:

Vad är moms och Arbetsgivardeklaration?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är moms och Arbetsgivardeklaration?
  2. Vad ska redovisas i Momsdeklarationen?
  3. När ska man lämna in momsdeklaration?
  4. Hur lämnar man in momsdeklaration?
  5. När ska moms betalas till Skatteverket?
  6. Vad är en momsdeklaration?
  7. Hur Momsdeklarerar man företag?
  8. Vad händer om man gör fel i momsdeklaration?
  9. Vad händer om man inte lämnar in momsdeklaration?
  10. När ska moms redovisas till Skatteverket?
  11. Vem ska lämna momsdeklaration?
  12. Hur redovisar man moms till Skatteverket?
  13. Vad händer om man inte betalar in moms?
  14. Hur bokför man moms till Skatteverket?
  15. Hur stämmer man av momsen?

Vad är moms och Arbetsgivardeklaration?

Tidtabellen beror på hur lång skatteperioden för ditt företag är: en månad, ett kvartal eller ett år. Om betalnings- och deklarationsdagen infaller på en lördag eller helgdag flyttas den till följande vardag.

Vad ska redovisas i Momsdeklarationen?

Momsdeklarationen ska innehålla information om företagets momspliktiga försäljning eller uttag, utgående moms på försäljning eller uttag, momspliktiga inköp vid omvänd skatteskyldighet, utgående moms på inköp, import, utgående moms på import, försäljning som är undantagen från moms samt ingående moms.

Momspliktig försäljning omfattar i princip försäljning av alla typer av varor och tjänster. Det finns några undantag som inte är momspliktigt, exempelvis sjukvård, tandvård och social omsorg, grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet, bank- och finansieringstjänster. Utgående moms är den moms som avser det som företaget sålt, som läggs på beloppet och är angivet på fakturor och kvitton. Med uttag menas här utvärdet på sådant som inte har sålts, men exempelvis använts för privat bruk eller för en vara eller tjänst som har givits bort. Momspliktiga inköp syftar på moms som avser det som företaget köpt, som är angivet på fakturor och kvitton.

Omvänd skatteskyldighet gäller för sådana situationer där köparen är skatteskyldig för momsen, vilket brukar anges på fakturan. Det innebär att ditt företag inte ska ta ut moms på fakturan som tas emot från en leverantör. Med utgående moms på inköp menas den moms som ska läggas på beloppet. Omvänd skatteskyldighet gäller bland annat för digitala tjänster som säljs från leverantörer utanför Sveriges gränser.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som driver en momspliktig verksamhet ska lämna in Momsdeklaration. Företaget ska då först registrera sig för moms.

När ska man lämna in momsdeklaration?

Momsdeklarationen ska innehålla information om företagets momspliktiga försäljning eller uttag, utgående moms på försäljning eller uttag, momspliktiga inköp vid omvänd skatteskyldighet, utgående moms på inköp, import, utgående moms på import, försäljning som är undantagen från moms samt ingående moms.

Momspliktig försäljning omfattar i princip försäljning av alla typer av varor och tjänster. Det finns några undantag som inte är momspliktigt, exempelvis sjukvård, tandvård och social omsorg, grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet, bank- och finansieringstjänster. Utgående moms är den moms som avser det som företaget sålt, som läggs på beloppet och är angivet på fakturor och kvitton. Med uttag menas här utvärdet på sådant som inte har sålts, men exempelvis använts för privat bruk eller för en vara eller tjänst som har givits bort. Momspliktiga inköp syftar på moms som avser det som företaget köpt, som är angivet på fakturor och kvitton.

Omvänd skatteskyldighet gäller för sådana situationer där köparen är skatteskyldig för momsen, vilket brukar anges på fakturan. Det innebär att ditt företag inte ska ta ut moms på fakturan som tas emot från en leverantör. Med utgående moms på inköp menas den moms som ska läggas på beloppet. Omvänd skatteskyldighet gäller bland annat för digitala tjänster som säljs från leverantörer utanför Sveriges gränser.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som driver en momspliktig verksamhet ska lämna in Momsdeklaration. Företaget ska då först registrera sig för moms.

Hur lämnar man in momsdeklaration?

Momsdeklarationen ska innehålla information om företagets momspliktiga försäljning eller uttag, utgående moms på försäljning eller uttag, momspliktiga inköp vid omvänd skatteskyldighet, utgående moms på inköp, import, utgående moms på import, försäljning som är undantagen från moms samt ingående moms.

Momspliktig försäljning omfattar i princip försäljning av alla typer av varor och tjänster. Det finns några undantag som inte är momspliktigt, exempelvis sjukvård, tandvård och social omsorg, grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet, bank- och finansieringstjänster. Utgående moms är den moms som avser det som företaget sålt, som läggs på beloppet och är angivet på fakturor och kvitton. Med uttag menas här utvärdet på sådant som inte har sålts, men exempelvis använts för privat bruk eller för en vara eller tjänst som har givits bort. Momspliktiga inköp syftar på moms som avser det som företaget köpt, som är angivet på fakturor och kvitton.

Omvänd skatteskyldighet gäller för sådana situationer där köparen är skatteskyldig för momsen, vilket brukar anges på fakturan. Det innebär att ditt företag inte ska ta ut moms på fakturan som tas emot från en leverantör. Med utgående moms på inköp menas den moms som ska läggas på beloppet. Omvänd skatteskyldighet gäller bland annat för digitala tjänster som säljs från leverantörer utanför Sveriges gränser.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som driver en momspliktig verksamhet ska lämna in Momsdeklaration. Företaget ska då först registrera sig för moms.

När ska moms betalas till Skatteverket?

Använder du e-tjänsten Skattekonto kan du klicka på ”Betalningsuträkning” för att göra en sammanställning för hur mycket du ska betala. Deklarerar du på blankett ska du själv räkna ihop hur mycket du ska betala.

Momsen ska vara betald och finnas på Skatteverkets konto senast den sista inlämningsdagen för din momsdeklaration. 

Vad är en momsdeklaration?

En av de plikter som företag har gentemot Skatteverket är att redovisa momsen i en så kallad momsdeklaration. Du behöver även göra detta trots att du inte betalat in någon moms under den gällande perioden (då anger du beloppet 0 kronor istället). Ibland kallas momsdeklaration även för mervärdesskattedeklaration. 

Moms heter VAT (value added tax) på engelska. Momsdeklaration brukar kallas för VAT return eller VAT declaration.

Hur Momsdeklarerar man företag?

Beloppen i fälten 05–08 ska gälla samma redovisningsperiod som momsen i fälten 10–12. Du ska därför redovisa ett förskott i den period du får betalningen.

  • Fält 10 – Utgående moms 25 %
  • Fält 11 – Utgående moms 12 %
  • Fält 12 – Utgående moms 6 %

Här redovisar du för respektive skattesats summan av den utgående momsen på

  • försäljning av varor och tjänster inom Sverige (inklusive hyresinkomster vid frivillig beskattning och försäljning där momsen beräknas på vinstmarginalen)
  • uttag av varor och tjänster  
  • förskott för en vara eller tjänst som en kund i Sverige har beställt av dig.

Vad händer om man gör fel i momsdeklaration?

Utländska företag som är momsregistrerade i Sverige ska redovisa moms i en momsdeklaration. Här kan du läsa om hur du gör för att deklarera moms.

Du redovisar momsen i en momsdeklaration. Enklast är att lämna en digital momsdeklaration men då behöver du eller ditt ombud ha en e-legitimation.

Vad händer om man inte lämnar in momsdeklaration?

En av de plikter som företag har gentemot Skatteverket är att redovisa momsen i en så kallad momsdeklaration. Du behöver även göra detta trots att du inte betalat in någon moms under den gällande perioden (då anger du beloppet 0 kronor istället). Ibland kallas momsdeklaration även för mervärdesskattedeklaration. 

Moms heter VAT (value added tax) på engelska. Momsdeklaration brukar kallas för VAT return eller VAT declaration.

När ska moms redovisas till Skatteverket?

Tidtabellen beror på hur lång skatteperioden för ditt företag är: en månad, ett kvartal eller ett år. Om betalnings- och deklarationsdagen infaller på en lördag eller helgdag flyttas den till följande vardag.

Vem ska lämna momsdeklaration?

Du redovisar momsen i en momsdeklaration. Enklast är att lämna en digital momsdeklaration men då behöver du eller ditt ombud ha en e-legitimation.

Du som inte har möjlighet att använda den digitala tjänsten kan istället momsdeklarera på en blankett som du beställer. Vi skickar blanketten till din företagsadress. Kontakta Skatteverket om du vill få den skickad till en annan adress.

Hur redovisar man moms till Skatteverket?

Enskilda firmor som köper och säljer varor och/eller tjänster ska normalt alltid anmäla sig för momsregistrering till Skatteverket. Du registrerar dig för moms i samband med att du ansöker om F-skatt och anmälan för momsregistrering ska göras senast 14 dagar före du påbörjar verksamheten. När du godkänns blir du tilldelade ett momsregistreringsnummer.

Det är också till Skatteverket du ska lämna deklarationer och betala moms. I praktiken ska du betala in skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning (utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms).

Som företagare lönar det sig att beräkna dina priser utan moms. Inledningsvis kan det verka knepigt men du vänjer dig snabbt och samtidigt undviker du eventuella överraskningar när du ska deklarera och betala moms till Skatteverket.

Då du fakturerar tjänster eller varor från kunden ska du utöver det skattefria priset lägga till moms på det fakturerade beloppet. Dvs. om du skriver en fakturera på 10 000:- så lägger du vanligtvis till 25% moms så att fakturans totalbelopp blir 12 500:-. I samband med försäljningen bokför du den momsfria försäljningen på ett eget konto och utgående momsen på ett annat konto. Det här lönar det sig att göra fast du använder dig av enkel bokföring enligt kontantmetoden. När du bokför momsens andel av affärshändelserna separat gör du det mycket lättare för dig att sköta momsredovisningen.

Tips! Ladda ner vår gratis fakturamall som beräknar momsen automatiskt!

Vad händer om man inte betalar in moms?

Om du bedriver verksamhet som gör att du ska betala eller få tillbaka moms

Du som har företag och säljer varor eller tjänster i Sverige ska ta ut moms av dina kunder, så kallad utgående moms

. Momsen är ingen kostnad för dig, utan en skatt som du tar ut av kunden och redovisar vidare till staten.

När du sedan köper varor eller tjänster till ditt företag betalar du moms på dem, så kallad ingående moms

Hur bokför man moms till Skatteverket?

När du har stängt momsperioden behöver du redovisa till Skatteverket. Redovisning av momsen sker oftast ett tag efter att perioden har förfallit. I viktiga datum kan du se när du behöver redovisa momsen. Generellt behöver du göra nedanstående för att redovisa momsen till Skatteverket:

Det första du behöver göra är att skicka in din momsrapport till Skatteverket. I samband med detta bör du också föra över pengar till ditt skattekonto som täcker din momsskuld (gäller AB). Beroende på skattekontots balans kan du göra något av följande:

  • Betala in hela skulden om skattekontot saknar pengar
  • Betala in en del av skulden om du redan har en del av summan på skattekontot
  • Du kan också slå ihop momsen med andra avgifter som ska betalas till Skatteverket och göra en gemensam överföring

Använda mallen Insättning till skattekonto för att bokföra transaktionen.

Hur stämmer man av momsen?

Moms, eller mervärdeskatt, är en skatt som betalas av köparen av en vara eller tjänst. När ditt företag säljer och fakturerar en kund tar du ut moms från köparen som kallas utgående moms som du bokför på konto 2610. Den är varken en kostnad eller intäkt för företaget eftersom du tar den från kunden och flyttar den till staten.

Varje gång du köper något till företaget betalar du ingående moms och den ska bokföras på konto 2640. Det är den momsen du ska få tillbaka från staten.

Det finns flera olika momssatser beroende på vad du säljer. I Sverige gäller moms med 25, 12, 6 eller 0 procent. I BAS-kontoplanen finns separata konton för de olika momssatserna:

  • 2610 – Utgående moms, 25%
  • 2611 – Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
  • 2620 – Utgående moms, 12%
  • 2621 – Utgående moms på försäljning inom Sverige, 12%
  • 2630 – Utgående moms 6%
  • 2631 – Utgående moms på försäljning inom Sverige, 6%

Här följer exempel på hur du bokför ingående (vid inköp) och utgående (vid försäljning)  moms.