:

Hur anmäler man flytt till Skatteverket?

Innehållsförteckning:

  1. Hur anmäler man flytt till Skatteverket?
  2. Vad är skillnaden på adressändring och flyttanmälan?
  3. Måste man göra en flyttanmälan till Skatteverket?
  4. Hur gör man adressändring utan BankID?
  5. Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?
  6. Vad kostar en flyttanmälan?
  7. Hur gör man en flyttanmälan?
  8. Vilka meddelas vid adressändring?
  9. Vad kostar det att göra flyttanmälan?
  10. Hur lång tid tar en flyttanmälan Skatteverket?
  11. Hur långt innan man flyttar ska man göra adressändring?

Hur anmäler man flytt till Skatteverket?

För att ditt besök på servicekontoret ska gå snabbt och smidigt rekommenderar vi att du innan besöket använder vår tjänst Flytta till Sverige. Det gäller både för dig själv och om du har barn och/eller partner som flyttar med. Tjänsten är en digital anmälan som finns på flera språk: engelska, arabiska, dari, pashto och svenska.

När du fyller i din anmälan får du förslag på dokument som du normalt behöver ta med dig när du besöker servicekontoret. Skatteverket kan också fråga efter ytterligare uppgifter och dokument. När du har gått igenom alla steg i tjänsten skriver du ut anmälan och tar med dig den till servicekontoret tillsammans med de dokument som du vill visa. Om du har en e-legitimation från en utfärdare som är ansluten till eIDAS så kan du logga in i tjänsten. När du är inloggad så kan du spara ett utkast av din anmälan och fortsätta vid ett senare tillfälle.

Vad är skillnaden på adressändring och flyttanmälan?

En flyttanmälan ändrar din folkbokföringsadress, vilket påverkar myndighetsutskick. Det kan exempelvis vara från Pensionsmyndigheten, CSN eller Skatteverket. Din bostadsort påverkar ofta din skatt eftersom du betalar kommunalskatt i kommunen där du bor. Folkbokföringen påverkar också vilken vallokal du ska gå till för att rösta i allmänna val och kan också påverka bostadsbidrag, barnbidrag och liknande.

Måste man göra en flyttanmälan till Skatteverket?

Just nu har vi långa handläggningstider för barns flytt. För snabbare handläggning gör flyttanmälan via tjänsten Flyttanmälan. Om du gör flyttanmälan i tjänsten, och barnet har en vårdnadshavare som inte omfattas av anmälan, får den vårdnadshavaren möjlighet att samtycka till barnets flytt via e-legitimation. Samtycke till barnets flytt lämnar hen i tjänsten Lämna samtycke. Glöm inte att informera vårdnadshavaren om att lämna samtycke inom sju dagar. Kompletta anmälningar med samtycke eller båda vårdnadshavarnas underskrift registrerar vi omgående.

Du som har en säker, digital brevlåda för myndighetspost får nu ett meddelande så fort din folkbokföringsadress ändras i vårt register. Tjänsten är gratis och det är ett snabbt och säkert sätt att hålla koll på din adress.

Hur gör man adressändring utan BankID?

Från och med fredag 8 september kl 12.00 till och med måndag 11 september kl 08.00 gör vi planerat tekniskt underhåll av våra system. Under den tiden går det inte att göra några beställningar via kundservice eller på webben.

När du flyttar behöver du tänka på att anmäla detta hos både Adressändring och Skatteverket. Adressändring ser till att du får posten till rätt adress och att ditt nya liv inte hamnar på din gamla adress när brev skickas till din gamla postadress. Hos Adressändring kan du välja att ta med posten till din nya adress med tjänsten Eftersändning eller säga nej tack och låta all post till din gamla adress skickas tillbaka till avsändaren.

Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?

Den grundläggande registrering som sker av den svenska befolkningen kallas för folkbokföring. Hur den går till regleras av Folkbokföringslagen. I samband med flytt, giftermål eller namnbyte ska du vända dig till Skatteverket som sköter folkbokföringen. Saker som påverkas är bland annat var du betalar skatt, rättighet till olika bidrag och var du ska rösta.

Inom folkbokföringen finns en grundregel som säger att du ska bokföras där du bor, oavsett vem som är ägare till den aktuella bostaden. Du kan till exempel vara inneboende hos någon annan och inte själv äga bostaden, men ändå vara folkbokförd på adressen. Skatteverkets definition är att du anses vara bosatt på den adress där du regelbundet sover för natten.

Vad kostar en flyttanmälan?

Adressändring eller flyttanmälan är kopplad till folkbokföringen och är obligatoriskt för dig som byter adress. Förutom att det innebär att viktig post från olika myndigheter anländer till rätt adress påverkar det även var du ska rösta och betala skatt.

Eftersändning av post görs hos Svensk Adressändring AB mot en avgift och är helt frivilligt. Genom att beställa eftersändning säkerställer du att post från privatpersoner, företag och organisationer du har varit i kontakt med kommer till rätt adress efter att du flyttat. Det kan exempelvis vara viktigt för att inte riskera att fakturor förfaller eller att dina uppgifter hamnar i fel händer.

För dig som inte vill betala för eftersändning är det viktigt att du själv meddelar din nya adress till de företag, organisationer och personer som kan tänkas försöka nå dig.

Hur gör man en flyttanmälan?

  • Flyttanmälan görs elektroniskt hos Skatteverket. Alternativt kan du skriva ut Skatteverkets flyttanmälansblankett och skicka den per post eller besöka ett servicekontor för att fylla i blanketten.
  • Om du väljer den elektroniska vägen sker registreringen snabbare, i regel samma dag. Per post kan det däremot behövas några arbetsdagar.
  • Anmälan är kostnadsfri och ska göras senast en vecka efter flyttdatum.
  • Om du anmäler i tid gäller din nya adress från och med din inflyttningsdag, om du överskrider tidsgränsen gäller adressen från och med anmälningsdagen.
  • Dina nya adressuppgifter förmedlas härifrån vidare till vissa centrala myndigheter, exempelvis Försäkringskassan, Migrationsverket och Centrala studiestödsnämnden.
  • Därtill får många företag, såsom större banker och försäkringsbolag dina nya uppgifter. Se ändå till att själv kontakta företag, organisationer och privatpersoner, för att meddela dem om din adressändring.

Flyttanmälan ska göras senast en vecka efter flytten och det hela är avgiftsfritt. Gör du anmälan inom den här tidsperioden gäller din nya adress från dagen du flyttade in. Överskrider du tidsgränsen i fråga gäller den nya adressen från och med anmälningsdagen.

Vilka meddelas vid adressändring?

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Vi använder också analys- och marknadsföringscookies i syfte att analysera besök och målgrupper för att upprätta statistik samt rikta relevant information och marknadsföring till dig. Genom att klicka på ”Jag samtycker till samtliga cookies” accepterar du alla cookies. Vill du inte tillåta vissa typer av cookies kan du enkelt ändra dina cookieinställningar genom att gå in på ”Cookies-inställningar” i Menyn. Du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter och om vår användning av cookies

Vad kostar det att göra flyttanmälan?

Att anmäla en adressändring till Svensk Adressändring AB (SvAAB) är gratis. Däremot är lagring eller eftersändning av post till den nya adressen avgiftsbelagd. Adressändring kan även göras hos skattemyndigheten men dessa uppgifter når inte postoperatörerna.

Det är viktigt att anmäla adressändring när man flyttar. Att anmäla adressändring till Skatteverket (ändring av folkbokföringsadress) kostar ingenting.

Hur lång tid tar en flyttanmälan Skatteverket?

I Sverige görs en adressändring vanligtvis genom Skatteverket. Via deras webbplats kan privatpersoner skicka in en elektronisk anmälan om sin nya adress med minimal ansträngning. Processen är snabb och enkel, så du kan räkna med att din adress registreras inom någon vecka efter att du skickat in formuläret.

När du ändrar din adress i Sverige är det viktigt att komma ihåg att det är två olika processer som sker: Flyttanmälan och eftersändning av post. Eftersändning innebär att post och andra handlingar som skickas till din gamla adress och vidarebefordras till din nya adress i upp till 12 månader från det att man beställt tjänsten. Anmälan om flytt hos Skatteverket innebär dock att officiella register, t.ex. hos banker och myndigheter, uppdateras med dina nya uppgifter – denna process tar vanligtvis cirka 14 dagar från det att anmälan togs emot. Det är viktigt att notera att denna distinktion finns, annars kan det hända att du går miste om viktiga dokument som skickas till din gamla adress!

Det finns flera olika faktorer som kan påverka tiden det tar att ändra adress. En av de viktigaste faktorerna är vilken typ av adressändring det handlar om. Om du bara ska ändra din adress inom samma kommun kan det ta mindre tid jämfört med om du ska flytta till en annan del av landet eller till ett annat land.

Hur långt innan man flyttar ska man göra adressändring?

Vad är en flyttanmälan? Det innebär helt enkelt att du anmäler om att du har flyttat till en annan adress. Detta är en av de viktigaste sakerna du ska komma ihåg att göra då du flyttar.  Du måste göra en flyttanmälan så att myndigheterna får korrekta uppgifter om var du bor och så att din folkbokföring stämmer. För att underlätta din flytt och bespara dig tid samt huvudvärk har vi samlat ihop all information gällande en flyttanmälan på ett och samma ställe.

Den enda obligatoriska flyttanmälan som måste göras är till Skatteverket och det är du som ansvarar över att den blir gjord. Detta gör du för att få rätt folkbokföringsadress. Vad händer om man inte gör flyttanmälan? Om man bor på en adress över ett år och inte gör en flyttanmälan eller inte bor på den adress man har gjort flyttanmälan till, kan det ses som ett folkbokföringsbrott. Detta kan straffas med böter och i västa fall med fängelse.

Det är gratis att göra en flyttanmälan till Skatteverket. Du hittar blanketten för flyttanmälan på Skatteverkets hemsida. Flyttanmälan ska göras antingen före du flyttar eller senast en vecka efter flytten. Genom att göra det så gäller din nya adress från dagen du flyttar in. Ifall du gör flyttanmälan senare så kommer den nya adressen gälla från den dagen då anmälan kommit in till Skatteverket. När du anmäler flytten blir du även folkbokförd på den nya adressen. Korrekt adress i folkbokföringen innebär att andra myndigheter och aktörer i samhället har din rätta adress. Många undrar hur snabbt flyttanmälan registreras. Svaret på detta är att det varierar från fall till fall men att det kan upp till två veckor.

Flyttar du med barn? Ifall du har barn som också flyttar ska även deras flytt anmälas till Skatteverket.

Du kan också göra flyttanmälan via Adressändring, men då gäller det endast postförsändelser. Om du däremot har behov av att tillfälligt beställa eftersändning av din post, kan du enbart göra detta via Adressändring. Eftersändning innebär att all post som är adresserad till din gamla adress skickas till din nya adress.