:

Hur bokför man inkassokostnader?

Innehållsförteckning:

  1. Hur bokför man inkassokostnader?
  2. Vad är en Inkassoavgift?
  3. Hur bokför man förseningsavgift?
  4. Hur bokför man Dröjsmålsavgift?
  5. Hur bokför man ej avdragsgilla kostnader?
  6. När används konto 6990?
  7. Måste man betala Inkassoavgift?
  8. Har du krav på kostnader enligt 5 i Inkassolagen?
  9. Är förseningsavgift avdragsgill?
  10. Vad bokförs på 6991?
  11. Är dröjsmålsavgifter avdragsgilla?
  12. Vilka är ej avdragsgilla kostnader?
  13. Vilka avgifter är avdragsgilla?
  14. Vad är bokförda kostnader som inte ska dras av?
  15. Vilka konton är ej avdragsgilla?

Hur bokför man inkassokostnader?

Enligt Förordning om hantering av statliga fordringar kan en myndighet besluta att indrivning ska avbrytas om indrivningsåtgärderna framstår som utsiktslösa (t .x. vid konkurs) eller om de inte är försvarliga med hänsyn till kostnaderna. Indrivningsåtgärder ska vidtas i den omfattning som är motiverat med hänsyn till fordringens belopp, gäldenärens betalningsförmåga och omständigheter i övrigt. Framstår det som omöjligt eller olämpligt att driva in fordran kan den skrivas av, dvs. kostnadsföras. Fordran kostnadsförs efter överenskommelse med ekonomiavdelningen. Underlaget ska undertecknas av prefekt/administrativ chef och innehålla tydlig förklaring till avskrivningen.

Beloppet bokförs som konstaterad kundförlust genom att kreditera den tidigare uppbokningen på 1518 (Osäkra kundfordringar) mot konto 5441 (Konstaterad kundförlust, varor) eller konto 5451 (Konstaterad kundförlust, tjänster). Samtidigt återförs den tidigare bokningen på konto 1519 (Värdereglering kundfordringar) mot konto 5442 (Befarade kundförluster, varor) eller konto 5452 (Befarade kundförluster, tjänster). Eventuell moms bokas på konto 2572 (Utgående moms) i debet. Om moms vänds tillbaka på en konstaterad kundförlust, meddelas ekonomiavdelningen, så att momsen kan stämmas av på ett korrekt sätt!

Nedan ett exempel på bokföring av en konstaterad kundförlust där den ursprungliga kundfordran var 100 (varav moms 20). Förutsättningen är att man bokat enligt vad som ovan beskrivits.

Vad är en Inkassoavgift?

Ett inkassokrav kommer inte från Kronofogden, utan från ett inkassoföretag. Det är vanligt att borgenären väljer att lämna sin fordran till ett inkassoföretag i stället för att själv fortsätta försöka driva in pengarna. Skulden har därmed överlåtits till inkassoföretaget, som skickar ut ett inkassokrav till gäldenären. Gäldenären ska skicka pengarna direkt till inkassoföretaget innan utsatt sista betalningsdag.

Den som inte har betalat sin skuld får ett påminnelsebrev från borgenären, där det framgår att någon form av åtgärd kommer att vidtas om betalning inte sker inom en viss tid, exempelvis en upplysning om att ärendet kan komma att skickas vidare till inkasso.

Om betalningen fortsatt dröjer och borgenären väljer att påbörja ett inkassoärende kommer ett inkassoföretag ta över ärendet och skicka ut ett kravbrev. Gäldenären bör då omedelbart betala skulden inklusive eventuell ränta, samt påminnelse- och inkassoavgifter, såvida betalningskravet anses vara riktigt. Om gäldenären anser att kravet är felaktigt bör kravet bestridas inom den tid som anges i kravbrevet. Det görs genom att gäldenären kontaktar den som har utfärdat inkassokravet.

Hur bokför man förseningsavgift?

Förseningsavgift till Skatteverket bokförs på konto 6992 (Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla) eftersom det inte är avdragsgillt.

Om du har ett AB och behöver bokföra en förseningsavgift till Skatteverket kan du använda dig utav vår mall Förseningsavgift till Skatteverket 

Hur bokför man Dröjsmålsavgift?

Företagets utgifter avseende trängselskatt debiteras konto 5616 Trängselskatt, avdragsgill (BAS 2023). Kontot debiteras både när skatten betalas direkt av företaget/arbetsgivaren och när den anställde får ersättning för skatt som denne betalat privat. Konto 7391 Kostnad för trängselskatteförmån debiteras för trängselskatt som utgör skattepliktig förmån för den anställde. Konto 7333 Ersättning för trängselskatt, skattefri debiteras för ersättning till anställda för trängselskatt som avser egen bil och resor i tjänsten.

Hur bokför man ej avdragsgilla kostnader?

Det kan vara bra att veta att det är skillnad på avdragsgilla kostnader och ej avdragsgilla kostnader i ett företag. Du har rätt att använda företagets pengar för båda, men ej avdragsgilla kostnader påverkar inte det skattemässiga resultatet.

Kostnader för aktiebolagsbildning är inte avdragsgilla. I dessa ingår till exempel:

När används konto 6990?

    konto 6990,6991,6992 2009-11-08 13:13 hade lagt upp diverse kostnader i konto 6990 externa kostnader, såg sedan att det fanns konto 6991 -II- -II- avdragsgilla, samt 6992 -II- -II- ej avdragsgilla

flyttade då mina kostnader till konto 6991, för att känna mig säker på att det är avdragsgillt ,

Måste man betala Inkassoavgift?

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna som kommer in till oss.

Hur betalar jag min skuld?

Har du krav på kostnader enligt 5 i Inkassolagen?

Det kostar 600 kronor att ansöka om att vi genomför ett beslut (verkställighet), till exempel att vi driver in en skuld.

Avgiften är högre för ansökan om flytt (avlägsnande) av otillåten bosättning och intrångsundersökning.

Är förseningsavgift avdragsgill?

En redovisningsenhet som glömmer eller underlåter att betala en leverantörsfaktura innan förfallodatum kan få en betalningspåminnelse från leverantören eller ett ombud till leverantören med tillägg för förseningsavgift.

En leverantör behöver inte nödvändigtvis skicka en betalningspåminnelse avseende obetalda fakturor utan får omedelbart skicka inkassokrav, ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om att försätta en redovisningsenhet i konkurs. Det är god sed att påbörja ett indrivningsärende genom att först skicka en betalningspåminnelse då leverantörsfakturan kanske inte kommit fram eller helt enkelt glömts bort.

Vad bokförs på 6991?

  • 1 Kontoklass
  • 2 Kontogrupp
  • 3 6991 Övriga externa kostnader, avdragsgilla
  • 4 Bokföringsmässig effekt
  • 5 Bokföringsmässig sammanställning

Intäktskonto ökar alltid på debit och minskar på kredit(se nedan). Konton inom denna klass är att anse som Resultatkonton.

Är dröjsmålsavgifter avdragsgilla?

Redan på ett tidigt stadium bör dröjsmålsränta

, förfallodag och eventuell påminnelseavgift specificeras i offert eller avtal. Det går att avtala bort rätten till dröjsmålsränta när du säljer till konsument men det går inte att avtala bort rätten till dröjsmålsränta mellan näringsidkare.

Dröjsmålsräntan ska beräknas på faktureringsbeloppet inklusive moms

Vilka är ej avdragsgilla kostnader?

För företagare innebär en avdragsgill kostnad att den får dras av från företagets beskattningsbara resultat. I praktiken innebär det att när en sådan kostnad bokförs minskar vinsten i företaget, vilket i sin tur leder till att skatten blir lägre.

För att få dra av kostnaden, måste den vara nödvändig för verksamheten. Därför är en tjänstebil avdragsgill, men inte kostnaden för att skaffa ett A- eller B-körkort. Att skaffa ett körkort ses som en privat levnadskostnad, även om det är nödvändigt att köra bil för att kunna driva företaget.

Vilka avgifter är avdragsgilla?

När du startar ett företag har du kanske kostnader för tiden fram till och med den dag du kör igång officiellt. Du har då avdragsrätt för de utgifter som skulle ha varit avdragsgilla om de uppkommit efter företagsstarten. Du får dra av utgifter från och med kalenderåret innan företaget startade.

Om du börjar verksamheten 16 april 2023 får du dra av startkostnader från och med 1 januari 2022.

Vad är bokförda kostnader som inte ska dras av?

Vad som är avdragsgilla och ej avdragsgilla kostnader är inte helt enkelt att hålla reda på, men vi ska försöka reda ut begreppen så gott vi kan!

Att något är avdragsgillt innebär på det stora hela att du får ta upp affärshändelsen i din bokföring. Dvs öka kostnaderna i bolaget, minska vinsten och framförallt minska skatten. Bortsett från några undantag är de mesta avdragsgillt och innefattar alltså de kostnader som reducerar ens skattemässiga resultat. En av de viktigaste grundpelarna för att kostnaden ska vara avdragsgill är att den ska ha en direkt koppling till bolaget. För att vara helt säker på om det man ska bokföra är avdragsgillt eller ej kan det alltid vara bra att kontrollera med Skatteverket då det är de som kommer avgöra vad som gäller i slutändan. Ett exempel på kostnader som är avdragsgilla är kontorsmaterial, serviceavgifter, tjänstebil och tjänsteresor, trängselskatt och företagsförsäkring.

Vilka konton är ej avdragsgilla?

Vad som är avdragsgilla och ej avdragsgilla kostnader är inte helt enkelt att hålla reda på, men vi ska försöka reda ut begreppen så gott vi kan!

Att något är avdragsgillt innebär på det stora hela att du får ta upp affärshändelsen i din bokföring. Dvs öka kostnaderna i bolaget, minska vinsten och framförallt minska skatten. Bortsett från några undantag är de mesta avdragsgillt och innefattar alltså de kostnader som reducerar ens skattemässiga resultat. En av de viktigaste grundpelarna för att kostnaden ska vara avdragsgill är att den ska ha en direkt koppling till bolaget. För att vara helt säker på om det man ska bokföra är avdragsgillt eller ej kan det alltid vara bra att kontrollera med Skatteverket då det är de som kommer avgöra vad som gäller i slutändan. Ett exempel på kostnader som är avdragsgilla är kontorsmaterial, serviceavgifter, tjänstebil och tjänsteresor, trängselskatt och företagsförsäkring.