Vem kan vidimera en bouppteckning?
Innehållsförteckning:
- Vem kan vidimera en bouppteckning?
- Vad gör man efter att bouppteckningen är klar?
- Hur vet man att bouppteckningen är klar?
- Måste alla arvingar vara med på bouppteckning?
- Kan man vidimera själv?
- Hur vidimeras bouppteckning?
- Hur lång tid tar det mellan bouppteckning och arvskifte?
- Måste arvskifte registreras hos Skatteverket?
- Hur lång tid innan arv betalas ut?
- Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?
- Hur lång tid tar det att få pengar efter bouppteckning?
- Kan familjemedlem vidimera pass?
- Hur ska en vidimering se ut?
- Vad menas med vidimerat?
- Hur snabbt får man sitt arv?
Vem kan vidimera en bouppteckning?
En bouppteckning är ett dokument som fastställer vilka som ärver den avlidne och vilka som är efterarvingar och dödsbodelägare. Den innehåller också en redovisning över den avlidnes alla tillgångar och skulder.
Om den döde var gift skall båda makarnas ekonomi tas upp. Även när den avlidne var sambo bör man redovisa dennes samboegendom när man upprättar bouppteckningen. Detta för att bouppteckningen ofta följs av en bodelning.
Om den avlidne hade upprättat ett testamente ska även det tas med i bouppteckningen.
Man upprättar en bouppteckning av flera anledningar. När den är registrerad har den flera funktioner:
- Den fungerar som en legitimationshandling för dödsboet. Någon som är ensam dödsbodelägare har genom en registrerad bouppteckning rätt att gå till banken och föra över arvet till sig samt avsluta dödsboets bankkonton. Dödsbodelägaren kan också sälja värdepapper, fastigheter och bostadsrätt. Innan bouppteckningen är klar får inga sådana transaktioner göras.
- När det finns flera dödsbodelägare behövs både bouppteckningen och ett arvskifte för att arvingarna ska få göra det ovan.
- Bouppteckningen är ett underlag för att kunna göra ett arvskifte, då den redogör för vilka tillgångar som finns efter den avlidne. Därmed utgör den också ett skydd för arvingarna.
- Eventuella fordringsägare kan lättare bevaka sina fordringar på dödsboet.
Vad gör man efter att bouppteckningen är klar?
De efterlevande som tar hand om dödsboet kallas dödsbodelägare. Dödsbodelägarna sköter dödsboet gemensamt. Det betyder att de behöver vara överens om vad som ska göras, till exempel betala räkningar, avsluta autogiron, avsluta ett konto eller sälja värdepapper.
Det kan vara praktiskt att en av dödsbodelägarna representerar dödsboet, till exempel vid kontakter med banken, men då måste han eller hon ha fått en fullmakt från alla övriga dödsbodelägare. Exempel på fullmakter finns hos Efterlevandeguiden. Flera banker har också fullmaktsmallar.
Hur vet man att bouppteckningen är klar?
Dödsbodelägarna ska gemensamt förvalta den dödes egendom, göra en boutredning och förrätta bouppteckning som ska dokumenteras i det som vanligen kallas bouppteckning.
Bouppteckningen ska göras senast tre månader efter dödsfallet. Delägarna ska skicka handlingen till Skatteverket inom en månad efter att den upprättats.
Måste alla arvingar vara med på bouppteckning?
Kan man vidimera själv?
Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Det finns inget lagstadgat krav på vad som är en korrekt vidimering, dvs. när någon styrker att kopian överensstämmer med originalet. Man kan därför stämpla kopian med texten "vidimeras" eller för hand skriva "vidimeras". Exempelvis kan det göras följande: "Kopian överensstämmer med originalet" med en signatur, namnförtydligande samt kontaktuppgifter.
Hur vidimeras bouppteckning?
Så här gör ni vid arvskiften när ni är flera arvingar/dödsbodelägare och där ni förvaltar dödsboet själva.
Hur lång tid tar det mellan bouppteckning och arvskifte?
En bouppteckning är ett dokument som förklarar vilka skulder och tillgångar den avlidne hade och vem eller vilka som ska ärva dem. Bouppteckningen är viktig för att allt ska gå rätt till för er som arvtagare men också för att Skatteverket ska kunna kontrollera att den avlidnes egendom blir redovisad som den ska.
Att göra bouppteckning innebär dels att sammanställa uppgifterna som krävs, och dels att presentera bouppteckning vid ett förrättningsmöte. Två förrättningsmän ska sedan granska och skriva under innan du kan skicka den till Skatteverket för registrering.
Hur lång tid det tar beror helt på dig eller den som gör bouppteckningen. Ibland kan du också behöva extra tid för att exempelvis låta mäklare värdera ett hus. Är det fler än en dödsbodelägare behöver du också ge tid för att de andra arvingarna ska hinna komma till förrättningsmötet.
Bouppteckningen ska vara avslutad senast tre månader efter dödsdagen. Bouppteckningen är avslutad när den förrättats, alltså när deltagarna på bouppteckningsmötet godkänt innehållet.
Det finns ingen formell tidsfrist för när ni måste börja med bouppteckningen. Det är dock en bra idé att starta så snart ni har möjlighet om något oväntat skulle dyka upp.
💡 Om du behöver en tidigare bouppteckning kan du beställa en kopia hos Skatteverket.
Måste arvskifte registreras hos Skatteverket?
Ett arvskifte är ett avtal mellan dödsbodelägarna som visar hur arvet efter den avlidne ska fördelas mellan dem som har del i dödsboet. Utöver det reglerar arvskiftet även andra viktiga juridiska och ekonomiska aspekter som skatt, tillkommande kostnader, hur utlägg regleras, vem som ska deklarera, när slutredovisning ska ske och vem som ska utses som aktförvarare. Det är viktigt att allt faktiskt beslutas och då också uttrycks på rätt sätt.
Handlingen måste undertecknas och godkännas av samtliga dödsbodelägare.
Ett arvskifte ska upprättas om det finns fler än en dödsbodelägare. Rent tidsmässigt görs det efter det att bouppteckningen har registrerats hos Skatteverket. Först efter det kan arvet kan betalas ut. Det är viktigt att en arvskifteshandling är korrekt upprättad så att det inte uppstår problem eller tveksamheter i samband med att arvet fördelas.
Hur lång tid innan arv betalas ut?
Första steget mot att arv kan betalas ut är att göra en bouppteckning. En bouppteckning är en skriftlig handling som visar den avlidnes tillgångar och skulder. Av bouppteckningen framgår det också vilka som är dödsbodelägare och arvingar.
Bouppteckning och arvskifte är alltså nära knutna till varandra. Efter att bouppteckningen har registrerats hos Skatteverket kan den användas för att visa vem som har rätt att företräda dödsboet och göra det som behöver göras innan arv kan betalas ut.
En bouppteckning ska upprättas inom 3 månader från dödsfallet.
Vid arvskifte behöver du göra en arvskifteshandling. Det är ett juridiskt dokument där det står vem som ärver vad efter att någon har gått bort. Arvskifteshandlingen används sen som en slags legitimation eller bevis för att till exempel banken ska kunna betala ut pengar från den avlidnes bankkonton till arvingarna.
Om det endast är du som är dödsbodelägare behöver du inte göra något arvskifte. Tillgångarna övergår då direkt till dig när bouppteckningen har registrerats hos Skatteverket. Vid ett enmansdödsbo räcker det alltså med att bara göra en bouppteckning.
👍 Arvskifte eller arvskifteshandling behöver inte registreras hos Skatteverket.
Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?
Enkelt förklarat kan man säga att lösöre är fysiska ägodelar som går att flytta. Man kan tänka att lösöre inte sitter fast i huset eller marken. Exempel på lösöre är:
- Möbler, porslin och hemelektronik
- Kläder, böcker och andra personliga ägodelar
- Maskiner och verktyg
- Skuldebrev, sedlar och mynt
- Bil, cykel och andra fordon
💡 Saker som inte räknas som lösöre: är pengar på ett bankkonto, aktier och rättigheter. Inte heller det som är fast egendom så som hus eller tomt.
Lösöre är inte riktigt samma sak som lös egendom men lösöre är en sorts lös egendom.
I begreppet lös egendom ingår alltså lösöre men även sådant som inte är fysiska saker, till exempel pengar, värdepapper, hyresrätt, rättigheter och fodringar. Däremot ingår inte fast egendom.
Fast egendom kan ses som motsatsen till lös egendom.
Hur lång tid tar det att få pengar efter bouppteckning?
Klicka här för att registrera dig i Efterlevanderegistret.
Innan en utbetalning kan göras ska en bouppteckning och ett arvskifte göras. När detta är klart är betalningen redo att skickas till samtliga arvingar. För att processen ska gå snabbt till är det bra att du har fått kontakt med en duktig aktör som hjälper er med bouppteckningen.
Kan familjemedlem vidimera pass?
Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga! Av din fråga framgår det inte helt om du syftar på hanteringen av en vidimerad ID-kopia eller en bevittnad underskrift vilka är två olika saker. Jag kommer därför gå igenom huvudreglerna för båda scenarios. Jag råder dig vidare att vända dig till advokaten för ett förtydligande av vad hen behöver från dig.
Vem kan bevittna en underskrift?
Hur ska en vidimering se ut?
Har du akademiska meriter från ett svenskt lärosäte behöver vi kunna verifiera dina meriter antingen via antagningssystemet eller via vidimerade kopior. Finns inte dina meriter i antagningssystemet (till exempel om du tagit examen innan 2007) krävs vidimerade kopior på dina dokument.
En vidimering innebär att en person intygar att kopian överensstämmer med den uppvisade originalhandlingen. En person som har sett både originalhandlingen och kopian vidimerar genom att skriva sin namnteckning, namnförtydligande och telefonnummer på kopian så att SLU vid behov kan kontakta personen.
Vad menas med vidimerat?
Vi har ett översättning av vidimera i svensk-norsk ordbok med synonymer, definitioner, exempel på användning och uttal.
Genom att bidra kan du hjälpa oss att göra denna ordlista ännu bättre! Du kan välja att lägga till en översättning som inte finns i ordlistan eller du kan rösta på föreslagna om översättningar ifall dem är rätt eller fel.
Hur snabbt får man sitt arv?
Om du ärver en fastighet eller del av en fastighet behöver du anmäla att du är ny ägare. Det görs inte automatiskt.
Du behöver ansöka om en ny lagfart hos Lantmäteriet i den region som fastigheten ligger i. Lantmäteriet behöver se den registrerade bouppteckningen när du ansöker om ny lagfart.
I många fall kan den bank som har beviljat bolån också hjälpa till med lagfarten.
Bolån för en fastighet eller lägenhet skrivs inte av automatiskt när en person dör. Sådana lån ska antingen lösas ut eller flyttas till en annan person. Om det finns skulder för en fastighet måste ni kontakta banken som har lånat ut pengarna och ta reda ut hur lånen kan lösas eller om det går flytta över dem till en annan person.
Om du och den döda har haft en gemensam hyresrätt ska kontraktet ändras. Kontakta i så fall hyresvärden att få rätt namn på kontraktet och på hyresavierna.