:

Kan man skicka mail till Skatteverket?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man skicka mail till Skatteverket?
  2. Hur får man kontakt med Skatteverket?
  3. Kan man chatta med Skatteverket?
  4. Kan man maila in sin deklaration?
  5. Kan man skicka PDF till Skatteverket?
  6. Vad ska skickas in till Skatteverket?
  7. Vart skickar man Pappersdeklarationen?
  8. Kan man skicka pdf till Skatteverket?
  9. Kan Skatteverket se mitt konto?
  10. Hur lång tid tar det för Skatteverket att svara?
  11. Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?
  12. Har inte fått min deklaration 2023?
  13. Hur skickar man PDF fil på mail?
  14. Hur skickar jag dokument?
  15. Kan man lämna deklarationen direkt till Skatteverket?

Kan man skicka mail till Skatteverket?

Det kan ta olika lång tid att få svar på din fråga beroende på vad den handlar om. Just nu har vi följande svarstider:

  • Frågor om skatt: sex vardagar
  • Frågor om folkbokföring: sex vardagar
  • Frågor om moms: åtta vardagar

I vissa fall ringer vi upp dig i stället för att svara på din fråga via mejl. Det gör vi till exempel om vi har fått in otydliga uppgifter och behöver få ett förtydligande, eller om det är något annat som gör att det är lättare att svara på frågan via telefon. Skatteupplysningens telefonnummer som visas i displayen är 0771-567567.

Hur får man kontakt med Skatteverket?

Våra medarbetare på Skatteupplysningen finns tillgängliga via chatt med ordinarie öppettider vardagar kl. 9–15.

Du hittar chatten för privatpersoner under fliken Privat, Skatter och deklarationer när du är inloggad på Mina sidor.

Kan man chatta med Skatteverket?

Allow the use of cookies from Facebook on this browser?

We use cookies and similar technologies to help provide and improve content on Meta Products. We also use them to provide a safer experience by using information we receive from cookies on and off Facebook, and to provide and improve Meta Products for people who have an account.

Kan man maila in sin deklaration?

När du postar deklarationen behöver du ha ett frimärke på kuvertet. Posta din deklaration tillsammans med eventuella bilagor till adressen:

Kan man skicka PDF till Skatteverket?

Du som ska lämna en bilaga till deklarationen deklarerar enklast i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Där finns rätt bilaga skapad åt dig med flera ifyllda uppgifter. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Logga in med e-legitimation, till exempel Mobilt bank-id.

Vad ska skickas in till Skatteverket?

Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2023 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2017 eller senare.

Har du ännu inte fått slutskattebeskedet kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och skicka in deklarationen på nytt efter att du gjort ändringen. Har du redan fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.

Vart skickar man Pappersdeklarationen?

Det går också bra att skicka pappersdeklarationen med post eller lämna in den på ett servicekontor under öppettid. Många servicekontor utökar öppettiderna de sista dagarna.

Alla servicekontor i Gävleborg – Bollnäs, Gävle, Hudiksvall, Ljusdal, Sandviken och Söderhamn – tar emot deklarationer när kontoren är öppna. Alla detaljer om brevlådor och öppettider på alla kontor finns på www.skatteverket.se/pappersdeklaration.

Kan man skicka pdf till Skatteverket?

Skatteverkets blanketter kan du fylla i på din dator eller skriva ut och fylla i för hand.

En ifyllnadsbar pdf-blankett har funktioner där du kan mata in information i fält och sedan spara pdf-blanketten. För att kunna använda dessa funktioner behöver du en pdf-läsare, till exempel Acrobat Reader eller Foxit Reader.

Kan Skatteverket se mitt konto?

När du är inloggad på Mina sidor kan du enkelt växla mellan olika e-tjänster utan att behöva logga in igen.

Hur lång tid tar det för Skatteverket att svara?

Om din deklaration väljs ut för vidare kontroll kommer vi att kontakta dig per telefon eller brev. Vi berättar då vad det är vi vill kontrollera och varför vi gör kontrollen. Du får också veta vilken information vi behöver för att kunna ta ställning i ditt ärende.

När vi har påbörjat en kontroll kommer vi att ha kontakt med dig tills ditt ärende är avslutat. Oftast kan kontrollen avslutas snabbt, men ibland tar den längre tid och då har vi löpande kontakt. Om vi skriver till dig för att få in uppgifter anger vi alltid när du senast ska svara. Det är viktigt att vi gör det för att vi ska kunna hålla en rimlig arbetstakt så att du kan få ett slutligt besked så snabbt det går. 

Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?

Om du har deklarerat senast den 2 maj och har skatt att få tillbaka men ändå inte fått någon utbetalning i juni så kan din deklaration ha tagits ut för granskning eller för annan åtgärd och inte blivit klar. Du får då dina skattepengar i augusti eller december.

De flesta löntagare, pensionärer och företagare får sina skattepengar i juni. Pengarna betalas ut från ditt skattekonto under vecka 23 och slutskattebeskedet kommer runt en vecka senare.

Har inte fått min deklaration 2023?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

Hur skickar man PDF fil på mail?

När du har skapat ett formulär kan du välja en metod för att skicka det till mottagarna.

  • Klicka på Distribuera i det nedre högra hörnet av den högra panelen.

  • Flera olika meddelanden kan visas, exakt vilka beror på vad formuläret innehåller. Följ instruktionerna på skärmen efter behov och spara formuläret.

  • Hur skickar jag dokument?

    Klarar alla dina stora filöverföringsbehov – skicka stora videor, projektfiler och mer enkelt med Dropbox.

    Dela filer direkt från molnlagringen med vem du vill, eller skicka filer på upp till 100 GB (kan uppgraderas till 250 GB*) separat med Dropbox Transfer.

    Behöver du skicka en stor mediefil, CAD-ritning, videofil eller grafisk rapport? Med Dropbox kan du skicka stora filtyper till vem som helst på vilken enhet som helst.

    Kan man lämna deklarationen direkt till Skatteverket?

    Om du deklarerar efter den 2 maj utan att ha fått anstånd, riskerar du att få betala en förseningsavgift. Om du har fått anstånd till den 16 maj och deklarerar efter det datumet riskerar du också att få betala en förseningsavgift.

    Skulle det bli aktuellt med förseningsavgift får du ett "Förslag till beslut om förseningsavgift" skickat till dig. Om du tycker att det är fel av Skatteverket att ta ut förseningsavgift av dig, kan du svara på förslaget och förklara varför.