:

När kan man se deklarationen på mina sidor?

Innehållsförteckning:

  1. När kan man se deklarationen på mina sidor?
  2. Var kan jag se mina deklarationer?
  3. Hur ser jag min deklaration på Skatteverket?
  4. Hur loggar jag in på mitt Skattekonto?
  5. Varför kan jag inte se min deklaration?
  6. Är deklarationer offentliga?
  7. När får man besked om deklarationen är godkänd?
  8. När får man reda på skatteåterbäringen 2023?
  9. När kan man se vad man får tillbaka på skatten?
  10. När Skatteverket betalar ut skatt 2023?
  11. Hur kan jag logga in på Skatteverket utan Bank-id?
  12. När får man besked om sin deklaration?
  13. Var finns deklarationen?
  14. Hur får man ut offentliga handlingar?
  15. Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?

När kan man se deklarationen på mina sidor?

Har du enskild firma ska din deklaration och NE-bilagan till din inkomstdeklaration vara inne senast den 2 maj 2022. Om du behöver anstånd en kortare tid (längst till den 31 maj) kan du ansöka om det på Mina sidor på skatteverket.se. Om du behöver anstånd längre tid ska du ansöka om det på blankett SKV 2600.

Redovisar du moms helårsvis gäller inte anståndet momsdeklarationen. Den 12 maj är sista dagen att lämna in den.

Var kan jag se mina deklarationer?

För att logga in på Skatteverkets tjänster måste du använda en elektronisk legitimation.

Den elektroniska identifieringen gör att du kan komma in på Internet på ett säkert sätt och komma åt de elektroniska tjänsterna som erbjuds av skattekontoret, bland annat underteckna och skicka din skattedeklaration.

För att få en elektronisk id måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått den ålder som utfärdare av elektroniska id anger på sin respektive webbplats.

De typer av elektronisk identifiering som du kan använda för att logga in på Mina Sidor är:

Hur ser jag min deklaration på Skatteverket?

I e-tjänsten har du alltid tillgång till de senaste uppgifterna. Ska du lämna en bilaga finns rätt bilaga skapad åt dig där flera uppgifter redan finns. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du ser också hur det du har ändrat eller lagt till påverkar din skatt.

På alla sidor i e-tjänsten kan du få hjälp. Genom att klicka på länken "Hjälp" längst upp till höger i e-tjänsten får du hjälp med avsnittet eller bilagan du för tillfället befinner dig i.

I e-tjänsten har du alltid tillgång till de senaste uppgifterna. Ska du lämna en bilaga finns rätt bilaga skapad åt dig där flera uppgifter redan finns. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du ser också hur det du har ändrat eller lagt till påverkar din skatt.

På alla sidor i e-tjänsten kan du få hjälp. Genom att klicka på länken "Hjälp" längst upp till höger i e-tjänsten får du hjälp med avsnittet eller bilagan du för tillfället befinner dig i.

Hur loggar jag in på mitt Skattekonto?

Genom kontoregistret får du utbetalningar från företag och myndigheter direkt till ditt konto. Till exempel utbetalning av lön från din arbetsgivare eller elstöd från Försäkringskassan. Pengarna betalas ut via Swedbanks lön- och utbetalningssystem. Du kan även lösa in din avi som du fått hemskickad.

Du behöver inte vara eller bli kund hos oss för att anmäla ditt konto till vårt kontoregister. Anmäl kontot med BankID, så blir det aktivt för insättning inom 2 vardagar. Om du ändrar bankkonto så får du även andra utbetalningar till det kontot. Till exempel din lön om den betalas ut via Swedbanks lön- och utbetalningssystem.

Varför kan jag inte se min deklaration?

I den här texten kommer du få läsa om hur det svenska skattesystemet fungerar. Du kommer också få läsa om deklaration och hur du gör för att deklarera.

Skatt är en avgift för att betala för offentliga utgifter. Vi betalar skatt på vår inkomst, och på varor och tjänster.

Är deklarationer offentliga?

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En handling blir allmän det ögonblick den upprättas hos en myndighet, se 2 kap. 3 och 7 §§ TF. En deklaration (handling) blir i det här fallet en handling som blir allmän först när Skatteverket (myndighet) tagit beslutet.

När får man besked om deklarationen är godkänd?

  • Skatteåterbäring 5 – 7 april 2023
  • Andra viktiga datum kring deklarationen
  • Skatteregler som påverkar din skatt

Skatteåterbäring är en återbetalning från Skatteverket som du får om du betalat in för mycket skatt under föregående år. Du kan också få skatteåterbäring om din beskattningsbara inkomst har blivit mindre under året som gått.

En vanlig orsak till att man betalat in för mycket skatt är att du har lån eller andra skulder som du betalar ränta för. Räntekostnader är nämligen avdragsgilla. Om du har varierande inkomst och inte jämkar ökar också sannolikheten för att du betalat in för mycket skatt. Personer som bara jobbar under del av året, till exempel säsongsarbetare och studenter som sommarjobbar tenderar också betala in för mycket skatt under året.

Det är också möjligt att ha betalat in för lite skatt under året. Om du betalat in för lite skatt kommer du att få restskatt istället för skatteåterbäring, vilket innebär att du måste betala in mellanskillnaden till Skatteverket.

När får man reda på skatteåterbäringen 2023?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

När kan man se vad man får tillbaka på skatten?

Skatteåterbäring är den summa pengar som man får tillbaka på skatten om man under föregående år betalat in för mycket i skatt. Både privatpersoner och företag kan få skatteåterbäring.

När Skatteverket betalar ut skatt 2023?

Skatteåterbäring är de pengar du får tillbaka av staten om du har betalat in för mycket skatt under året. Om du har betalat mer skatt än vad du är skyldig att betala, får du helt enkelt tillbaka den överskjutande summan som skatteåterbäring.

Hur kan jag logga in på Skatteverket utan Bank-id?

Du skaffar bank-id eller mobilt bank-id hos den bank där du är kund.

  • Lista över banker som utfärdar Bank-id och Mobilt bank-id Länk till annan webbplats.

När får man besked om sin deklaration?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

Var finns deklarationen?

I denna punkt visas de av följande uppgifter som gäller dig:

  • namn
  • det kontonummer som finns i Skatteförvaltningens uppgifter
  • hemkommun
  • församling (grunden för kyrkoskatt)
  • make/maka
  • antal minderåriga barn
  • invaliditetsprocent.

Hur får man ut offentliga handlingar?

  • En allmän handling kan vara en text, en bild, en ljudinspelning eller en film.
  • En allmän handling ska ha kommit in till myndigheten eller ha skapats där.
  • Handlingen ska vara förvarad hos myndigheten.
  • En handling som har skapats hos myndigheten men som inte har skickats ut från myndigheten blir i regel allmän först när myndigheten har avslutat arbetet med det ärende som handlingen hör till.

För att få ut en allmän handling ska du vända dig till den myndighet som förvarar handlingen. Du har rätt att ta del av allmänna handlingar avgiftsfritt genom att komma till riksdagen och ta del av handlingarna på plats. Om du vill ha kopior av allmänna handlingar kan det innebära en avgift.

Om din begäran medför en avgift får du ett meddelande om detta innan handlingarna skickas. Handlingarna skickas när du accepterat att betala avgiften för kopiorna.

Om Riksdagsförvaltningen säger nej till din begäran att få ta del av en handling har du rätt att få ett skriftligt beslut med information om hur beslutet kan överklagas. Om handlingen du vill ha rör ett utskott i riksdagen är det utskottet som fattar beslut i frågan om handlingen ska lämnas ut. Utskottets beslut går inte att överklaga.

Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?

Skatteåterbäringen betalas ut den 5–6 april 2023 till dig som uppfyller kriterierna för skatteåterbäring i april. Har du inte fått dina pengar kan det bero på att du inte har anmält bankkonto.