:

Var hittar jag mina gamla deklarationer?

Innehållsförteckning:

  1. Var hittar jag mina gamla deklarationer?
  2. Hur ser jag min deklaration på Skatteverket?
  3. Hur länge sparas deklarationer hos Skatteverket?
  4. Hur loggar jag in på mitt Skattekonto?
  5. Kan jag se andras deklarationer?
  6. Får man deklarationen i pappersform om man har Kivra?
  7. När kan man söka deklaration?
  8. Får man deklarationen i pappersform om man har kivra?
  9. Hur långt tillbaka kan jag se min deklaration?
  10. Hur långt bak i tiden kan Skatteverket granska?
  11. Hur kan jag logga in på Skatteverket utan Bank-id?
  12. Varför går det inte att logga in på Skatteverket?
  13. Kan man se folks deklaration?
  14. Kan man se tidigare års deklarationer?
  15. Vad händer med Kivra när man dör?

Var hittar jag mina gamla deklarationer?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Hur ser jag min deklaration på Skatteverket?

I e-tjänsten har du alltid tillgång till de senaste uppgifterna. Ska du lämna en bilaga finns rätt bilaga skapad åt dig där flera uppgifter redan finns. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du ser också hur det du har ändrat eller lagt till påverkar din skatt.

På alla sidor i e-tjänsten kan du få hjälp. Genom att klicka på länken "Hjälp" längst upp till höger i e-tjänsten får du hjälp med avsnittet eller bilagan du för tillfället befinner dig i.

I e-tjänsten har du alltid tillgång till de senaste uppgifterna. Ska du lämna en bilaga finns rätt bilaga skapad åt dig där flera uppgifter redan finns. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du ser också hur det du har ändrat eller lagt till påverkar din skatt.

På alla sidor i e-tjänsten kan du få hjälp. Genom att klicka på länken "Hjälp" längst upp till höger i e-tjänsten får du hjälp med avsnittet eller bilagan du för tillfället befinner dig i.

Hur länge sparas deklarationer hos Skatteverket?

I bolaget har du möjlighet att spara ett underskott i verksamheten framåt i tiden. Underskottet förs in i nästa års deklaration och minskar nästa års resultat

Hur loggar jag in på mitt Skattekonto?

I bolaget har du möjlighet att spara ett underskott i verksamheten framåt i tiden. Underskottet förs in i nästa års deklaration och minskar nästa års resultat

Kan jag se andras deklarationer?

Du kan begära ut allmänna handlingar och uppgifter från Skatteverket genom att fylla i mejlformuläret, ringa oss, besöka något av våra servicekontor eller skicka ett brev.

Du har rätt att ta del av allmänna handlingar och uppgifter hos Skatteverket enligt tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen. På sidan Offentliga uppgifter kan du läsa mer om vilka uppgifter du kan begära ut om dig själv och om andra.

Om du arbetar på en myndighet eller i en kommun ska du använda vårt formulär för offentliga aktörer.

  • Ta del av allmänna handlingar och uppgifter - för offentliga aktörer

Får man deklarationen i pappersform om man har Kivra?

  • Skatteåterbäring 5 – 7 april 2023
  • Andra viktiga datum kring deklarationen
  • Skatteregler som påverkar din skatt

Skatteåterbäring är en återbetalning från Skatteverket som du får om du betalat in för mycket skatt under föregående år. Du kan också få skatteåterbäring om din beskattningsbara inkomst har blivit mindre under året som gått.

En vanlig orsak till att man betalat in för mycket skatt är att du har lån eller andra skulder som du betalar ränta för. Räntekostnader är nämligen avdragsgilla. Om du har varierande inkomst och inte jämkar ökar också sannolikheten för att du betalat in för mycket skatt. Personer som bara jobbar under del av året, till exempel säsongsarbetare och studenter som sommarjobbar tenderar också betala in för mycket skatt under året.

Det är också möjligt att ha betalat in för lite skatt under året. Om du betalat in för lite skatt kommer du att få restskatt istället för skatteåterbäring, vilket innebär att du måste betala in mellanskillnaden till Skatteverket.

När kan man söka deklaration?

  • Skatteåterbäring 5 – 7 april 2023
  • Andra viktiga datum kring deklarationen
  • Skatteregler som påverkar din skatt

Skatteåterbäring är en återbetalning från Skatteverket som du får om du betalat in för mycket skatt under föregående år. Du kan också få skatteåterbäring om din beskattningsbara inkomst har blivit mindre under året som gått.

En vanlig orsak till att man betalat in för mycket skatt är att du har lån eller andra skulder som du betalar ränta för. Räntekostnader är nämligen avdragsgilla. Om du har varierande inkomst och inte jämkar ökar också sannolikheten för att du betalat in för mycket skatt. Personer som bara jobbar under del av året, till exempel säsongsarbetare och studenter som sommarjobbar tenderar också betala in för mycket skatt under året.

Det är också möjligt att ha betalat in för lite skatt under året. Om du betalat in för lite skatt kommer du att få restskatt istället för skatteåterbäring, vilket innebär att du måste betala in mellanskillnaden till Skatteverket.

Får man deklarationen i pappersform om man har kivra?

Med digital brevlåda kan du få din deklaration redan i början av Mars. Att ha en digital brevlåda har visats sig fördelaktigt för de som vill planera sin ekonomi i god tid, har man skaffat digital brevlåda kommer deklarationen mellan den 6-10 mars 2023.  

Det finns även andra fördelar med att ha en digital brevlåda, när man kan få post och fakturor digitalt och betala dem direkt på en app i telefonen eller på datorn. Deklarationen kommer som pdf som man kan fylla i på datorn eller skriva ut och fylla i.

Hur långt tillbaka kan jag se min deklaration?

Om du bor i Sverige är du skyldig att deklarera alla dina inkomster i Sverige oavsett varifrån de kommer och var de tjänats in. Har man missat att deklarera dessa inkomster kan Skatteverket gå tillbaka fem år och upptaxera individen samt ta ut straffavgift, så kallat skattetillägg. Genom att lämna in självrättelse kan du undvika skattetillägg.

Vi lever i ett mer och mer internationellt samhälle. Det är därmed fler och fler som har inkomster från utlandet. Det kan röra sig om inkomster man har tjänat in under vistelse utomlands eller om ärvda pengar/investeringar eller om investeringar man gjort utomlands. Så länge som en person är skattemässigt bosatt i Sverige är den personen skyldig att redovisa alla sina inkomster i sin inkomstdeklaration oavsett varifrån inkomsten kommer. Har man inte redovisat skattepliktiga inkomster och Skatteverket av någon anledning börjar efterforska eller fråga om dessa inkomster, kan Skatteverket upptaxera vederbörande samt ta ut skattetillägg på upp till 40 procent av den skatt som man borde ha betalat, det vill säga man får då betala både den skatt man skulle ha betalat plus 40 procent i en ytterligare avgift. Skatteverket kan till exempel börja efterfråga information på grund av att pengar har försts in i Sverige eller genom information som lämnats från utländska banker eller myndigheter. Trycket hårdnar på banker och länder för att lämna ut information till skattemyndigheter för att dessa ska kunna säkerställa att lagar och regler om beskattning efterföljs. Har man inte lämnat uppgift alls om inkomsten eller om man angett fel information i deklarationen kan Skatteverket gå tillbaka fem år och upptaxera (under 2015 kan Skatteverket gå tillbaka till 2009 och upptaxera). Rör det högre belopp kan det dessutom bli frågan om grovt skattebrott och då kan Skatteverket gå tillbaka 10 år, det vill säga till 2004 och lämna frågan till Åklagarmyndigheten.

Hur långt bak i tiden kan Skatteverket granska?

Har du upptäckt att du fyllt i fel siffror och behöver rätta en inkomstdeklaration för ditt aktiebolag? Då kan du göra en självrättelse och skicka in de riktiga uppgifter till Skatteverket, vi kommer nedan att beskriva hur du går tillväga.

Om Skatteverket inte har beslutat om den slutliga skatten kan du skicka in en komplettering på dina ändringar. Om deklarationen istället redan är fastställd behöver du begära omprövning. För att begära omprövning fyller du i blanketten ”Begäran om omprövning (SKV 6891)” alternativet skriver ett brev som ska innehålla namn, organisationsnummer, att du rättar ett tidigare fel, vilket inkomstår som skall rättas samt underlag till rättelsen. Ofta önskar skatteverket också att du bifogar sidan S samt förstasidan av den rättade inkomstdeklarationen. Blanketten eller brevet med underlag skickar du sedan till ditt skattekontor.

Hur kan jag logga in på Skatteverket utan Bank-id?

Nu är det dags att deklarera. I år har Skatteverket satsat extra på information bland annat i broschyren ”Dags att Deklarera” om hur man kan godkänna sin deklaration med telefon och sms. Detta för att så få som möjligt ska behöva bege sig ut och lämna deklarationen.

Årets deklaration öppnar den 16 mars och sista dagen att deklarera är den 3 maj. Förra året var det cirka en halv miljon personer som bara godkände sin deklaration som deklarerade på papper. Många av dem var 65+ och skulle kunna deklarera med telefon eller sms istället, hemma, med en vanlig mobiltelefon eller knapptelefon. En ytterligare fördel är att man då får kvittens direkt på att deklarationen är inlämnad, och att de kan få sin skatteåterbäring tidigare.

Varför går det inte att logga in på Skatteverket?

I maj 2023 genomfördes en stor hackerattack mot Skatteverket som Skatteverket fortfarande reder ut konsekvenserna av. Attacken innebar, i sin helhet, att personer i Sverige och utomlands temporärt inte kunde komma åt sina konton på Skatteverkets hemsida. Men nu, över 3 månader senare, finns det fortfarande vissa IP-adresser utanför Sverige som är blockerade och därmed kan man inte kan komma åt sina konton. Detta rapporterar Radio Sweden.

Logga in för att läsa hela artikeln. Inte medlem än? Då blir du det enkelt här.  

Kan man se folks deklaration?

  • Sök upp personen du vill Lönekolla
  • Klicka på ”Kolla lön anonymt”
  • Följ instruktionerna och betala smidigt med Klarna Checkout
  • Se lönen direkt på skärmen. Dina Lönekollar sparas under Mina sidor.

Kan man se tidigare års deklarationer?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

Vad händer med Kivra när man dör?

Det är aldrig enkelt att hantera förlusten av en anhörig. Det är både sorg och praktiska frågor som ska hanteras, och det kan kännas som en överväldigande uppgift att ta hand om allt runt dödsboet.

När vi får uppdatering från folkbokföringsregistret om att en av våra kunder har avlidit skickar vi ut ett så kallat engagemangsbesked. I beskedet framgår uppgifter om den avlidnes eventuella lån och sparkonton per dödsdagen. Engagemangsbeskedet skickas till dödsboets folkbokföringsadress. Om efterlevande make/maka finns och är kund hos oss skickar vi även ut engamgemangsbesked till den personen.

Vi kan också skicka ut engagemangsbeskedet till dödsbodelägare, då behöver dödsbodelägaren identifiera sig med BankID samt skicka in ett dödsfallsintyg.

När vi får uppdatering från folkbokföringsregistret om att en av våra kunder har avlidit skickar vi ut ett så kallat engagemangsbesked. I beskedet framgår uppgifter om den avlidnes eventuella lån och sparkonton per dödsdagen. Engagemangsbeskedet skickas till dödsboets folkbokföringsadress. Om efterlevande make/maka finns och är kund hos oss skickar vi även ut engamgemangsbesked till den personen.

Vi kan också skicka ut engagemangsbeskedet till dödsbodelägare, då behöver dödsbodelägaren identifiera sig med BankID samt skicka in ett dödsfallsintyg.