:

Hur vet jag att deklarationen är godkänd?

Innehållsförteckning:

  1. Hur vet jag att deklarationen är godkänd?
  2. När får man besked om deklarationen är godkänd?
  3. Hur vet man om man blir granskad av Skatteverket?
  4. Kan man godkänna deklarationen i Kivra?
  5. När vet man om deklarationen har gått igenom?
  6. Vad händer om Skatteverket inte godkänner avdrag?
  7. När får man besked om skatteåterbäring 2023?
  8. Vad händer efter jag skickat in deklarationen?
  9. Vad händer om man ljuger i deklarationen?
  10. Hur noga kollar Skatteverket min deklaration?
  11. Måste man godkänna sin deklaration?
  12. Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?
  13. Hur ser man att deklarationen är inlämnad?
  14. Vad händer om man godkänner felaktig deklaration?
  15. Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?

Hur vet jag att deklarationen är godkänd?

Privatpersoner kan identifiera sig med nätbankskoder, om de ingått ett nätbanksavtal med sin bank. Företag identifierar sig med Katso-koder som finns att få hos Skatteförvaltningen.

Hur får jag rätt Katso-kod för mitt företag för att jag ska kunna använda webbexporttjänsten som identifierad användare?

Privatpersoner kan identifiera sig med nätbankskoder, om de ingått ett nätbanksavtal med sin bank. Företag identifierar sig med Katso-koder som finns att få hos Skatteförvaltningen.

Hur får jag rätt Katso-kod för mitt företag för att jag ska kunna använda webbexporttjänsten som identifierad användare?

Företagsanvändare loggar in i tjänsten med s.k. Katso-koder (huvudanvändarkod eller Katso-kod med behörigheten TULL - Tullklarering). En Katso-kod kan skaffas avgiftsfritt hos Skatteförvaltningen.

När får man besked om deklarationen är godkänd?

  • Skatteåterbäring 5 – 7 april 2023
  • Andra viktiga datum kring deklarationen
  • Skatteregler som påverkar din skatt

Skatteåterbäring är en återbetalning från Skatteverket som du får om du betalat in för mycket skatt under föregående år. Du kan också få skatteåterbäring om din beskattningsbara inkomst har blivit mindre under året som gått.

En vanlig orsak till att man betalat in för mycket skatt är att du har lån eller andra skulder som du betalar ränta för. Räntekostnader är nämligen avdragsgilla. Om du har varierande inkomst och inte jämkar ökar också sannolikheten för att du betalat in för mycket skatt. Personer som bara jobbar under del av året, till exempel säsongsarbetare och studenter som sommarjobbar tenderar också betala in för mycket skatt under året.

Det är också möjligt att ha betalat in för lite skatt under året. Om du betalat in för lite skatt kommer du att få restskatt istället för skatteåterbäring, vilket innebär att du måste betala in mellanskillnaden till Skatteverket.

Hur vet man om man blir granskad av Skatteverket?

Hon tror att just manuell bokföring ställer till det för många företagare – snarare än medvetet ”fusk”. Om de istället använt sig av ett bokföringsprogram hade många problem kunnat undvikas:

– Med ett digitalt bokföringsprogram registreras alla företagets affärshändelser löpande – som överföringar, in- och utbetalningar, försäljningar och inköp. Du stämmer av din bokföring i realtid så att du kan upptäcka och rätta till felaktigheter direkt. Dessutom har du allting samlat när det är dags att deklarera.

Struthers pekar på att digitaliserad bokföring framförallt ger en trygghet i att all data och siffror är korrekta inför deklarationen:

Kan man godkänna deklarationen i Kivra?

Över 5.7 miljoner svenskar får sin deklaration i Kivra. Och det är inte så konstigt. Inga papper att hålla reda på, du vet var du har den och kommer åt den dygnet runt, var som helst.

När vet man om deklarationen har gått igenom?

I den här artikeln går vi bland annat igenom vem som ska lämna inkomstdeklaration och sammanfattar de viktigaste tidpunkterna för årets deklarationsarbete. Vi fokuserar på vad som gäller för deklarationen för fysiska personer och dödsbon.

Det börjar närma sig deklarationstider för fysiska personer. Det första datumet att hålla reda på är den 5 mars, senast då bör man skaffa en digital brevlåda för att få deklarationen digitalt. Då kommer deklarationen redan i början av mars och den 14 mars kan man deklarera Inkomstdeklaration 1. De som inte har digital brevlåda får deklarationen med posten mellan 15 mars och 15 april. Senaste dagen att deklarera är den 2 maj.

Vad händer om Skatteverket inte godkänner avdrag?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man gör felaktiga avdrag i sin skattedeklaration kan det innebära att man har lämnat en oriktig uppgift vilket kan leda till skyldighet att betala skattetillägg.

När får man besked om skatteåterbäring 2023?

Om du har betalat in för mycket skatt under året betalas den överbetalda delen tillbaka till ditt konto efter att du deklarerat. Detta kallas för skatteåterbäring. I de fall du betalat för lite skatt under året behöver du betala in det återstående beloppet, även kallat kvarskatt.

Som privatperson har du möjlighet att göra avdrag på en rad olika kostnader. På så vis sänks den inkomst din skatt beräknas på och det betyder att du kommer betala mindre i skatt. De flesta avdragsgiltiga kostnaderna redovisas automatiskt i din deklaration men flera kostnader behöver du själv deklarera. Genom att göra avdrag kan du påverka den summa du får tillbaka i skatteåterbäring.

Vad händer efter jag skickat in deklarationen?

Nu är det snart dags igen! Skaffa Kivra senast 5 mars så kommer deklarationen mellan 6-10 mars. Vill du ha återbäringen så snart som möjligt? Vi berättar hur.

Rätt snart, faktiskt. Goda nyheten är att du ofta själv kan påverka hur tidigt du får din skatteåterbäring. För att få den så tidigt det går, det vill säga 5-6 april, behöver du ha godkänt din deklaration utan ändringar eller tillägg senast den 30 mars. Kom ihåg att du behöver ha registrerat bankkonto på Skatteverket eller i appen så pengarna har någonstans att landa.

Vad händer om man ljuger i deklarationen?

Skatteverket ska också göra extra kontroller av hyresinkomster, som ökade stort 2020, och de nya RUT-tjänsterna som omfattar viss tvätt (ej kemtvätt), montering av möbler, transport av möbler för återbruk och enklare tillsyn av bostad. Även det nya avdraget för grön teknik kommer att granskas – ett avdrag som gäller för installation av solceller, lagring av egenproducerad energi och laddningspunkter för elfordon.

De vanligaste felen som små och medelstora företag gör är att dra av för privata kostnader som inte rör verksamheten och att man inte redovisar förmåner eller inkomster som bör beskattas. Enligt Skatteverket gör 4 av 10 företag dessa skattefel, som motsvarar cirka 8 miljarder kronor om året.

Hur noga kollar Skatteverket min deklaration?

Efter att du har deklarerat går vi igenom uppgifterna i din deklaration och räknar ut din skatt. När vi är klara får du ditt slutskattebesked. Har du anmält ett konto till oss betalar vi också ut eventuell skatteåterbäring till dig automatiskt. 

Här kan du läsa mer om när du får dina pengar, beroende på när och hur du har deklarerat:

Måste man godkänna sin deklaration?

Över 5.7 miljoner svenskar får sin deklaration i Kivra. Och det är inte så konstigt. Inga papper att hålla reda på, du vet var du har den och kommer åt den dygnet runt, var som helst.

Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?

Du som har en digital brevlåda får automatiskt viss information från Pensionsmyndigheten till den, till exempel ditt orange kuvert, beslut om allmän pension och beslut om bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd.

Hur ser man att deklarationen är inlämnad?

  • När kommer min deklaration?
  • Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra?
  • Var kan jag få tag på min deklaration som pdf?
  • Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens?
  • Hur får jag en pappersdeklaration?
  • Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag?
  • Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration?
  • Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag?
  • Vad innebär en schablonintäkt?
  • Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag?
  • Kan jag deklarera digitalt från utlandet?
  • Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation?
  • Varför har jag inte fått några koder?
  • Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra?
  • Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig?
  • Ska mitt barn lämna in en deklaration?
  • Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den?
  • Hur gör jag om jag har fått uppmaning att redovisa försäljning av en fastighet i år, fast jag redovisade försäljningen förra året?  
  • Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket?
  • Kan jag göra ändringar i min deklaration efter att jag lämnat in den?
  • Jag har fått ett meddelande om ändrade uppgifter från Skatteverket, behöver jag göra någonting?

Vad händer om man godkänner felaktig deklaration?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man gör felaktiga avdrag i sin skattedeklaration kan det innebära att man har lämnat en oriktig uppgift vilket kan leda till skyldighet att betala skattetillägg.

Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?

Om du går med vinst när du säljer din bostad behöver du betala en skatt på vinsten, även kallat reavinstskatt. Du kan skjuta upp hela skatten, eller en del av den, genom att ansöka om uppskov.

Om du väljer att skjuta upp vinstskatten kan du använda pengarna till annat - en kontantinsats på en ny bostad till exempel. På så sätt behöver du inte låna lika mycket pengar av banken.

Tidigare var man tvungen att betala en ränta på uppskovet till staten, men den togs bort den 1 januari 2021. Det kostar ingenting att skjuta upp betalningen om du har sålt en bostad som du deklarerar för under 2022, eller senare.

Du ansöker om uppskov hos Skatteverket i samband med din deklaration året efter att du har sålt bostaden. Om ansökan blir beviljad kan du alltså vänta med att betala din vinstskatt.

Om du har sålt en bostadsrätt har bostadsrättsföreningen lämnat in en kontrolluppgift till Skatteverket. Den informationen finns sedan i din deklaration och utifrån den kan du räkna ut din vinst, som du redovisar i blanketten K6 och skickar med deklarationen.

Om du har sålt en villa finns inga uppgifter om det förtryckt i deklarationen, utan du räknar själv ut din vinst och redovisar i en blankett, K5.