:

Hur deklarerar jag för ett dödsbo?

Innehållsförteckning:

  1. Hur deklarerar jag för ett dödsbo?
  2. Måste alla Dödsbodelägare skriva på deklaration?
  3. Måste man deklarera dödsbo?
  4. Kan man deklarera digitalt?
  5. Är dödsbo skattepliktigt?
  6. Hur många år deklarerar man ett dödsbo?
  7. Vem skriver på deklaration för dödsbo?
  8. Hur länge ska man deklarera efter dödsfall?
  9. Kan man deklarera med BankID?
  10. När ska man deklarera digitalt?
  11. Hur länge ska man spara deklaration efter dödsbo?
  12. Hur mycket skatt betalar man på ett dödsbo?
  13. Är det skatt på dödsbo?
  14. Kan man deklarera på mobilen?
  15. Hur deklarerar man via mobilen?

Hur deklarerar jag för ett dödsbo?

Året efter dödsfallet behöver dödsboet lämna in en deklaration. Det är en ny ekonomisk verklighet när man har förlorar en livskamrat som man har bott tillsammans med. Även sorgen har blivit en del av livet och stöd från andra med samma erfarenheter kan vara till hjälp.

  • Efterlevandeguidens checklista hjälper dig att se vilka praktiska saker du behöver göra året efter dödsfallet.
  • Måste alla Dödsbodelägare skriva på deklaration?

    Om dödsboet har fått säkerhetskoder med inkomstdeklarationen kan du deklarera i appen, e-tjänsten eller genom att sms:a eller ringa. Du kan också deklarera genom att skicka in pappersblanketten Inkomstdeklaration 1.

    Måste man deklarera dödsbo?

    Vi skickar skattedeklarationen till den delägare i dödsboet som är har antecknats i bouppteckningshandlingen.

    Om dödsboet har gett en person fullmakt att agera som sitt ombud skickar vi skattedeklarationen till ombudets adress.

    Kan man deklarera digitalt?

    I den här artikeln går vi bland annat igenom vem som ska lämna inkomstdeklaration och sammanfattar de viktigaste tidpunkterna för årets deklarationsarbete. Vi fokuserar på vad som gäller för deklarationen för fysiska personer och dödsbon.

    Det börjar närma sig deklarationstider för fysiska personer. Det första datumet att hålla reda på är den 5 mars, senast då bör man skaffa en digital brevlåda för att få deklarationen digitalt. Då kommer deklarationen redan i början av mars och den 14 mars kan man deklarera Inkomstdeklaration 1. De som inte har digital brevlåda får deklarationen med posten mellan 15 mars och 15 april. Senaste dagen att deklarera är den 2 maj.

    Är dödsbo skattepliktigt?

    Enligt 17 § 2 mom. i inkomstskattelagen (1535/1992 ISkL) beskattas ett dödsbo som en särskild skattskyldig. Ett dödsbo som bedriver näringsverksamhet beskattas som särskild skattskyldig tre skatteår efter det år då arvlåtaren avled och därefter som en sammanslutning. Dödsboets särskilda skattskyldighet upphör när boet slutligt skiftas.

    Beskattningen av ett dödsbo upphör i allmänhet vid arvskiftet. Beskattning av egendom som förordnats en person som ett legat upphör i dödsboet då legatet uppfylls genom att egendomen överlåts till legatarien. Om ett dödsbo har enbart en delägare, överförs egendomen i dödsboet till denne arvinge utan arvskifte. I så fall upphör beskattningen av dödsboet då det utretts att boet har enbart en delägare och egendomen överförs till honom eller henne. Om man till exempel vid bouppteckningen konstaterar att förutsättningar för att uppfylla legatet föreligger eller att en situation där arvet tillkommer en enda arvinge råder, är det möjligt att anse att beskattningen vid arvlåtarens död överförts till legatarien eller den enda arvingen. Om förutsättningarna för att uppfylla legat eller en situation där arvet tillkommer en enda arvinge är tvistig, upphör beskattningen av dödsboet först då slutresultatet av tvisten klarnat.

    Delägarna i ett dödsbo omfattar änkan/änklingen (på basis av giftorätten fram till avvittringen), arvtagarna och universaltestamentstagare. I 17 § 3 mom. i inkomstskattelagen föreskrivs att som skattepliktig inkomst för en dödsbodelägare anses inte den andel som han har fått av dödsboets inkomst. Om det endast finns en delägare i dödsboet, överförs egendomen i kvarlåtenskapen till denna vid tidpunkten för arvlåtarens bortgång. Av denna anledning uppstår inget dödsbo överhuvudtaget i dessa situationer, utan den enda delägaren beskattas för kvarlåtenskapen från och med tidpunkten för arvlåtarens bortgång.

    Hur många år deklarerar man ett dödsbo?

    Vi vet att det kan vara mycket att tänka på när någon går bort. Mitt i sorgen ska du som närstående och dödsbodelägare ta tag i allt det praktiska med den avlidnes ekonomi. Här hittar du information om hur du tar hand om dödsboet, bouppteckning och annat som behöver göras.

  • Till att börja med - ta hand om dödsboet
  • Vem skriver på deklaration för dödsbo?

    Många som är vana att lämna sin egen deklaration har mer frågor när de ska deklarera för ett dödsbo. Om inget ska ändras eller läggas till är det enkelt att godkänna med telefon eller sms med hjälp av koderna på deklarationen. Den som ska ändra eller lägga till något i deklarationen kan också deklarera digitalt men då behövs ett deklarationsombud.

    Deklarationen för ett dödsbo kommer till den adress som dödsboet är skrivet på. Den som är ansvarig för att deklarera är alla dödsbodelägare tillsammans, eller testamentsexekutor eller boutredningsman om sådan finns.

    Hur länge ska man deklarera efter dödsfall?

    Döds­bo­de­lä­gar­na är an­sva­ri­ga för döds­bo­et och de ska också de­kla­re­ra.

    Döds­bo­de­lä­gar­na är de som ärver av döds­bo­et. Det kan vara ef­ter­le­van­de make eller sambo, ar­ving­ar och uni­ver­sel­la tes­ta­ment­s­ta­ga­re. De är också an­sva­ri­ga för att en boupp­teck­ning blir gjord.

    En uni­ver­sell tes­ta­ment­s­ta­ga­re är någon som genom tes­ta­men­te ska få en viss andel eller det som 'blir över' av den av­lid­nes egen­dom. 

    I början av april skic­kar Skat­te­ver­ket en blan­kett för de­kla­ra­tion till döds­bo­ets adress. Om döds­bo­et har en annan adress än vid döds­fal­let är det vik­tigt att med­de­la den nya adres­sen till Skat­te­ver­ket.

    Om döds­bo­et har fått sä­ker­hetsko­der med blan­ket­ten kan du de­kla­re­ra i e-tjäns­ten eller genom att sms:a och ringa. Det går också bra att skicka pap­pers­blan­ket­ten till Skat­te­ver­ket via post.

    Om döds­bo­et inte har fått några sä­ker­hetsko­der eller om du vill ändra något i de­kla­ra­tio­nen be­hö­ver du fy­siskt skicka in blan­ket­ten. Om Skat­te­ver­ket har god­känt ett de­kla­ra­tions­om­bud för döds­bo­et kan man de­kla­re­ra genom Skat­te­ver­kets e-tjänst. Ett de­kla­ra­tions­om­bud är någon som fö­re­trä­der en pri­vat­per­son och som kan de­kla­re­ra för dennes räk­ning. Även en god man be­hö­ver bli de­kla­ra­tions­om­bud och blir inte det au­to­ma­tiskt. 

    Kan man deklarera med BankID?

    Gör det enkelt att deklarera. Med ett Mobilt BankID kan du logga in, göra ändringar och lägga till uppgifter i din deklaration. Det kan du till exempel behöva göra om du har handlat med aktier eller sålt en bostad under förra året.

    När ska man deklarera digitalt?

    Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2023 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2017 eller senare.

    Har du ännu inte fått slutskattebeskedet kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och skicka in deklarationen på nytt efter att du gjort ändringen. Har du redan fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.

    Hur länge ska man spara deklaration efter dödsbo?

    Om dödsboet har fått säkerhetskoder med inkomstdeklarationen kan du deklarera i appen, e-tjänsten eller genom att sms:a eller ringa. Du kan också deklarera genom att skicka in pappersblanketten Inkomstdeklaration 1.

    Hur mycket skatt betalar man på ett dödsbo?

    Om dödsboet har fått säkerhetskoder med inkomstdeklarationen kan du deklarera i appen, e-tjänsten eller genom att sms:a eller ringa. Du kan också deklarera genom att skicka in pappersblanketten Inkomstdeklaration 1.

    Är det skatt på dödsbo?

    När någon har gått bort kan det svårt att veta var man ska börja. Att behöva ta tag i alla detaljer kring dödsboet är antagligen inte det första du vill göra i detta läge. För att underlätta i denna svåra situation har vi tagit fram en guide för dig som behöver ansöka om dödsbolagfart eller sälja fastighet i ett dödsbo.

    Ett dödsbo är den avlidnes tillgångar och skulder. I ett dödsbo ingår bland annat bostad, pengar och andra föremål som till exempel smycken och möbler. När någon avlider är det arvingarna, oftast en eller flera närstående, som får i uppgift att ta hand om dödsboet.

    När du ska sälja dödsbo är det första steget att göra en bouppteckning. En bouppteckning är en lista med den avlidnes ägodelar och eventuella skulder, och fungerar som dödsboets legitimation som visar vem som har rätt att agera ombud. För att kunna göra en bouppteckning behöver alla delägare i dödsboet vara närvarande vid en bouppteckningsförrättning.

    Kan man deklarera på mobilen?

    Allow the use of cookies from Facebook on this browser?

    We use cookies and similar technologies to help provide and improve content on Meta Products. We also use them to provide a safer experience by using information we receive from cookies on and off Facebook, and to provide and improve Meta Products for people who have an account.

    Hur deklarerar man via mobilen?

    Nu är det dags att deklarera. I år har Skatteverket satsat extra på information bland annat i broschyren ”Dags att Deklarera” om hur man kan godkänna sin deklaration med telefon och sms. Detta för att så få som möjligt ska behöva bege sig ut och lämna deklarationen.

    Årets deklaration öppnar den 16 mars och sista dagen att deklarera är den 3 maj. Förra året var det cirka en halv miljon personer som bara godkände sin deklaration som deklarerade på papper. Många av dem var 65+ och skulle kunna deklarera med telefon eller sms istället, hemma, med en vanlig mobiltelefon eller knapptelefon. En ytterligare fördel är att man då får kvittens direkt på att deklarationen är inlämnad, och att de kan få sin skatteåterbäring tidigare.