:

Hur lång tid tar det för Skatteverket att betala ut?

Innehållsförteckning:

  1. Hur lång tid tar det för Skatteverket att betala ut?
  2. När kommer återbetalningen från Skatteverket?
  3. När får jag min skatteåterbäring 2023?
  4. När får man pengar från deklarationen?
  5. Hur får jag ut mina pengar från Skatteverket?
  6. Har Skatteverket tillgång till mitt bankkonto?
  7. Varför har jag inte fått min deklaration?
  8. Var kan man se skatteåterbäring?
  9. Hur ser jag saldot på mitt Skattekonto?
  10. Har min deklaration kommit in?
  11. Hur får man ut pengar från Skatteverket?
  12. Hur vet jag om min deklaration är godkänd?
  13. Får man ränta på skatteåterbäringen?
  14. Varför står det 0 kr på mitt skattekonto?
  15. Hur mycket Swish kan man ta emot utan att skatta?

Hur lång tid tar det för Skatteverket att betala ut?

Om du har deklarerat senast den 2 maj och har skatt att få tillbaka men ändå inte fått någon utbetalning i juni så kan din deklaration ha tagits ut för granskning eller för annan åtgärd och inte blivit klar. Du får då dina skattepengar i augusti eller december.

De flesta löntagare, pensionärer och företagare får sina skattepengar i juni. Pengarna betalas ut från ditt skattekonto under vecka 23 och slutskattebeskedet kommer runt en vecka senare.

När kommer återbetalningen från Skatteverket?

När du har ett mottagande bankkonto registrerat, oavsett om det är ett svenskt eller utländskt bankkonto, kan du alltid begära utbetalning i e-tjänsten Skattekonto. Du kan även kontakta Skatteupplysningen eller ett Servicekontor för att begära utbetalning av överskottet. Tänk på att samtidigt be om hjälp av Skatteupplysningen eller Servicekontoret att anmäla ett mottagande konto, så att du får dina pengar direkt på kontot nästa år.

Om du vill ha utbetalat till ett bankkonto, men inte kan anmäla det som ett mottagande bankkonto, kan du begära utbetalning via brev till Skatteverket. Nedan ser du vilka handlingar du måste skicka in för att du ska få ditt överskott utbetalat till bankkontot.

Om du inte tar ut överskottet, och inget annat än ränta registreras på kontot i tio år, tillfaller beloppet staten i februari det elfte året. Registreras något på skattekontot, till exempel en ny inbetalning, startar en ny tioårsperiod efter detta datum.

När får jag min skatteåterbäring 2023?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

När får man pengar från deklarationen?

Om du som fysisk person lämnar in din inkomstdeklaration innan den 30 mars så har du möjlighet att få tillbaka skatten redan i april. Pengarna kommer att betalas ut den 5-6 april om du uppfyller förutsättningarna.

Det är tre villkor som ska vara uppfyllda för att du ska kunna får pengarna tidigt:

Hur får jag ut mina pengar från Skatteverket?

När du har ett mottagande bankkonto registrerat, oavsett om det är ett svenskt eller utländskt bankkonto, kan du alltid begära utbetalning i e-tjänsten Skattekonto. Du kan även kontakta Skatteupplysningen eller ett Servicekontor för att begära utbetalning av överskottet. Tänk på att samtidigt be om hjälp av Skatteupplysningen eller Servicekontoret att anmäla ett mottagande konto, så att du får dina pengar direkt på kontot nästa år.

Om du vill ha utbetalat till ett bankkonto, men inte kan anmäla det som ett mottagande bankkonto, kan du begära utbetalning via brev till Skatteverket. Nedan ser du vilka handlingar du måste skicka in för att du ska få ditt överskott utbetalat till bankkontot.

Om du inte tar ut överskottet, och inget annat än ränta registreras på kontot i tio år, tillfaller beloppet staten i februari det elfte året. Registreras något på skattekontot, till exempel en ny inbetalning, startar en ny tioårsperiod efter detta datum.

Har Skatteverket tillgång till mitt bankkonto?

När du har ett mottagande bankkonto registrerat, oavsett om det är ett svenskt eller utländskt bankkonto, kan du alltid begära utbetalning i e-tjänsten Skattekonto. Du kan även kontakta Skatteupplysningen eller ett Servicekontor för att begära utbetalning av överskottet. Tänk på att samtidigt be om hjälp av Skatteupplysningen eller Servicekontoret att anmäla ett mottagande konto, så att du får dina pengar direkt på kontot nästa år.

Om du vill ha utbetalat till ett bankkonto, men inte kan anmäla det som ett mottagande bankkonto, kan du begära utbetalning via brev till Skatteverket. Nedan ser du vilka handlingar du måste skicka in för att du ska få ditt överskott utbetalat till bankkontot.

Om du inte tar ut överskottet, och inget annat än ränta registreras på kontot i tio år, tillfaller beloppet staten i februari det elfte året. Registreras något på skattekontot, till exempel en ny inbetalning, startar en ny tioårsperiod efter detta datum.

Varför har jag inte fått min deklaration?

Skatteverket skickar ut en deklaration till dig som ska deklarera. Om du har en digital brevlåda får du ingen pappersdeklaration. Deklarationen skickas i stället till din digitala brevlåda. Har du ingen digital brevlåda får du deklarationen med posten senast den 15 april.

I vissa fall ska du deklarera även om du inte har fått någon deklaration. Om du är osäker kan du läsa om när du ska deklarera på sidan Vem ska deklarera.

Var kan man se skatteåterbäring?

Beroende på vilken sorts skuld du har kan vi antingen avräkna eller utmäta överskottet för att betala dina skulder.

Skatteåterbäringen går i första hand till dina skulder

Hur ser jag saldot på mitt Skattekonto?

Visste du att...

Alla som ska betala någon form av skatt eller avgift till Skatteverket har ett skattekonto. Men hur fungerar det egentligen och vad är bra att känna till?

Har min deklaration kommit in?

När ska deklarationen lämnas in?Senast den 2 maj. Den 31 maj 2011 om du bor utomlands.

Var och när kan jag lämna min deklarationsblankett?Du kan deklarera via Internet, mobil, sms eller telefon.

Hur får man ut pengar från Skatteverket?

Reseavdraget är ett skatteavdrag du kan göra för resor till och från arbetet och för resor i tjänsten. För att ha rätt till reseavdraget 2023 krävs att dina resekostnader överstiger 11 000 kronor per år och att sträckan du reser till och från jobbet är minst fem kilometer.

Reseavdraget är en skattereduktion för resor till, från och i jobbet och finns i ett flertal länder. Hur reseavdraget är utformat skiljer sig mellan olika länder. Det svenska reseavdraget gäller resor till och från arbetet och för tjänsteresor och kan göras om den totala kostnaden för resorna överstiger 11 000 kronor per år. Du ansöker om avdrag för resor i samband med din årliga inkomstdeklaration till Skatteverket.

Hur vet jag om min deklaration är godkänd?

  • När kommer min deklaration?
  • Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra?
  • Var kan jag få tag på min deklaration som pdf?
  • Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens?
  • Hur får jag en pappersdeklaration?
  • Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag?
  • Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration?
  • Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag?
  • Vad innebär en schablonintäkt?
  • Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag?
  • Kan jag deklarera digitalt från utlandet?
  • Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation?
  • Varför har jag inte fått några koder?
  • Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra?
  • Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig?
  • Ska mitt barn lämna in en deklaration?
  • Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den?
  • Hur gör jag om jag har fått uppmaning att redovisa försäljning av en fastighet i år, fast jag redovisade försäljningen förra året?  
  • Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket?
  • Kan jag göra ändringar i min deklaration efter att jag lämnat in den?
  • Jag har fått ett meddelande om ändrade uppgifter från Skatteverket, behöver jag göra någonting?

Får man ränta på skatteåterbäringen?

En del av kunderna får sina återbäringar senare under dagen och nödvändigtvis inte genast på morgonen.

Fick du inte alls någon skatteåterbäring? Läs anvisningen: Varför fick jag inte skatteåterbäring?

Varför står det 0 kr på mitt skattekonto?

Det är viktigt att du betalar det belopp som behövs när du har fått en uppmaning eller ett krav från Skatteverket. Skulden kan i vissa fall lämnas över till Kronofogden för indrivning.

Den här informationen vänder sig till dig som är privatperson, dig som betalar SA-skatt (särskild A-skatt) eller dig som är delägare i ett handelsbolag. För företag (även dig som har enskild firma) gäller andra beloppsgränser.

Hur mycket Swish kan man ta emot utan att skatta?

Med Swish kan du snabbt och säkert skicka och ta emot pengar med mobilen. När du skaffar Swish är beloppsgränsen 3000 kronor per vecka. Du kan enkelt ändra gränsen i internetbanken eller i vår app. 

När du skaffar Swish får du som är 18 år eller äldre automatiskt en beloppsgräns på 3000 kronor per rullande 7 dagar.