:

Hur bokför jag påminnelseavgifter?

Innehållsförteckning:

  1. Hur bokför jag påminnelseavgifter?
  2. Hur bokföra erhållen påminnelseavgift?
  3. Hur bokför jag betalningspåminnelse?
  4. Hur bokför man förseningsavgift?
  5. Vad bokförs på 6991?
  6. Är dröjsmålsavgifter avdragsgilla?
  7. Är en förseningsavgift avdragsgill?
  8. Är förseningsavgift avdragsgill?
  9. När används konto 6990?
  10. Vad bokförs på konto 6990?
  11. Vilka avgifter är avdragsgilla?
  12. Får man dra av förseningsavgift?
  13. Hur bokför man förseningsavgift till Bolagsverket?
  14. Hur bokför man serviceavgift?
  15. Vad bokför man på 6991?

Hur bokför jag påminnelseavgifter?

Påminnelseavgifter från leverantörer bokförs vanligen på konto 6990, och på konto 3591 när du själv skickat en påminnelseavgift som din kund betalar.

Hur bokföra erhållen påminnelseavgift?

En redovisningsenhet skickar betalningspåminnelser till kreditkunder för att påminna dem om att det finns förfallna fakturor hos redovisningsenheten som ännu inte har blivit betalda.

En redovisningsenhet har normalt som indrivningsrutin att först skicka en betalningspåminnelse till en kund som inte har betalat sin faktura eftersom en sådan miss kan bero på att kunden helt enkelt har glömt att betala fakturan.

Hur bokför jag betalningspåminnelse?

Om du missar att betala en faktura från en leverantör innan förfallodatumet har passerat, är det riskabelt att du får en påminnelsefaktura. Dessa fakturor innehåller ofta en förbestämd påminnelseavgift som du behöver betala tillsammans med den övriga skulden till leverantören. Bokföringen av påminnelseavgifter från leverantörer brukar ske på konto [6990], "Övriga externa kostnader".

Hur bokför man förseningsavgift?

Påminnelseavgifter från leverantörer bokförs vanligen på konto 6990, och på konto 3591 när du själv skickat en påminnelseavgift som din kund betalar.

Vad bokförs på 6991?

    konto 6990,6991,6992 2009-11-08 13:13 hade lagt upp diverse kostnader i konto 6990 externa kostnader, såg sedan att det fanns konto 6991 -II- -II- avdragsgilla, samt 6992 -II- -II- ej avdragsgilla

flyttade då mina kostnader till konto 6991, för att känna mig säker på att det är avdragsgillt ,

Är dröjsmålsavgifter avdragsgilla?

Om din deklaration väljs ut för vidare kontroll kommer vi att kontakta dig per telefon eller brev. Vi berättar då vad det är vi vill kontrollera och varför vi gör kontrollen. Du får också veta vilken information vi behöver för att kunna ta ställning i ditt ärende.

När vi har påbörjat en kontroll kommer vi att ha kontakt med dig tills ditt ärende är avslutat. Oftast kan kontrollen avslutas snabbt, men ibland tar den längre tid och då har vi löpande kontakt. Om vi skriver till dig för att få in uppgifter anger vi alltid när du senast ska svara. Det är viktigt att vi gör det för att vi ska kunna hålla en rimlig arbetstakt så att du kan få ett slutligt besked så snabbt det går. 

Är en förseningsavgift avdragsgill?

Ett begrepp som ofta dyker upp i bokföringssammanhang är avdragsgillt. Men vad är det? Vad betyder avdragsgill? Hur vet jag om något är avdragsgillt eller inte?

När du registrerade ditt företag fick du registrera ett område som företaget är verksamt inom. Det området innebär också att ditt företag fick en s.k. SNI-kod. SNI betyder Svensk NäringsIndelning, och är indelad i olika kategorier och undergrupper. Koden innehåller alltid fem siffror, och den kod ditt företag har skall också ge en bild av vilket område företaget är verksamt inom.

Jag tänkte att vi skall börja med att kika på vad avdragsgillt betyder för att börja svara på den frågan.

Avdragsgilla kostnader betyder att du kan dra av den kostnaden från ditt företags resultat. Att du “drar av” något från ditt resultat innebär i sin tur att du gör mindre i vinst, vilket leder till att du betalar mindre skatt. Kanon, kan man tycka!

Men du kan inte dra av vad som helst från ditt resultat. För att något skall vara avdragsgillt behöver kostnaden vara förenlig med företagets verksamhet. 

Kommer du ihåg SNI-koderna vi pratade om i början av artikeln? 

Just det. SNI-koderna beskriver som vi nämnde vad ditt företag skall syssla med. För att du som företagare skall kunna dra av “rätt” kostnader behöver den typen av kostnad kunna “passa in” i din SNI-kod. Även kostnader som som är nödvändiga för att driva verksamheten får tas upp som avdragsgilla. Det kan vara till exempel kontorshyra, elräkning för lokal och så vidare. 

Är förseningsavgift avdragsgill?

När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.

Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.

Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.

När används konto 6990?

Du har betalat en ­påminnelseavgift [konto 6990] via plusgirot [konto 1920]. En tillgång, i det här fallet plusgirot [konto1920], minskar i kredit.

En del mindre företag använder sig av så kallad enkel bokföring där varje transaktion bokförs på bara ett konto. Men för att få bättre grepp om företagets ekonomi används dubbel bokföring. Den har sina rötter i 1400-talets Italien och innebär att varje transaktion måste bokförs i både debet och kredit (med lika stort belopp). Syftet är att visa affärshändelsens hela innebörd för företaget.

Vad bokförs på konto 6990?

Externa rörelsekostnader är värdet av förbrukade resurser avseende material, varor och tjänster under en redovisningsperiod som förbrukas i redovisningsenheten utan att säljas vidare till externa kunder.

Externa rörelseutgifter är icke periodiserade och icke klassificerade värden som har utbetalats eller som förväntas utbetalas från en redovisningsenhet. Externa kostnader är det verkliga värdet av förbrukade varor och tjänster i en redovisningsenhet under en redovisningsperiod.

Vilka avgifter är avdragsgilla?

När du startar ett företag har du kanske kostnader för tiden fram till och med den dag du kör igång officiellt. Du har då avdragsrätt för de utgifter som skulle ha varit avdragsgilla om de uppkommit efter företagsstarten. Du får dra av utgifter från och med kalenderåret innan företaget startade.

Om du börjar verksamheten 16 april 2023 får du dra av startkostnader från och med 1 januari 2022.

Får man dra av förseningsavgift?

Böter får du aldrig göra avdrag för. Det kan till exempel vara förseningsavgifter och kontrollavgifter. Du får inte ens göra avdrag för parkeringsböter och felparkeringsavgifter trots att du fått boten i tjänsten.

Kostnadsränta får du när du har underskott på Skattekontot och är ett påtryckningsmedel för att få dig att betala. Har du fått betala kostnadsränta på Skattekontot så är den inte avdragsgill. Om du däremot har fått intäktsränta behöver du inte betala skatt för den.

Hur bokför man förseningsavgift till Bolagsverket?

Bokföringsskyldigheten regleras i bokföringslagen och årsredovisningslagen. Den innebär att du som är skyldig att upprätta bokföring måste:

  • bokföra alla affärshändelser i tid
  • se till så att alla bokföringsposter kan verifieras med till exempel kvitton eller fakturor
  • spara bokföringen i sju år efter räkenskapsårets slut
  • avsluta bokföringen med årsbokslut eller årsredovisning. (I de flesta fall.)

På Bokföringsnämndens hemsida finns mer information om hur du ska sköta din bokföring.

Hur bokför man serviceavgift?

Om arbetsgivaren betalar den anställdas medlemsavgift i en förening, till exempel en yrkes- eller branschförening, är det en skattepliktig förmån för den anställda. Arbetsgivaren ska göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter på förmånen. Det gäller även om medlemskapet är helt kopplat till den anställdas tjänst.

Många yrkes- och branschföreningar tar förutom medlemsavgiften ut en särskild serviceavgift för tjänster åt medlemmarna, till exempel medlemstidningar, facklitteratur, kurser, seminarier och konferenser.

Vad bokför man på 6991?

    konto 6990,6991,6992 2009-11-08 13:13 hade lagt upp diverse kostnader i konto 6990 externa kostnader, såg sedan att det fanns konto 6991 -II- -II- avdragsgilla, samt 6992 -II- -II- ej avdragsgilla

flyttade då mina kostnader till konto 6991, för att känna mig säker på att det är avdragsgillt ,