pengar på skatten 2023?
  5. Vad är det för telefonnummer till Skatteverket?
  6. Kan man skicka PDF till Skatteverket?
  7. Hur kan jag se min deklaration?
  8. När kan man se pengar på skattekontot?
  9. Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?
  10. När får man pengar från deklarationen?
  11. Måste man boka tid hos Skatteverket?
  12. Vad kan man fråga Skatteverket om?
  13. Kan man få hjälp av Skatteverket?
  14. Hur skickar jag dokument?
  15. Hur skickar jag en pdf-fil?

Hur skriver man till Skatteverket?

Det kan ta olika lång tid att få svar på din fråga beroende på vad den handlar om. Just nu har vi följande svarstider:

  • Frågor om skatt: sex vardagar
  • Frågor om folkbokföring: sex vardagar
  • Frågor om moms: åtta vardagar

I vissa fall ringer vi upp dig i stället för att svara på din fråga via mejl. Det gör vi till exempel om vi har fått in otydliga uppgifter och behöver få ett förtydligande, eller om det är något annat som gör att det är lättare att svara på frågan via telefon. Skatteupplysningens telefonnummer som visas i displayen är 0771-567567.

Kan man skicka mail till Skatteverket?

Hjälp oss att förbättra vår verksamhet och service – dela med dig av dina erfarenheter, synpunkter och idéer. Vi läser alla synpunkter och kommer att använda dem i vårt förbättringsarbete, men vi svarar inte på det här formuläret.

Du kan inte använda det här formuläret för ärenden om förseningsavgift för inkomstdeklarationen.

Hur loggar jag in på mitt Skattekonto?

Har du någon som sköter din ekonomi? I e-tjänsten Ombud och behörigheter kan du enkelt lägga till en person som ombud för att lämna dina deklarationer och hantera ditt skattekonto. Observera att du har automatiskt behörighet att använda många av Skatteverkets e-tjänster för ditt företags räkning om du är registrerad hos Bolagsverket som vd eller ensam firmatecknare.

När får man tillbaka pengar på skatten 2023?

En del av kunderna får sina återbäringar senare under dagen och nödvändigtvis inte genast på morgonen.

Fick du inte alls någon skatteåterbäring? Läs anvisningen: Varför fick jag inte skatteåterbäring?

Vad är det för telefonnummer till Skatteverket?

We use cookies from other companies in order to show you ads off of our Products, and provide features like maps, payment services and video.

We use cookies from other companies in order to show you ads off of our Products, and provide features like maps, payment services and video.

Kan man skicka PDF till Skatteverket?

Här ser du vilken post du får från Skatteverket i din digitala brevlåda:

*  OBS! Grundbesluten om skatterna samt avgifterna vid försenad betalning skickas från Transportstyrelsen. Skatteverket hanterar omprövningar, överklaganden, anstånd, befrielser, m.m.

Hur kan jag se min deklaration?

När du startat tjänsten så får du en personlig rådgivare. Nu har du möjlighet att ladda upp eventuella underlag till oss och vi påbörjar analysen.

Din rådgivare guidar dig med frågor under ert bokade webbmöte och vi fortsätter med analysen av din deklaration.

När kan man se pengar på skattekontot?

Alla fysiska eller juridiska personer som betalar skatt i Sverige måste ha ett skattekonto. Skattekontot innehåller alla dina skatteuppgifter, såsom:

  • Skatteinbetalningar
  • Din preliminära skatt enligt kontrolluppgifterna
  • Din slutgiltiga skatt enligt slutskattebeskedet
  • Du kan även välja vilket bankkonto du vill använda för skatteåterbäring. 
  • Varje månad stäms skattekontot av och eventuella överskott betalas ut.

Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?

Skatteåterbäringen betalas ut den 5–6 april 2023 till dig som uppfyller kriterierna för skatteåterbäring i april. Har du inte fått dina pengar kan det bero på att du inte har anmält bankkonto.

När får man pengar från deklarationen?

  • Skatteåterbäring 5 – 7 april 2023
  • Andra viktiga datum kring deklarationen
  • Skatteregler som påverkar din skatt

Skatteåterbäring är en återbetalning från Skatteverket som du får om du betalat in för mycket skatt under föregående år. Du kan också få skatteåterbäring om din beskattningsbara inkomst har blivit mindre under året som gått.

En vanlig orsak till att man betalat in för mycket skatt är att du har lån eller andra skulder som du betalar ränta för. Räntekostnader är nämligen avdragsgilla. Om du har varierande inkomst och inte jämkar ökar också sannolikheten för att du betalat in för mycket skatt. Personer som bara jobbar under del av året, till exempel säsongsarbetare och studenter som sommarjobbar tenderar också betala in för mycket skatt under året.

Det är också möjligt att ha betalat in för lite skatt under året. Om du betalat in för lite skatt kommer du att få restskatt istället för skatteåterbäring, vilket innebär att du måste betala in mellanskillnaden till Skatteverket.

Måste man boka tid hos Skatteverket?

Om du har ansökt om id-kort efter den 1 september 2017 ska du ta med dig ”Kvittensen för ansökan om id-kort med e-legitimation” som du fick när du ansökte. Du kommer även få ett brev med koder till den e-legitimation som finns med på ditt nya id-kort.

Om du inte kan hämta ditt id-kort inom två månader behöver du kontakta Skatteverket.

Om du inte fått något brev kan du kontakta Skatteupplysningen. Tänk på att alltid göra en flyttanmälan hos Skatteverket om du flyttar, så att ditt brev kommer fram till dig.

Vad kan man fråga Skatteverket om?

Det kan ta olika lång tid att få svar på din fråga beroende på vad den handlar om. Just nu har vi följande svarstider:

  • Frågor om skatt: sex vardagar
  • Frågor om folkbokföring: sex vardagar
  • Frågor om moms: åtta vardagar

I vissa fall ringer vi upp dig i stället för att svara på din fråga via mejl. Det gör vi till exempel om vi har fått in otydliga uppgifter och behöver få ett förtydligande, eller om det är något annat som gör att det är lättare att svara på frågan via telefon. Skatteupplysningens telefonnummer som visas i displayen är 0771-567567.

Kan man få hjälp av Skatteverket?

Du som vill ta del av allmänna handlingar från Skatteverket kan göra det på sidan Ta del av allmänna handlingar eller uppgifter.

Hur skickar jag dokument?

Pages

Du kan skicka en kopia av ett dokument via AirDrop, Mail, Meddelanden eller någon annan tjänst. Du kan också skicka en kopia i ett annat format, som PDF, Word, EPUB, ren text eller RTF.

Hur skickar jag en pdf-fil?

För att skicka PDF-filer till e-post kan du använda den inbyggda funktionen, Document Cloud, från Adobe Acrobat.

Adobe Document Cloud är molntjänsterna, som lagrar och får åtkomst till filer med gratis 2GB, om du registrerar dig för ett gratis konto för Adobe Acrobat.