:

Vilken momssats vid Vidarefakturering?

Innehållsförteckning:

  1. Vilken momssats vid Vidarefakturering?
  2. Hur bokföra kostnader som ska vidarefaktureras?
  3. Är Vidarefakturering omsättning?
  4. Kan man dra moms på utlägg?
  5. Vilken momssats ska jag använda?
  6. När bokför man ingående moms?
  7. Vad är bokförda kostnader som inte ska dras av?
  8. Hur bokför jag kostnader till Bolagsverket?
  9. Kan man skicka faktura utan moms?
  10. Vad är skillnaden mellan försäljning och omsättning?
  11. Hur bokför man kvitto utan moms?
  12. Varför får företag dra av ingående moms när de gör inköp?
  13. Vilka tre olika momssatser finns det?
  14. Hur tar man bort 12 moms?
  15. Måste man redovisa ingående moms?

Vilken momssats vid Vidarefakturering?

Genom denna onlinekurs ökar du din kunskap om hur momsen ska hanteras vid utlägg och vidarefakturering.

Kursen fokuserar på tre olika saker som ofta i dagligt tal benämns som utlägg men som momsmässigt ska hanteras på olika sätt. Inledningsvis får du kunskap om momsmässig hantering av utlägg, vad det är och hur det ska hanteras. Därefter vad som gäller momsmässigt vid inköp som är så kallade kostnadskomponenter och avslutningsvis momsmässig hanteringen kopplat till inköp för vidarefakturering.

Hur bokföra kostnader som ska vidarefaktureras?

Förutom att förstå skillnaden mellan ovan tre kategorier när det gäller utlägg och vidarefakturering är det också viktigt för organisationer att känna till att en skattskyldighet till moms kan uppstå vid hantering av utlägg exempelvis vid vidarefakturering. En organisation som inte bedriver någon momspliktig verksamhet kan bli skattskyldig till moms med åtföljande plikt att momsregistreras och lämna momsdeklarationer på grund av en vidarefakturering. Det är inte ovanligt att man inom organisationer, stiftelser eller trossamfund delar på kostnader. Detta kan bli fallet om exempelvis ett riksförbund köper in något som flera regionala och/eller lokala föreningar ska dela på, det skulle kunna gälla marknadsföring eller licenser av något slag. Eftersom inköpen är momspliktiga kommer riksförbundet att få en leverantörsfaktura med moms. När denna sedan ska delas upp och faktureras övriga föreningar inom organisationen hamnar riksförbundet så att säga i säljarens ställe och säljer därmed en momspliktig tjänst till sin lokala förening. Detta innebär att skattskyldighet till moms uppstår för den säljande parten.  

Observera att denna fakturerings- och skattskyldighet endast gäller när de föreningar som vidarefaktureras är egna juridiska personer och inte om kostnader delas mellan avdelningar inom ett och samma förbund (inom en och samma juridiska person). I vissa fall kan det gå att i stället för att köpa in och sälja vidare, göra inköp för andra föreningar i deras namn och för deras räkning, dvs. att göra ett civilrättsligt utlägg enligt ovan. På så sätt undviker den som gör inköpet att därefter göra en vidareförsäljning som kan vara momspliktig och resultera i skattskyldighet till moms. Inköpet görs ju inte för egen räkning utan direkt för den andra parten/föreningen.

Är Vidarefakturering omsättning?

Bokför inköpet som en vanlig leverantörsfaktura med bokföring på aktuellt kostnadskonto och dra av eventuell ingående moms. Fakturera sedan den verkliga köparen den del av kostnaden de ska stå för och kontera kundfakturan med ett speciellt intäktskonto, 31821.

Har det funnits svensk moms på leverantörsfakturan så ska utgående moms läggas på kundfakturan. (Lägg alltså inte på någon moms när resan skett utomlands.)

Kan man dra moms på utlägg?

I takt med utvecklingen av skanning, mobila appar och andra digitala funktioner har vi fått många frågor om företaget är skyldigt att arkivera det originalkvitto som en anställd får i samband med utlägg för företagets räkning. Tidigare har vi skrivit om momsproblem vid t ex handel på nätet och tjänsteresor. 

För att ha rätt att lyfta moms i en momspliktig verksamhet krävs att inköpet gjorts från en beskattningsbar person och att du kan styrka köpet med en faktura. En faktura kan förklaras som ett dokument eller meddelande i pappersform eller i elektronisk form (t ex ett kvitto) som uppfyller momslagens krav för fakturor.

Vilken momssats ska jag använda?

När du säljer vissa varor och tjänster ska du inte ta ut 25 procents moms utan i stället 12 eller 6 procent. I vissa fall ska du inte ta ut någon moms alls.

Här kan du läsa om vilka varor och tjänster det inte är 25 procents moms på.

När bokför man ingående moms?

Tanken är att varje led i värdekedjan ska betala en skatt på det mervärde som tillförs, en mervärdesskatt. Rent praktiskt läggs momsen, vanligen 25%, på allt som säljs inom landet. Momsen läggs till och summan är priset inklusive moms. Summan får kunderna betala och momsbeloppet kallas utgående moms. Den ingående momsen, alltså sådan moms som betalas i samband med inköp gjorda till företaget, räknas i slutet av en period (en månad, ett kvartal eller ett år) ihop med den utgående momsen.

Här kommer några begrepp och termer som är bra att kunna när du ska redovisa moms:

  • Ingående moms är momsen på det du köper in. Den drar du av vid din momsredovisning och ska därmed gå in. Ingående moms redovisas löpande som en fordran på konto 2641 i debet.
  • Utgående moms som är momsen på det du säljer. Den ska betalas till Skatteverket och ska alltså gå ut vid din momsredovisning. Utgående moms redovisas löpande som en skuld.

Skillnaden mellan ingående och utgående moms, blir momsen på det värdetillägg som företaget tillförts och därmed det belopp som redovisas till Skatteverket. Med andra ord, utgående moms betalas till Skatteverket och ingående moms fås tillbaka.

  • 6% på nyhetstidningar, kultur och idrott,
  • 12% på hotell, camping, livsmedel,
  • 25% på de flesta övriga varor och tjänster.

Vad är bokförda kostnader som inte ska dras av?

Vad som är avdragsgilla och ej avdragsgilla kostnader är inte helt enkelt att hålla reda på, men vi ska försöka reda ut begreppen så gott vi kan!

Att något är avdragsgillt innebär på det stora hela att du får ta upp affärshändelsen i din bokföring. Dvs öka kostnaderna i bolaget, minska vinsten och framförallt minska skatten. Bortsett från några undantag är de mesta avdragsgillt och innefattar alltså de kostnader som reducerar ens skattemässiga resultat. En av de viktigaste grundpelarna för att kostnaden ska vara avdragsgill är att den ska ha en direkt koppling till bolaget. För att vara helt säker på om det man ska bokföra är avdragsgillt eller ej kan det alltid vara bra att kontrollera med Skatteverket då det är de som kommer avgöra vad som gäller i slutändan. Ett exempel på kostnader som är avdragsgilla är kontorsmaterial, serviceavgifter, tjänstebil och tjänsteresor, trängselskatt och företagsförsäkring.

Hur bokför jag kostnader till Bolagsverket?

för 3 år sedan Uppdaterad

Vår faktura är oftast det första du bokför i ditt nya lagerbolag. Alla poster på vår faktura är avdragsgilla, utom 1900 kr (nybildningskostnaden på Bolagsverket).

Kan man skicka faktura utan moms?

Moms, eller mervärdesskatt, är en konsumtionsskatt som betalas på de flesta varor och tjänster.

Alla företag måste betala moms, eller mervärdesskatt som det egentligen heter. Alla privatpersoner och företag betalar moms för varor och moms för tjänster. Här är det absolut viktigaste du måste tänka på när det gäller moms när du är egenanställd och fakturerar utan företag som privatperson:

I princip alla tjänster och varor är momsbelagda i Sverige. Momsen är en del av fakturans värde du inte kan räkna som dina pengar – de betalas alltid in till staten som skatt. När du fakturerar som egenanställd fakturerar du genom Cool Company och det är Cool Companys momsuppgifter som står angiven på fakturorna

 Cool Company ansvarar för att betala in rätt momsbelopp till Skatteverket för hela sin verksamhet, inklusive den från alla egenanställdas fakturor. Som egenanställd behöver du inte göra någonting. När du är egenanställd, fakturerar utan företag och plockar ut lön genom Cool Company kommer du i kontakt med moms vid två tillfällen: När du fakturerar då du anger dina priser exklusive moms. När du hanterar kostnader för utlägg eller ersättningar för resor eller traktamente då du anger kostnaderna inklusive moms.

Som egenanställd sätter du alltid ditt pris innan moms läggs till beloppet, det man brukar kalla pris exklusive moms. Momsen påverkar inte din vinst och är inte heller någon kostnad eller intäkt.

När du skickar fakturan till din kund, finns momsbeloppet redan med i fakturamallen som du använder i webbtjänsten. På så vis ser din kund hur mycket som är ditt pris och hur mycket som är moms. Kontrollera att du använder rätt momssats för dina tjänster eller produkter som du säljer. Du hittar mer information om olika momssatser för olika tjänster längre ner i den här guiden.

Vad är skillnaden mellan försäljning och omsättning?

Omsättning används på olika sätt i ett företags bokföring. Framförallt visar omsättning företagets totala försäljning utan att ta hänsyn till kostnaderna som finns i företaget. Detta för att du skall kunna jämföra hur ditt företags omsättning förändrar sig mellan perioder. På så sätt kan du se om ditt företag växer eller inte. Minskad omsättning jämfört med tidigare år kan vara en indikation på att det finns något du behöver åtgärda i ditt företag. 

Ett företags nettoomsättning är den försäljning företaget haft, minus avdrag så som skatt (ofta i första hand moms, men även punktskatter m.m.). Det är också den du skall bokföra som försäljning. Definitionen för nettoomsättning är “företagets omsättning härrörande från den primära verksamheten, med avdrag för lämnade rabatter, mervärdesskatt (moms) och annan skatt som är direkt knuten till omsättningen.Den totala nettoomsättningen får du fram genom att summera de konton som används för försäljning i bokföringen. När man pratar om omsättning är det oftast nettoomsättning man menar. 

Hur bokför man kvitto utan moms?

I takt med utvecklingen av skanning, mobila appar och andra digitala funktioner har vi fått många frågor om företaget är skyldigt att arkivera det originalkvitto som en anställd får i samband med utlägg för företagets räkning. Tidigare har vi skrivit om momsproblem vid t ex handel på nätet och tjänsteresor. 

För att ha rätt att lyfta moms i en momspliktig verksamhet krävs att inköpet gjorts från en beskattningsbar person och att du kan styrka köpet med en faktura. En faktura kan förklaras som ett dokument eller meddelande i pappersform eller i elektronisk form (t ex ett kvitto) som uppfyller momslagens krav för fakturor.

Varför får företag dra av ingående moms när de gör inköp?

Du som har företag kan få göra avdrag för den moms som du betalar när du köper in varor och tjänster till verksamheten. Den momsen heter ingående moms. Här kan du läsa om vilka varor och tjänster du får avdrag för och hur du gör.

Läsombud kan läsa företagets momsuppgifter.

Vilka tre olika momssatser finns det?

Moms, även kallat mervärdesskatt, är en konsumtionsskatt som är inräknad i priset på varor och tjänster. Privatpersoner behöver således ej lägga någon extra tanke på att räkna ut eller deklarera moms. Som företagare ska du däremot både deklarera och betala moms. Notera dock att momsen inte är en kostnad för dig, utan en skatt som du tar ut av kunden och redovisar vidare till staten. Det finns två typer av moms:

  • Ingående moms är den moms företag tar ut av sina kunder.
  • Utgående moms är den moms som företag betalar för de varor eller tjänster de köper in.

Företag måste alltid momsdeklarera för varje redovisningsperiod oavsett om det finns någon moms att deklarera eller inte. Du behöver deklarera både ingående och utgående moms till Skatteverket. Alla varor och tjänster i ditt utbud behöver ha momspåslaget i priset, och när du köper varor och tjänster till företaget kan du göra avdrag för den moms du betalar. Du kan också dra av moms när kostnaderna omedelbart kopplas till företaget, till exempel vid en representation. 

Hur tar man bort 12 moms?

Välj momskalkylator nedan efter vad du vill räkna ut och vilka värden du redan har på ditt kvitto eller faktura. Ange de två värden du har i rätt kalkylator och kalkylatorn räknar direkt ut de andra två. Vill du till exempel räkna ut moms baklänges så använd första kalkylatorn nedan, där du anger pris inkl. moms samt momssats.

En del av kalkylatorerna nedan är samma, men de är dubblerade för att du enklare ska kunna hitta rätt kalkylator utifrån vad du vill räkna ut och de kända värdena du har.

Måste man redovisa ingående moms?

Som företagare som säljer varor eller tjänster inom Sverige är det viktigt att du tar ut moms från dina kunder. Denna moms, också kallad utgående moms, är en skatt som du samlar in från kunden och redovisar vidare till staten. Det är viktigt att notera att moms inte är en kostnad för företaget, utan en form av inkomst genom skatt som samlas in från kunderna.