:

Vilka avdrag kan man göra som husägare?

Innehållsförteckning:

  1. Vilka avdrag kan man göra som husägare?
  2. Hur deklarerar man om man har ett hus?
  3. Måste man deklarera fastighet?
  4. Vad händer om man inte lämnar in Fastighetsdeklaration?
  5. Får man dra av vitvaror i deklarationen?
  6. Får man tillbaka på skatten om man har lån?
  7. Måste man skatta på hus?
  8. Vad betalar man när man har hus?
  9. Vem ska deklarera fastighet?
  10. När ska man deklarera huset?
  11. Vem ska lämna Fastighetsdeklaration?
  12. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  13. Får man dra av flyttkostnader i deklaration?
  14. Får man tillbaka 30% av räntan?
  15. Kan man dra av ränta på deklarationen?

Vilka avdrag kan man göra som husägare?

Regel nummer ett är enkel - du måste helt eller delvis äga den fastighet (bostadsrätt, villa, radhus, fritidshus) som du köper hantverkartjänster till, för att få göra ROT-avdrag enligt konstens alla regler. det göra att du alltså inte kan göra skatteavdraget om du bor i hyresrätt, i andrahand eller liknande.

Är ni två personer som äger en bostad tillsammans kan ni om ni vill dela upp ROT-avdraget mellan er eller låta den ena parten stå för hela avdraget. Om den ena t.ex. saknar inkomst är det klokt att låta den som har inkomst göra hela avdraget. Rent praktiskt innebär detta att ni pratar ihop er med företaget ni anlitar och ber de ställa fakturan till antingen en av er på hela beloppet, eller att de delar upp det i två fakturor, en till var och en av er.

Tips! Ställ egna frågor och få hjälp från proffs på vårt ROT-forum.

Hur deklarerar man om man har ett hus?

Du som har sålt med vinst kan betala in vinstskatten direkt efter att du har sålt bostaden om du vill. Skriver du på köpekontraktet under 2022 betalar du så här för att slippa ränta på ditt skattekonto:

Om din kvarskatt blir mer än 30 000 kronor behöver du betala in den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor, så att den är bokförd senast den 13 februari 2023. Betala in resterande belopp så att de är bokförda senast den 3 maj 2023. Om din kvarskatt blir högst 30 000 kr slipper du att betala ränta om inbetalningen är bokförd senast den 3 maj 2023.

Om du sålt din privata bostadsrätt med förlust, är det möjligt att dra av halva förlustsumman. Men denna del slås också ihop med andra inkomster och utgifter av kapital. Om förlusten är större än de övriga vinsterna och inkomsterna får du ett underskott av kapital som du kan göra avdrag för. 

Måste man deklarera fastighet?

Som bosatt i Sverige anses man som klar huvudregel vara obegränsat skattskyldig. Detta följer av 3 kap. 3 – 16§§ inkomstskattelagen där det stadgas att den som (i) är bosatt, (ii) stadigvarande vistas eller (iii) har väsentlig anknytning till Sverige ska anses vara obegränsat skattskyldig. Som obegränsat skattskyldig följer att man är skattskyldig för all sin inkomst i Sverige. Har man således en fastighet man säljer i utlandet, så ska vinsten beskattas enligt de svenska kapitalbeskattningsreglerna.

Detta inser många blir ett problem i och med att samma fastighetsförsäljning med all sannolikhet ska beskattas även i det andra landet (forts. tredje land). För att lösa situationer där det uppstår en internationell dubbelbeskattning så har man infört både nationella regler om begränsning/mildrande av skatten samt en hel del dubbelbeskattningsavtal.

Vad händer om man inte lämnar in Fastighetsdeklaration?

Hur och när din fastighet taxeras som färdigställd kan få stor betydelse för vilken fastighetsskatt och fastighetsavgift som ska betalas. Nu har Kammarrätten i Sundsvall kommit med ett nytt avgörande där de uttalat att en småhusbyggnad ska taxeras som färdigställd när den ”till övervägande del kan tas i bruk i funktionellt avseende”. Detta även om byggnaden rent faktiskt inte kunnat tas i bruk. Det här fallet avsåg ett småhus men är även tillämpligt på andra byggnadstyper.

- I fallet taxerades ett småhus som färdigställt år 2011, trots att vissa besiktningar och efterarbeten kvarstod och slutbesked lämnades först 2012. Detta fick till följd att byggnaden inte omfattades av den befrielse från fastighetsavgift som gäller för bostäder med värdeår från och med 2012, säger skatterådgivaren Sora Schnürer.

Får man dra av vitvaror i deklarationen?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Får man tillbaka på skatten om man har lån?

Du som privatperson kan få rabatt på den ränta du betalar för dina lån (med undantag för studielån), en rabatt i form av ett ränteavdrag som görs i din deklaration och betalas tillbaka som skatteåterbäring. Ränteavdrag är alltså en form av skatteminskning för att ge privatpersoner större möjlighet att låna pengar genom att göra det billigare. Eftersom räntekostnaden för lån alltså kan vara lägre än vad du tidigare har räknat med bör du räkna med ränteavdraget i din kalkyl om du har tänkt ansöka om lån.

Måste man skatta på hus?

Året efter försäljningen av din bostad ska du ta upp den i deklarationen. Du behöver deklarera försäljningen för alla sorters bostäder, till exempel bostadsrätt, villa, radhus och fritidshus. Om du säljer din bostad med vinst behöver du betala vinstskatt. Vinstskatt för privatbostäder är för närvarande 22 procent. När du räknar fram vinstskatt tänk på att du får göra avdrag för dina förbättringsutgifter, det vill säga dra av kostnader om du till exempel renoverat eller byggt ut. Läs gärna mer på Skatteverkets webbplats hur du ska räkna ut vinstskatt.

Vad betalar man när man har hus?

💡 Planerar du att köpa bostad?Helst skall du ha ett lånelöfte klart redan innan du går på visning. En hemsida som vi upplever är väldigt duktiga på lånelöften och erbjuder väldigt fördelaktiga räntor är Lånekoll.se. De kan även hjälpa dig med att förhandla ner räntan på befintliga lån.

Lånekoll jämför bolån och privatlån hos ett stort antal banker åt dig med en enda ansökan. Du får en lista med bankernas olika erbjudanden och du väljer själv om du vill acceptera något erbjudande eller inte. Det är helt gratis att använda tjänsten och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.

Vem ska deklarera fastighet?

Om du äger en fastighet får du en fastighetsdeklaration vart tredje eller sjätte år. Ifall det har skett större förändringar på fastigheten eller om den är nybildad kan du däremellan få en särskild fastighetstaxering.

Fastighetsdeklarationen används för att beräkna taxeringsvärdet.  Taxeringsvärdet utgör bland annat underlag för vilken fastighetsskatt eller fastighetsavgift du ska betala. 

När ska man deklarera huset?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Vem ska lämna Fastighetsdeklaration?

Runt den 15 juni börjar Skatteverket skicka ut fastighetsdeklarationen till dig som har småhus. Fastighetsdeklarationen ska vara klar och skickas in senast den 2 november. Det kan vara bra att redan nu börja samla de uppgifter som krävs och undersöka om det skett någon ändring i fastigheten som kan ha utslag på taxeringsvärdet. Ta gärna hjälp av oss på Nabo så säkerställer vi att det blir rätt. 

Föreningar med småhus deklarerar vanligen sina småhus var tredje år, om inte större förändringar gjorts i fastigheten. Efter att fastighetsdeklarationen skickats in kommer din förening få nya taxeringsvärden. Det är Skatteverket som beslutar om fastighetstaxering för alla fastigheter i Sverige. Det värde som fastställs, taxeringsvärdet, utgör bland annat grunden för fastighetsskatten, alltså den skatt som utgår på dig och din förening som ägare av fastigheten.

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

När du säljer en privatbostad betalar du 22 procent skatt på vinsten.

Hur mycket skatt du ska betala beror på resultatet av din bostadsförsäljning, det vill säga hur stor vinsten eller förlusten blir. Det räknas ut på olika sätt beroende på vilken typ av privatbostad du sålt: antingen bostadsrätt eller hus/villa/tomt/ägarlägenhet.

Att räkna ut vinstskatten på försäljningen av en bostadsrätt är lite speciellt, eftersom en bostadsrätt innebär att äga en andel av en förening, snarare än att äga en fastighet.

För att räkna ut resultatet tar du försäljningspriset minus följande summor:

  • Ditt inköpspris.
  • Försäljningskostnader och förbättringskostnader. (Läs mer längre ner om vilka avdrag du får göra på vinstskatten!)
  • Det kapitaltillskott som du betalat till bostadsrättsföreningen. Det betyder specifikt de pengar som gått till amorteringen av föreningens lån.
  • Din andel av föreningens inre reparationsfond.

Får man dra av flyttkostnader i deklaration?

  • Utgifter för packning, transport och uppackning av ditt och din familjs bohag och övriga lösa saker som till exempel cykel, bil, båt och mindre redskap.

Även din och din familjs utgifter för resa till den nya bostadsorten räknas som utgifter för flyttning.   

Får man tillbaka 30% av räntan?

Du får göra ett ränteavdrag 30 % på belopp som understiger 100 000 kronor och 21 % på belopp som överstiger 100 000 kronor. 

  • Kapitalinkomster – Räntekostnader = Avdragsgillt belopp
  • Avdragsgillt belopp multipliceras sedan med 0,30 eller 0,21 för att få ut ränteavdragets storlek.

Exempel: Om du under året har betalat 200 000 kr i ränta och haft kapitalinkomster på 20 000 kr. Då får du göra avdrag med 30 % på 100 000 kr och avdrag med 21 % på 80 000 kr. Alltså 100 000 x 0,3 och 80 000 x 0,21 = 46 800 kr.

Kan man dra av ränta på deklarationen?

De flesta av oss har idag någon form av lån, det kan exempelvis vara ett bostadslån, privatlån eller ett mindre sms-lån. Lånen skiljer sig förstås åt när det kommer till vilka säkerheter som krävs, räntenivåer, återbetalningstider med mera. De har dock alla en sak gemensamt, du har rätt att få tillbaka 30 procent av den nominella ränta som du betalat till långivaren. Detta är därför någonting som du bör du ha i åtanke när du beräknar hur stor kostnaden för ett lån blir.

I svensk lag står det att ränteutgifter ska vara avdragsgilla. Det innebär i praktiken att du får lägre skatt när du har räntor att betala. Det kan innebära att din inkomstskatt sänks och du kan ha möjlighet att få tillbaka på skatten om du har stora ränteutgifter. Räntan på ett lån är dock aldrig helt avdragsgillt utan du behöver betala tillbaka den största delen till långivaren. Tänk på att det är skillnad på ränta och andra avgifter (exempelvis aviavgifter) och att de sistnämnda inte är avdragsgilla.