:

Vad är Flyttersättning?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är Flyttersättning?
  2. Hur får man flyttbidrag?
  3. Vad är avdragsgillt vid flytt?
  4. Får man göra avdrag för flyttfirma?
  5. Får man göra avdrag för flyttstädning?
  6. Hur mycket brukar flyttfirma kosta?
  7. Vad måste jag göra vid flytt?
  8. Hur stora hus kan man flytta?
  9. Är flyttlådor avdragsgillt?
  10. Kan man dra av flyttstädning i deklarationen?
  11. Vad ingår inte i en flyttstädning?
  12. Vad kan man kräva vid flyttstädning?
  13. Vad kostar det att flytta 20 mil?
  14. Vad betalade ni för flyttfirma?
  15. Vem ska man meddela när man flyttar?

Vad är Flyttersättning?

När det börjar bli dags att flytta kommer du att bli kontaktad av din hyresvärd. Det är viktigt att du får tid att fundera över ditt framtida boende och att du, tillsammans med din hyresvärd, kommer fram till en lösning som passar just dig.

Din hyresvärd får två val av LKAB. Denne kan antingen kompenseras med ett ersättningshus eller med en summa pengar. I de fall din hyresvärd väljer ett nytt hyreshus som ersättning kan du få erbjudande om att flytta med din hyresvärd. Då bor du kvar i din nuvarande lägenhet tills dess att det nya hyreshuset står inflyttningsklart.

Om din hyresvärd istället väljer att bli kompenserad genom pengar blir LKAB Fastigheter din nya hyresvärd. Din hyresvärd kommer att informera dig om vilka alternativ du har i god tid innan fastigheten du bor i säljs till LKAB. Har du redan LKAB Fastigheter som hyresvärd sköts dialogen mellan dig och bostadsförmedlingen.

Om du hyr av LKAB Fastigheter idag, kontakta dem för att få mer information.

Hur får man flyttbidrag?

Ifall du på grund av arbete måste flytta till en annan ort, betalar vissa arbetsgivare flyttbidrag. Flyttbidraget från arbetsgivare är skattefritt och fungerar som ersättning för utgifter för packning, transport och uppackning av ägodelar. Det kan vara att dina och dina familjemedlemmars resekostnader också ersätts. Du kan läsa mera på Skatteverkets sidor.

Utgifter som inte räknas är utgifter för dubbel bosättning och hemresor. Därtill innefattar flyttbidraget inte heller förlust vid försäljning av bostad. Flyttersättningen är skattepliktig ifall flytten beror på privata skäl. 

Vissa branscher har arbetskraftsbrist vilket kan leda till att vissa kommuner erbjuder betald flyttersättning vid arbetskraftsinflyttning. Det är ett sätt för kommunen att locka arbetstagare. Storleken på bidraget och hur det sedan betalas ut varierar från fall till fall. 

Vad är avdragsgillt vid flytt?

Om du uppfyller villkoren för rutavdraget har du möjlighet att få en skattereduktion på upp till 50 procent för de flyttjänster du köpt. År 2018 beslutade regeringen att rutavdraget för personer i åldern 18-64 år höjs från 25 000 kronor per år till högst 50 000 kronor per år.

De nya reglerna trädde i kraft den 1 juli 2019 och innebär att alla över 18 år har rätt till 50 000 kronor per år i rutavdrag. Personer som fyllt 65 år är liksom tidigare berättigade till 50 000 kronor per år. Fortsättningsvis kan rot- och rutavdraget sammanlagt uppgå till högst 50 000 kronor per person och år.

Till de flyttjänster som får dras av hör flytt av bohag mellan bostäder samt till och från magasinering. Förutsättningen är att förvaringen sker under kort tid och är en del av flytten. Till de flyttkostnader som är avdragsgilla hör ytterligare packning och uppackning, lastning och lossning eller annat iordningsställande för transport samt arbetstiden för transporten.

Avdraget gäller enbart för de arbetskostnader som uppstår, inte kostnader för flyttbil, flyttkartonger eller magasinhyra. Därför bör flyttfirman redovisa denna separat på fakturan. Missa inte vår artikel om pris för flyttfirmor för närmare information.

Som köpare av en tjänst måste du hålla koll på att du uppfyller följande villkor för att utnyttja rutavdraget för flytt:

  • Du måste vara minst 18 år gammal.
  • Du bör bo i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din inkomst.
  • Vara registrerad antingen på den gamla eller den nya adressen mellan vilka flytten går (har du dubbel bosättning räknas båda som bostad).
  • Betala tillräckligt med skatt och ha rut kvar att utnyttja.
  • Du bör ha betalat för arbetet före årsskiftet för att det ska komma med i din deklaration året efter.
  • Om arbetet utförts i dina föräldrars bostad kan du ta del av rut om det är du som betalat för arbetet.
  • Om du är gift eller har en sambo har ni möjlighet att omfördela summorna mellan er.

Får man göra avdrag för flyttfirma?

Vid en bostadsförsäljning så finns det vissa kostnader som du har möjlighet att dra av, som är avdragsgilla. Det kan handla om grundförbättringar eller renovering och underhåll av bostaden. Avdragsgilla kostnader kan även handla om kostnader relaterade till flytten, som exempelvis mäklararvoden eller homestaging.

En fråga vi ofta får är om det går att dra av flyttstädning eller flytthjälp för att minska skatten, alltså får du göra avdrag för flyttkostnader? Tyvärr är flyttstädning inte avdragsgillt vid husförsäljning. Det finns vissa undantag där flytthjälp kan vara avdragsgillt men det handlar om specifika fall. Exempel på detta är att du ska ha blivit uppsagd från din nuvarande tjänst och att det enda sättet att få behålla jobbet är att flytta till en annan ort. 

Skatteverket har många bra guider för hur du ska beräkna de flyttrelaterade avdrag du får göra. Du kan till exempel göra avdrag för hela utgiften om du har byggt ett nytt hus, byggt ut ett hus, installerat en tvättmaskin där det saknats en sedan tidigare eller om du gjort om ett garage till ett badrum. Utöver detta så finns det kostnader där du får göra avdrag för delar av utgifterna. Det kan exempelvis handla om att du bytt ut en plastmatta mot ekparkett, bytt tak från papp till plåt, bytt handfat eller tapetserat om väggar. Om du är osäker på vilken typ av avdrag du får göra rekommenderar vi dig alltid att kolla med Skatteverket.

Får man göra avdrag för flyttstädning?

Ja, om du anlitar oss för flyttstädning har du rätt till RUT-avdrag. RUT står för rengöring, underhåll och tvätt. Det är ett avdrag för hushållsnära tjänster. RUT-avdraget dras av direkt på din faktura. 

Hur mycket brukar flyttfirma kosta?

Det korta svaret är att en normalstor flytt kostar någonstans mellan 5 000 och 15 000 kronor, men det är samtidigt bara en grov uppskattning. Eftersom priset beror på flera faktorer är det extra viktigt att jämföra flyttfirmor, då det kan vara stor skillnad på vad som ingår i flytten.

Att anlita en flyttfirma kan ibland bli onödigt dyrt. Här är 10 tips på hur du kan få ner kostnaderna:

Vad måste jag göra vid flytt?

Så snart du vet inflyttningsdatum är det dags att planera för hur flytten ska gå till.

  • Vänner och familj – kostar mindre men ta reda på om någon har bil, lastbil eller släp eller om du behöver hyra det. Glöm inte heller bort att skaffa flyttkartonger.
  • Flyttfirma – kostar mer men är bekvämt och du behöver inte tänka på flyttbil eller flyttkartonger. Viktigt att stämma av vad firman har för försäkring och vad den täcker. Priset kan variera så det lönar sig att du gör en grundlig jämförelse.

En flytt är en bra anledning till att se över dina saker och vad du egentligen vill ta med dig till ditt nästa boende.

  • Innan du börjar packa – rensa! Passa på att gå igenom garderober och förråd och se över dina saker – skänk, sälj eller släng det som du inte längre använder.
  • Beräkna en flyttkartong per kvadratmeter.
  • Förpacka ömtåliga saker säkert med till exempel tidningspapper. Packa heller inte för mycket i varje kartong då de riskerar att gå sönder eller helt enkelt blir för tunga att lyfta.
  • Ansvarar du själv för packning och flytt, tänk på vad din försäkring täcker ifall någon tappar en kartong och saker går sönder eller om någon skulle skada sig.
  • Märk kartongerna med innehåll och till vilket rum de ska till i nya bostaden.

Hur stora hus kan man flytta?

Att flytta ett hus är nog inget som gemene man ger sig på i första taget, men Gilbert Göransson har gedigen erfarenhet på området. Sitt första hus flyttade han i 18-årsåldern, och sedan dess har han gjort det ytterligare fyra gånger.

Är flyttlådor avdragsgillt?

Hej AnnaRehabInfo,

Jag är inte säker på att jag förstår helt hur du menar. Ska du bokföra utgifter som anlitande av transport-/flyttfirma för rena transporttjänster eller menar du mer det material som du kommer använda vid flytten? Utveckla gärna lite mer! 

Kan man dra av flyttstädning i deklarationen?

Vid en bostadsförsäljning så finns det vissa kostnader som du har möjlighet att dra av, som är avdragsgilla. Det kan handla om grundförbättringar eller renovering och underhåll av bostaden. Avdragsgilla kostnader kan även handla om kostnader relaterade till flytten, som exempelvis mäklararvoden eller homestaging.

En fråga vi ofta får är om det går att dra av flyttstädning eller flytthjälp för att minska skatten, alltså får du göra avdrag för flyttkostnader? Tyvärr är flyttstädning inte avdragsgillt vid husförsäljning. Det finns vissa undantag där flytthjälp kan vara avdragsgillt men det handlar om specifika fall. Exempel på detta är att du ska ha blivit uppsagd från din nuvarande tjänst och att det enda sättet att få behålla jobbet är att flytta till en annan ort. 

Skatteverket har många bra guider för hur du ska beräkna de flyttrelaterade avdrag du får göra. Du kan till exempel göra avdrag för hela utgiften om du har byggt ett nytt hus, byggt ut ett hus, installerat en tvättmaskin där det saknats en sedan tidigare eller om du gjort om ett garage till ett badrum. Utöver detta så finns det kostnader där du får göra avdrag för delar av utgifterna. Det kan exempelvis handla om att du bytt ut en plastmatta mot ekparkett, bytt tak från papp till plåt, bytt handfat eller tapetserat om väggar. Om du är osäker på vilken typ av avdrag du får göra rekommenderar vi dig alltid att kolla med Skatteverket.

Vad ingår inte i en flyttstädning?

En flyttstädning går inte att jämföra med en vanlig veckostädning utan innebär att varenda liten vrå i hela bostaden ska städas noggrant. All smuts och alla fläckar måste avlägsnas från hela bostadens interiör så att endast sådant som beror på ålder och normalt slitage finns kvar. Man får räkna med att det kan krävas flera dagar att genomföra städningen om man ska utföra den själv. Om den sålda bostaden dessutom har tomt ska även denna snyggas till. Allt skräp och allt avfall rensas bort. 

Vad kan man kräva vid flyttstädning?

När du lämnar din lägenhet ska du se till att den är tom och städad. Är din lägenhet inte tillräckligt städad kan din hyresvärd skicka en städfaktura till dig. Vissa väljer att ta in en flyttfirma som gör jobbet, men väljer du att flyttstäda själv – se till att göra det ordentligt!  

  • Torka alltid av ytor uppifrån och ner.
  • Lämna vitvarornas skåpsdörrar öppna efter rengöring för att hålla dem fräscha.
  • Tänk på att behålla din belysning inför flyttstädningen, så att du ser bättre och enklare kan städa bra.
  • Börja flyttstädningen i god tid, helst några dagar innan du flyttar, för att undvika stress. Ett tips är att beta av de större mer krävande momenten löpande under ett par månaders tid för att minimera arbetsbördan när flyttdagen närmar sig.

Vad kostar det att flytta 20 mil?

För att vi ska kunna ge dig bästa möjliga service är det bra för oss att veta när din flytt ska äga rum, lastvolym, sträcka och eventuella tilläggstjänster som du önskar. Skicka oss en prisförfrågan så återkommer vi till dig med en offert så snart vi kan.

När du har läst igenom din offert och vill boka din flytt med oss, svarar du på mejlet med offerten att du/ni önskar boka. Vår transportledare kommer då att skicka dig en bokningsbekräftelse.

Avbeställning som sker tidigare än femton (15) dagar innan uppdraget ska påbörjas kan avbokas utan kostnad. Vid avbeställning därefter men innan uppdraget påbörjas har Norrland Express rätt till ersättning för faktiska kostnader och förluster som därmed uppkommit, dock högst tio (10) procent av det avtalade priset

Vad betalade ni för flyttfirma?

JA, faktum kvarstår att det inte behöver bli speciellt kostsamt att anlita en flyttfirma. Så vad kostar det att anlita en flyttfirma?

Vi vill givetvis också vara med på Googles första sida för sökordet -” vad kostar det att anlita en flyttfirma” så vi slår på stort och tar Rut avdragets 50% i rabatt på arbetskostnaden och lägger på ytterligare 10%. Det betyder att ni får hela 60% i rabatt på packning av er bostad, kanske uppackning på nya adressen samt montering av väggfasta objekt, arbetskostnaden vid flytt (både lokalt och inrikes) samt vid transporter till och från magasinering samt flyttstädning med inflyttningsgaranti. – vad kostar det att anlita en flyttfirma?

Vem ska man meddela när man flyttar?

Det finns för- och nackdelar både med att anlita flyttfirma och att flytta själv. Att bära och flytta möbler och kartonger själv är tungt, men det blir å andra sidan billigare. Ofta kan du behöva hjälp från vänner eller familj, men tänk då på att fråga i god tid innan och glöm inte bort att ta hand om dem på flyttdagen. Väljer du att styra flytten för egen maskin, behövs sannolikt släp eller flyttbil. Även här gäller det att vara ute i god tid eftersom flyttbilar och släp snabbt blir uppbokade. Tillgänglighet och pris kan du kolla upp hos bensinmackar i närområdet.

Att anlita en flyttfirma är bekvämt, men kostar mer. Det kan vara bra att i god tid ta in offerter och kontrollera att de är tillgängliga ditt flyttdatum. Oftast tar flyttfirman betalt per timme och för antalet personer på plats samt storleken på flyttbil. Vissa erbjuder även uthyrning eller lån av flyttkartonger, samt packning. Glöm inte att kolla upp vad som gäller kring försäkring under flytten, om något skulle gå sönder eller försvinna. Jämför olika erbjudanden för att hitta det som passar dig bäst och tänk på att aldrig betala en flytt innan den gått av stapeln.

Ett gott råd, börja flyttpacka i god tid! Du kan alltid börja med att packa ned de saker som finns i källaren eller på vinden, kläder och skor som inte är i säsong och sådant som du till vardags inte använder. Och samtidigt som du börjar med din packning, ta dig tiden att rensa ut och försök att sälja, skänka och slänga sådant som du inte vill ha med till ditt nästa hem.

Om du anlitar en flyttfirma ingår det i många fall lån av flyttkartonger. Om det inte gör det eller om du valt att flytta på egen hand så är det upp till dig om du vill köpa nya kartonger eller om du vill låna/hyra/köpa begagnade. Grundregeln är att du behöver en flyttlåda per kvadratmeter. Men flytten blir både enklare och säkrare om du inte packar för tungt. Skaffa därför gärna några extra flyttkartonger.