:

Vad menas med Flyttstäd?

Innehållsförteckning:

  1. Vad menas med Flyttstäd?
  2. Kan man få flyttbidrag?
  3. Vad ska man städa när man flyttar?
  4. Vad ska ingå i en Flyttstäd?
  5. Vad ingår ej i Flyttstäd?
  6. Måste man anlita Flyttstäd?
  7. Får man göra avdrag för flyttkostnader?
  8. Vad är Flyttersättning?
  9. Måste man spackla igen hål när man flyttar?
  10. Vad ingår inte i flyttstädning?
  11. Vad ingår inte i en flyttstädning?
  12. Får man dra av flyttstädning?
  13. Är det lag på flyttstädning?
  14. Måste man putsa fönster vid Flyttstäd?
  15. Kan man dra av flyttstädning i deklarationen?

Vad menas med Flyttstäd?

Innan man flyttar från en bostad ska den alltid flyttstädas. Det här innebär att hela bostaden ska tömmas, rengöras och städas noggrant. Detta ska göras innan någon annan flyttar in i bostaden, så att den nya personen som tillträder bostaden flyttar in i ett rent hem. Flyttstädning kan antingen göras själv eller utföras av en städfirma som man anlitar.

Kan man få flyttbidrag?

Barn har rett til å bli forsørget av begge foreldrene til og med den måneden barnet fyller 18 år. Etter fylte 18 år kan barnet ha rett til å bli forsørget mens han eller hun gjennomfører videregående opplæring.

  • Barnebidrag er i utgangspunktet en privat sak, og det er opp til foreldrene å bestemme beløp og annet innhold i avtalen.
  • Hvis foreldrene ikke blir enige, kan minst én av dere søke om at NAV skal fastsette barnebidraget for dere.

Kryss av for hvilken situasjon du er i, så viser vi det som er relevant for deg. Du trenger ikke være redd for å gå glipp av noe om du krysser av her, du får informasjonen du trenger.

Vad ska man städa när man flyttar?

En flyttstädning går inte att jämföra med en vanlig veckostädning utan innebär att varenda liten vrå i hela bostaden ska städas noggrant. All smuts och alla fläckar måste avlägsnas från hela bostadens interiör så att endast sådant som beror på ålder och normalt slitage finns kvar. Man får räkna med att det kan krävas flera dagar att genomföra städningen om man ska utföra den själv. Om den sålda bostaden dessutom har tomt ska även denna snyggas till. Allt skräp och allt avfall rensas bort. 

Vad ska ingå i en Flyttstäd?

Alla rum och andra utrymmen i hemmet ska vara ordentligt flyttstädade när du har flyttat ut och den nya hyresgästen eller ägaren ska flytta in. Tänk att du ska städa så noga som du själv skulle vilja att det var när du flyttar in i din nya bostad och gno sedan ännu lite extra. De som flyttar in i din före detta bostad har rätt att kräva att det är ordentligt städat på samma sätt som du har kan ställa krav på städningen i din nya bostad.

Här kan du se vilka moment som ska utföras och kan bocka av checklistan vartefter du tar dig an rum efter rum.

Vad ingår ej i Flyttstäd?

De flesta städfirmor har fasta priser för flyttstädning av olika bostadsytor. Priset per kvadratmeter blir då lägre ju större bostadsyta det handlar om. Däremot skiljer sig det fasta priset för samma bostadsyta ofta åt mellan olika städfirmor.

För att hitta den billigaste hjälpen med flyttstädning är därför bäst att jämföra olika städfirmors priser för just din bostadsyta. Det lättaste är att ta offerter från flera olika städföretag i ditt område och sedan välja det som ger dig det bästa priset.

Måste man anlita Flyttstäd?

Grunden till en väl utförd flyttstädning är att bostadens alla ytor ska vara fria från smuts – och med alla ytor menas bakom, under och ovanpå allting. Det är en långt mycket större uppgift än en vanlig städning där vi mest städar fria ytor och innebär att det kan behövas en rejäl städinsats.

Får man göra avdrag för flyttkostnader?

Om du uppfyller villkoren för rutavdraget har du möjlighet att få en skattereduktion på upp till 50 procent för de flyttjänster du köpt. År 2018 beslutade regeringen att rutavdraget för personer i åldern 18-64 år höjs från 25 000 kronor per år till högst 50 000 kronor per år.

De nya reglerna trädde i kraft den 1 juli 2019 och innebär att alla över 18 år har rätt till 50 000 kronor per år i rutavdrag. Personer som fyllt 65 år är liksom tidigare berättigade till 50 000 kronor per år. Fortsättningsvis kan rot- och rutavdraget sammanlagt uppgå till högst 50 000 kronor per person och år.

Till de flyttjänster som får dras av hör flytt av bohag mellan bostäder samt till och från magasinering. Förutsättningen är att förvaringen sker under kort tid och är en del av flytten. Till de flyttkostnader som är avdragsgilla hör ytterligare packning och uppackning, lastning och lossning eller annat iordningsställande för transport samt arbetstiden för transporten.

Avdraget gäller enbart för de arbetskostnader som uppstår, inte kostnader för flyttbil, flyttkartonger eller magasinhyra. Därför bör flyttfirman redovisa denna separat på fakturan. Missa inte vår artikel om pris för flyttfirmor för närmare information.

Som köpare av en tjänst måste du hålla koll på att du uppfyller följande villkor för att utnyttja rutavdraget för flytt:

  • Du måste vara minst 18 år gammal.
  • Du bör bo i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din inkomst.
  • Vara registrerad antingen på den gamla eller den nya adressen mellan vilka flytten går (har du dubbel bosättning räknas båda som bostad).
  • Betala tillräckligt med skatt och ha rut kvar att utnyttja.
  • Du bör ha betalat för arbetet före årsskiftet för att det ska komma med i din deklaration året efter.
  • Om arbetet utförts i dina föräldrars bostad kan du ta del av rut om det är du som betalat för arbetet.
  • Om du är gift eller har en sambo har ni möjlighet att omfördela summorna mellan er.

Vad är Flyttersättning?

Som utgift för flyttning räknas utgifter för emballering, packning, transport och uppackning av den anställdes och hans familjs bohag och övriga lösa saker. Till personligt lösöre räknas exempelvis cykel, moped, motorcykel, bil, båt och mindre redskap. Hit räknas också transport av den anställde och hans familj från den gamla till den nya bostadsorten samt liknande utgifter för flyttningen.

Andra förmåner i samband med flyttning är skattepliktiga. Detsamma gäller flyttningsersättning som inte motsvaras av faktiska utgifter.

Om flyttningsersättningen omfattar ersättning för körning med egen bil, är den skattepliktig till den del den överstiger 18,50 kr per mil ökat med eventuella utgifter för väg-, bro- och färjeavgifter.

Måste man spackla igen hål när man flyttar?

Du ska alltid utgå ifrån att lämna din bostad så ren som möjligt efter dig, men vad skiljer då egentligen en flyttstädning från din vanliga veckostädning? Här är några tips på vad som är viktigt att komma ihåg när du flyttstädar:

Det finns inga lagstadgade regler om vad som gäller för flyttstädning, men du som säljare kan ändå bli tvungen att komplettera städningen om den inte håller måttet enligt köparen. Att bostaden ska flyttstädas skrivs i de flesta fall in i köpekontraktet som upprättas vid försäljningen. 

Vad ingår inte i flyttstädning?

Det finns olika uppfattningar om vad som ska ingå i en flyttstädning. Vi utför städning enligt Mäklarsamfundets städbeskrivning. Det kan vara bra att veta följande:

Vad ingår inte i en flyttstädning?

  • Biytor som balkong, altan, uterum samt inglasade sådana och garage, förråd etc ingår inte. Önskar ni att vi ska städa/rengöra dessa ytor så hör av er! Detta bokas separat och tillkommer med extra debitering.
  • Vi tar inte bort tavelkrokar och dekaler.
  • Tak tvättas ej.
  • Ingen rengöring av väggar, endast avdamning.
  • Vi utför inte tomt- och trädgårdsarbeten.
  • Biytor såsom garage /förråd/källare städas inte om inte detta är överenskommet i avtal. (Endast boytan städas)
  • Vi kopplar inte ur el-armaturer, lampor, tvätt- och diskmaskiner, kyl- och frys, badkarsfronter med mera.
  • Ingen rengöring av disk eller tvätt/torkmaskinens filter etc. Bara utsidan görs rengörs!
  • Om ugnsglaset är dubbelt och du vill ha rengjort mellan se till att skruva ner glaset då vi av säkerhetsskäl inte gör det!
  • Vi rensar inte avlopp om det skulle vara stopp i diskhon eller i något annat handfat.
  • Fönster som inte går att öppna tvättas inte emellan, endast in- och utsida tvättas då.
  • Trasiga fönster tvättas inte.
  • Vi rengör inte bakom varmvattenberedare.
  • Möbler som lämnats kvar till nya hyresgästen torkas inte av, om annat inte är överenskommet i förväg.
  • Vi flyttar inte på möbler eller vitvaror etc för att städa under eller bakom dem

Får man dra av flyttstädning?

Vid en bostadsförsäljning så finns det vissa kostnader som du har möjlighet att dra av, som är avdragsgilla. Det kan handla om grundförbättringar eller renovering och underhåll av bostaden. Avdragsgilla kostnader kan även handla om kostnader relaterade till flytten, som exempelvis mäklararvoden eller homestaging.

En fråga vi ofta får är om det går att dra av flyttstädning eller flytthjälp för att minska skatten, alltså får du göra avdrag för flyttkostnader? Tyvärr är flyttstädning inte avdragsgillt vid husförsäljning. Det finns vissa undantag där flytthjälp kan vara avdragsgillt men det handlar om specifika fall. Exempel på detta är att du ska ha blivit uppsagd från din nuvarande tjänst och att det enda sättet att få behålla jobbet är att flytta till en annan ort. 

Skatteverket har många bra guider för hur du ska beräkna de flyttrelaterade avdrag du får göra. Du kan till exempel göra avdrag för hela utgiften om du har byggt ett nytt hus, byggt ut ett hus, installerat en tvättmaskin där det saknats en sedan tidigare eller om du gjort om ett garage till ett badrum. Utöver detta så finns det kostnader där du får göra avdrag för delar av utgifterna. Det kan exempelvis handla om att du bytt ut en plastmatta mot ekparkett, bytt tak från papp till plåt, bytt handfat eller tapetserat om väggar. Om du är osäker på vilken typ av avdrag du får göra rekommenderar vi dig alltid att kolla med Skatteverket.

Är det lag på flyttstädning?

Bostad & Fastighet

Hejsan. Jag undrar vad som gäller när jag lämnar en lokal och en annan person tar över. efter 3 veckor skriver han till hyresvärden att lokalen inte var städad och han fick lägga ner massa tid på att städa (dvs inte säga till oss eller hyresvärden om att han inte godtog detta) utan han skickar en faktura till mig som bara lämnade nyckeln till honom när han ville in i lokalen.nu har jag fått en faktura på 30 timmars städning för lokalen och jag har aldrig gjort en deal med denna personen förutom det han köpte av oss när han tog över lokalen. (vilket råkar vara nästan exakt samma summa om vi fakturerade honom)vad gäller ?ska jag betala denna faktura ? (fick inte ens chansen att gå in och städa då överlåtandet gick på 2 dagar)som det ser ut nu så får jag en faktura från x (bolaget han anlitat för att skicka fakturor)dom skulle kontakta denna person som skickat fakturor och höra vad han har och säga sedan återkomma till mig då dom tyckte detta lät konstigt med.alltså vad gäller1. har jag rätt när jag påstår att jag inte ska betala fakturan då han godkänner lokalen genom att ta emot nyckeln och inte säga något ?2. om någon ska få fakturan är det inte hyresvärden då ? (jag menar om du köper en bil jag ägt från en bilfirma. skickar du städfakturan till mig eller bilfirman då?)3. han hotar även med att gå till olika media (Facebook, tidningen, etc) vad gäller här ?4. han har även inte betalat vår faktura utan bestrider denna med och vi har även på papper att vi ska skicka denna faktura.5.när får jag skicka den till inkasso ? han har skrivit att han bestrider denna tills vi kvittar mot hans faktura.

Måste man putsa fönster vid Flyttstäd?

Din personliga guide i hyresdjungeln. Här kan du läsa och bli uppdaterad om det senaste inom andra hand. Vi informerar om allt från lagar och regler till spännande reportage och nyheter – allt du behöver veta om andrahandsmarknaden på ett och samma ställe!

Hyresgäster

Kan man dra av flyttstädning i deklarationen?

Arbeten som du gör på din bostad kan delas in i två kategorier. Den ena kategorin är grundförbättringar. Den andra kategorin är reparationer och underhåll. Det är olika regler för dessa två kategorier: grundförbättringar ger avdrag för hela utgiften, och förbättrande reparationer och underhåll kan ge avdrag för en del av utgiften.