:

Vilka avdrag kan man göra som enskild firma?

Innehållsförteckning:

  1. Vilka avdrag kan man göra som enskild firma?
  2. Får företag göra ränteavdrag?
  3. Kan man jämka ränteavdrag?
  4. Får man tillbaka hela ränteavdraget?
  5. Hur mycket får man dra av enskild firma?
  6. När lönar det sig med enskild firma?
  7. Vilka får ränteavdrag?
  8. Hur mycket måste man tjäna för att få ränteavdrag?
  9. Hur ska man fördela ränteavdraget?
  10. Kan en enskild firma äga en bil?
  11. Vilka är nackdelar med enskild firma?
  12. Vad är nackdelar med enskild firma?
  13. Måste man göra ränteavdrag själv?
  14. Måste man ha körjournal enskild firma?
  15. Vilka kostnader kan man ta på enskild firma?

Vilka avdrag kan man göra som enskild firma?

Har du koll på avdragen? Företagarnas guide lotsar dig rätt bland 10 populära avdrag.

Hans Backman är rättslig specialist på Skatteverket och det är till honom som landets skattegranskare vänder sig för att få svar på ovanligt komplicerade avdragsfrågor.

Får företag göra ränteavdrag?

In addition to cookies that are strictly necessary to operate this website, we use the following types of cookies to improve your experience and our services: Functional cookies to enhance your experience (e.g. remember settings), and Performance cookies to measure the website's performance and improve your experience., and Marketing/Targeting cookies, which are set by third parties with whom we execute marketing campaigns and allow us to provide you with content relevant to you.

We have detected that Do Not Track/Global Privacy Control is enabled in your browser; as a result, Marketing/Targeting cookies, which are set by third parties with whom we execute marketing campaigns and allow us to provide you with content relevant to you, are automatically disabled.

Kan man jämka ränteavdrag?

Ränteavdraget innebär att du får göra avdrag med 30 % av räntekostnaderna upp till 100 000 kr på den totala skatten. Har du haft högre räntekostnader än så under året så är avdraget istället 21 % på den del som överstiger 100 000 kronor. Det finns dock en del villkor som måste uppfyllas för att du ska få göra ränteavdrag på ditt bolån. Du måste:

  • ha betalat skatt och ränta under det år du vill göra avdrag för.
  • ha ett underskott i kapital, alltså måste dina räntekostnader vara större än dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.
  • vara betalningsansvarig för lånet. Om någon mer står med på lånet – se Flytta ränteavdrag mellan sambos.
  • ha räntekostnader på minst 1000 kr.

Beloppet betalas ut en gång per år i samband med din skatteåterbäringen, om du inte väljer att jämka din skatt. Du kan även göra ränteavdrag om du har en privat långivare som till exempel en släkting. Då uppger du bara långivarens namn eller personnummer under Övriga uppgifter i inkomstdeklarationen.

Om du uppfyller kraven ovan återstår bara en fråga: hur gör man skatteavdraget? Det korta svaret på det är genom att signera och lämna in din inkomstdeklaration. Vanligtvis brukar det vara så smidigt att din bank, kreditinstitut eller långivare redan har gett Skatteverket kontrolluppgifter på dig som låntagare, så att dessa siffror redan är förifyllda i din deklaration. Det enda du behöver göra då är att lämna in den.

Om det inte finns några förifyllda siffror på din deklaration, eller om du vill uppskatta siffran innan deklarationsåret är slut, räknar du ut skattereduktionen på ditt bolån såhär:

  • Kolla hur mycket ränta du betalat under inkomståret du deklarerar för. En enkel övning för dig som har fast ränta, och lite mer tålamodskrävande om du har rörlig.
  • Se över dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.
  • Dra sedan bort dina räntekostnader från dina kapitalinkomster.
  • Om du får ett underskott, alltså mindre än noll, får du göra ränteavdrag och kan skriva in resultatsiffran i din deklaration.

Får man tillbaka hela ränteavdraget?

Så här mycket får du dra av för dina räntekostnader: 

I deklarationen får du göra avdrag för ränteutgifter du haft under inkomståret. Om du har bolån hos oss informerar vi Skatteverket om din inbetalda ränta. Det innebär att uppgifterna för att du ska få ränteavdrag står förtryckta i din deklaration.

Hur mycket får man dra av enskild firma?

Att göra avdrag i sin enskilda firma innebär att du drar av kostnader som du har för att tjäna pengar. Detta görs naturligt när man köper materiel eller varor men det finns även en hel del fler avdrag som du kan göra. Här tipsar vi dig om dessa!

Missa inte att göra rätt avdrag i din enskilda firma

När lönar det sig med enskild firma?

Att starta enskilda firman är perfekt för en trevande start. Men när det blir snurr på verksamheten kan det finnas många fördelar med aktiebolag.

Det är lättare och billigare att dra i gång en firma. Men med ett aktiebolag blir riskerna mindre. Det betyder att det ofta är en fördel att starta med enskild firma.

Vilka får ränteavdrag?

Du får göra avdrag för de räntor som du betalat under inkomståret. Banker och kreditinstitut lämnar kontrolluppgift på den ränta som du betalat under året. Har du fått kontrolluppgift är denna ifylld i din inkomstdeklaration.

Det är bara för räntor på lån som du själv varit personligen betalningsansvarig för som du kan göra avdrag.

Hur mycket måste man tjäna för att få ränteavdrag?

Du får göra ett ränteavdrag 30 % på belopp som understiger 100 000 kronor och 21 % på belopp som överstiger 100 000 kronor. 

  • Kapitalinkomster – Räntekostnader = Avdragsgillt belopp
  • Avdragsgillt belopp multipliceras sedan med 0,30 eller 0,21 för att få ut ränteavdragets storlek.

Exempel: Om du under året har betalat 200 000 kr i ränta och haft kapitalinkomster på 20 000 kr. Då får du göra avdrag med 30 % på 100 000 kr och avdrag med 21 % på 80 000 kr. Alltså 100 000 x 0,3 och 80 000 x 0,21 = 46 800 kr.

Hur ska man fördela ränteavdraget?

En faktor som kan utgöra orsak till omfördelning är inkomstnivå.

– Någon i ett hushåll kanske inte har tillräckligt hög inkomst för att fullt ut kunna nyttja hela ränteavdraget, kanske om man studerat, varit arbetslös eller föräldraledig, säger Frida Bratt.

Det är ens eget ansvar att hålla koll på hur räntekostnaderna är fördelade, påpekar Frida Bratt. Vill man fördela om kan man höra av sig till banken, som då i sin tur kan ge uppgifterna direkt till Skatteverket så att de hamnar i deklarationen. Men även om man inte har den framförhållningen kan man ändra fördelningen själv i deklarationen, säger hon.

Kan en enskild firma äga en bil?

Om du har en enskild firma och funderar på att köpa ny bil finns det flera saker som är bra att tänka på. Det finns olika alternativ, som att köpa en bil privat eller att skaffa en tjänstebil, och alla har olika ekonomiska för- och nackdelar.

Skillnaden mellan en förmånsbil och tjänstebil kan vara lite klurig. Ditt företag äger tjänstebilen och du använder den i tjänsten. Du får visserligen använda den privat också, men bara vid tio tillfällen per år. En förmånsbil kan också köpas av företaget men du kan köra den hur mycket du vill. Du kan också använda en förmånsbil i tjänsten och kan då ta ut milersättning från företaget. Det är en förmån du måste skatta på.

Vilka är nackdelar med enskild firma?

En enskild firma (eller enskild näringsverksamhet som det också heter) är en bolagsform där du som privatperson ensam kan äga och driva företaget. En enskild firma är inte en juridisk person, vilket betyder att det är du som enskild näringsidkare som personligen ansvarar för företagets ekonomi, lån och andra samarbeten. 

Om pengarna i den enskilda firman inte räcker till är det alltså du som måste betala firmans skulder. En enskild firma har inget organisationsnummer. När du startar en enskild firma är det ditt personnummer som används som identitetsbeteckning.

Vad är nackdelar med enskild firma?

En enskild firma kan du ha om du som privatperson vill driva ett företag. Många väljer att påbörja sin företagskarriär med att starta en enskild firma. Det finns både för- och nackdelar med att driva ett företag som enskild firma.

En enskild firma kan du ha om du som privatperson vill driva ett företag. Många väljer att påbörja sin företagskarriär med att starta en enskild firma. Det finns både för- och nackdelar med att driva ett företag som enskild firma.

Måste man göra ränteavdrag själv?

Ränteavdraget innebär att du får göra avdrag med 30 % av räntekostnaderna upp till 100 000 kr på den totala skatten. Har du haft högre räntekostnader än så under året så är avdraget istället 21 % på den del som överstiger 100 000 kronor. Det finns dock en del villkor som måste uppfyllas för att du ska få göra ränteavdrag på ditt bolån. Du måste:

  • ha betalat skatt och ränta under det år du vill göra avdrag för.
  • ha ett underskott i kapital, alltså måste dina räntekostnader vara större än dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.
  • vara betalningsansvarig för lånet. Om någon mer står med på lånet – se Flytta ränteavdrag mellan sambos.
  • ha räntekostnader på minst 1000 kr.

Beloppet betalas ut en gång per år i samband med din skatteåterbäringen, om du inte väljer att jämka din skatt. Du kan även göra ränteavdrag om du har en privat långivare som till exempel en släkting. Då uppger du bara långivarens namn eller personnummer under Övriga uppgifter i inkomstdeklarationen.

Om du uppfyller kraven ovan återstår bara en fråga: hur gör man skatteavdraget? Det korta svaret på det är genom att signera och lämna in din inkomstdeklaration. Vanligtvis brukar det vara så smidigt att din bank, kreditinstitut eller långivare redan har gett Skatteverket kontrolluppgifter på dig som låntagare, så att dessa siffror redan är förifyllda i din deklaration. Det enda du behöver göra då är att lämna in den.

Om det inte finns några förifyllda siffror på din deklaration, eller om du vill uppskatta siffran innan deklarationsåret är slut, räknar du ut skattereduktionen på ditt bolån såhär:

  • Kolla hur mycket ränta du betalat under inkomståret du deklarerar för. En enkel övning för dig som har fast ränta, och lite mer tålamodskrävande om du har rörlig.
  • Se över dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.
  • Dra sedan bort dina räntekostnader från dina kapitalinkomster.
  • Om du får ett underskott, alltså mindre än noll, får du göra ränteavdrag och kan skriva in resultatsiffran i din deklaration.

Måste man ha körjournal enskild firma?

1 Verksamheten kan betala ut skattefri milersättning upp till 18,50 kr per mil till fordonsägare när verksamheten behöver nyttja fordon av personbilskaraktär, verksamheten kan inte betala ut ersättningen i någon annan skattefri form.

2 När du "köper en bil till enskild firma" är det den fysiska person som är den enskilda firman och som följd-aktligen äger bilen. Momsregler för köp av bil läser du om på skatteverkets hemsida , där framgår vilka fordon som kan vara aktuella för avlyft av moms - vanliga personbilar är det inte.

Vilka kostnader kan man ta på enskild firma?

Bor du i villa kan du göra ett schablonavdrag om 2000 kronor per år för värme, vatten och el. Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt är schablonavdraget 4000 kronor per år. Grundförutsättningen är att du jobbar minst 800 timmar per år i din bostad. Om du jobbar mindre än 800 timmar i din bostad får du inte göra avdrag för värme, vatten och el, däremot kan du få göra avdrag för telefon, bil etcetera.

Om du redan har en privat mobiltelefon och börjar använda den i din enskilda firma så kan du göra avdrag med den del av kostnaden som rör din firma. Om du skaffar ett helt nytt abonnemang och en ny mobil som du bokför i firman så kan du dra av kostnaden. Privat användning kan uttagsbeskattas.