:

Hur deklarerar man K5?

Innehållsförteckning:

  1. Hur deklarerar man K5?
  2. Vad är en K5 blankett?
  3. Kan man skicka in K5 digitalt?
  4. Vart skickar man K5 blankett?
  5. Hur deklarerar man källskatt?
  6. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  7. Måste båda deklarera bostadsförsäljning?
  8. Vad är K4 deklaration?
  9. Hur deklarerar man bostadsförsäljning?
  10. Måste man ha kvitton för avdrag?
  11. Kan man skicka in K4 digitalt?
  12. Hur mycket av källskatten får man tillbaka?
  13. Får man tillbaka källskatt på ISK?
  14. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?
  15. Får man göra avdrag för Hemnet?

Hur deklarerar man K5?

Du som har sålt med vinst kan betala in vinstskatten direkt efter att du har sålt bostaden om du vill. Skriver du på köpekontraktet under 2022 betalar du så här för att slippa ränta på ditt skattekonto:

Om din kvarskatt blir mer än 30 000 kronor behöver du betala in den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor, så att den är bokförd senast den 13 februari 2023. Betala in resterande belopp så att de är bokförda senast den 3 maj 2023. Om din kvarskatt blir högst 30 000 kr slipper du att betala ränta om inbetalningen är bokförd senast den 3 maj 2023.

Om du sålt din privata bostadsrätt med förlust, är det möjligt att dra av halva förlustsumman. Men denna del slås också ihop med andra inkomster och utgifter av kapital. Om förlusten är större än de övriga vinsterna och inkomsterna får du ett underskott av kapital som du kan göra avdrag för. 

Vad är en K5 blankett?

Högst upp på första sidan av de flesta deklarationsblanketter finns ett utrymme för uppgift om datum då blanketten fylls i. Denna uppgift använder Skatteverket när flera olika pappersutskrifter av samma deklarationsblankett lämnas in till Skatteverket under samma deklarationsperiod, för att klarlägga vilken blankett som är den giltiga, dvs vilken blankett som är den sist upprättade.

När deklarationsuppgifter lämnas till Skatteverket på elektronisk väg används inte datumet på blanketten överhuvudtaget, eftersom Skatteverket automatiskt registrerar datum då en elektronisk uppgift tas emot. Du som lämnar alla deklarationer via Skatteverkets filöverföringstjänst etc behöver alltså aldrig bry dig om uppgiften om datum.

I programmet kan du under Arkiv - Utskriftsinställningar markera att programmet i det aktuella fältet alltid ska skriva ut dagens datum för den dag då en utskrift av blanketten sker.

Om ni är flera delägare som har sålt fastigheten gemensamt, har gemensamt inköpspris och gemensamma förbättringsutgifter fyller du vid p. 1-6 i de belopp som gäller för hela fastigheten och sätter ett kryss i rutan Gemensamma för flera delägare.

Skulle ni ha sålt gemensamt, men förvärvat era andelar till olika inköpspris och/eller ska redovisa förbättringsutgifter med olika belopp måste du redovisa de belopp som gäller för din andel vid p. 1-6, alltså dina individuella (personliga) belopp. Detsamma gäller om inte hela fastigheten är såld, utan bara din andel. Sätt då ett kryss i rutan Individuella. Har du varit ensam ägare till fastigheten sätter du också ett kryss i denna ruta.

Fyll i den andel, i procent, som du ägde direkt innan du sålde fastigheten. Det gör du även om du redovisar individuella belopp.

Kan man skicka in K5 digitalt?

Blanketten ska användas när du redovisar försäljning av ett småhus eller en ägarlägenhet.Du använder även blanketten för att begära uppskov med beskattning av vinst.

Du deklarerar enklast i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Där skapas automatiskt den bilaga som du ska lämna in tillsammans med din inkomstdeklaration.

Vart skickar man K5 blankett?

Högst upp på första sidan av de flesta deklarationsblanketter finns ett utrymme för uppgift om datum då blanketten fylls i. Denna uppgift använder Skatteverket när flera olika pappersutskrifter av samma deklarationsblankett lämnas in till Skatteverket under samma deklarationsperiod, för att klarlägga vilken blankett som är den giltiga, dvs vilken blankett som är den sist upprättade.

När deklarationsuppgifter lämnas till Skatteverket på elektronisk väg används inte datumet på blanketten överhuvudtaget, eftersom Skatteverket automatiskt registrerar datum då en elektronisk uppgift tas emot. Du som lämnar alla deklarationer via Skatteverkets filöverföringstjänst etc behöver alltså aldrig bry dig om uppgiften om datum.

I programmet kan du under Arkiv - Utskriftsinställningar markera att programmet i det aktuella fältet alltid ska skriva ut dagens datum för den dag då en utskrift av blanketten sker.

Om ni är flera delägare som har sålt fastigheten gemensamt, har gemensamt inköpspris och gemensamma förbättringsutgifter fyller du vid p. 1-6 i de belopp som gäller för hela fastigheten och sätter ett kryss i rutan Gemensamma för flera delägare.

Skulle ni ha sålt gemensamt, men förvärvat era andelar till olika inköpspris och/eller ska redovisa förbättringsutgifter med olika belopp måste du redovisa de belopp som gäller för din andel vid p. 1-6, alltså dina individuella (personliga) belopp. Detsamma gäller om inte hela fastigheten är såld, utan bara din andel. Sätt då ett kryss i rutan Individuella. Har du varit ensam ägare till fastigheten sätter du också ett kryss i denna ruta.

Fyll i den andel, i procent, som du ägde direkt innan du sålde fastigheten. Det gör du även om du redovisar individuella belopp.

Hur deklarerar man källskatt?

Den automatiska beräkningen av hur mycket skatt på utdelningar som får tas ut enligt skatteavtal bygger på bestämmelserna i OECD:s modellavtal. Enligt modellavtalet har källstaten rätt att ta ut 15 procent i skatt på utdelningen. Avräkningsbar utländsk skatt på utdelningar begränsas därför i de flesta fall till 15 procent av utdelningen. Undantag görs dock för utdelningar från bolag i Österrike och Storbritannien där begränsningen görs till 10 respektive 5 procent av utdelningen.

Om det inte finns ett skatteavtal med det land som utdelningen kommer ifrån eller om procentsatsen i skatteavtalet med aktuellt land inte är 15 procent blir den automatiska beräkningen fel. I dessa fall bör du lämna en särskild begäran om avräkning av utländsk skatt i din deklaration eller på blankett SKV 2703.

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Måste båda deklarera bostadsförsäljning?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.

Vad är K4 deklaration?

Du deklarera alltid för affärer och händelser som skedde under föregående år. Har du till exempel sålt en aktie under 2019 så deklarerar du försäljningen 2020.

Hur deklarerar man bostadsförsäljning?

Reavinst eller realisationsvinst är det äldre uttrycket för kapitalvinst, det vill säga den vinst du gör när du säljer en bostad för mer än du köpte den för. Och för kapitalvinsten betalar du (rea)vinstskatt . Om du istället sålde din bostad för mindre än du köpte den för har du däremot gjort en reaförlust, och det kan du läsa mer om längre ner. Oavsett om du gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

När du har deklarerat din kapitalvinst måste du betala vinstskatt på den. Här råder ofta förvirring kring om det är 22 % eller 30 % skatt som gäller. Så låt oss räta ut alla frågetecken – vinstskatten på privatbostäder är 22 %. Du kan läsa mer detaljerat om den längre ner under Om du har sålt med vinst.

Måste man ha kvitton för avdrag?

Bostad & Fastighet

Hej. Vi är ett par som ägt en villa sen 1970 och är på väg att sälja denna inom kort. Detta kommer medföra en stor vinst mellan vad vi gav för huset då, jämfört vad vi får för det nu. Hur gäller avdragen för de renoveringar man gjort i huset sen dess ? Vi har inte mycket kvitto kvar på de renoveringar som är gjorda längre tillbaka i tiden. Måste detta styrkas? I så fall hur ? Har hört att man endast behöver kvitto på det som gjort de senaste 7 åren. Eller det finns någon typ av schablon för detta, på normala hus man kan använda ?

Kan man skicka in K4 digitalt?

Om du under 2022 har sålt  teckningsrätter/uniträtter i vissa bolag (vilka bolag det gäller framgår av nedanstående lista) behöver du inte redovisa detta på bilaga K4.

Detta framgår i så fall av den specifikation som du har fått tillsammans med din inkomstdeklaration. Vinsten är också redovisad på specifikationen och ifylld vid punkt 7.4 på inkomstdeklarationen. Skulle du ha sålt teckningsrätter eller uniträtter i andra bolag måste du redovisa  försäljningen på bilaga K4.

Hur mycket av källskatten får man tillbaka?

Nordnet är registrerad förvarare gentemot finska skatteverket. Detta innebär att Nordnet kan ge nedsatt källskatt (15%) på utdelningar från finska bolag i de allra flesta fallen. Undantaget, där du själv behöver kräva tillbaka skatten som dragits för mycket, gäller enbart finska utdelningar som erhållits från aktier som handlas på en ickefinsk lista. Som exempel: Nordea som handlas på Nasdaq Helsinki kommer endast belastas med 15% utländsk källskatt medan Nordea som handlas på Nasdaq Stockholm kommer belastas med 35% utländsk källskatt. Nedan information gäller om det dragits för mycket skatt, d.v.s. 35% istället för 15%.

Om du äger aktier på ett aktie- och fondkonto, ISK eller IPS  Då har du möjlighet att från det finska Skatteverket begära tillbaka de extra 20 % som dras i skatt på utdelningarna. Nordnet har inte möjlighet att begära tillbaka skatten för din räkning.

Får man tillbaka källskatt på ISK?

De depåer för aktiesparande som är bäst på lång sikt är generellt kapitalförsäkring (KF) och investeringssparkonto (ISK). Detta särskilt om du får gott om utdelningar.

Fördelen med dessa så kallade schablonbeskattade depåer är att du betalar en skatt på ditt kapitalunderlag. Inte direkt på dina vinster eller på dina utdelningar, vilket å andra sidan innebär att det inte finns några avdragsgilla förluster i ISK eller i KF. Skatten räknas lite förenklat på kapitalunderlaget oavsett om det stiger eller sjunker i värde under året.

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Arbeten som du gör på din bostad kan delas in i två kategorier. Den ena kategorin är grundförbättringar. Den andra kategorin är reparationer och underhåll. Det är olika regler för dessa två kategorier: grundförbättringar ger avdrag för hela utgiften, och förbättrande reparationer och underhåll kan ge avdrag för en del av utgiften.

Får man göra avdrag för Hemnet?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Om du under din boendetid bygger om och/eller lägger till något som tidigare inte fanns i bostaden så är detta avdragsgillt oavsett ålder så länge kostnaderna för åtgärderna totalt uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma kalenderår. Dvs om du bygger en altan och det inte fanns någon altan där tidigare så får du dra av denna kostnad oavsett om altanen är 5, 10 eller 15 år gammal.

För att få göra avdrag i denna kategori krävs det att åtgärden är en grundförbättring för bostaden. Det kan vara ny-, till- och ombyggnad samt nytillskott av utrustning som inte funnits tidigare i bostaden.

Många gör en ”fuling” och drar av sådant som egentligen borde ligga under renoveringar/förbättringar som ny- till- och ombyggnad. Om man exempelvis köpt en ny tvättmaskin som vid försäljningen är över 5 år gammal så kan man ju egentligen inte dra av den kostnaden. Då kan man ju dock köra en ”fuling” och hävda att det inte fanns någon tvättmaskin i bostaden när man köpte den. Då räknas ju tvättmaskinen som ett tillägg till bostaden.