:

Vad menas med systematisk ordning?

Innehållsförteckning:

  1. Vad menas med systematisk ordning?
  2. Vad innebär registrering i systematisk ordning?
  3. Måste man bokföra i kronologisk ordning?
  4. Vad menas med Registreringsordning?
  5. Vad är en systematisk metod?
  6. Vilka är de 4 Kontotyperna?
  7. Vilka är de fyra Kontotyperna?
  8. Vad menas med systematisk bokföring?
  9. Måste man kontera på verifikationen?
  10. Vilka krav ställer lagen på en verifikation?
  11. Vad är en systematisk ansats?
  12. Vad är en systematisk analys?
  13. Vad är en T-konto?
  14. Vad är konto 3010?
  15. Vad är 3010 för konto?

Vad menas med systematisk ordning?

Huvudbok och grundbok är begrepp inom redovisning som relaterar till ett företags bokföring. Ett företag måste löpande registrera sina affärshändelser i både en grundbok och i en huvudbok, vilka kan förklaras som listor där affärshändelserna presenteras och sparas.

I huvudboken ställs bokföringsposterna upp efter i vilket konto i kontoplanen de registrerats. Det betyder att huvudboken följer kontoplanen och är strukturerad i kontonummerordning med det lägsta kontonumret först. Huvudboken används ofta för olika slag av kontoavstämningar och eftersom den ger en överskådlig överblick över de olika kontona är det därför som regel till den man går om man upptäckt felaktigheter i bokföringen. I huvudboken avläses ofta ställningen på företagets balanskonton och saldona på företagets resultatkonton.

 Relaterad läsning: Bokföring – allt du (någonsin) behöver veta om att bokföra

Vad innebär registrering i systematisk ordning?

Huvudbok och grundbok är begrepp inom redovisning som relaterar till ett företags bokföring. Ett företag måste löpande registrera sina affärshändelser i både en grundbok och i en huvudbok, vilka kan förklaras som listor där affärshändelserna presenteras och sparas.

I huvudboken ställs bokföringsposterna upp efter i vilket konto i kontoplanen de registrerats. Det betyder att huvudboken följer kontoplanen och är strukturerad i kontonummerordning med det lägsta kontonumret först. Huvudboken används ofta för olika slag av kontoavstämningar och eftersom den ger en överskådlig överblick över de olika kontona är det därför som regel till den man går om man upptäckt felaktigheter i bokföringen. I huvudboken avläses ofta ställningen på företagets balanskonton och saldona på företagets resultatkonton.

 Relaterad läsning: Bokföring – allt du (någonsin) behöver veta om att bokföra

Måste man bokföra i kronologisk ordning?

Prenumerera

Så har jag äntligen kommit igång med bokföringen och fått fina nummer av bokföringsprogrammet, A1, A2 osv.

Vad menas med Registreringsordning?

Enligt BFNAR 2013:2 punkt 2.2 ska registreringsordningen framgå för varje sorteringsbegrepp Inom den systematiska ordningen, t.ex. varje enskilt konto. Använder företaget flera verifikationsnummerserier, ska registreringsordningen framgå inom varje enskild serie.

Vad är en systematisk metod?

Systematiska översikter är en viktig hjälp för beslutsfattare. I kortare filmer går vi igenom vad en systematisk översikt är, varför man gör en och de olika stegen i översiktsarbetet.

 

Vilka är de 4 Kontotyperna?

För att kunna skapa kontoattribut måste du markera kryssrutan Använd förändringskonton i Allmän konfigurering. Endast de baskonton som har exakt den angivna baskontolängden kan användas till förändringskonton. Ett kontoattribut kan bestå av högst tre tecken. Kontoattribut och baskonto kan tillsammans bestå av högst 13 tecken. Detta innebär att baskontot kan bestå av högst 10 tecken om du ska använda kontoattribut.

Mer information finns i Definiera allmän konfigurering - fliken Allmänt 2.

Om du vill arbeta med integrerade konton, påverkar detta definitionen av kontoattribut. Om du arbetar med integrerade konton innebär detta att värden registreras i en specifikation, där den utgående balansen är kopplad till balanskontot.

Vilka är de fyra Kontotyperna?

Kontoplanen är en lista över de konton som används i bokföringen. Den består av fyra olika huvudgrupper och kan sägas vara grunden i företagets redovisning.

Vad menas med systematisk bokföring?

Enligt BFNAR 2013:2 punkt 2.2 ska registreringsordningen framgå för varje sorteringsbegrepp Inom den systematiska ordningen, t.ex. varje enskilt konto. Använder företaget flera verifikationsnummerserier, ska registreringsordningen framgå inom varje enskild serie.

Måste man kontera på verifikationen?

Verifikationen ska innehålla uppgift om när den har sammanställts, när affärshändelsen har inträffat, vad denna avser, vilket belopp den gäller, vilken motpart den berör och eventuell hänvisning till andra handlingar. Gäller det små belopp för saker som du köper behöver dock inte det finnas uppgift om köparens namn på ett kvitto.

Vilka krav ställer lagen på en verifikation?

Tänk på att det är du som ansvarar för bokföringen! Även om du anlitar någon för att sköta din bokföring är det du som ansvarar för att bokföringen blir riktig. Detta ansvar kan du aldrig lämna ifrån dig. Så ställ krav på din bokförare att han eller hon förklarar om du inte förstår.

Några tips innan du lägger upp din bokföring!

  • Planera din bokföring. Tänk igenom innan hur den ska vara upplagd, så att den passar dina syften bäst.
  • Ta råd. Fråga vänner och bekanta som driver rörelse hur de gör med sina papper och sin bokföring.
  • Enkelhet. Gör din bokföring så enkel som möjligt när du startar upp, särskilt om du är lite osäker på dina kunskaper i bokföring.
  • Om du lämnar bort din bokföring. Sätt in underlagen varje dag i en pärm, där du har en flik för varje dag. Då är det lättare för den som sköter bokföringen att bokföra alla transaktioner på rätt dag.

För din egen skull är det viktigt att du har ordning på dina papper. Varje minut som behöver tas i anspråk för dig eller en redovisningskonsult kostar pengar. Sköter du din bokföring kan du spara pengar och undvika onödigt tidsspill.

Vad är en systematisk ansats?

  • Det är lättare att göra en strukturerad sökning om du tydligt har definierat och avgränsat frågan.
  • Ett sätt att definiera och strukturera frågan är att bryta ner den i olika delar.
  • PICO och PEO är två olika ramverk som kan användas för att bryta ner forskningsfrågan i olika delar.
  • Du behöver också plocka ut de viktigaste huvudbegreppen i frågan.

Hur forskningsfrågan formuleras hänger delvis ihop med vilken typ av litteraturöversikt du gör. En bra jämförelse mellan olika typer av översikter hittar du i denna artikel av Maria J. Grant och Andrew Booth. En litteraturöversikt med systematisk ansats utgår oftast från en tydligt avgränsad och strukturerad fråga, medan exempelvis en "scoping review" kan ha en bredare problemformulering. Bredare forskningsfrågor tenderar att generera ett större antal träffar.

I samband med att du formulerar och avgränsar din fråga kan det vara bra att testa och söka lite i en databas för att se vilken tidigare forskning som finns kring ämnet. När du ska göra en litteraturöversikt behöver du tänka på att välja ett ämne där det verkar finns ett tillräckligt stort antal originalstudier.

  • Ett bra sätt att börja undersöka områdets terminologi och hitta sökord är att testsöka.

  • Ta hjälp av nyckelartiklar för att hitta fler sökord till din slutgiltiga sökstrategi.

  • Ämnesord för PubMed och CINAHL hittar du i Svensk MeSH och CINAHL Subject Headings.

  • Fritextord hittar du genom att se efter vilka ord som förekommer i titel och abstract på relevanta artiklar.

  • Ett bra sätt att få struktur i den slutgiltiga sökningen är att organisera dina sökord i så kallade sökblock – utgå då från frågeställningens huvudbegrepp.

När du gör en litteraturstudie behöver du söka flera gånger under arbetets gång. I början av arbetet är det ofta bra att göra flera lite mer ostrukturerade, enklare sökningar i databaserna. Det brukar kallas för att testsöka, och är ett bra sätt att börja undersöka områdets terminologi och hitta sökord. Du behöver inte redovisa dina testsökningar – det gör du endast med din slutgiltiga sökning.

Försök hitta ett par eller flera nyckelartiklar, det vill säga, artiklar som motsvarar sådana studier som du har tänkt inkludera i ditt resultat. Dessa artiklar kan du använda för att hitta fler sökord till din slutgiltiga sökstrategi. Analysera terminologin i nyckelartiklarna genom att se efter vilka ämnesord de har taggats med och vilka relevanta ord som förekommer i titel och abstract.

Vad är en systematisk analys?

Systematiska översikter är en viktig hjälp för beslutsfattare. I kortare filmer går vi igenom vad en systematisk översikt är, varför man gör en och de olika stegen i översiktsarbetet.

 

Vad är en T-konto?

T-konto er en støttefunksjon innen bokføring som fortrinnsvis brukes i regnskapsopplæring for å skape en forståelse av hva som skjer i det dobbelte bokholderiet og derigjennom sikre en systematisk registrering av alle transaksjoner og regnskapsmessige hendelser. Systematikken sikres ved at det føres like stor beløp til debet som til kredit i bokføringen.

T-konto har trolig sitt navn basert på sin utforming som en stor T, hvor venstresiden har overskriften debet og høyresiden har overskriften kredit. Det logiske utspringet til T-konto er saldobalansen. Det må lages en T-konto for hver eneste regnskapsmessige (arts)konto, det vil si for de ulike økonomiske aktivitetene som foregår i virksomheten. Selv om det kan tjene som et pedagogisk verktøy i manuell bokføring, vil det fort bli kaotisk når det blir et større antall transaksjoner og økonomiske hendelser. Dette skyldes at det kan bli behov for å opprette mange ulike T-konto som det siden kan bli utfordrende, særlig for en nybegynner, å holde orden på.

Vad är konto 3010?

En kontoplan, på engelska chart of accounts, är en lista över konton som ett företag använder i sin bokföring. Den ligger till grund för företagets redovisning, bokslut och deklaration. 

För att ett företag ska kunna sköta sin bokföring är kontoplanen nödvändig, eftersom den underlättar och förenklar bokföringen betydligt. En kontoplan är en förteckning över samtliga konton en verksamhet använder för att bokföra sina affärshändelser.

 Relaterad läsning: Bokföring – allt du (någonsin) behöver veta om att bokföra

Kontoplanen består av tio kontoklasser. Varje kontoklass har ett antal underkonton som används för att specificera vad bokföringen avser.

  • 1xxx – tillgångar som kassa, bank och kundfordringar
  • 2xxx – skulder och eget kapital
  • 3xxx – intäkter för exempelvis försäljning
  • 4xxx – kostnader vid exempelvis inköp av material
  • 5xxx – kostnader som rör lokaler, transporter och reklam
  • 6xxx – övriga försäljningskostnader
  • 7xxx – kostnader för personal
  • 8xxx – finansiella poster
  • 9xxx – interna konton
  • 0xxx – interna konton

Alla konton som börjar på 1 rör alltså Tillgångar. Konton som börjar på 2 handlar om Skulder, 3 om Intäkter och 4 om Kostnader. Men resten då? Konton som börjar på 5, 6 och 7 är egentligen bara en utökad möjlighet att sära på olika typer av kostnader, medan konton som börjar på 8 både kan röra kostnader och intäkter. 

– Du klarar dig bra i Visma eEkonomi utan att kunna något om kontoplanen, men visst finns det fördelar med att veta lite mer om hur bokföringen fungerar. Men du behöver inte kunna kontonumren utantill. Visma eEkonomi hjälper dig på traven så du klarar dig långt med lite övergripande kunskap, säger Gunilla Jaltsén som är produktansvarig för Visma eEkonomi.

Klicka på bilden för att se animering i full storlek.

I kontoplanen kan du alltid söka på namn eller nummer. Sökningen sker automatiskt så om du skriver representation får du upp kontoförslag som innehåller det du skrivit, under tiden du skriver.

Vad är 3010 för konto?

Det är i franciskanermunken Luca Paciolis publikation, Summa di Arithmética, tryckt i Venedig 1494, man finner den första beskrivningen av bokföringens idé. Broder Luca kodifierade systemet i ett appendix till ovan nämnda bok. 

I kontoplanen har olika affärshändelser fått olika nummer [koder] så du kan hålla isär dem. De olika affärshändelserna är uppdelade under fyra olika kontotyper,

Det är viktigt att du bokför på rätt kontotyp och på rätt kontonummer. Börja med att ta reda på vad som har hänt.

  • Enkel kontoplan 3010 Försäljning. 4010 Varuinköp. 1510 Kundfordringar. 1910 Kassa. 1930 Checkräkningskonto. 2440 Leverantörsskulder.

    Är det ett inköp eller en försäljning? Handlar du kontant eller på kredit?

    Vilka konton beskriver din affärshändelse bäst? Leta fram ett konto som motsvarar ditt inköp eller försäljning.

    Använd kontot ”1910” vid kontanta betalningar. Använd kontot ”1930” vid framtida betalningar.

    Använd kontot ”2440” + ett utgiftskonto vid kreditinköp. Använd kontot ”1510” + ett inkomstkonto vid kreditförsäljning.

» läs mer om att välja rätt kontotyp & kontonummer »