:

Vad kostar en elbil i förmånsvärde?

Innehållsförteckning:

  1. Vad kostar en elbil i förmånsvärde?
  2. Vilka bilar får sänkt förmånsvärde 2023?
  3. Vad är skatten på en Polestar?
  4. Vilken elbil har bäst förmånsvärde?
  5. Vad kostar en Polestar 2 som tjänstebil?
  6. Är det värt att ha förmånsbil 2023?
  7. Vad är förmånsvärdet på en Polestar 2?
  8. Vad kostar en Polestar för företaget?
  9. Är Polestar 2 ett bra köp?
  10. Vilka elbilar har lågt förmånsvärde?
  11. Vad kostar Polestar 2 i månaden?
  12. Är Polestar bättre än Tesla?
  13. Får man 70 tusen om man köper elbil?
  14. Varför rasar Polestar?
  15. Vad kostar det att köra 1000 mil med elbil?

Vad kostar en elbil i förmånsvärde?

Men vad krävs då för att elbil som förmånsbil ska bli en bra idé för mig som privatperson? Enligt Stefan Tokics, ansvarig för inköp och prissättning på Danske Bank, är det första du behöver göra att tänka igenom om det är praktiskt för dig att ha en elbil. Framförallt behöver du tänka igenom vad du har för möjligheter att ladda i vardagen, för om det är komplicerat kan en elbil bli en både dyr och krånglig affär.

Vilka bilar får sänkt förmånsvärde 2023?

Förmånsvärde är enkelt förklarat ett värde som en anställd får i förmån av sin arbetsgivare. Det kan exempelvis vara en bil, friskvård, mobiltelefon eller något annat som den anställde får istället för pengar.

Har du en förmånsbil så ägs eller leasas bilen av din arbetsgivare men du får använda den även privat. Detta räknas då som en förmån och därför behöver du betala skatt. Betalar företaget även kostnader för bensin ska även detta förmånsbeskattas.

Förmånsvärdet på en bil baseras bland annat på följande faktorer:

  • Vad bilen kostar som ny
  • Om bilen har någon extrautrustning
  • Om det är en elbil
  • Om du som anställd kör mer än 3 000 mil i tjänsten
  • Fordonsskatt

Vad är skatten på en Polestar?

Polestar 2 (med framhjuls- och fyrhjulsdrift med leverans t.o.m. augusti 2023):Standard range Single motor: 2 310 kr/mån* Long range Single motor: 2 470 kr/mån*Long range Dual motor: 2 662 kr/mån*Long range Dual motor med Performance-paketet: 2 870 kr/mån*Polestar 2 (med bakhjuls- och fyrhjulsdrift med leverans efter augusti 2023): Standard range Single motor: 2 438 kr/mån* Long range Single motor: 2 598 kr/mån*Long range Dual motor: 2 806 kr/mån*Long range Dual motor med Performance-paketet: 3 139 kr/mån*

Polestar 2 (med bakhjuls- och fyrhjulsdrift med leverans efter augusti 2023 med Plus-paketet): Standard range Single Motor med Plus-paketet: 2 598 kr/mån* Long range Single motor med Plus-paketet: 2 758 kr/mån*Long range Dual motor med Plus-paketet: 3 043 kr/mån*Long range Dual motor med Performance-paketet och Plus-paketet: 3 459 kr/mån* 

Vilken elbil har bäst förmånsvärde?

Men vad krävs då för att elbil som förmånsbil ska bli en bra idé för mig som privatperson? Enligt Stefan Tokics, ansvarig för inköp och prissättning på Danske Bank, är det första du behöver göra att tänka igenom om det är praktiskt för dig att ha en elbil. Framförallt behöver du tänka igenom vad du har för möjligheter att ladda i vardagen, för om det är komplicerat kan en elbil bli en både dyr och krånglig affär.

Vad kostar en Polestar 2 som tjänstebil?

En av fördelarna med att välja elbil är att den har låg fordonsskatt, vilket har en positiv effekt på förmånsvärdet eftersom skatten räknas in som en del av förmånsvärdet. För en Polestar 2 är fordonsskatten bara 360 kr/år. Motsvarande ny bil med framhjulsdrift och förbränningsmotor kostar 9 406 kr/år i skatt under de tre första åren och det inkluderas alltså som en del av förmånsvärdet.

Elbilar har också fördelen att deras förmånsvärde sätts ned med ett schablonbelopp på 350 000 kronor eller maximalt 50 % av nypriset. Det betyder att en leveransklar Polestar 2 finns som förmånsbil från 2 662 kr netto/månad. Beräknad nettokostnad vid 50% marginalskatt på förmånsvärde 5 324 kr/månad. Motsvarande bil med förbränningsmotor skulle ha en nettokostnad  (2023-01-01) på 4 600 kr/månad vid 50 % marginalskatt.

Är det värt att ha förmånsbil 2023?

En tjänstebil är en bil som ägs (alt. leasas) av ett företag och som är avsedd att användas i tjänst. Det finns tjänstebilar som enbart får användas i arbetet, men det finns också tjänstebilar som den anställde får använda privat.

Vad är förmånsvärdet på en Polestar 2?

Om du som anställd får använda din arbetsgivares bil privat är det en förmån som du oftast behöver betala skatt för. Hur mycket du behöver betala bestäms bland annat av bilens förmånsvärde. Förmånsvärdet läggs på den anställdes bruttolön och räknas som en del av din inkomst vid beskattning. Nedan framgår preliminära förmånsvärdet samt nettokostnad per månad för våra olika modeller och versioner. Nettokostnaderna nedan är beräknade efter 50 procent marginalskatt.

Om du som anställd får använda din arbetsgivares bil privat är det en förmån som du oftast behöver betala skatt för. Hur mycket du behöver betala bestäms bland annat av bilens förmånsvärde. Förmånsvärdet läggs på den anställdes bruttolön och räknas som en del av din inkomst vid beskattning. Nedan framgår preliminära förmånsvärdet samt nettokostnad per månad för våra olika modeller och versioner. Nettokostnaderna nedan är beräknade efter 50 procent marginalskatt.

Polestar 2 | 2023 (framhjuls- och fyrhjulsdrift):Standard range Single motor: 4 620 kr (2 310 kr*) Long range Single motor: 4 940 kr (2 470 kr*)Long range Dual motor: 5 324 kr (2 662 kr*)Long range Dual motor med Performance-paketet: 5 740 kr (2 870 kr*)

Vad kostar en Polestar för företaget?

Rot- och rutavdrag är skattelättnader som gör det billigare att anlita arbetskraft för hantverk eller hushållsnära tjänster. Rot står för Reparation, Ombyggnad, Tillbyggnad och Rut står för Rengöring, Underhåll, Tvätt.

Skattelättnaderna är generösa och generella. Till exempel ryms trädgårdsarbete, snöskottning och flytthjälp i rutavdraget och de flesta sorters renoveringar i rotavdraget. Skattelättnaderna gäller arbetskostnaden, inte resor eller material.

Den som utför tjänsten är den som ansvarar för att ansöka om avdraget. Som beställare betalar man sin faktura som vanligt, där är avdraget redan inräknat. Det enda man behöver göra som beställare är att hålla lite koll på hur mycket rot- och rutavdrag man har gjort under året.

  • Rutavdraget är maximalt 75 000 kronor och rotavdraget är maximalt 50 000 kronor under 2023.
  • Sammanlagt får man inte göra rut- och rotavdrag över 75 000 kronor, men avdragen är personliga.
  • Om en i hushållet har utnyttjat sina avdrag kan man låta den andra personen i hushållet betala kommande fakturor och därmed kan hushållet fortsätta få avdrag.
  • Avdraget gäller bara arbetskostnaden. Man får som maximalt dra av 30 procent av arbetskostnaden på rotavdraget.

Rutavdraget är mer generöst, här kan man dra av upp till 50 procent på arbetskostnaden. Man behöver inte själv hålla koll på de procentuella gränserna, det ordnar företaget som utför jobbet. Självklart kan du göra rut- och rotavdrag när du anlitar Veterankraft.

Du kan göra avdragen så ofta du vill så länge den sammanlagda summan av rutavdrag och rotavdrag inte överstiger 75 000 kronor. Där kan maximalt 50 000 kronor vara för rotavdraget medan 75 000 kronor gäller för rutavdraget. Du måste också betala in skatt som täcker avdraget som du vill göra eftersom det är från skatten avdraget görs.

I normalfallet betalar man in tillräcklig skatt för att täcka avdragen, men är man osäker kan man höra av sig till Skatteverkets kundtjänst eller utnyttja deras e-tjänster för att räkna ut sin skatt. Har man fått rutavdrag eller rotavdrag man inte är berättigad till betalar man tillbaka det till Skatteverket före eller i samband med deklarationen.

Är Polestar 2 ett bra köp?

Att sätta sig i en Polestar 2 är en bekant känsla för den som tidigare kört en Volvo. Vi känner igen många av designdetaljerna. Kvalitén är hög och Polestar har lyckats väl med att blanda olika material och färger på ett exceptionellt elegant vis. 

Den modellen jag körde var utrustad med nya Nappa-läderklädseln Zinc som kompletteras med en Light Ash-dekor. Polestar siktar på premium och här har man nått fram med en skandinavisk elegans. Inte för prålig, men inte heller för lagom och enkel. 

Väl i förarsätet noterar man snabbt den centralt placerade pekskärmen. Härifrån kan vi styra det mesta av bilens inställningar, underhållning och klimatanläggning. Eftersom det mesta styrs genom skärmen är interiören i övrigt ganska avskalad.

Polestar 2 är trevlig att köra. Här finns återigen en bekant känsla från Volvo. Den känns stabil, trygg och säker. Tyngdpunkten är låg till följd av batteripaketet i golvet vilket bidrar till en ökad känsla av att stå stadigt mot marken. 

Dock märker man att batteriet inte är helt integrerat i bottenplattan, utan sitthöjden är högre jämfört med många andra lågt byggda elbilar. Det finns en känsla av att man sitter ovanpå batteriet. Det måste dock inte vara något dåligt, utan handlar snarare om egna preferenser.

Bullernivån är låg i de lägre hastigheterna, men i motorvägsfarter letar sig däckljudet till viss mån in i kupén. Det går ändå att prata med medpassagerarna i bilen så det är inte på något vis ohållbara nivåer. Ljudnivån från de surrande elmotorerna är ytterst svag och inte alls påträngande.

Vilka elbilar har lågt förmånsvärde?

Nästa år införs ett helt nytt sätt att beräkna förmånsvärde för elektrifierade bilar som gynnar billigare elbilar och missgynnar de dyrare modellerna.

I våras föreslog Skatteverket en ny metod att beräkna förmånsvärde som är mer rättvis.

Vad kostar Polestar 2 i månaden?

Publicerad: 15 nov 2019, kl 11:03

Tidigare i veckan avslöjade vi för er hur mycket Polestar 1 och 2 kostar som förmånsbil, nu kan vi berätta vad elbilen Polestar 2 kostar vid privatleasing.

Är Polestar bättre än Tesla?

Sveriges två hetaste elbilar möts här i en superduell. I ena ringhörnan: mästaren Tesla Model 3 som utmanas av Polestar 2 i andra ringhörnan. Vi kör elbilarna som slår försäljningsrekord i höst i en laddad match i elva ronder – här är vinnaren!

-betyg på ALLT!

Får man 70 tusen om man köper elbil?

Regeringen vill ändra bonussystemet för elbilar och laddhybrider. Planen sedan i höstas har varit att sätta ett maxtak på inköpspriset på elbilar berättigade till bonusen, sänka bonusen för laddhybrider och till 2023 även sänka bonusen på elbilar.

I en ny remiss som väntar på godkännande förtydligar regeringen reglerna för elbilar och laddhybrider. Förändringarna säger bland annat att bonusen för elbilar kommer att fortsätta ligga på 70 000 kronor för resten av 2022. Dock med förbehållet att elbilar med ett inköpspris på över 700 000 kronor som blir registrerade efter 1 juli 2022 inte är berättigade till bonusen.

Varför rasar Polestar?

Medan fordonsunderleverantörer och biltillverkare återhämtar sig på bred front har Polestar-aktien tagit tydlig riktning söderut. 

Elbilstillverkaren tar dessutom med sig hälftenägaren Volvo Cars i fallet.

Vad kostar det att köra 1000 mil med elbil?

Blipp.se och våra samarbets­partners sparar information på din enhet för att kunna erbjuda anpassad funktionalitet, samla in besöks­statistik och möjliggöra personaliserad marknads­föring. Du väljer vilka typer av cookies som du accepterar utöver de nödvändiga som behövs för att webbplatsen ska fungera.

Besöksstatistik Marknadsföring