:

När ska företag redovisa moms?

Innehållsförteckning:

  1. När ska företag redovisa moms?
  2. När ska man lämna in momsdeklaration?
  3. Vem ska lämna momsdeklaration?
  4. Hur lämnar man in momsdeklaration?
  5. Vad händer om man inte skickar in momsdeklaration?
  6. Vad händer om man inte lämnar in momsdeklaration?
  7. Måste företag redovisa moms?
  8. Hur fungerar moms för företag?
  9. Hur ofta ett företag ska lämna momsdeklaration beror på?
  10. Vad ska redovisas i Momsdeklarationen?
  11. Hur fungerar det med moms för företag?
  12. Kan företag handla utan moms?
  13. Hur ska moms redovisas?
  14. Vad händer om man gör fel i momsdeklaration?
  15. Varför får företag dra av momsen?

När ska företag redovisa moms?

Redovisning av moms ska göras i en särskild momsdeklaration. För den som har kalenderår som redovisningsperiod och som fram till 2 maj 2013 redovisade momsen i inkomstdeklarationen skall nu också redovisa i en särskild momsdeklaration.

Alternativen får tillämpas efter ansökan hos Skatteverket.

När ska man lämna in momsdeklaration?

Momsdeklarationen ska innehålla information om företagets momspliktiga försäljning eller uttag, utgående moms på försäljning eller uttag, momspliktiga inköp vid omvänd skatteskyldighet, utgående moms på inköp, import, utgående moms på import, försäljning som är undantagen från moms samt ingående moms.

Momspliktig försäljning omfattar i princip försäljning av alla typer av varor och tjänster. Det finns några undantag som inte är momspliktigt, exempelvis sjukvård, tandvård och social omsorg, grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet, bank- och finansieringstjänster. Utgående moms är den moms som avser det som företaget sålt, som läggs på beloppet och är angivet på fakturor och kvitton. Med uttag menas här utvärdet på sådant som inte har sålts, men exempelvis använts för privat bruk eller för en vara eller tjänst som har givits bort. Momspliktiga inköp syftar på moms som avser det som företaget köpt, som är angivet på fakturor och kvitton.

Omvänd skatteskyldighet gäller för sådana situationer där köparen är skatteskyldig för momsen, vilket brukar anges på fakturan. Det innebär att ditt företag inte ska ta ut moms på fakturan som tas emot från en leverantör. Med utgående moms på inköp menas den moms som ska läggas på beloppet. Omvänd skatteskyldighet gäller bland annat för digitala tjänster som säljs från leverantörer utanför Sveriges gränser.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som driver en momspliktig verksamhet ska lämna in Momsdeklaration. Företaget ska då först registrera sig för moms.

Vem ska lämna momsdeklaration?

Moms, eller mervärdesskatt, är en statlig skatt på varor och tjänster. Alla företagare behöver deklarera och betala moms.

Ingående moms baseras på allt du köper in, och denna moms har du rätt att få tillbaka. Utgående moms baseras på de varor och tjänster som du säljer, och denna måste du redovisa till Skatteverket. Mellanskillnaden på ingående och utgående moms är det du ska betala eller få tillbaka från Skatteverket.

Hur lämnar man in momsdeklaration?

En momsdeklaration är på sätt och vis samma sak som en vanlig deklaration som man gör som privatperson. Den stora skillnaden är att man deklarerar momsen för ett företag. Alla företag som antingen säljer eller köper momspliktiga varor alternativt tjänster till företaget ska ha en momsregistrering. Det är de företagen som har det som behöver deklarera moms. 

En momsdeklaration ska göras olika ofta beroende på hur ett företag är registrerat. Det kan vara möjligt att ändra hur ofta man gör en momsdeklaration, och de alternativ man har beror på hur pass stor omsättning företaget i fråga har. Alternativen på frekvens för momsdeklarationen är följande:

  • Företag som har en omsättning på som mest 1 miljon kronor kan deklarera moms månatligen, en gång i kvartalet eller en gång per år
  • Företag som har en omsättning på som mest 40 miljoner kronor kan deklarera moms en gång varje månad eller en gång per kvartal
  • Företag som har en omsättning på mera än 40 miljoner ska redovisa moms varje månad

När man köper eller säljer varor och tjänster betalar eller fakturerar man moms. Det är en form av skatt som läggs på alla köp och försäljningar som görs. De momsbelopp som ett företag antingen har betalat eller fått in via fakturor är det som ska redovisas i momsdeklarationen. 

Uppgifterna som anges i momsdeklarationen bestämmer om ett företag ska betala in mera moms, eller om man ska få tillbaka moms. Det finns både utgående och ingående moms. Utgående moms är moms som läggs till på det ett företag sålt och ingående moms är sådant som företaget har köpt in till verksamheten och betalat moms för. Skillnaden mellan utgående och ingående moms är det som bestämmer om ett företag ska betala in mer eller få tillbaka pengar. 

Vad händer om man inte skickar in momsdeklaration?

från din bokföring. Du ska bland annat lämna uppgift om:

  • din försäljning
  • utgående moms (moms på det du har sålt)
  • ingående moms (moms på det du har köpt in.

Vad händer om man inte lämnar in momsdeklaration?

Skatteverket ska ta ut en förseningsavgift om den som ska lämna skattedeklaration inte har gjort det i rätt tid (48 kap. 1 § första stycket SFL).

Skattedeklaration är ett samlingsnamn på följande deklarationer (26 kap. 3-9 §§ SFL)

I vissa situationer ska Skatteverket inte ta ut en förseningsavgift.

Måste företag redovisa moms?

Moms, eller mervärdesskatt, är en statlig skatt på varor och tjänster. Alla företagare behöver deklarera och betala moms.

Ingående moms baseras på allt du köper in, och denna moms har du rätt att få tillbaka. Utgående moms baseras på de varor och tjänster som du säljer, och denna måste du redovisa till Skatteverket. Mellanskillnaden på ingående och utgående moms är det du ska betala eller få tillbaka från Skatteverket.

Hur fungerar moms för företag?

Moms är en förkortning för mervärdesskatt och är en statlig skatt som ska betalas när vi handlar med de allra flesta varor och tjänster. Privatpersoner behöver ofta inte tänka på momsen, eftersom den som huvudregel redan är inkluderad i priset. Däremot ska företagare redovisa och betala moms till staten genom Skatteverket.

Ingående moms är momsen på det du köper in till ditt företag och det är den moms företaget har rätt att få tillbaka. Den ingående momsen är därmed ingen kostnad för dig som företagare. Utgående moms är momsen på det du säljer, och det är den momsen du som företagare ska redovisa till Skatteverket. Skillnaden mellan den ingående momsen och den utgående momsen, det vill säga mellanskillnaden, ska du antingen betala till Skatteverket eller få tillbaka från Skatteverket.

För att klargöra skillnaden mellan ingående och utgående moms kan du som företagare tänka på vilken riktning exempelvis en faktura har; in eller ut? Kommer fakturan in till ditt företag i form av leverantörsfakturor och kvitton så är det ingående moms på fakturan medan utgående moms finns på de fakturor som företaget skickar till kunderna.

Hur ofta ett företag ska lämna momsdeklaration beror på?

från din bokföring. Du ska bland annat lämna uppgift om:

  • din försäljning
  • utgående moms (moms på det du har sålt)
  • ingående moms (moms på det du har köpt in.

Vad ska redovisas i Momsdeklarationen?

Hur ofta man behöver redovisa och betala in momsen skiljer sig åt mellan företag. Skatteverket skickar varje år ut ett registerutdrag till företag på vilket det står hur ofta momsen ska redovisas. Några generella regler finns listat nedan:

  • Enskilda firmor och verksamheter med momspliktig omsättning på upp till 1 miljon kr per år kan välja att redovisa momsen en gång per år, kvartalsvis eller månadsvis.
  • Verksamheter med en omsättning mellan 1–40 miljoner kr per år kan välja att redovisa momsen kvartalsvis eller månadsvis.
  • Verksamheter med en omsättning på mer än 40 miljoner kr per år måste redovisa momsen varje månad.

Om ditt företag i nuläget lämnar in momsdeklaration varje kvartal, men vill börja redovisa moms på månadsbasis kan du ansöka om att ändra din redovisningsperiod hos Skatteverket. Tänk dock på att den nya redovisningsperioden, om den blir godkänd, börjar gälla först efter 24 månader. 

Samma procedur gäller för dig som vill redovisa mer sällan än varje månad. Detta är dock endast ett alternativ om du har en enskild firma eller ett mindre företag med en omsättning på under 40 miljoner kronor per år. 

Hur fungerar det med moms för företag?

Att det heter mervärdesskatt beror på att det bara är det ökade värdet på en vara eller tjänst, mervärdet, som ett ­företag betalar in moms på.

Man skiljer mellan ingående moms och utgående moms.

Kan företag handla utan moms?

9 feb. 2023

Ett företag kan göra inköp av varor från privatpersoner utan problem. Dock bör man begränsa inköpen för att undvika "svarta" inköp. Vid köp av tjänster bör företaget vara uppmärksamma på arbetsgivaravgifter och försäkra sig om den anlitade är registrerad för F-skatt.

Hur ska moms redovisas?

Moms, eller mervärdesskatt, är en statlig skatt på varor och tjänster. Alla företagare behöver deklarera och betala moms.

Ingående moms baseras på allt du köper in, och denna moms har du rätt att få tillbaka. Utgående moms baseras på de varor och tjänster som du säljer, och denna måste du redovisa till Skatteverket. Mellanskillnaden på ingående och utgående moms är det du ska betala eller få tillbaka från Skatteverket.

Vad händer om man gör fel i momsdeklaration?

Om perioden är låst, alltså avslutad, ska en ändringsverifikation göras så fort som möjligt. Du gör alltså ändringen i den perioden du befinner dig i vid upptäkt fel. Ändringsverifikationen görs endast på mellanskillnaden. 

Korrigeringen på momdeklarationen måste göras manuellt till Skatteverket genom att skicka in en helt ny momsdeklaration för den period då felet fanns, alltså inte perioden felet upptäcktes. Då ska du inte bara redovisa ändringen utan göra om hela momsdeklarationen så som den skulle ha sett ut om inköpet varit rätt bokfört från början. Momsrapporten för oktober måste också justeras manuellt innan den skickas till Skatteverket. 

Varför får företag dra av momsen?

Moms – mervärdesskatt eller mervärdesomsättningsskatt – är en skatt som ska betalas till staten vid köp av varor och tjänster. 

Både privatpersoner och företag betalar moms, men det är du som driver företag som märker av att den existerar. För privatpersoner är momsen alltid inkluderad i priset och man behöver inte göra någonting mer än att betala totalsumman för sin vara eller tjänst.

Själva momsinbetalningen – och hur stor den blir – tar nämligen du som företagare, eller näringsidkare, hand om i samband med din momsdeklaration. Företagare kan nämligen kvitta momsen på sina inköp mot momsen på sin försäljning. Därför brukar man ofta presentera priset exklusive moms när man vet att det är företag som ska handla.

I Sverige använder vi oss av olika momssatser beroende på vilken typ av vara eller tjänst som avses. På de allra flesta varor eller tjänster gäller 25 % moms, det vill säga att du som näringsidkare lägger på 25 % på ditt pris. Det finns dock undantag.

För till exempel livsmedel, restaurangbesök, hotell samt konstverk som köps direkt från konstnären gäller istället 12 % moms, medan tidningar, böcker, konserter samt  taxi-, buss-, flyg- och tågresor inom Sverige enbart beläggs med 6 % moms. 

Vissa branscher är dessutom undantagna från momsplikt helt och hållet. För sjukvård, tandvård, social omsorg, skolverksamhet och bank- och försäkringstjänster betalas exempelvis ingen moms alls.‍