:

Vad är 30 regeln?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är 30 regeln?
  2. Vad är 20% regeln?
  3. Var regleras avskrivningar?
  4. Hur mycket får man skriva av direkt?
  5. Hur räknar man ut en avskrivning?
  6. Måste man göra avskrivningar varje år?
  7. Vad menas med 80 20 regeln?
  8. Hur beräknar man avskrivningar?
  9. Hur fungerar det med avskrivningar?
  10. Får man dra av för eget arbete?
  11. Får man skriva av på 2 år?
  12. Hur redovisar jag avskrivningar?
  13. Hur redovisas avskrivningar?
  14. Vad menas med Pareto?
  15. Vilka är Pareto?
  16. Vad är huvudregeln för avskrivningar?
  17. Hur ska avskrivning medges i räkenskapsåret?
  18. Vad är reglerna om räkenskapsenlig avskrivning i inkomstskattelagen?
  19. Vad är huvudregeln för avskrivningar?
  20. Hur ska avskrivning medges i räkenskapsåret?
  21. Vad är reglerna om räkenskapsenlig avskrivning i inkomstskattelagen?

Vad är 30 regeln?

Ett företag kan köpa in två sorters tillgångar, anläggningstillgångar och omsättningstillgångar. Anläggningstillgångar är tillgångar som har införskaffats i syfte att stadigvarande användas eller innehas i företaget. Med omsättningstillgångar menas tillgångar som inte är avsedda att stadigvarande brukas eller innehas i verksamheten, det vill säga sådana tillgångar som omsätts och hela tiden förnyas. Inventarier som uppskattas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får dras av med hela utgiften redan samma år som de har införskaffats av företaget.

Om avdrag inte kan göras direkt kan du i stället fördela utgiften för inköpet över flera år. Detta kallas för avskrivningar eller värdeminskningsavdrag och betyder att företaget gör avdrag varje år med en viss summa. Den summa som avskrivs ska motsvara vad tillgången har minskat i värde, vilket betraktas som en kostnad för företaget.

Vad är 20% regeln?

80/20-regeln, eller Paretoprincipen, beskriver hur vissa saker och ageranden troligtvis är viktigare än andra i livet. Ett bra riktmärke är att 80 procent av resultaten eller konsekvenserna (på individ- eller företagsmässig nivå) kommer från 20 procent av orsakerna eller insatserna. Ibland kan det till och med handla om en ännu mindre del!

Det vardagliga språket är ett bra exempel på hur principen fungerar. Isaac Pitman noterade i sin forskning att så lite som 700 vanliga ord utgör 2/3-delar av våra konversationer. Han konstaterade också att dessa ord utgör hela 80 procent av det vardagliga talet.

Ett annat bra exempel är filmbranschen. En studie har visat att 1,3 procent av de filmer som produceras tjänar 80 procent av alla intäkter. Detta visar på ett utmärkt sätt hur 80/20-regeln i vissa fall kan vara så lite som 80/1 istället.

80/20-regeln kan och bör användas av varje intelligent person som vill optimera sitt liv, liksom av varje företag och organisation som vill bli framstående inom sin verksamhet. Regeln kan helt enkelt hjälpa alla att uppnå mycket mer, med mycket mindre arbete eller insats.

80/20-regeln anger att en mindre del av orsaken, insatsen eller ansträngningen leder till en större del av resultatet, verkan eller belöningen.

Bokstavligt talat innebär det att 80 procent av vad du uppnår i ditt jobb kommer från 20 procent av din arbetstid eller arbetsinsats. Detta kan också appliceras på ditt privatliv där vägen till de mål du vill uppnå blir enklare och smidigare om du använder denna princip. Hitta de 20 procenten som genererar 80 procent av resultaten!

Var regleras avskrivningar?

Avskrivning är ett begrepp som används inom redovisning och inom skatteområdet. Begreppet innebär att man fördelar kostnaden, för en anläggningstillgång, över hela tillgångens ekonomiska livslängd istället för att ta upp hela kostnaden direkt vid inköp. Detta betyder att kostnaden för företaget jämnas ut över flera år och resultatet, för dessa år blir mer rättvisande. Avskrivningar regleras främst i inkomstskattelagen och bokföringslagen.

Exempel på sådana anläggningstillgångar som kan skrivas av är byggnader, inventarier och maskiner. Det vill säga sådant som kan användas över längre tid i en verksamhet men som anses ha en begränsad livslängd. Exempel på sådant tillgångar som inte skrivs av är mark, konstverk, andelar i koncernföretag, andelar i intresseföretag och andra finansiella anläggningstillgångar. Denna typ av anläggningstillgångar skrivs inte av då de inte antas tappa i värde.

Hur mycket får man skriva av direkt?

Förbrukningsinventarier är direkt avdragsgilla och kan vara av två slag:

Enligt Skatteverket får beloppsgränsen för inventarier av mindre värde höjas med momsbeloppet i de fall ett företag varken har rätt att lyfta moms eller har rätt till återbetalning av moms (enligt 8 och 10 kap momslagen, ML).

Hur räknar man ut en avskrivning?

Förbrukningsinventarier är direkt avdragsgilla och kan vara av två slag:

Enligt Skatteverket får beloppsgränsen för inventarier av mindre värde höjas med momsbeloppet i de fall ett företag varken har rätt att lyfta moms eller har rätt till återbetalning av moms (enligt 8 och 10 kap momslagen, ML).

Måste man göra avskrivningar varje år?

De civilrättsliga reglerna reglerar planenliga avskrivningar. Vi kan även kalla dem ”bokföringsmässiga” avskrivningar. Det är den typen av avskrivningar som ”makes most sense” för oss dödliga. Man gör en plan över avskrivningarna som ska reflektera användningen och värdeminskningen på en tillgång. Vanligast och enklast är 20% per år i fem år, men det finns mängder av olika varianter, t ex större i början och mindre mot slutet eller tvärtom, andra livslängder, etc.

Vad menas med 80 20 regeln?

Att lära sig att arbeta utifrån Paretoprincipen med hjälp av 80/20-regeln hjälper dig att fokusera på och att utveckla det som ger bäst effekt för dig och företaget. Att förstå 80/20-regeln är mycket värdefullt när det gäller att identifiera och fokusera på det som skapar bäst effekt. Men det bygger också på att aktivt välja bort det som inte bidrar till resultatet på sista raden. På så sätt frigör du energi och tid för det område du vill fokusera på och uppnår en bättre balans i arbetslivet.

Vad skulle det innebära för företaget om ledarna utvecklade de 20 % som har störst betydelse för medarbetarnas insatser och resultat? På vilket sätt skulle lönsamheten förändras om ni blev bättre på de 20 % av faktorerna som får projekten snabbare ut på marknaden?

Hur beräknar man avskrivningar?

Något förenklat kan man säga att en avskrivning är ett sätt att dela upp utgiften för en ny tillgång på hela den tid som den ska användas/nyttjas i bolaget.

Tänk dig ett åkeri som köper en ny lastbil för en miljon kronor (utgift)  som de planerar att använda i fem år. Om de skulle ta upp hela kostnaden för lastbilen i bokföringen det första året skulle vinsten minska ordentligt, de kanske till och med skulle göra en förlust. Nästkommande fyra år skulle de istället inte ha någon kostnad alls för sin lastbil.

Det här är inte skattemässigt tillåtet, och för att få en jämnare och mer rättvisande fördelning av kostnaden gör man avskrivningar på sina inventarier. I exemplet med lastbilen skulle det innebära att man istället bokför 200 000 kronor som kostnad varje år, det vill säga en miljon kronor fördelat på 5 år.

Det vill säga även om företaget betalar hela lastbilen på en gång så sprider man i bokföringen ut kostnaden över flera år. På så vis speglar resultaträkningen hur företaget nyttjar resursen.

Hur fungerar det med avskrivningar?

När en tillgång har införskaffats med syftet att användas under en längre period, kan dess kostnad fördelas över hela perioden. När perioden har förflutit betyder det att tillgången är avskriven och inte längre utgör någon kostnad.

Eftersom avskrivningar görs på tillgångar med beräknad ekonomisk livslängd är det endast anläggningstillgångar så som maskiner, datorer och inventarier som avskrivs. Anläggningstillgångar såsom mark, konst och finansiella anläggningstillgångar avskrivs däremot inte eftersom de inte har en förväntad ekonomisk livslängd eller beräknas minska i värde.

Får man dra av för eget arbete?

Du får i vissa fall dra av kostnader för resor med egen (privat) bil mellan bostaden och arbetsplatsen med ett schablonbelopp som inkomståret 2022 är 18,50 kr/mil. För inkomståret 2023 får man dra av 25 kr/mil. Utöver schablonbeloppet får du även dra av de faktiska kostnaderna för väg-, bro- och färjeavgifter.

Du som beskattas för bilförmån får inkomståret 2022 dra av 9,50 kr per mil (gäller även el-bilar) och 6,50 kr för dieselbilar för resor till och från arbetet. För inkomståret 2023 får man dra av 9,50 kr/mil för elbilar och 12 kr/mil för övriga bilar.

Får man skriva av på 2 år?

När du köper inventarier eller maskiner bokförs de som tillgångar, anläggningstillgångar närmare bestämt. Det innebär att det inte uppstår någon kostnad vid köpet. Men de flesta inventarier och maskiner minskar i värde, vilket innebär en kostnad i företaget. Den kostnaden redovisar du genom att göra avskrivningar på inventarier och maskiner.

Avskrivningar är alltså kort och gott när du delar upp kostnaden för en tillgång över en längre tid. Anledningen att vi gör det är att redovisningen ska ge en bättre bild av verkligheten. När man beräknar tiden pratar man om ekonomisk livslängd, vilket betyder den tiden du beräknar att använda tillgången i verksamheten.

Exempel: Du äger en entreprenad och köper en asfaltsläggare som du kommer använda under fem år. Eftersom det är en materiell tillgång som används över en tid så bokförs den som en tillgång i verksamheten, köpet innebär därigenom inte en kostnad i sig.

Hur redovisar jag avskrivningar?

Löpande avskrivning kan göras varje månad för att möjliggöra kontinuerlig uppföljning av företagets ställning och resultat, framför allt om avskrivningarna uppgår till större belopp. Vid en nyttjandeperiod på t.ex. fem år (dvs. avskrivning med 20 % årligen) kan en tolftedel (1,67 %) kostnadsföras månadsvis med en bokföringsorder eller via automatkontering. Samma konton används som nedan under Bokslut.

Hur redovisas avskrivningar?

Bestämmelserna om räkenskapsenlig avskrivning får tillämpas bara om företaget har haft en ordnad bokföring som avslutats med ett årsbokslut. Vidare krävs att företagets värdeminskningsavdrag motsvarar avskrivningen i bokslutet (18 kap. 14 § IL).

Utöver det uttryckliga lagkravet på att avdraget ska motsvara avskrivningen i bokslutet, finns ett krav på att inventariernas värde i balansräkningen ska stämma överens med deras skattemässiga värde (jfr prop. 1980/81:68 s. 115 och 117 samt RÅ 2001 ref. 8). Det får även till följd att inventariernas anskaffningsvärden i räkenskaperna måste stämma överens med deras skattemässiga anskaffningsvärde.

Kravet på årsbokslut och överensstämmelse med räkenskaperna gäller inte vid beräkning av nettoinkomsten eller delägarens andel av lågbeskattade inkomster, s.k. CFC-inkomster, enligt 39 a kap. 6 och 13 §§ IL, där inkomstberäkningen finns särskilt reglerad i 39 a kap. 11 § IL. Vidare ska ett företag som tillämpar principerna i 39 b kap. IL för resultatberäkning av viss rederiverksamhet, s.k. tonnagebeskattning, bortse från avskrivningar som gjorts i bokslutet på sådana inventarier som ingår i den kvalificerade rederiverksamheten (18 kap. 14 § andra och tredje styckena IL).

Värdeminskningsavdraget ska motsvara avskrivningen i bokslutet (18 kap. 14 § IL). Detta villkor är även uppfyllt när den planmässiga avskrivningen i räkenskaperna är lägre än det skattemässiga värdeminskningsavdraget, men skillnaden redovisats i resultaträkningen som en bokslutsdisposition och i balansräkningen som en obeskattad reserv (ackumulerade överavskrivningar). Skattemässigt värde enligt 2 kap. 33 § IL motsvaras i regel av inventariernas bokförda värde på balansräkningens tillgångssida minskat med ackumulerade överavskrivningar på balansräkningens skuldsida.

Vad menas med Pareto?

Att lära sig att arbeta utifrån Paretoprincipen med hjälp av 80/20-regeln hjälper dig att fokusera på och att utveckla det som ger bäst effekt för dig och företaget. Att förstå 80/20-regeln är mycket värdefullt när det gäller att identifiera och fokusera på det som skapar bäst effekt. Men det bygger också på att aktivt välja bort det som inte bidrar till resultatet på sista raden. På så sätt frigör du energi och tid för det område du vill fokusera på och uppnår en bättre balans i arbetslivet.

Vad skulle det innebära för företaget om ledarna utvecklade de 20 % som har störst betydelse för medarbetarnas insatser och resultat? På vilket sätt skulle lönsamheten förändras om ni blev bättre på de 20 % av faktorerna som får projekten snabbare ut på marknaden?

Vilka är Pareto?

Bestäm vilka frågor du vill ha svar på innan du påbörjar analysen. Dessa frågor avgör vilken kategori (dimension) och vilket antal (mätvärde) som analysen ska baseras på. I följande exempel är frågan vilka produkter (som omfattas av dimensionen Underkategori) som står för den största totala försäljningen.

På hög nivå behöver du göra följande:

  • Skapa ett stapeldiagram som visar försäljning per underkategori, i fallande ordning.

  • Vad är huvudregeln för avskrivningar?

    Huvudregeln (30-procentsregeln) Med huvudregeln får du göra ett avskrivning på 30 % av inventariernas restvärde. Det innebär att du tar värdet som återstår efter tidigare års avskrivningar, alltså anskaffningsvärdet minus ackumulerade avskrivningar (överavskrivningar inräknat).

    Hur ska avskrivning medges i räkenskapsåret?

    Avskrivning medges, enligt huvudregeln, med högst 30 procent av avskrivningsunderlaget. Om räkenskapsåret är längre eller kortare än tolv månader ska avdraget proportioneras. En enskild näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut får, om avskrivningsunderlaget uppgår till högst 5 000 kr, göra avdrag med hela avskrivningsunderlaget.

    Vad är reglerna om räkenskapsenlig avskrivning i inkomstskattelagen?

    Reglerna om räkenskapsenlig avskrivning beskrivs i inkomstskattelagen 18 kapitlet. Just när det kommer till vad som är mest fördelaktigt att använda av huvudregel (30-regeln) eller kompletteringsregel (20-regeln) behöver man väga in och ta hänsyn till värdet på de anskaffningar som gjorts under beskattningsåret.

    Vad är huvudregeln för avskrivningar?

    • Huvudregeln (30-procentsregeln) Med huvudregeln får du göra ett avskrivning på 30 % av inventariernas restvärde. Det innebär att du tar värdet som återstår efter tidigare års avskrivningar, alltså anskaffningsvärdet minus ackumulerade avskrivningar (överavskrivningar inräknat).

    Hur ska avskrivning medges i räkenskapsåret?

    • Avskrivning medges, enligt huvudregeln, med högst 30 procent av avskrivningsunderlaget. Om räkenskapsåret är längre eller kortare än tolv månader ska avdraget proportioneras. En enskild näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut får, om avskrivningsunderlaget uppgår till högst 5 000 kr, göra avdrag med hela avskrivningsunderlaget.

    Vad är reglerna om räkenskapsenlig avskrivning i inkomstskattelagen?

    • Reglerna om räkenskapsenlig avskrivning beskrivs i inkomstskattelagen 18 kapitlet. Just när det kommer till vad som är mest fördelaktigt att använda av huvudregel (30-regeln) eller kompletteringsregel (20-regeln) behöver man väga in och ta hänsyn till värdet på de anskaffningar som gjorts under beskattningsåret.