:

Vad behöver man göra när man flyttar från Sverige?

Innehållsförteckning:

  1. Vad behöver man göra när man flyttar från Sverige?
  2. Måste man göra flyttanmälan och adressändring?
  3. Måste man göra en flyttanmälan till Skatteverket?
  4. Hur anmäler man flytt till Skatteverket?
  5. Måste man skriva ut sig från Sverige?
  6. När anses man utflyttad från Sverige?
  7. Vad ska man anmäla när man flyttar?
  8. Hur långt innan man flyttar ska man göra adressändring?
  9. Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?
  10. Var anmäler man när man ska flytta?
  11. Måste man vara skriven där man bor?
  12. Hur skriver man ut sig från Sverige?
  13. Vad händer om jag inte anmäler flytt?
  14. Vad är skillnaden på flyttanmälan och folkbokföring?
  15. Vad kostar en flyttanmälan?

Vad behöver man göra när man flyttar från Sverige?

När du kommit så långt att du har bestämt dig för en flytt så är det plötsligt väldigt mycket att tänka på, både smådetaljer och större saker. Det är egentligen inte särskilt svårt att arrangera en flytt utomlands, men för att inte glömma bort något viktigt är det bra med en komplett checklista. Här får du en generell lista på saker som kan vara bra att tänka på när du ska flytta utomlands. Var man ska flytta och av vilken anledning kan förstås göra att helt andra saker tillkommer. Se checklistan som en bra, praktisk vägledning inför ett av ditt livs stora äventyr!

Det är aldrig roligt att stressa. Då ökar risken att man missar saker, och dessutom finns det vissa handlingar och liknande som kan ta tid att ordna med. Du vill inte stå en vecka innan flyttlasset går med insikten att hälften står ogjort! Även om mycket förstås går att ordna när du väl har kommit på plats så blir det bara onödigt merarbete. Så första tipset är att planera och genomföra sakerna i god tid, exempelvis med hjälp av den här checklistan!

Måste man göra flyttanmälan och adressändring?

Anmäl flytt för dig själv och övriga familjemedlemmar som bor på samma fastighet.

Här kan du se Skatteverkets film om hur du gör en flyttanmälan på webben.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket.

Använd tjänsten Flyttanmälan – då tar vi emot din anmälan direkt.

Du som inte har e-legitimation kan göra flyttanmälan på en pappersblankett. Det finns ett digitalt formulär som hjälper dig att fylla i blanketten korrekt. Följ stegen i formuläret, skriv ut blanketten, skriv under och skicka in den till oss. Har du registrerat dig i tjänsten Spärra obehörig adressändring kan du däremot inte anmäla din flytt på pappersblankett, utan endast i tjänsten Flyttanmälan.

Fyll i din blankett och skriv ut Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Måste man göra en flyttanmälan till Skatteverket?

Vad är en flyttanmälan? Det innebär helt enkelt att du anmäler om att du har flyttat till en annan adress. Detta är en av de viktigaste sakerna du ska komma ihåg att göra då du flyttar.  Du måste göra en flyttanmälan så att myndigheterna får korrekta uppgifter om var du bor och så att din folkbokföring stämmer. För att underlätta din flytt och bespara dig tid samt huvudvärk har vi samlat ihop all information gällande en flyttanmälan på ett och samma ställe.

Den enda obligatoriska flyttanmälan som måste göras är till Skatteverket och det är du som ansvarar över att den blir gjord. Detta gör du för att få rätt folkbokföringsadress. Vad händer om man inte gör flyttanmälan? Om man bor på en adress över ett år och inte gör en flyttanmälan eller inte bor på den adress man har gjort flyttanmälan till, kan det ses som ett folkbokföringsbrott. Detta kan straffas med böter och i västa fall med fängelse.

Det är gratis att göra en flyttanmälan till Skatteverket. Du hittar blanketten för flyttanmälan på Skatteverkets hemsida. Flyttanmälan ska göras antingen före du flyttar eller senast en vecka efter flytten. Genom att göra det så gäller din nya adress från dagen du flyttar in. Ifall du gör flyttanmälan senare så kommer den nya adressen gälla från den dagen då anmälan kommit in till Skatteverket. När du anmäler flytten blir du även folkbokförd på den nya adressen. Korrekt adress i folkbokföringen innebär att andra myndigheter och aktörer i samhället har din rätta adress. Många undrar hur snabbt flyttanmälan registreras. Svaret på detta är att det varierar från fall till fall men att det kan upp till två veckor.

Flyttar du med barn? Ifall du har barn som också flyttar ska även deras flytt anmälas till Skatteverket.

Du kan också göra flyttanmälan via Adressändring, men då gäller det endast postförsändelser. Om du däremot har behov av att tillfälligt beställa eftersändning av din post, kan du enbart göra detta via Adressändring. Eftersändning innebär att all post som är adresserad till din gamla adress skickas till din nya adress.

Hur anmäler man flytt till Skatteverket?

Du kan anmäla flytt för dig själv, samt för övriga familjemedlemmar (make, maka, registrerad partner och barn under 18 år) som bor på samma fastighet som du. Du kan även anmäla flyttning för sambo om ni har gemensamma barn och är folkbokförda på samma fastighet.

Måste man skriva ut sig från Sverige?

Man måste ingenting. Svaret är att det bestämmer du själv beroende på din speciella situation. Detta i sin tur beror på när och om du önskar att kapa alla band med Sverige. Du måste emellertid se till att du har allt klart i Spanien vad gäller försäkringar innan du avregistrerar dig hos Försäkringskassan. Vidare måste du vara medveten om skillnaden mellan att fysiskt bli utskriven jämfört med att skattemässigt bli utskriven ur Sverige. För detta gäller speciella regler och dessa två saker kan inte uppnås i samma ansökan. När du väl har bestämt dig för att flytta från Sverige till Spanien ska du avregistrera dig hos folkbokföringsmyndigheten, som numera är Skatteverket. Samma dag du anmäler utflyttning, eller högst ett par dagar senare, är du folkbokföringsmässigt utskriven ur Sverige. Därmed är du också utskriven från Försäkringskassan och det svenska socialförsäkringssystemet. Däremot påverkas inte skyldigheten att betala skatt i Sverige. Många tror att bara man är folkbokföringsmässigt utskriven från Sverige så är man också skattebefriad där men skattskyldigheten påverkas inte av folkbokföringen.

Från och med utresedagen måste du bevisa att du inte har så kallad väsentlig anknytning till Sverige för att bli skattemässigt utskriven från Sverige. Frågan prövas av Skatteverket i samband med den årliga deklarationen. Innan deklarationen lämnas in kan man i och för sig begära förhandsbesked, men det är mycket svårt att få. Det innebär således en viss svårighet för dig som individ att veta din skatteplikt från utresedagen till den dag din deklaration har blivit granskad av Skatteverket. Under fem år efter utflyttning måste man visa att man inte har anknytning till Sverige för att bli skattebefriad i Sverige. Låt oss börja med att reda ut begreppen om vad som krävs för att man ska vara utflyttad enligt svenska skatteregler. Med utflyttad menas en svensk som utvandrar, det vill säga permanent flyttar ut från Sverige till ett annat land. Hur en person ska beskattas i detta fall avgörs först sedan Skatteverket bestämt hans skatterättsliga hemvist.

När anses man utflyttad från Sverige?

Det räcker inte att bara flytta utomlands om du vill sänka skatten på din pension. Du måste även se till att följa andra regler och därmed ”klippa banden” med Sverige. Om du gör detta på rätt sätt kommer du inte längre att ha väsentlig anknytning till Sverige.

Om du som pensionär bosätter dig utomlands och samtidigt vill erhålla en lägre skatt på pensionen måste du därmed tillse att:

Vad ska man anmäla när man flyttar?

  • Adressändra i god tid. En viktig del av att flytta är så klart att se till att avsluta det gamla boendet. Se till att adressändra på adressandring.se i god tid för att garantera att viktig post inte fastnar i hemmet du lämnat bakom dig och måste eftersändas. Anmäl samtidigt din flytt till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress.
  • Skaffa nytt eller flytta ditt elavtal. Du behöver ett elavtal för ditt nya boende, och kan antingen flytta med dig ditt befintliga eller teckna ett nytt avtal med ett elbolag. För att teckna ett nytt elavtal vid flytt behöver du veta vad din nya bostad har för anläggnings-ID. Det kan du få reda på av din hyresvärd, bostadsförmedlare eller föregående ägare. Du behöver även teckna ett elnätsavtal med den nätleverantör som äger elledningarna i det område som du flyttar till. Har du redan ett elavtal med Vattenfall kan du enkelt flytta med det till din nya adress på Mina sidor.
  • Skaffa nytt eller flytta bredbandavtalet. Även bredbandsavtal kan ses över inför en flytt, för att slippa ägna en massa tid åt att få fungerande uppkoppling när man precis flyttat in och har mängder av saker att packa upp för att komma i ordning. Säg upp ditt nuvarande bredbandsavtal i tid och teckna ett nytt, eller flytta över ditt befintliga till ditt nya boende.
  • Se över försäkringarna. Hur försäkrad är du på ditt nya boende? Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och diskutera ett passande upplägg. Särskilt om du byter boendeform, från hyresrätt till bostadsrätt eller bostadsrätt till villa, är det viktigt. Till exempel kan det tillkomma ett bostadsrättstillägg till din hemförsäkring om inte bostadsrättsföreningen har ett gemensam sådant.
  • Boka hantverkare. Om det finns renoveringsbehov på din nya adress kan det vara skönt att ha förberett för den ska kunna sätta i gång så fort som möjligt. Börja boka hantverkare och införskaffa material så att det finns på plats i det nya boendet snart efter inflytt.
  • Boka flyttfirma. Flyttar du själv eller ska du anlita en flyttfirma? Boka flyttfirman eller hyr en flyttbil eller släpvagn hos en mack eller en hyrbilsfirma. Välj gärna en flyttfirma med uttalad hållbarhetsfilosofi. Särskilt om du gör en längre flytt, till en annan stad eller liknande, så gör det stor skillnad. Se här för fler tips på hur du kan göra din flytt så klimatsmart som möjligt.
  • Sophantering. Flyttar du till villa behöver du teckna abonnemang om sophantering hos kommunen.

Hur långt innan man flyttar ska man göra adressändring?

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Vi använder också analys- och marknadsföringscookies i syfte att analysera besök och målgrupper för att upprätta statistik samt rikta relevant information och marknadsföring till dig. Genom att klicka på ”Jag samtycker till samtliga cookies” accepterar du alla cookies. Vill du inte tillåta vissa typer av cookies kan du enkelt ändra dina cookieinställningar genom att gå in på ”Cookies-inställningar” i Menyn. Du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter och om vår användning av cookies

Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?

1 februari 2022 kl 08:30

Nyheter Du ska vara skriven där du bor. Men det är fortfarande många som inte känner till att det finns ett folkbokföringsbrott. Hem & Hyra reder ut vad det är som gäller.

Var anmäler man när man ska flytta?

En flyttanmälan ändrar din folkbokföringsadress, vilket påverkar myndighetsutskick. Det kan exempelvis vara från Pensionsmyndigheten, CSN eller Skatteverket. Din bostadsort påverkar ofta din skatt eftersom du betalar kommunalskatt i kommunen där du bor. Folkbokföringen påverkar också vilken vallokal du ska gå till för att rösta i allmänna val och kan också påverka bostadsbidrag, barnbidrag och liknande.

Måste man vara skriven där man bor?

Grundregeln att utgå ifrån när det kommer till folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du regelbundet sover.

I Folkbokföringslagen går det att läsa mer om vilka undantag som finns och mer exakt hur begreppet definieras. Utgångspunkten är däremot att utgå ifrån var du faktiskt bor. Det spelar ingen roll hur du bor, exempelvis om du är inneboende.

Tänk på! Du ska vara folkbokförd där du bor, oavsett om det är du själv som äger bostaden eller inte.

Om du tänker flytta gör du en flyttanmälan för att ändra din folkbokföringsadress. Flyttanmälan görs hos Skatteverket.

Det går även att göra en flyttanmälan på Adressändring.se, men det gäller endast postförsändelser, alltså att din post skickas till ditt nya boende.

I samband med adressändringen får du en blankett som du skickar in till Skatteverket, som är grunden för ditt byte av folkbokföringsadress. Att byta folkbokföringsadress är kostnadsfritt, men för vissa nödvändiga tilläggstjänster kan du få betala en mindre summa.

Hur skriver man ut sig från Sverige?

När du lämnar Sverige för mer än ett års tid är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket. Senast en vecka före flytten utomlands ska du ha anmält detta till Skatteverkets folkbokföringsenhet och till Försäkringskassan. Det är viktigt att ta reda på om motsvarande inskrivning i det nya landet krävs, samt hur det i så fall går till. Det skiljer sig från land till land. Är du utomlands mindre än ett år ska du stå kvar i folkbokföringen i Sverige. Om det visar sig att du sedan fortsätter vara utomlands mer än ett år ska du anmäla detta till Skatteverket. Utsända i svenska statens tjänst samt EU-parlamentariker kan vara folkbokförda i Sverige längre än ett år. Hör efter med Skatteverket om vad som gäller för just din situation.

När du flyttar tillbaka till Sverige ska du återinskriva dig snarast genom att personligen besöka ett av Skatteverkets servicekontor för att bli folkbokförd i Sverige – använd blanketten ”Anmälan flyttning till Sverige”. Det är viktigt att alla familjemedlemmar som varit med i utlandet skriver in sig. Det gör man bäst samtidigt och så snart ni har kommit till Sverige. Du ska uppge var du ska bo och när du kom tillbaka. Ta med pass och identitetshandlingar men även annan dokumentation i original. Skatteverket tar egna kopior. Det är bra om det finns en vidimerad originalöversättning ifall texten är på ett annat språk än engelska, eftersom det skyndar på alla processer.

Vad händer om jag inte anmäler flytt?

Övrigt/annat

Är det tillåtet att vara folkbokförd på en adress i Sverige samtidigt som man sedan flera år tillbaka bor i ett annat land och arbetar där? Om inte och det kommer fram, vad händer då?

Vad är skillnaden på flyttanmälan och folkbokföring?

Hur skiljer sig en tillfällig flytt från en permanent flytt och kan man ha en tillfällig adress? Vid en tillfällig flytt behöver inte din folkbokföring nödvändigtvis ändras och du kan hålla kvar din hemadress. Detta gäller ifall du flyttar tillfälligt till en ny adress för högst ett år och planerar flytta tillbaka till din gamla adress. Då behöver du inte göra en tillfällig folkbokföring, alltså en flyttanmälan. Men ifall du flyttar till en tillfällig adress och bor där längre än ett år måste du göra en flyttanmälan till Skatteverket, på samma sätt som om du skulle flytta permanent. Då räknas det inte längre som en tillfällig flytt.

Vad kostar en flyttanmälan?

All post delas ut på din nya adress oavsett om det står din gamla eller nya adress på brevet. Med vårt studentpaket får du studentrabatt och fritt antal eftersändningar under 12 månader.

Att enbart anmäla sin Adressändring är kostnadsfritt.*Som student ingår studentpaketet när du beställer 12 månader.

All post delas ut på din nya adress oavsett om det står din gamla eller nya adress på brevet. Med vårt studentpaket får du studentrabatt och fritt antal eftersändningar under 12 månader.

Att enbart anmäla sin Adressändring är kostnadsfritt.*Som student ingår studentpaketet när du beställer 12 månader.