:

Vad händer om man är sen med skatten företag?

Innehållsförteckning:

  1. Vad händer om man är sen med skatten företag?
  2. Vad händer om jag betalar in skatten för sent?
  3. Vad händer om man inte betalar in momsen i tid?
  4. Hur ofta gör Skatteverket avstämning?
  5. Kan man betala skatten senare?
  6. När stämmer Skatteverket av skattekontot?
  7. Vad händer om man inte betalar preliminärskatt i tid?
  8. Vad händer om ett aktiebolag går minus?
  9. Hur mycket minus kan man ha på skattekontot?
  10. När syns inbetalning på skattekontot?
  11. Kan man delbetala skatten företag?
  12. Kan man göra en avbetalningsplan med Skatteverket?
  13. När uppdateras saldot på skattekontot?
  14. Hur länge kan man ha minus på skattekontot?
  15. När kontrolleras skattekontot?

Vad händer om man är sen med skatten företag?

På försenad skatt ackumuleras dröjsmålsränta från dagen efter förfallodagen till och med dagen då du betalar skatten. Ju tidigare du betalar desto mindre dröjsmålsränta ackumuleras det.

Beloppet av dröjsmålsräntan kan du beräkna med ränteräknaren. Om du kontrollerat beloppet av skatten som du ska betala på betalningsdagen i MinSkatt är räntan färdigt medräknad i beloppet.

För skatter som är försenade finns en betalningsuppmaning i MinSkatt och i sammandraget över skatterna. Du får ett sådant här sammandrag med en betalningsuppmaning 1–3 gånger innan de obetalda skatterna skickas till utsökning. Antalet betalningsuppmaningar beror på om du har andra obetalda skatter. I betalningsuppmaningen anges alltid när skatten senast ska betalas för att undvika att den skickas till utsökning.

Vad händer om jag betalar in skatten för sent?

Du får en betalningsuppmaning om underskottet på ditt skattekonto är 100 kronor eller mer när Skatteverket gör en avstämning. Du får ett betalningskrav om underskottet är 2 000 kronor eller mer. Om du fått ett betalningskrav och fortfarande har ett underskott på 2 000 kronor eller mer vid nästa avstämning överlämnas skulden till Kronofogden för indrivning. Det är underskottet på skattekontot som lämnas för indrivning – inte en viss obetald skatt, ränta eller avgift.

Vad händer om man inte betalar in momsen i tid?

Du ska registrera din näringsverksamhet hos Bolagsverket eller Skatteverket, eller i vissa fall hos båda beroende på vilken bolagsform verksamheten har. Näringsverksamhet kan bedrivas i olika former. De vanligaste är enskild firma och aktiebolag, men vanligt förekommande är även handelsbolag, kommanditbolag, stiftelser och ekonomiska föreningar.

Ibland måste du söka tillstånd för din verksamhet. Var tillstånd ska sökas beror på vilken verksamhet det rör. Som exempel kan nämnas att alkoholtillstånd söks hos kommunen och tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik (taxirörelse) söks hos Transportstyrelsen.

Hur ofta gör Skatteverket avstämning?

Bokföringen ska löpande stämmas av för att företaget i ett tidigt skede ska upptäcka avvikelser. Avstämningarna ska göras enligt fasta rutiner. Hur ofta företaget ska göra avstämningar får bedömas med hänsyn till förhållandena i det enskilda företaget (BFNAR 2013:2 punkt 2.15). Av kommentaren till punkten framgår det att avstämningar kan behöva göras med tätare intervaller i ett företag med omfattande verksamhet än i en verksamhet av mindre omfattning.

Om man identifierar en avvikelse ska man dokumentera hur avvikelsen hanterats av företaget. En avvikelse som identifieras när bankkontot stäms av och som beror på att leverantörsbetalningar är bokförda, men ännu inte har belastat bankkontot kan dokumenteras genom en notering på kontoutdraget eller i ett annat avstämningsdokument (BFNAR 2013:2 punkt 2.16 med kommentar). En avvikelse kan också leda till att man måste göra en rättelse.

Kan man betala skatten senare?

I Sverige betalar vi preliminärskatt på våra inkomster varje år. Det innebär att en ungefärlig skatt dras baserat på hur mycket du kommer att tjäna under hela året. Vid deklarationen sammanställs sedan dina inkomster för hela året och Skatteverket kan räkna ut exakt hur mycket skatt du ska betala.

Vanligt är att du betalat för lite skatt och att du får pengar tillbaka genom skatteåterbäring. Men det motsatta kan också hända, alltså att du betalar för lite pengar i skatt under året. Då ska du i stället betala tillbaka pengar till staten – och det är det som kallas restskatt eller kvarskatt.

Restskatt och kvarskatt är olika ord för samma sak. I folkmun är nog restskatt det vanligaste ordet, men kvarskatt är det Skatteverket normalt använder. Det formella begreppet är nå “kvarstående skatt”.

Att få beskedet under våren att man ska betala ännu mer i skatt känns såklart inte så kul. Men förklaringen ligger då i att du skattat mindre än du egentligen skulle ha gjort tidigare under året.

Att du får betala restskatt kan ha flera förklaringar. Här är några vanliga.

När stämmer Skatteverket av skattekontot?

Betalningskravet visar hur stort underskottet var vid den senaste avstämningen. Det betyder att om företaget har andra skatter eller avgifter som behöver betalas, till exempel moms, arbetsgivaravgifter och preliminärskatt, så syns inte dessa på kravet. I e-tjänsten Skattekonto kan du räkna ut hur mycket företaget bör betala in till skattekontot för att vara säker på att underskottet inte kvarstår.

Logga in på skattekontot regelbundet, till exempel den 12 och den 26 varje månad och kolla vilka skatter och avgifter som förfaller till betalning. Då minskar risken att företaget får underskott på skattekontot.

Vad händer om man inte betalar preliminärskatt i tid?

I slutet av augusti 2023 får juridiska personer, som till exempel aktiebolag, handelsbolag och föreningar, med bokslut mellan 1 juli–31 augusti 2024, beslut om sin preliminärskatt. Beslutet gäller den skatt som den juridiska personen ska betala varje månad. Vi skickar beslutet till den juridiska personens digitala brevlåda under vecka 34, eller på papper i början av september 2023.

Om skatten i beslutet inte stämmer med det resultat som den juridiska personen räknar med ska preliminärskatten ändras. Om du är registrerad som ensam firmatecknare, vd eller deklarationsombud för en juridisk person lämnar du enklast nya uppgifter i tjänsten Preliminär inkomstdeklaration. Har du inte möjlighet att använda e-tjänsten kan du skicka in blanketten Preliminär inkomstdeklaration 2 för juridiska personer, SKV 4313.

Orsaker till att skatten inte stämmer kan exempelvis vara att:

Inför ett nytt beskattningsår bör du lämna en preliminär inkomstdeklaration, där du uppskattar verksamhetens resultat för kommande år. Utifrån de uppgifter du lämnar beräknar Skatteverket sedan hur mycket du eller ditt företag ska betala i debiterad preliminärskatt under året.

Du som är enskild näringsidkare, ensam firmatecknare för ett företag eller deklarationsombud kan lämna en preliminär inkomstdeklaration via tjänsten Preliminär inkomstdeklaration.

Om du inte skickar in en preliminär inkomstdeklaration beräknar Skatteverket din debiterade preliminärskatt utifrån en schablon.

Vad händer om ett aktiebolag går minus?

Att ett företag är godkänt för F-skatt innebär att företaget ansvarar för att betala in preliminärskatt och avgifter på ersättning för utfört arbete.

Skatteverket kan återkalla godkännandet för F-skatt om företaget inte sköter sina åtaganden mot Skatteverket. Skatteverket skickar alltid ut ett förslag till beslut om att återkalla företagets godkännande innan beslut tas. Företaget har då möjlighet att åtgärda de brister som finns samt lämna synpunkter på förslaget.

Hur mycket minus kan man ha på skattekontot?

Visste du att...

Alla som ska betala någon form av skatt eller avgift till Skatteverket har ett skattekonto. Men hur fungerar det egentligen och vad är bra att känna till?

När syns inbetalning på skattekontot?

2020-02-12 08:00

I deklarationen 2020 deklarerar du för dina inkomster under 2019. Senast den 4 maj 2020 ska deklaration vara inlämnad men det finns fler datum att hålla koll på.

Kan man delbetala skatten företag?

Om ditt företag har en obetalad skuld kan den som företaget är skyldig pengar ansöka om ett betalningsföreläggande

hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Kan man göra en avbetalningsplan med Skatteverket?

Kan jag få hjälp med en avbetalningsplan för kvarskatt?

Skatteverket gör inte avbetalningsplaner för kvarskatt, däremot kan du själv dela upp beloppet genom att göra delbetalningar till ditt skattekonto fram till förfallodagen. Om du väljer att dela upp betalningen ska du använda samma inbetalningsuppgifter (samma bankgironummer och OCR-nummer) varje gång. Det går även bra att betala med Swish när du är inloggad i e-tjänsten Skattekonto.

När uppdateras saldot på skattekontot?

Skattekontot visar bland annat dina skatteinbetalningar, din preliminära skatt enligt kontrolluppgifterna och din slutliga skatt enligt slutskattebeskedet.

På skattekontot sammanställs dina skatteinbetalningar, din preliminära skatt enligt kontrolluppgifterna, din slutliga skatt enligt slutskattebeskedet med mera.

Hur länge kan man ha minus på skattekontot?

Skatteskulder är inte ovanligt bland företag och behöver inte bli ett problem, så länge du betalar din skatteskuld efter påminnelse från Skatteverket. Men, kan du inte betala din skuld så kan påföljderna bli allvarliga, både för dig personligen och för ditt företag. 

En skatteskuld är en skuld till staten och regleras i lagen om indrivning av statliga fordringar. Reglerna är således många och minsta misstag kan få allvarliga följder. Det finns olika åtgärder man kan ta, i olika steg av processen, beroende på just din situation. Ju tidigare du agerar desto bättre är förutsättningarna för att kunna hantera situationen på ett bra sätt.

En skatteskuld uppkommer om du inte har betalat ditt företags skatter innan den första helgen varje månad. Det är då som Skatteverket gör sin avstämning av alla skattekonton. Du kanske glömde att betala, betalade för sent eller inte kan betala din skatt.

Anledningarna till att företagare kan ha svår att betala sin skatt är flera. Till exempel att de har kunder som inte betalat sina fakturor och därmed behöver ligga ute med moms. Eller att företaget har trängd ekonomi och väljer att använda pengarna för att betala leverantörsfakturor istället för att betala skatt.

När kontrolleras skattekontot?

Om du betalade in din skatt för sent kan du:

  • betala din skuld hos oss. Då får du ett överskott på skattekontot
  • kontakta Skatteverket och begär att de gör en överföring till oss av det du har tillgodo där. Då drar Skatteverket av den delen från skulden hos oss. Kom ihåg att du måste betala in mellanskillnaden – grundavgift, eventuell ränta och kapital – till oss.
  • tänk på att Skatteverket enbart kan meddela oss att din betalning har kommit in om inga andra skatter eller avgifter har förfallit. Du kan kontrollera ditt skattekonto i Skatteverkets e-tjänst för att se hur det ser ut.

Om du inte kunde eller glömde att betala din skatt: