:

Hur lång tid tar det att få en bouppteckning registrerad?

Innehållsförteckning:

  1. Hur lång tid tar det att få en bouppteckning registrerad?
  2. Hur får man reda på när en bouppteckning är klar?
  3. Vilka skattekontor handlägger bouppteckningar?
  4. Hur får man tag i en bouppteckning?
  5. När får man pengar efter bouppteckning?
  6. Hur lång tid tar det mellan bouppteckning och arvskifte?
  7. Vad händer efter avslutad bouppteckning?
  8. Måste arvskifte registreras hos Skatteverket?
  9. Vad händer när Skatteverket godkänt en bouppteckning?
  10. Hur lång tid tar en bouppteckning hos Skatteverket 2023?
  11. Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?
  12. När betalar banken ut arv?
  13. Hur mycket betalar man i skatt på arv?
  14. Hur snabbt får man sitt arv?
  15. Vad kostar en bouppteckning och arvskifte?

Hur lång tid tar det att få en bouppteckning registrerad?

En bouppteckning kan göras privat. Då ska en av er efterlevande som bäst känner till dödsboets egendom utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet.

Bouppgivaren ska också utse två utomstående förrättningsmän. Det är två personer som inte på grund av lag eller testamente har rätt till att ärva den avlidna. Förrättningsmännen intygar att allt har blivit riktigt antecknat och att tillgångarna har värderats efter bästa förstånd.

Om ni har bett någon utomstående förvalta dödsboet, exempelvis en boutredningsman eller en testamentsexekutor kan inte samma person agera som förrättningsman.

Hur får man reda på när en bouppteckning är klar?

Det kan ibland finnas an­led­ning till att vilja få tag på en gammal boupp­teck­ning. 

Skat­te­ver­ket ser ex­em­pel­vis gärna att boupp­teck­ning efter ti­di­ga­re av­li­den make, och som är re­gi­stre­rad före den 1 juli 2001 bi­fo­gas till nästa makes boupp­teck­ning. Det kan också vara bra att bifoga även om boupp­teck­ning är gjord senare, men det är inget måste.

I den gamla boupp­teck­ning­en finns bland annat in­for­ma­tion om even­tu­ellt tes­ta­men­te, om bo­del­ning blev gjord och om det fanns en­skild egen­dom. 

En kopia av re­gi­stre­rad boupp­teck­ning be­stäl­ler du av Skat­te­ver­ket. Du be­hö­ver veta den av­lid­nes per­son­num­mer samt uppge en e-post­a­dress som boupp­teck­ning­en ska skic­kas till.

Boupp­teck­ning­en skic­kas ut au­to­ma­tiskt och kommer oftast inom några mi­nu­ter. Vill du ha boupp­teck­ning­en via vanlig post kon­tak­tar du Skat­te­ver­ket via te­le­fon.

Är boupp­teck­ning­en fort­fa­ran­de under hand­lägg­ning hos Skat­te­ver­ket måste du vänta till att den är klar. Det är först när boupp­teck­ning­en är re­gi­stre­rad som den räknas som en of­fent­lig hand­ling och du kan därför inte begära ut boupp­teck­ning som fort­fa­ran­de han­te­ras.

Vilka skattekontor handlägger bouppteckningar?

När någon har avlidit måste man göra en bouppteckning. Nedan finner du 10 av de mest grundläggande sakerna du bör känna till om bouppteckningsarbetet.

Den person som har mest insyn över den avlidnes ekonomi – vanligtvis efterlevande make/maka/partner eller sambo – har ansvaret att bouppteckningen blir utförd. Om det är oklart vem som är närmast anhörig, så är det dödsbodelägarna tillsammans som har ansvaret för att bouppteckningen utförs.

Hur får man tag i en bouppteckning?

Skatteverket kan på begäran skicka en kopia på registrerad bouppteckning (bouppteckning, tilläggsbouppteckning eller dödsboanmälan). Det sker ingen bevakning på bouppteckningar som är på väg in utan beställningen kan endast göras när bouppteckningen är registrerad.

Bouppteckningen skickas automatiskt inom några minuter till den e-postadress du skriver in i beställningen. Om du inte får någon handling kan det bero på att det inte finns någon bouppteckning på angivet personnummer eller att handläggning pågår. Du kan prova att beställa igen vid ett senare tillfälle. 

När får man pengar efter bouppteckning?

Har den avlidna haft tillgångar i banken i form av pengar görs en överföring till dödsbodelägarna. Om det har varit andra tillgångar, exempelvis aktier eller liknande kan dödsbodelägarna välja att sälja aktierna eller fördela aktierna så som de är. Har den avlidna placerat pengar i fondkonto eller ISK behöver du som dödsbodelägare även öppna sådana konton.

För att banken ska kunna göra en utbetalning av arvskifte och fördela pengarna, värdepapper m.m. till dödsbodelägarna behöver du boka tid och besöka ett bankkontor. Du måste även ta med dig vissa handlingar.

Hur lång tid tar det mellan bouppteckning och arvskifte?

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvskifte finns i Ärvdabalken (1958:637).

Vad händer efter avslutad bouppteckning?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Högsta domstolen prövade ganska nyligen frågan om när en bouppteckning ska anses vara avslutad i rättsfallet NJA 2018 s 341.

Måste arvskifte registreras hos Skatteverket?

Ett arvskifte är ett avtal mellan dödsbodelägarna som visar hur arvet efter den avlidne ska fördelas mellan dem som har del i dödsboet. Utöver det reglerar arvskiftet även andra viktiga juridiska och ekonomiska aspekter som skatt, tillkommande kostnader, hur utlägg regleras, vem som ska deklarera, när slutredovisning ska ske och vem som ska utses som aktförvarare. Det är viktigt att allt faktiskt beslutas och då också uttrycks på rätt sätt.  

Handlingen måste undertecknas och godkännas av samtliga dödsbodelägare.  

Ett arvskifte ska upprättas om det finns fler än en dödsbodelägare. Rent tidsmässigt görs det efter det att bouppteckningen har registrerats hos Skatteverket. Först efter det kan arvet kan betalas ut. Det är viktigt att en arvskifteshandling är korrekt upprättad så att det inte uppstår problem eller tveksamheter i samband med att arvet fördelas.  

Vad händer när Skatteverket godkänt en bouppteckning?

När bouppteckningen upprättas är det mycket viktigt att alla moment går rätt till, och detta för att inga konflikter eller praktiska problem ska uppstå. Bouppteckningen är också en handling som får betydelse i framtiden. Så säkerställ att den blir korrekt för att undvika framtida problem.

Fyll i formuläret så återkommer vi så snart som möjligt.

Joachim Erman är en av våra duktiga jurister som du kan komma i kontakt med.

Hur lång tid tar en bouppteckning hos Skatteverket 2023?

till Finansminister Mikael Damberg (S)

Skatteverket anger nu i maj 2022 på sin hemsida att väntetiden för att påbörja handläggningen av en bouppteckning är cirka nio till elva veckor. Skatteverkets produktionsmått i årsredovisningen för 2021 är andelen registrerade bouppteckningar inom fyra veckor respektive inom nio veckor.

Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?

När en person går bort lämnar han eller hon saker efter sig. Det kan exempelvis vara ett hus, möbler eller pengar på ett bankkonto. Sådana saker kallas för kvarlåtenskap.

Vanligtvis delar den avlidnes anhöriga upp kvarlåtenskapen mellan sig. Men innan arvet kan delas ut behöver tillgångar och skulder kartläggas.

Det kallas för bouppteckning. Och en bouppteckning är alltså en kartläggning av vad en person hade för tillgångar och skulder vid sin bortgång. Samt vilka som ska ärva personen.

  • Det hela startar med ett frivilligt möte där alla arvtagare kan delta. Under mötet listas den avlidnes tillgångar och skulder. Dessutom fastställer man vilka som har rätt att ärva och vem som ska företräda dödsboet.
  • Den som företräder dödsboet kallas för bouppgivare. Det är bouppgivarens ansvar att alla tillgångar och skulder listas på ett korrekt sätt. Så att kvarlåtenskapen efter den avlidne blir korrekt fördelad när bouppteckningen är registrerad och klar.
  • När allt är klart skickas bouppteckningen in till Skatteverket tillsammans med övriga relevanta dokument. Det måste göras inom fyra månader från dödsdagen.
  • Ja, en bouppteckning måste upprättas senaste fyra månader efter dödsfallet.

    I undantagsfall kan däremot socialförvaltningen bestämma att en så kallad dödsboanmälan ska genomföras. Men det förutsätter att den som avlidit har mycket små tillgångar.

    En bouppteckning innehåller många delar som är reglerade i lag.

    Exempelvis måste arvtagare kallas till bouppteckningsmöte. Dessutom är det bra om två vittnen är med som intygar att allt gått rätt till. Vittnena måste vara oberoende och kallas för förrättningsmän.

    Eftersom själva bouppteckningen är en genomgång av skulder och tillgångar är det även viktigt att ha med så mycket information som möjligt. Det kan vara en fastighetsbeteckning, uppgifter om bankkonton och aktieinnehav.

    När betalar banken ut arv?

    Tillbaka

    Hur lång tid tar det innan hela dödsboavvecklingen är klar? Vilka delar måste genomföras innan arvet kan fördelas?

    Hur mycket betalar man i skatt på arv?

    Arvsskatt är en skatt på arv som fortfarande finns i flera länder runt om i världen. I Sverige är arvsskatten avskaffad sedan den 1 januari 2005. Redan den 1 januari 2004 avskaffades beskattning av arv till en efterlevande make eller sambo. 

    Arvsskatten avskaffades i Sverige tillsammans med gåvoskatten, som du kan läsa mer om här. Fram till avskaffandet hade både arvsskatten och gåvoskatten fått hård kritik, bland annat på grund av att den inte uppfattades som rättvis. Dessutom var arvsskatten kostsam att administrera.

    I systemet för beräkning arvsskatt som gällde fram till 2004 delades arvtagarna in i olika skatteklasser med utgångspunkt i släktskapet eller relation till den avlidne. I den första klassen räknades den avlidnes make, sambo, barnbarn, styvbarn, i vissa fall fosterbarn och make eller sambo till barn. 

    Till den andra klassen räknades föräldrar, syskon och syskonbarn. Till den tredje och sista klassen räknades bland annat kommuner, stiftelser eller föreningar. Ett avdrag gjordes på beloppet som skulle beskattas, med utgångspunkt i vilken skatteklass arvtagaren räknades i. 

    Avdraget var störst för den första klassen och lägst för den tredje. Efter avdraget gick mellan 10 och 30 % till arvsskatten.  

    Hur snabbt får man sitt arv?

    Arvskifteshandlingen är ett skriftligt avtal mellan samtliga dödsbodelägare.  Arvskifteshandlingen görs efter att bouppteckningen är gjord och omfattar den avlidnes samtliga tillgångar och skulder. Arvet fördelas utifrån arvingarnas önskemål samt arvsregler, eventuellt testamente, gåvobrev och andra relevanta handlingar som kan ha betydelse för fördelningen av arvet.

    När alla är överens om hur arvet ska fördelas ska samtliga dödsbodelägare underteckna arvskifteshandlingen.

    Vad kostar en bouppteckning och arvskifte?

    Dödsbodelägarna ska gemensamt förvalta den dödes egendom, göra en boutredning och förrätta bouppteckning som ska dokumenteras i det som vanligen kallas bouppteckning.

    Bouppteckningen ska göras senast tre månader efter dödsfallet. Delägarna ska skicka handlingen till Skatteverket inom en månad efter att den upprättats.