:

Hur räknar man ut avskrivning över plan?

Innehållsförteckning:

  1. Hur räknar man ut avskrivning över plan?
  2. Vad menas med avskrivning över plan?
  3. Hur redovisas överavskrivningar?
  4. Hur gör man överavskrivning?
  5. Vad är det för skillnad mellan avskrivning enligt plan och avskrivning över plan?
  6. När får man göra överavskrivningar?
  7. Varför gör man överavskrivningar?
  8. När måste man lägga tillbaka överavskrivningar?
  9. Hur länge får man ha överavskrivningar?
  10. Vilka inventarier får man göra överavskrivningar på?
  11. När är det bra att göra överavskrivningar?
  12. När ska man göra överavskrivningar?
  13. Hur mycket överavskrivningar får man föra tillbaka?
  14. Är överavskrivningar avdragsgillt?
  15. Hur påverkar överavskrivningar resultatet?
  16. Vad är avskrivning enligt plan?
  17. Vad är huvudregeln för avskrivningar?
  18. Hur ska en avskrivning göras?
  19. Hur lång är avskrivningstiden för en bil?
  20. Vad är huvudregeln för avskrivningar?
  21. Hur ska en avskrivning göras?
  22. Hur görs avskrivningar i Redovisningsenheten?

Hur räknar man ut avskrivning över plan?

När du köper inventarier eller maskiner bokförs de som tillgångar, anläggningstillgångar närmare bestämt. Det innebär att det inte uppstår någon kostnad vid köpet. Men de flesta inventarier och maskiner minskar i värde, vilket innebär en kostnad i företaget. Den kostnaden redovisar du genom att göra avskrivningar på inventarier och maskiner.

Avskrivningar är alltså kort och gott när du delar upp kostnaden för en tillgång över en längre tid. Anledningen att vi gör det är att redovisningen ska ge en bättre bild av verkligheten. När man beräknar tiden pratar man om ekonomisk livslängd, vilket betyder den tiden du beräknar att använda tillgången i verksamheten.

Exempel: Du äger en entreprenad och köper en asfaltsläggare som du kommer använda under fem år. Eftersom det är en materiell tillgång som används över en tid så bokförs den som en tillgång i verksamheten, köpet innebär därigenom inte en kostnad i sig.

Vad menas med avskrivning över plan?

De civilrättsliga reglerna reglerar planenliga avskrivningar. Vi kan även kalla dem ”bokföringsmässiga” avskrivningar. Det är den typen av avskrivningar som ”makes most sense” för oss dödliga. Man gör en plan över avskrivningarna som ska reflektera användningen och värdeminskningen på en tillgång. Vanligast och enklast är 20% per år i fem år, men det finns mängder av olika varianter, t ex större i början och mindre mot slutet eller tvärtom, andra livslängder, etc.

Hur redovisas överavskrivningar?

De civilrättsliga reglerna reglerar planenliga avskrivningar. Vi kan även kalla dem ”bokföringsmässiga” avskrivningar. Det är den typen av avskrivningar som ”makes most sense” för oss dödliga. Man gör en plan över avskrivningarna som ska reflektera användningen och värdeminskningen på en tillgång. Vanligast och enklast är 20% per år i fem år, men det finns mängder av olika varianter, t ex större i början och mindre mot slutet eller tvärtom, andra livslängder, etc.

Hur gör man överavskrivning?

Många har hört talas om överavskrivningar, men vad är det egentligen? Namnet ger en viss ledtråd, det är ju någon form av avskrivningar men över något. Överavskrivningar ingår också i gruppen skattemässiga reserver. Nu blev det sannolikt ännu mer komplicerat för vad är det då? En reserv med skatt? Nej, inte alls, nedan ska jag försöka förklara hur det hänger ihop.När du köper in inventarier av något slag, över ett halv prisbasbelopp, så ska inköpet läggas upp som en inventarie och noteras i anläggningsregistret. Sedan ska du göra löpande avskrivningar på dessa inventarier. Hur mycket du ska skriva av bestäms av den avskrivningsplan som du ska upprätta för varje inventarieinköp. Men är inte avskrivningstiden 5 år på inventarier? Nej inte alls! Det är en missuppfattning. Avskrivningstiden bestäms utifrån livslängden på varje enskild inventarie. Men avskrivningstiden kan mycket väl vara 5 år, men den kan lika gärna vara 6 år eller 7 år eller kanske 4,5 år. Denna avskrivning kallas planmässig avskrivning, dvs avskrivning enligt plan.Sedan när du gjort dina planmässiga avskrivningar så måste du jämföra kvarvarande bokfört värde med lägsta möjliga skattemässigt värde. Detta värde anger hur mycket dina inventarier får vara bokförda till, som lägst. Lägre bokfört värde än det skattemässigt lägsta tillåtna är således inte tillåtet. För att räkna fram det lägsta tillåtna skattemässiga värdet finns det två regler. Huvudregeln innebär (förenklat) att kvarvarande inventarier får tas upp till som lägst 70% av nettot av bokfört värde vid årets ingång plus anskaffningar och minus ersättning för sålda inventarier. Alternativregeln (kompletteringsregeln) innebär att inventarierna tas upp till 80%, 60%, 40% respektive 20% av anskaffningsvärdena av de fyra senaste årens inköp. Du får inte blanda regler på dina inventarier, alla inventarier måste beräknas utifrån samma regel. Du får dock byta regel till nästa räkenskapsår.Nu när du har två värden, ett planmässigt värde och ett skattemässigt värde så jämför du dessa båda. Normalt ska då det skattemässiga värdet vara lägre än dina planmässiga värden. Då har du möjlighet att bokföra överavskrivningar. Det är då helt enkelt avskrivningar över dina planmässiga avskrivningar. Men detta är helt frivilligt. Denna avskrivning bokför du normalt på konto 2153 i kredit och konto 8853 i debet. Konto 2153 tillhör kontoklass 21 och ingår då således bland de skattemässiga reserverna.När använder man sig då av överavskrivningar? Det kan man t.ex. göra när man vill jämna ut resultaten mellan åren. Kanske har du ett bra resultat ett år men vet att du får ett sämre resultat nästa år. Då kan överavskrivningar vara ett sätt att skjuta på en del av beskattningen till nästa år eller senare. Nu är det per definition inte själva skatten man skjuter på, det är resultatet som minskar pga. överavskrivningar vilket då i sig ger lägre skatt. Viktigt att veta är att överavskrivningar, precis som periodiseringsfonder, förr eller senare alltid ska föras tillbaka.

Har du köpt en inventarie? Eller vet du inte? Om du köper in något till din verksamhet som t.ex. verktyg, inredning, skrivbord, datautrustning mm och detta inköp uppgår till mer än ett halvt prisbasbelopp exklusive moms, så har du köpt en inventarie. Bedriver du icke momspliktig verksamhet ska du titta på beloppet inklusive moms.

Vad är det för skillnad mellan avskrivning enligt plan och avskrivning över plan?

Något förenklat kan man säga att en avskrivning är ett sätt att dela upp utgiften för en ny tillgång på hela den tid som den ska användas/nyttjas i bolaget.

Tänk dig ett åkeri som köper en ny lastbil för en miljon kronor (utgift)  som de planerar att använda i fem år. Om de skulle ta upp hela kostnaden för lastbilen i bokföringen det första året skulle vinsten minska ordentligt, de kanske till och med skulle göra en förlust. Nästkommande fyra år skulle de istället inte ha någon kostnad alls för sin lastbil.

Det här är inte skattemässigt tillåtet, och för att få en jämnare och mer rättvisande fördelning av kostnaden gör man avskrivningar på sina inventarier. I exemplet med lastbilen skulle det innebära att man istället bokför 200 000 kronor som kostnad varje år, det vill säga en miljon kronor fördelat på 5 år.

Det vill säga även om företaget betalar hela lastbilen på en gång så sprider man i bokföringen ut kostnaden över flera år. På så vis speglar resultaträkningen hur företaget nyttjar resursen.

När får man göra överavskrivningar?

När du köper inventarier eller maskiner bokförs de som tillgångar, anläggningstillgångar närmare bestämt. Det innebär att det inte uppstår någon kostnad vid köpet. Men de flesta inventarier och maskiner minskar i värde, vilket innebär en kostnad i företaget. Den kostnaden redovisar du genom att göra avskrivningar på inventarier och maskiner.

Avskrivningar är alltså kort och gott när du delar upp kostnaden för en tillgång över en längre tid. Anledningen att vi gör det är att redovisningen ska ge en bättre bild av verkligheten. När man beräknar tiden pratar man om ekonomisk livslängd, vilket betyder den tiden du beräknar att använda tillgången i verksamheten.

Exempel: Du äger en entreprenad och köper en asfaltsläggare som du kommer använda under fem år. Eftersom det är en materiell tillgång som används över en tid så bokförs den som en tillgång i verksamheten, köpet innebär därigenom inte en kostnad i sig.

Varför gör man överavskrivningar?

Skattemässiga överavskrivningar krediteras som en obeskattad reserv i kontogrupp 21 i bokslutet.

Ett företag kan göra avskrivningar för att fördela kostnaden för en tillgång över de år som den genererar intäkter eller över dess nyttjandeperiod. Genom att göra avskrivningar sprider företaget ut kostnaden för tillgången över flera år och på så sätt kommer den inte att – felaktigt – bara belasta inköpsåret.

När måste man lägga tillbaka överavskrivningar?

Ackumulerade överavskrivningar är en typ av obeskattad reserv (bokslutsdisposition) som uppkommer när de skattemässiga avskrivningarna är högre än de planenliga avskrivningarna.

Ofta gör man större skattemässiga avskrivningar än vad som är företagsekonomiskt motiverat. Skillnaden mellan tillgångarnas skattemässiga restvärde och tillgångarnas redovisade värde redovisas öppet som en kreditpost under obeskattade reserver i balansräkningen. Posten kallas Ackumulerade överavskrivningar.

Hur länge får man ha överavskrivningar?

Avskrivning är ett begrepp inom bokföring som används för att fördela kostnaden för en anläggningstillgång över antalet år som tillgången genererar intäkter. På så vis är det möjligt att sprida utgiften över flera år och inte enbart belasta inköpsåret.

Här är det emellertid viktigt att förstå skillnaden mellan utgift och kostnad. Utgiften uppkommer när du köper in en tillgång medan kostnaden är förknippad med förbrukningen av tillgången. Det är därmed kostnaden som påverkar resultaträkningen.

Genom att göra avskrivningar drar du av lika belopp varje år som motsvarar tillgångens värdeminskning. Avskrivningstiden varierar beroende på den ekonomiska livslängden på tillgången och kan vara 5 år för en dator, 10 år för en lastbil eller 33 år för en byggnad.

Det finns vissa krav företaget måste uppfylla för att kunna göra avskrivningar:

  • Företaget äger tillgången.
  • Tillgången är levererad till företaget.
  • Tillgången ingår i verksamheten som företaget bedriver.

Avskrivning går att göra från och med dagen då tillgången är tillgänglig för användning.  

Vilka inventarier får man göra överavskrivningar på?

När du köper inventarier eller maskiner bokförs de som tillgångar, anläggningstillgångar närmare bestämt. Det innebär att det inte uppstår någon kostnad vid köpet. Men de flesta inventarier och maskiner minskar i värde, vilket innebär en kostnad i företaget. Den kostnaden redovisar du genom att göra avskrivningar på inventarier och maskiner.

Avskrivningar är alltså kort och gott när du delar upp kostnaden för en tillgång över en längre tid. Anledningen att vi gör det är att redovisningen ska ge en bättre bild av verkligheten. När man beräknar tiden pratar man om ekonomisk livslängd, vilket betyder den tiden du beräknar att använda tillgången i verksamheten.

Exempel: Du äger en entreprenad och köper en asfaltsläggare som du kommer använda under fem år. Eftersom det är en materiell tillgång som används över en tid så bokförs den som en tillgång i verksamheten, köpet innebär därigenom inte en kostnad i sig.

När är det bra att göra överavskrivningar?

När du köper inventarier eller maskiner bokförs de som tillgångar, anläggningstillgångar närmare bestämt. Det innebär att det inte uppstår någon kostnad vid köpet. Men de flesta inventarier och maskiner minskar i värde, vilket innebär en kostnad i företaget. Den kostnaden redovisar du genom att göra avskrivningar på inventarier och maskiner.

Avskrivningar är alltså kort och gott när du delar upp kostnaden för en tillgång över en längre tid. Anledningen att vi gör det är att redovisningen ska ge en bättre bild av verkligheten. När man beräknar tiden pratar man om ekonomisk livslängd, vilket betyder den tiden du beräknar att använda tillgången i verksamheten.

Exempel: Du äger en entreprenad och köper en asfaltsläggare som du kommer använda under fem år. Eftersom det är en materiell tillgång som används över en tid så bokförs den som en tillgång i verksamheten, köpet innebär därigenom inte en kostnad i sig.

När ska man göra överavskrivningar?

Enligt bokföringslagen ska företaget göra avskrivningar som motsvarar nyttjandeperioden (planenlig avskrivning). De skatterättsliga reglerna avviker från de civilrättsliga reglerna. Det innebär att ett företag kan göra skattemässiga avskrivningar utöver plan. De kallas överavskrivning eller avsättning till anläggningsreserv.

Skillnaden mellan den skattemässiga avskrivningen och den bokförda avskrivningen enligt plan ska redovisas öppet som en kreditpost under obeskattade reserver i balansräkningen.

Hur mycket överavskrivningar får man föra tillbaka?

vad ska man göra av dessaska de tas tilbaka någon stans i netex i fält R23 mvh björn

Är överavskrivningar avdragsgillt?

Att avskrivningarna i räkenskaperna överstiger det högsta skattemässiga avdraget brukar kallas skattemässig överavskrivning. Skattemässig överavskrivning kan bara bli aktuellt vid räkenskapsenlig avskrivning och när avdraget avser tillgångar som är inventarier enligt 18 kap. IL.

Skattemässig överavskrivning kan uppkomma på olika sätt, t.ex. genom felräkning eller genom att inventarier felaktigt har behandlats som korttidsinventarier. Om sådana felaktigheter upptäcks måste man först kontrollera om en överavskrivning verkligen har ägt rum. Om det felaktiga avdraget ryms inom ett korrekt beräknat avdragsutrymme enligt huvudregeln eller kompletteringsregeln ska man inte göra någon justering av avdraget (jämför principerna i RÅ 1962 Fi 1066).

Om det felaktiga avdraget inte ryms i avdragsutrymmet justerar man bara det belopp som felaktigt belastat resultatet. Beloppet dras sedan av med 20 procent per helt år, räknat från och med beskattningsåret efter det år då överavskrivningen gjordes. När man har gjort en skattemässig överavskrivning ska avskrivningsunderlaget för nästa år inte justeras, utan det utgående värdet enligt balansräkningen är utgångspunkten när man nästa år beräknar avskrivningsunderlaget (18 kap. 19 § IL).

Hur påverkar överavskrivningar resultatet?

This website protects your privacy by adhering to the European Union General Data Protection Regulation (GDPR). You can grant your consent(s) to use your data for specific purposes below or by clicking "Agree to all".

Analytics

Vad är avskrivning enligt plan?

Avskrivning enligt plan är även en bedömning av anläggningstillgångens förbrukning under hela perioden. Bokföring av avskrivningar. I bokföringen ses avskrivningar som en kostnad på grund av att att den motsvarar värdet av förbrukade resurser. Därför redovisas de i resultaträkningen, medan tillgångarna redovisas i balansräkningen.

Vad är huvudregeln för avskrivningar?

Huvudregeln (30-procentsregeln) Med huvudregeln får du göra ett avskrivning på 30 % av inventariernas restvärde. Det innebär att du tar värdet som återstår efter tidigare års avskrivningar, alltså anskaffningsvärdet minus ackumulerade avskrivningar (överavskrivningar inräknat).

Hur ska en avskrivning göras?

En avskrivning ska göras under tillgångens ekonomiska livslängd. En avskrivning ska göras med lika stora årliga belopp som motsvarar tillgångens ungefärliga värdeminskning - obligatoriskt avskrivning enligt plan. Avskrivning. = utgift ÷ ekonomisk livslängd.

Hur lång är avskrivningstiden för en bil?

Detta kallas för avskrivning enligt plan. Tiden för avskrivning, avskrivningstiden, får inte vara längre än den ekonomiska livslängden och bestäms när tillgången anskaffas. Avskrivningstiden kan till exempel vara 5 år för en personbil, 10 år för en lastbil och 33 år för en byggnad.

Vad är huvudregeln för avskrivningar?

  • Huvudregeln (30-procentsregeln) Med huvudregeln får du göra ett avskrivning på 30 % av inventariernas restvärde. Det innebär att du tar värdet som återstår efter tidigare års avskrivningar, alltså anskaffningsvärdet minus ackumulerade avskrivningar (överavskrivningar inräknat).

Hur ska en avskrivning göras?

  • En avskrivning ska göras under tillgångens ekonomiska livslängd. En avskrivning ska göras med lika stora årliga belopp som motsvarar tillgångens ungefärliga värdeminskning - obligatoriskt avskrivning enligt plan. Avskrivning. = utgift ÷ ekonomisk livslängd.

Hur görs avskrivningar i Redovisningsenheten?

  • Avskrivningar görs planenligt på anskaffningsvärdet ner till restvärdet fördelat över den beräknade nyttjandeperioden enligt den metod som bäst beskriver hur resurserna förbrukas i redovisningsenheten. En avskrivning är en kostnad på grund av att den motsvarar värdet av förbrukade resurser under en redovisningsperiod.