:

Hur fyller man i en K5 blankett?

Innehållsförteckning:

  1. Hur fyller man i en K5 blankett?
  2. Kan man fylla i K5 digitalt?
  3. Vilka blanketter vid husförsäljning?
  4. Hur deklarerar jag aktieförsäljning?
  5. När ska man lämna in K5?
  6. Måste man ta upp en gåva i deklarationen?
  7. Vad får man göra avdrag för vid husförsäljning?
  8. Vad kan man göra avdrag för vid försäljning av bostadsrätt?
  9. Måste man ha kvitton för avdrag?
  10. Får man dra av renovering vid försäljning?
  11. Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?
  12. Hur mycket betalar man i skatt vid försäljning av aktier?
  13. Vad är K5 blankett?
  14. Hur mycket pengar får man ge bort skattefritt 2023?
  15. Hur mycket pengar får man ge bort utan gåvobrev?

Hur fyller man i en K5 blankett?

Den explosionsartade ökningen av Swish-konton i Sverige har fått Skatteverket att reagera.

– Våra undersökningar har visat på ett ganska utbrett fusk, säger Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.

Kan man fylla i K5 digitalt?

Högst upp på första sidan av de flesta deklarationsblanketter finns ett utrymme för uppgift om datum då blanketten fylls i. Denna uppgift använder Skatteverket när flera olika pappersutskrifter av samma deklarationsblankett lämnas in till Skatteverket under samma deklarationsperiod, för att klarlägga vilken blankett som är den giltiga, dvs vilken blankett som är den sist upprättade.

När deklarationsuppgifter lämnas till Skatteverket på elektronisk väg används inte datumet på blanketten överhuvudtaget, eftersom Skatteverket automatiskt registrerar datum då en elektronisk uppgift tas emot. Du som lämnar alla deklarationer via Skatteverkets filöverföringstjänst etc behöver alltså aldrig bry dig om uppgiften om datum.

I programmet kan du under Arkiv - Utskriftsinställningar markera att programmet i det aktuella fältet alltid ska skriva ut dagens datum för den dag då en utskrift av blanketten sker.

Om ni är flera delägare som har sålt fastigheten gemensamt, har gemensamt inköpspris och gemensamma förbättringsutgifter fyller du vid p. 1-6 i de belopp som gäller för hela fastigheten och sätter ett kryss i rutan Gemensamma för flera delägare.

Skulle ni ha sålt gemensamt, men förvärvat era andelar till olika inköpspris och/eller ska redovisa förbättringsutgifter med olika belopp måste du redovisa de belopp som gäller för din andel vid p. 1-6, alltså dina individuella (personliga) belopp. Detsamma gäller om inte hela fastigheten är såld, utan bara din andel. Sätt då ett kryss i rutan Individuella. Har du varit ensam ägare till fastigheten sätter du också ett kryss i denna ruta.

Fyll i den andel, i procent, som du ägde direkt innan du sålde fastigheten. Det gör du även om du redovisar individuella belopp.

Vilka blanketter vid husförsäljning?

Blanketten ska användas när du redovisar försäljning av en privatbostadsrätt, alltså en bostadsrätt i en äkta bostadsrättsförening. Du använder även blanketten för att begära uppskov med beskattning av vinst. Har du sålt en oäkta bostadsrätt redovisar du istället försäljningen på blankett K9.

Du deklarerar enklast i tjänsten Inkomstdeklaration 1. Där skapas automatiskt den bilaga som du ska lämna in tillsammans med din inkomstdeklaration.

Hur deklarerar jag aktieförsäljning?

De flesta värdepapper redovisar du på bilaga K4, men det finns några undantag. I tabellen ser du vilken bilaga och vilket avsnitt som gäller för olika värdepapper.

Värdepapper

När ska man lämna in K5?

Om du som fysisk person lämnar in din inkomstdeklaration innan den 30 mars så har du möjlighet att få tillbaka skatten redan i april. Pengarna kommer att betalas ut den 5-6 april om du uppfyller förutsättningarna.

Det är tre villkor som ska vara uppfyllda för att du ska kunna får pengarna tidigt:

Måste man ta upp en gåva i deklarationen?

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige beskattas de olika inkomstslagen tjänst, näringsverksamhet och kapital. Även andra inkomster, exempelvis gåvor, arv osv betraktas som inkomster eftersom de medför en förhöjning av mottagarens förmögenhet.

Vad får man göra avdrag för vid husförsäljning?

Du som har sålt med vinst kan betala in vinstskatten direkt efter att du har sålt bostaden om du vill. Skriver du på köpekontraktet under 2022 betalar du så här för att slippa ränta på ditt skattekonto:

Om din kvarskatt blir mer än 30 000 kronor behöver du betala in den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor, så att den är bokförd senast den 13 februari 2023. Betala in resterande belopp så att de är bokförda senast den 3 maj 2023. Om din kvarskatt blir högst 30 000 kr slipper du att betala ränta om inbetalningen är bokförd senast den 3 maj 2023.

Om du sålt din privata bostadsrätt med förlust, är det möjligt att dra av halva förlustsumman. Men denna del slås också ihop med andra inkomster och utgifter av kapital. Om förlusten är större än de övriga vinsterna och inkomsterna får du ett underskott av kapital som du kan göra avdrag för. 

Vad kan man göra avdrag för vid försäljning av bostadsrätt?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.

Måste man ha kvitton för avdrag?

Bostad & Fastighet

Hej. Vi är ett par som ägt en villa sen 1970 och är på väg att sälja denna inom kort. Detta kommer medföra en stor vinst mellan vad vi gav för huset då, jämfört vad vi får för det nu. Hur gäller avdragen för de renoveringar man gjort i huset sen dess ? Vi har inte mycket kvitto kvar på de renoveringar som är gjorda längre tillbaka i tiden. Måste detta styrkas? I så fall hur ? Har hört att man endast behöver kvitto på det som gjort de senaste 7 åren. Eller det finns någon typ av schablon för detta, på normala hus man kan använda ?

Får man dra av renovering vid försäljning?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.

Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?

I svensk beskattningsrätt finns ingen presumtion som innebär att enbart bevisning i form av att det skett insättningar på någons privata bankkonto medföra att insättningarna utgör skattepliktiga inkomster. Kammarrätten anser att Skatteverket inte har gjort sannolikt att insättningarna rör sig om ersättning för någon form av prestation. Skatteverket instämmer i den bedömningen varför domen inte har överklagats.

Hur mycket betalar man i skatt vid försäljning av aktier?

Hur dina aktier beskattas beror på vilket konto du har dina aktier i. På ett aktie- & fondkonto betalar du 30 % i skatt varje gång du säljer med vinst eller vid utdelningar (kapitalvinstskatt), medan på ISK och kapitalförsäkring betalar du en procentsats per år som är baserad på kontots värde (schablonskatt), det vill säga inte vid varje försäljning du gör.

Läs om beskattning för respektive konto i följande avsnitt:

  • 1 Beskattning för VP-konto, depå och aktie- och fondkonto
  • 2 Beskattning för ISK
  • 3 Beskattning för kapitalförsäkring

Vad är K5 blankett?

Allow the use of cookies from Facebook on this browser?

We use cookies and similar technologies to help provide and improve content on Meta Products. We also use them to provide a safer experience by using information we receive from cookies on and off Facebook, and to provide and improve Meta Products for people who have an account.

Hur mycket pengar får man ge bort skattefritt 2023?

Tillbaka

Jag vill skänka bort en större summa pengar till mina fem barnbarn, men jag är osäker på hur mycket man måste betala i gåvoskatt?

Hur mycket pengar får man ge bort utan gåvobrev?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till en början vill jag säga att jag beklagar det du gått igenom och hoppas att du mår bättre idag! Vad gäller just att ge bort pengar till barn är detta något som skulle kunna göras genom gåva. För att en överföring ska betraktas som gåva måste ett antal kriterier vara uppfyllda: