:

Hur skickar jag in deklaration?

Innehållsförteckning:

  1. Hur skickar jag in deklaration?
  2. Vilken adress ska man skicka deklarationen till?
  3. Kan man maila in deklarationen?
  4. Kan inte skicka in deklarationen?
  5. Hur skickar man in bilagor till Skatteverket?
  6. Måste man skicka in deklarationen?
  7. Kan man lämna deklarationen i Skatteverkets brevlåda?
  8. Kan man deklarera i Kivra?
  9. Måste man ha frimärke på brev till Skatteverket?
  10. Hur fyller man i ne bilaga?
  11. När kan man skicka in sin deklaration?
  12. Får man deklarationen i pappersform?
  13. Hur deklarera på nätet?
  14. Kan man skicka in deklarationen med posten?
  15. Måste man lämna in ne-bilaga?

Hur skickar jag in deklaration?

Vi på Skandia vill hjälpa dig och har därför sammanställt de vanligaste frågorna vi får i deklarationstider.

Skandia är skyldig att lämna kontrolluppgifter till Skatteverket enligt "Lagen om kontrolluppgiftsskyldighet". Denna skyldighet är ofta sammankopplad med den beskattning/deklaration som du ska lämna men inte alltid. Att vi lämnar kontrolluppgift är inte detsamma som att du ska deklarera eller betala skatt för det vi rapporterat.

Vilken adress ska man skicka deklarationen till?

När du postar deklarationen behöver du ha ett frimärke på kuvertet. Posta din deklaration tillsammans med eventuella bilagor till adressen:

Kan man maila in deklarationen?

  • Ställ en fråga eller lämna ett svar 
  • Ställ en teknisk fråga
  • Ta del av allmän handling
  • Skicka in synpunkter och idéer
  • Tipsa om misstänkt fusk

Välj i första hand Ställa en fråga för att få svar på en fråga som gäller dig som privatperson eller ditt företag. Använd det här formuläret även när du har ett pågående ärende hos oss. Vi har inte möjlighet att svara på frågor som innehåller länkar till andra molntjänster, program eller liknande. Det är därför viktigt att du skriver in din fråga direkt i formuläret.

Kan inte skicka in deklarationen?

I den här artikeln går vi bland annat igenom vem som ska lämna inkomstdeklaration och sammanfattar de viktigaste tidpunkterna för årets deklarationsarbete. Vi fokuserar på vad som gäller för deklarationen för fysiska personer och dödsbon.

Det börjar närma sig deklarationstider för fysiska personer. Det första datumet att hålla reda på är den 5 mars, senast då bör man skaffa en digital brevlåda för att få deklarationen digitalt. Då kommer deklarationen redan i början av mars och den 14 mars kan man deklarera Inkomstdeklaration 1. De som inte har digital brevlåda får deklarationen med posten mellan 15 mars och 15 april. Senaste dagen att deklarera är den 2 maj.

Hur skickar man in bilagor till Skatteverket?

Alla deklarationsuppgifter för Inkomstdeklaration 1 och 2, det vill säga första sidan, bilagor och övriga upplysningar, kan lämnas i e-tjänsten Filöverföring. Deklarationen skrivs sedan under på Mina sidor av kunden, behörig firmatecknare eller deklarationsombud. Läs mer om tjänsten här:

Filerna ska följa det tekniska format som framgår av broschyren Information om filöverföring av Inkomstdeklaration 1 och 2 samt bilagor och fritextbrev till Inkomstdeklaration 1, 2, 3 och 4 (SKV 269).

Måste man skicka in deklarationen?

  • Skatteåterbäring 5 – 7 april 2023
  • Andra viktiga datum kring deklarationen
  • Skatteregler som påverkar din skatt

Skatteåterbäring är en återbetalning från Skatteverket som du får om du betalat in för mycket skatt under föregående år. Du kan också få skatteåterbäring om din beskattningsbara inkomst har blivit mindre under året som gått.

En vanlig orsak till att man betalat in för mycket skatt är att du har lån eller andra skulder som du betalar ränta för. Räntekostnader är nämligen avdragsgilla. Om du har varierande inkomst och inte jämkar ökar också sannolikheten för att du betalat in för mycket skatt. Personer som bara jobbar under del av året, till exempel säsongsarbetare och studenter som sommarjobbar tenderar också betala in för mycket skatt under året.

Det är också möjligt att ha betalat in för lite skatt under året. Om du betalat in för lite skatt kommer du att få restskatt istället för skatteåterbäring, vilket innebär att du måste betala in mellanskillnaden till Skatteverket.

Kan man lämna deklarationen i Skatteverkets brevlåda?

När du postar deklarationen behöver du ha ett frimärke på kuvertet. Posta din deklaration tillsammans med eventuella bilagor till adressen:

Kan man deklarera i Kivra?

Allow the use of cookies from Facebook on this browser?

We use cookies and similar technologies to help provide and improve content on Meta Products. We also use them to provide a safer experience by using information we receive from cookies on and off Facebook, and to provide and improve Meta Products for people who have an account.

Måste man ha frimärke på brev till Skatteverket?

Undantaget för posttjänster omfattar omsättning av posttjänster där följande villkor är uppfyllda (3 kap. 20 a § första stycket 1 ML):

  • Posttjänsterna ingår i den samhällsomfattande posttjänsten enligt postlagen (2010:1045).
  • Posttjänsterna tillhandahålls av någon som är utsedd att tillhandahålla hela eller delar av denna tjänst.

Undantaget gäller inte för omsättning av posttjänster för vilka villkoren förhandlats individuellt (3 kap. 20 a § andra stycket ML).

Hur fyller man i ne bilaga?

Lär dig hur du deklarerar dina skatter för enskild firma.

Enskild firma, eller enskild näringsverksamhet som det egentligen heter, är en vanlig företagsform i Sverige. 

När kan man skicka in sin deklaration?

Har du inte fått deklarationen i din digitala brevlåda? Det kan bero på:

• Du skaffade digital brevlåda efter den 1 mars. Då får du din deklaration digitalt först nästa år. Det här året får du i stället deklarationen på papper.

Får man deklarationen i pappersform?

Har du inte fått deklarationen i din digitala brevlåda? Det kan bero på:

• Du skaffade digital brevlåda efter den 1 mars. Då får du din deklaration digitalt först nästa år. Det här året får du i stället deklarationen på papper.

Hur deklarera på nätet?

Om du eller din make inte gjorde några ändringar i skattedeklarationen förblir det beskattningsbeslut, det beskattningsintyg och de giroblanketter för kvarskatt som du fick i våras i kraft. Då får du inte ett nytt beskattningsbeslut per post på hösten.

Kan man skicka in deklarationen med posten?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

Måste man lämna in ne-bilaga?

För de nästan 950 000 företagare som ska lämna NE-bilaga i årets deklaration finns det mycket hjälp att få. Skatteverkets deklarationsexperter tipsar om vad som är viktigt att tänka på innan deklarationen skickas in och hur de vanligaste felen undviks.

– Det bästa sättet för att undvika fel i deklarationen är att deklarera digitalt. I e-tjänsten finns rätt bilaga skapad med flera uppgifter förifyllda och den nya skatten räknas ut automatiskt. Det är också enkelt att direkt betala eventuell kvarskatt via Swish, säger Alem Resulovic, deklarationsexpert på Skatteverket.