:

Hur funkar det att dra av moms?

Innehållsförteckning:

  1. Hur funkar det att dra av moms?
  2. Vad betyder avdragsrätt för moms?
  3. Får alla företag dra av moms?
  4. Kan man dra av moms som privatperson?
  5. När dras moms?
  6. Hur drar man av 12% moms?
  7. Kan jag dra av moms innan momsregistrering?
  8. Hur mycket moms får man dra av vid representation?
  9. Varför är momsen ingen kostnad för ett företag?
  10. Vad krävs för att kunna dra av moms?
  11. Får man dra av för eget arbete?
  12. Hur vet man om man ska betala eller få tillbaka moms?
  13. Hur redovisar jag moms?
  14. När får man ingående moms?
  15. Hur drar man av 6 moms?

Hur funkar det att dra av moms?

Varje gång du köper en vara eller tjänst är du tvungen att betala moms, så kallad mervärdeskatt. Eftersom den redan är inbakad i priset påverkas du som privatperson inte av den.

Om du däremot köper varor eller tjänster till ditt företag har du rätt att – i de flesta fall – få tillbaka momsen via momsdeklarationen.

Varje gång du köper en vara eller tjänst är du tvungen att betala moms, så kallad mervärdeskatt. Eftersom den redan är inbakad i priset påverkas du som privatperson inte av den.

Om du däremot köper varor eller tjänster till ditt företag har du rätt att – i de flesta fall – få tillbaka momsen via momsdeklarationen.

I bokföringen bokför du den momsen som ”Ingående moms”. Momsregistrerade företag ska lämna en momsdeklaration för varje redovisningsperiod – månad, kvartal eller år – även om det inte finns något köp. Då deklarerar du 0 belopp.

Vad betyder avdragsrätt för moms?

Begreppet avdragsgill används oftast när man pratar om avdragsgill kostnad, och betyder en kostnad som kan dras av från årets resultat i syfte att få skattemässiga fördelar. Avdragsgill innebär alltså att man, genom att göra avdrag, minskar företagets vinst. Detta leder till att även skatten blir lägre. 

Dock finns det regler för vad ett företag kan räkna som avdragsgill kostnad.

Grundregeln är alltid att ett företag endast får avdrag för kostnader som läggs ner för att företaget ska få inkomster. Den avdragsgilla utgiften ska alltså ha en direkt relation till verksamheten i företaget och vara förenlig med företagets verksamhet. Vad som anses vara avdragsgillt i verksamheten och hur stora belopp det rör sig om, avgörs alltid av Skatteverket. Det kan vara utgifter för till exempel dubbel bosättning, representation, julgåvor, tjänsteresor eller friskvård. 

Får alla företag dra av moms?

info

Den här artikeln är publicerad för mer än ett år sedanVar uppmärksam på att lagar och regler ändras med jämna mellanrum. För att vara säker på att du alltid har korrekt och uppdaterad information tillgänglig rekommenderar vi att du abonnerar på något av våra Expertstöd. Jag vill ta steget mot en enklare arbetsvardag!

Kan man dra av moms som privatperson?

Skatteverket har samlad information på sin webbplats om vad du kan göra avdrag för i ditt företag och vilka belopp och procentsatser som gäller. Du kan bland annat ta del av ett avdragslexikon för enskild näringsverksamhet

När dras moms?

Använder du e-tjänsten Skattekonto kan du klicka på ”Betalningsuträkning” för att göra en sammanställning för hur mycket du ska betala. Deklarerar du på blankett ska du själv räkna ihop hur mycket du ska betala.

Momsen ska vara betald och finnas på Skatteverkets konto senast den sista inlämningsdagen för din momsdeklaration. 

Hur drar man av 12% moms?

Räkna moms baklänges 12%? Hur man räknar moms baklänges 12 %? Ibland har man behov av att räkna momsen baklänges. Här går vi igenom hur du kan räkna moms baklänges 12?

Kan jag dra av moms innan momsregistrering?

Innan man startar ett företag har man ofta kostnader. Dessa kostnader kan du under vissa förutsättningar få dra av kostnaden tillsammans momsen.

Om du köpt in varor eller tjänster i nära anslutning till företagsstarten får du dra av kostnaden och momsen om det köptes in syfte att användas i företaget. Du kan däremot inte i efterhand dra av kostnader i ditt företag på produkter eller tjänster som du köpte in i syfte att använda privat, men sedan tänkt använda det i företaget.

Hur mycket moms får man dra av vid representation?

För att representation ska bli skattemässigt avdragsgill krävs det att det finns ett direkt samband mellan kostnaden och företagets verksamhet. Det finns både intern och extern representation.

Det är inte lätt att komma ihåg alla bjudluncher med potentiella kunder, lattestunder med jobbkandidater och semlor på kontoret. Men all representation måste ha ett direkt samband med verksamheten. 

Därför är det superviktigt att du alltid dokumenterar syftet med representationen.

Skriv ner namnen på personerna som deltog, vilka företag de kom ifrån och spara informationen tillsammans med aktuella kvitton.

Varför är momsen ingen kostnad för ett företag?

Moms är en förkortning för mervärdesskatt och är en statlig skatt som ska betalas när vi handlar med de allra flesta varor och tjänster. Privatpersoner behöver ofta inte tänka på momsen, eftersom den som huvudregel redan är inkluderad i priset. Däremot ska företagare redovisa och betala moms till staten genom Skatteverket.

Ingående moms är momsen på det du köper in till ditt företag och det är den moms företaget har rätt att få tillbaka. Den ingående momsen är därmed ingen kostnad för dig som företagare. Utgående moms är momsen på det du säljer, och det är den momsen du som företagare ska redovisa till Skatteverket. Skillnaden mellan den ingående momsen och den utgående momsen, det vill säga mellanskillnaden, ska du antingen betala till Skatteverket eller få tillbaka från Skatteverket.

För att klargöra skillnaden mellan ingående och utgående moms kan du som företagare tänka på vilken riktning exempelvis en faktura har; in eller ut? Kommer fakturan in till ditt företag i form av leverantörsfakturor och kvitton så är det ingående moms på fakturan medan utgående moms finns på de fakturor som företaget skickar till kunderna.

Vad krävs för att kunna dra av moms?

Varje gång du köper en vara eller tjänst är du tvungen att betala moms, så kallad mervärdeskatt. Eftersom den redan är inbakad i priset påverkas du som privatperson inte av den.

Om du däremot köper varor eller tjänster till ditt företag har du rätt att – i de flesta fall – få tillbaka momsen via momsdeklarationen.

Varje gång du köper en vara eller tjänst är du tvungen att betala moms, så kallad mervärdeskatt. Eftersom den redan är inbakad i priset påverkas du som privatperson inte av den.

Om du däremot köper varor eller tjänster till ditt företag har du rätt att – i de flesta fall – få tillbaka momsen via momsdeklarationen.

I bokföringen bokför du den momsen som ”Ingående moms”. Momsregistrerade företag ska lämna en momsdeklaration för varje redovisningsperiod – månad, kvartal eller år – även om det inte finns något köp. Då deklarerar du 0 belopp.

Får man dra av för eget arbete?

Skatteverket har samlad information på sin webbplats om vad du kan göra avdrag för i ditt företag och vilka belopp och procentsatser som gäller. Du kan bland annat ta del av ett avdragslexikon för enskild näringsverksamhet

Hur vet man om man ska betala eller få tillbaka moms?

Utgående moms är momsen på det du säljer. Alltså en skattesats som ditt företag lägger på priset när du säljer en vara eller skatt. Den vanligaste momssatsen är 25 procent. Momsen ska alltid vara specifierad på fakturan till kund. Det kan du få hjälp med i vårt faktureringsprogram som du kan läsa mer om här.

När kunden betalar får företaget alltså in momspengar som inte är någon intäkt utan ska gå vidare till staten via Skatteverket. För att komma ihåg vad utgående moms är kan du tänka att den går samma väg som fakturan, det vill säga ut ur företaget.  

Ingående moms är momsen på det du köper in. Det är ingen kostnad utan en skatt du betalar på varor och tjänster som du sedan ska få tillbaka från staten.

Den ingående momsen ska alltid framgå på den ingående fakturan som det företaget som sålt varan eller tjänsten har skickat. 

Ingående moms är alltså den som kommer in i ditt företag via en ingående faktura. Du kan också tänka att ingående moms finns på de varor som företaget köper in.

Hur redovisar jag moms?

När du har stängt momsperioden behöver du redovisa till Skatteverket. Redovisning av momsen sker oftast ett tag efter att perioden har förfallit. I viktiga datum kan du se när du behöver redovisa momsen. Generellt behöver du göra nedanstående för att redovisa momsen till Skatteverket:

Det första du behöver göra är att skicka in din momsrapport till Skatteverket. I samband med detta bör du också föra över pengar till ditt skattekonto som täcker din momsskuld (gäller AB). Beroende på skattekontots balans kan du göra något av följande:

  • Betala in hela skulden om skattekontot saknar pengar
  • Betala in en del av skulden om du redan har en del av summan på skattekontot
  • Du kan också slå ihop momsen med andra avgifter som ska betalas till Skatteverket och göra en gemensam överföring

Använda mallen Insättning till skattekonto för att bokföra transaktionen.

När får man ingående moms?

Är du redan momsregistrerad är det snabbaste sättet att ta reda på när du ska deklarera att logga in i tjänsten Lämna momsdeklaration.

Du kan också se datumen i Viktiga datum.

Hur drar man av 6 moms?

Sätt in priset utan moms och välj momssats för att räkna ut priset med moms. Du kan även räkna ut momsen baklänges dvs. genom att räkna bort momsen från ett pris med moms. Börja i så fall istället med att sätta in priset med moms.

Lägg till eller ta bort moms Lägg till moms Ta bort moms