:

Hur anmäler man kassaregister?

Innehållsförteckning:

  1. Hur anmäler man kassaregister?
  2. Måste man anmäla kassaregister?
  3. Vad händer om man inte har kassaregister?
  4. Hur mycket får man tjäna utan kassaregister?
  5. Vad kostar ett kassaregister?
  6. Hur lång tid tar det att få kassaregister?
  7. Vilka företag måste ha kassaregister?
  8. Vad händer om man inte är registrerad för F-skatt?
  9. Vilket kassaregister ska jag välja?
  10. Hur får man kassaregister?
  11. Kan man ha företag utan F-skattsedel?
  12. Kan man ha företag utan F-skatt?
  13. Hur funkar ett kassaregister?
  14. Vad händer om jag fakturerar utan F-skatt?
  15. Hur mycket får man tjäna utan F-skattsedel?

Hur anmäler man kassaregister?

Alla näringsidkare som bedriver verksamhet inom handel där man tar betalt via kontanter (innefattar även kortbetalning) är enligt svensk lag skyldig att använda sig av ett certifierat skatteregister. Det är en apparat som räknar de varor (eller tjänster) som säljs och brukar även ha en kassa för växelpengar i samma system. Dagens kassaapparater är uppbyggda utifrån dagens moderna teknologi och har fler funktioner än tidigare.

Svenska handlare kan antingen köpa ett nytt eller begagnat kassaregister, men det finns även möjligheter till att hyra apparaten. Apparaterna ska vara godkända enligt det svenska skatteverkets föreskrifter och krav. Tar man över en verksamhet kan man även ansöka om att få kassaregistret överlåtet genom att göra en ändring av organisationsnumret hos skatteverket. Se dock bara till att registret stödjer denna typ av ändring, de flesta modeller gör det men det finns några varianter som har ägarändring blockerade av tillverkaren.

Måste man anmäla kassaregister?

När du har anmält kassaregister och kontrollenhet får du en bekräftelse inom två veckor. Ett registreringsbevis kan ta upp till sex veckor från det att anmälan är gjord. Du får också skyltar där det står ett identifikationsnummer för kassaregistret respektive kontrollenheten. Fäst skyltarna på ett synligt och säkert sätt på respektive enhet. Har du ett sådant kassaregister att det inte går att fästa skyltarna på kassaregistret/kontrollenheten får du förvara skyltarna i direkt anslutning till platsen där kassaregistret används. Du ska då också ha en förteckning över vilka enheter som hör till respektive skylt.

Du kan börja använda kassaregistret så fort det är anmält, det vill säga redan innan du hunnit få skyltarna.

Vad händer om man inte har kassaregister?

Du kan koppla ett eller flera kassaregister till ditt företagskonto. När du öppnar ett kassaregister på en smartphone eller surfplatta kan du inte öppna samma kassaregister på en annan enhet samtidigt. För att kunna använda två kassaregister samtidigt måste du alltså ha två separata kassaregister. Kassaregistret måste vara öppet för att du ska kunna ta emot betalningar.

Alla betalningar som registrerats i ett kassaregister sammanställs i en Z-rapport när kassaregistret stängs. Du kan se din försäljning uppdelad efter kontanter under Kassaregister > Z-rapporter. Det är viktigt att du stänger kassaregistret i slutet av varje arbetsdag eller arbetsskift för att bokföringen ska bli rättvisande.

Du kan läsa om andra typer av rapporter som finns tillgängliga i Zettle-appen här.

Hur mycket får man tjäna utan kassaregister?

Publicerat onsdag 30 maj 2012 kl 12.54

Sommar står vid dörren och med sommaren kommer också allt fler loppmarknader dyka upp. Skatteverket vill ha större kontroll på den ökande handeln och föreslår att fler loppmarknader som driver företag ska börja använda kassaregister.

Vad kostar ett kassaregister?

Ett kassaregister passar perfekt för dig som driver ett mindre företag och vill kunna erbjuda dina kunder ett kvitto när du säljer varor och tjänster mot kontant, kort eller Swish betalning. Tydliga dagsrapporter skrivs enkelt ut vid dagens slut så att du får full kontroll över er försäljning och kan räkna kassan. Alla våra kassaregister är godkända enligt Skatteverkets lagen om kassaregister.

Hur lång tid tar det att få kassaregister?

Hur anmäler man kassaregistret till Skatteverket?

Anmälan av kassaregister sker främst via Skatteverkets webbsida. Här följer en guide över hur detta kan gå till. För andra sätt att anmäla kassaregister eller för aktuell information om gällande regler kontakta Skatteverket via telefon 010-5766060 eller e-post [email protected] eller läs vidare på Skatteverkets webbplats under avdelningarna för kassaregister.

Vilka företag måste ha kassaregister?

Kassaregister krav kommer från främst den så kallade kassalagen. Skatteverket är den myndighet som har ansvar att säkerställa att alla företag följer kassalagen. Skatteverket har följande kassaregister krav:

  • Alla företag som säljer varor eller tjänster som betalas kontant till ett belopp som överstiger 4 prisbasbelopp per år måste ha ett godkänt och certifierat kassaregister av skatteverket. Vi förklarar mer av vad som är ett godkänt och certifierat kassaregister nedan. Begreppet kontant ska tolkas brett. Betalkort, kreditkort, Swish, Paypal, banköverföring, och till med betalning med kryptovaluta är alla överföringar av kontanta medel i en rättslig tolkning av Skatteverket.
  • Det räcker inte med att bara köpa ett godkänt certifierat kassaregister. Du måste även registrera det hos Skatteverket. Din kassaleverantör ska kunna assistera dig.
  • Var sedan noga med att använda kassaregistret på rätt sätt. Framförallt, se till att alltid erbjuda kunden kvitto. Skatteverket utför nämligen oannonserade kontroller vilket kan leda till böter om du slarvat med registreringen av din försäljning.

Kvittot är ett bevis till både konsumenten och Skatteverket att en genuin transaktion har skett. Om ett kvitto, på papper eller digitalt, inte erbjuds konsumenten föreligger en risk för att all försäljning inte registreras korrekt av företaget i kassaregistret. Kassalagen är väldigt tydlig med vad ska stå på ett kvitto.

  • datum och klockslag
  • artikelnamn
  • antalet varor eller tjänster som sålts
  • pris
  • moms
  • företagets namn och organisationsnummer
  • butikens adress

Idag är det mer populärt än någonsin med digitala kvitton. Det sparar dig både pengar och tid. Fråga din kassaleverantör hur du slår på digitala kvitton, det är bra för miljön också!

Vad händer om man inte är registrerad för F-skatt?

Är du godkänd för F-skatt ska detta anges tydligt på både fakturor och offerter. På så sätt kan du informera dina kunder om att ditt företag betalar in din preliminärskatt och egenavgifter. Detta kan nämligen ha flera fördelar.

Godkännandet för F-skattsedel kan bland annat vara fördelaktigt när du ansöker om lån eftersom det visar att du sköter dina skatteinbetalningar. Det kan dessutom leda till fler samarbeten och ökad försäljning eftersom många väljer att enbart anlita företag som har F-skatt.

Vilket kassaregister ska jag välja?

Vi använder cookies. Om du fortsätter använda vår webbplats innebär det att du godkänner detta.Jag förstår

Hur får man kassaregister?

Alla företag med en årsomsättning på mer än 190 400 kr måste använda ett kassaregister och registrera det hos Skatteverket. Vissa typer av företag är undantagna från lagen eftersom de erbjuder varor och tjänster från taxibilar, varuautomater och automatiserade affärslokaler. Läs mer på Skatteverkets hemsida. För företag som genomför torg- och marknadshandel har Skatteverket sammanställt ett informationsblad.

Kan man ha företag utan F-skattsedel?

Man måste inte ha F-skatt som företagare, men de är fördelaktigt för ditt företag att ha det. Till exempel har man lättare att få beviljat lån som F-skattare då det bevisar att du hanterar dina skatteinbetalningar. Företag med F-skatt är även mer attraktivt för företag att anlita än de som inte har det. Detta då du inte behöver betala alla avgifter som hade behövts ifall du inte hade F-skatt.

  • Driver du en enskild firma men även har inkomst från en arbetsgivare så behöver du vara godkänd för både F- och A skatt även, kallat FA-skatt.

  • Driver du ett företag av säsongskaraktär betalar du endast F-skatt under de månader som du har en inkomst.

En ansökan om F-skatt sker via en e-tjänst på verksamt.se när du har bestämt dig för att starta en näringsverksamhet. Man kan även gå in på Skatteverket.se och skriva ut blanketten “Skatte- och avgiftsanmälan” (SKV 4620) och skicka in den via posten.

Kan man ha företag utan F-skatt?

F-skatt är en företagsskatt som betalas av företagare som bedriver näringsverksamhet. För en företagare innebär ett godkännande för F-skatt att det är företagaren själv som betalar sin preliminära skatt och socialavgifter (egenavgifter). F-skatten är preliminär och företagaren betalar in en debiterad preliminärskatt varje månad.

Även juridiska personer som aktiebolag och ekonomiska föreningar har normalt F-skatt.

Hur funkar ett kassaregister?

Vilka krav och regelverk gäller för handlare som ska använda kassasystem eller kassaregister i sin verksamhet?

Vad ska jag uppfylla som krav om jag driver en restaurang, bar, café, kiosk, frisör, kemtvätt, livsmedelsbutik, klädbutik, etc?

Vad händer om jag fakturerar utan F-skatt?

Du ska registrera din näringsverksamhet hos Bolagsverket eller Skatteverket, eller i vissa fall hos båda beroende på vilken bolagsform verksamheten har. Näringsverksamhet kan bedrivas i olika former. De vanligaste är enskild firma och aktiebolag, men vanligt förekommande är även handelsbolag, kommanditbolag, stiftelser och ekonomiska föreningar.

Ibland måste du söka tillstånd för din verksamhet. Var tillstånd ska sökas beror på vilken verksamhet det rör. Som exempel kan nämnas att alkoholtillstånd söks hos kommunen och tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik (taxirörelse) söks hos Transportstyrelsen.

Hur mycket får man tjäna utan F-skattsedel?

En hobbyverksamhet är en hobby som genererar vissa inkomster. För att räknas som hobbyverksamhet måste verksamheten utövas utan vinstsyfte av den så kallade hobbyidkaren på fritiden vid sidan av en annan sysselsättning.

Det kan vara svårt att veta var gränsen går mellan hobby- och näringsverksamhet. Därför måste man i många fall titta på helheten och göra en bedömning utifrån alla förutsättningar som verksamheten har.

Det här är några av de saker som skiljer hobbyverksamhet från företag: