:

När ska man deklarera försäljning av bostad?

Innehållsförteckning:

  1. När ska man deklarera försäljning av bostad?
  2. Vilket datum räknas som försäljningsdatum?
  3. När deklarerar man en husförsäljning?
  4. När skall man ha deklarerat?
  5. Vad händer om man inte deklarerar försäljning?
  6. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  7. Vilket datum är inköpsdatum?
  8. När ska vinstskatt betalas 2023?
  9. Hur tidigt kan jag deklarera?
  10. Vad händer om man inte deklarerar innan 2 maj?
  11. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?
  12. Får man dra av flyttkostnader i deklarationen?
  13. Vad kan man göra avdrag för vid försäljning av bostadsrätt?
  14. Hur redovisa bostadsrätt?
  15. Kan man slippa betala vinstskatt?

När ska man deklarera försäljning av bostad?

När du sålt en bostad måste du betala skatt för din vinst. Därför måste du räkna ut om din försäljning innebär en vinst eller en förlust.

Nu när uppskoven dessutom är gratis och ger dig en kostnadsfri skattekredit med upp till 660.000 kr, samtidigt som bolåneräntorna ökar, bör du se vad du kan få i uppskov också. Det är just för att uppskoven är så fördelaktiga som politikerna var tvungna att maximera dem till en reavinst på upp till 3 Mkr per bostad.  

Här får du hjälp att beräkna vinst eller förlust eller uppskov på Skatteverkets hemsida: Beräkningshjälp för din bostadsförsäljning 

Så här räknar du ut vinst eller förlust för fastighet (dvs villa):

Försäljningspriset  − försäljningsutgifter  − inköpspris och lagfartskostnad m.m.  − förbättringsutgifter / reparationer / underhåll  + återföring av uppskov  = vinst eller förlust

 Så här räknar du ut vinst eller förlust för bostadsrätt

Vilket datum räknas som försäljningsdatum?

Kontraktet eller avtalet skrivs och undertecknas när köpare och säljare är överens om detaljerna i affären: pris (köpeskilling), när köparen ska överta bostaden (tillträdesdag) och eventuella villkor för köpet. Dokumentet är beviset på att ägandet av bostaden går över till en ny person. När det är påskrivet och alla har fått sitt exemplar av dokumentet är affären juridiskt bindande.

När deklarerar man en husförsäljning?

Kapitalvinsten är skillnaden mellan försäljningspris (efter avdrag för mäklararvode och andra försäljningskostnader) och omkostnadsbeloppet (anskaffnings- och förbättringsutgifter).

Om fastigheten är köpt före 1952 får man som alternativ anskaffningsutgift använda 150 % av 1952 års taxeringsvärde.

Anskaffningsutgiften är inköpspriset plus stämpelskatt, avgift för inteckningar och andra inköpsutgifter. Dessa minskas med eventuella värdeminskningsavdrag om fastigheten tidigare har redovisats som näringsfastighet. I anskaffningsutgiften ingår även kostnader för pantbrev.

Deklaration av bostadsrätt sker på Skatteverkets K6-blankett. Den lämnar man in i samband med Inkomstdeklaration 1 och det går bra att deklarera på nätet. Om ni är två som ägt sålt bostaden tillsammans måste båda deklarera försäljningen av bostadsrätten.

När skall man ha deklarerat?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

Vad händer om man inte deklarerar försäljning?

Du som har sålt med vinst kan betala in vinstskatten direkt efter att du har sålt bostaden om du vill. Skriver du på köpekontraktet under 2022 betalar du så här för att slippa ränta på ditt skattekonto:

Om din kvarskatt blir mer än 30 000 kronor behöver du betala in den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor, så att den är bokförd senast den 13 februari 2023. Betala in resterande belopp så att de är bokförda senast den 3 maj 2023. Om din kvarskatt blir högst 30 000 kr slipper du att betala ränta om inbetalningen är bokförd senast den 3 maj 2023.

Om du sålt din privata bostadsrätt med förlust, är det möjligt att dra av halva förlustsumman. Men denna del slås också ihop med andra inkomster och utgifter av kapital. Om förlusten är större än de övriga vinsterna och inkomsterna får du ett underskott av kapital som du kan göra avdrag för. 

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

Mäklararvode är det du betalar för att mäklaren förmedlat din bostad till en köpare. Vilket arvode mäklaren har rätt till regleras vanligen i det förmedlingsuppdrag du skriver med mäklaren. Du och mäklaren är fria att avtala om vilket mäklararvode mäklaren ska ha rätt till och hur det ska beräknas. Har ni inte avtalat något blir mäklararvodet enligt lag provisionsbaserat. Om mäklaren har ensamrätt i uppdraget har hen rätt till provision om överlåtelse sker under ensamrättstiden, oavsett om mäklaren anvisat köparen eller inte.

Vilket datum är inköpsdatum?

Kontraktet eller avtalet skrivs och undertecknas när köpare och säljare är överens om detaljerna i affären: pris (köpeskilling), när köparen ska överta bostaden (tillträdesdag) och eventuella villkor för köpet. Dokumentet är beviset på att ägandet av bostaden går över till en ny person. När det är påskrivet och alla har fått sitt exemplar av dokumentet är affären juridiskt bindande.

När ska vinstskatt betalas 2023?

Missa inga viktiga datum för årets inkomstdeklaration för ditt företag.

För att Skatteverket ska kunna fastställa den slutliga skatten måste alla företag och privatpersoner årligen lämna in en inkomstdeklaration.

Hur tidigt kan jag deklarera?

Nu är det snart dags igen! Skaffa Kivra senast 5 mars så kommer deklarationen mellan 6-10 mars. Vill du ha återbäringen så snart som möjligt? Vi berättar hur.

Rätt snart, faktiskt. Goda nyheten är att du ofta själv kan påverka hur tidigt du får din skatteåterbäring. För att få den så tidigt det går, det vill säga 5-6 april, behöver du ha godkänt din deklaration utan ändringar eller tillägg senast den 30 mars. Kom ihåg att du behöver ha registrerat bankkonto på Skatteverket eller i appen så pengarna har någonstans att landa.

Vad händer om man inte deklarerar innan 2 maj?

Om du som fysisk person lämnar in din inkomstdeklaration innan den 30 mars så har du möjlighet att få tillbaka skatten redan i april. Pengarna kommer att betalas ut den 5-6 april om du uppfyller förutsättningarna.

Det är tre villkor som ska vara uppfyllda för att du ska kunna får pengarna tidigt:

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Får man dra av flyttkostnader i deklarationen?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Vad kan man göra avdrag för vid försäljning av bostadsrätt?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Hur redovisa bostadsrätt?

Årsredovisningen ska innehålla förvaltningsberättelse, resultaträkning, balansräkning och noter. Styrelsen ska sedan till föreningsstämman föreslå hur årets resultat ska disponeras, som det heter.

Om föreningen har ett underskott i resultaträkningen, alltså visar minussiffror, är det bra att förklara varför underskottet uppkommit i årsredovisningen. Många gånger beror underskottet på reglerna om hur intäkter och kostnader ska redovisas. Verkligheten bakom siffrorna i årsredovisningen är ofta en helt annan. Föreningen kan ha en god ekonomi trots underskottet på sista raden i resultaträkningen.

Från den 1 januari 2023, alltså från och med 2023 års årsredovisning, blir det obligatoriskt för bostadsrättsföreningar att i sina årsredovisningar redovisa vissa nyckeltal såsom skuldsättning per kvadratmeter, sparande per kvadratmeter, räntekänslighet och energikostnad per kvadratmeter. Det ska också ingå en kassaflödesanalys i bostadsrättsförenings årsredovisning.

Vid förlust ska föreningen även beskriva hur framtida ekonomiska åtaganden, såsom underhåll av fastigheten, ska kunna finansieras.

De viktigaste händelserna under det år som gått ska finnas med och förvaltningsberättelsen ska innehålla en rättvisande översikt över utvecklingen av föreningens verksamhet, ställning och resultat. Framför allt gäller det sådana förhållanden som inte redovisas i övrigt material men som är viktiga för förståelsen av verksamheten. I förvaltningsberättelsen ska styrelsen också ta upp händelser som är av betydelse för verksamheten, som inträffat efter räkenskapsårets slut.

Kan man slippa betala vinstskatt?

Kalkylatorn hjälper dig att räkna ut hur stor del av din vinst du kan skjuta upp och hur mycket som måste beskattas.

Tänk på att vinst + eventuellt gammalt uppskov uppgå till minst 50 000 kr för att uppskov skall kunna göras.

Tänk även på att uppskovstaket är på 3 miljoner kr per bostad. Omden nya bostaden ägs ihop med någon annan måste du alltså ta hänsyn till att ni totalt kan göra uppskov på max 3 miljoner kr per person.

Att göra uppskov betyder att du väntar med att betala vinstskatten på försäljning av en bostad. I stället för att betala in hela skatten direkt kan du skjuta upp det till ett senare tillfälle. Du kan skjuta upp vinsten ända fram tills du dör så länge du uppfyller reglerna för uppskov. Du kan begära uppskov hos Skatteverket när du deklarerar försäljningen av en bostad, vilket alltså blir året efter att du sålt din bostad.

Att göra uppskov innebär inte att du slipper betala skatten utan att du skjuter fram betalningenEtt uppskov räknas alltså som en skatteskuld. Sedan uppskovsräntan togs bort får man dock ha den skatteskulden helt räntefritt vilket såklart är mycket fördelaktigt.