:

Kan jag logga in på Skatteverket utan bankid?

Innehållsförteckning:

  1. Kan jag logga in på Skatteverket utan bankid?
  2. Kan man deklarera med sms?
  3. Kan man deklarera via telefon?
  4. På vilka sätt kan man deklarera?
  5. Vad gör man om man inte har BankID?
  6. Hur gör man om man inte har mobilt BankID?
  7. Kan man maila in deklarationen?
  8. Måste man deklarera digitalt?
  9. Kan man deklarera digitalt?
  10. Kan man deklarera på nätet?
  11. Vad kan man använda istället för BankID?
  12. Hur skaffar man BankID om man inte har internetbank?
  13. Vad gör man utan BankID?
  14. Kan man deklarera i Kivra?
  15. Vad händer om man glömmer skicka in deklarationen?

Kan jag logga in på Skatteverket utan bankid?

När du identifierar dig med din e-legitimation kan du få tillgång till uppgifter som finns om dig själv eller ditt företag från Skatteverkets register. Du kan även uträtta dina ärenden över internet hos Skatteverket.

Skatteverkets id-kort innehåller en e-legitimation. Det innebär att när du ansöker om ett id-kort hos Skatteverket får du samtidigt en e-legitimation som du kan använda när du vill logga in på olika myndigheters tjänster.

Kan man deklarera med sms?

Nu är det dags att deklarera. I år har Skatteverket satsat extra på information bland annat i broschyren ”Dags att Deklarera” om hur man kan godkänna sin deklaration med telefon och sms. Detta för att så få som möjligt ska behöva bege sig ut och lämna deklarationen.

Årets deklaration öppnar den 16 mars och sista dagen att deklarera är den 3 maj. Förra året var det cirka en halv miljon personer som bara godkände sin deklaration som deklarerade på papper. Många av dem var 65+ och skulle kunna deklarera med telefon eller sms istället, hemma, med en vanlig mobiltelefon eller knapptelefon. En ytterligare fördel är att man då får kvittens direkt på att deklarationen är inlämnad, och att de kan få sin skatteåterbäring tidigare.

Kan man deklarera via telefon?

En deklaration är en årlig redovisning av dina inkomster till Skatteverket. Alltså en överblick av hur mycket pengar du har tjänat totalt under året som gått och hur mycket skatt du har betalat. Det gäller bland annat lön och pension, men även andra inkomster som sjukpenning och bidrag.

Du måste deklarera dina årliga inkomster så att Skatteverket kan kontrollera att du har betalat korrekt summa i skatt under året. Har du betalat för lite skatt så får du en restskatt som du måste betala. Om du har har betalat för mycket skatt så får du istället tillbaka pengar, alltså skatteåterbäring.

På vilka sätt kan man deklarera?

I den här texten kommer du få läsa om hur det svenska skattesystemet fungerar. Du kommer också få läsa om deklaration och hur du gör för att deklarera.

Skatt är en avgift för att betala för offentliga utgifter. Vi betalar skatt på vår inkomst, och på varor och tjänster.

Vad gör man om man inte har BankID?

Mobilt BankID är ett BankID som du kan ha i din mobiltelefon eller surfplatta och därför alltid har med dig. Du behöver inte installera någon programvara på datorn.

  • Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.
  • Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.

    Mobilt BankID stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android, Apples iOS (iPod Touch, iPhone och iPad) och Windows 10 mobile.

    Det gäller i tre år. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i appen för privatpersoner eller på ett bankkontor innan giltighetstiden gått ut.

    Hur gör man om man inte har mobilt BankID?

    Mobilt BankID är ett BankID som du kan ha i din mobiltelefon eller surfplatta och därför alltid har med dig. Du behöver inte installera någon programvara på datorn.

  • Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.
  • Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.

    Mobilt BankID stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android, Apples iOS (iPod Touch, iPhone och iPad) och Windows 10 mobile.

    Det gäller i tre år. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i appen för privatpersoner eller på ett bankkontor innan giltighetstiden gått ut.

    Kan man maila in deklarationen?

    Filen som importeras finns inbäddad i den PDF-deklaration som skickas ut via Min myndighetspost, Kivra eller liknande tjänst. Får man inte inkomstdeklarationen digitalt kan man alltid hämta en PDF-deklaration på Mina sidor på Skatteverkets webbplats.

    För juridiska personer kan man importera de förtryckta fastighetsunderlagen till blankett INK2, INK3 och INK4.

    Måste man deklarera digitalt?

    6–10 mars 2023: Du som har en digital brevlåda eller skaffar en digital brevlåda senast den 5 mars i år får deklarationen där.

    14 mars 2023: Deklarationstjänsten öppnar men den som har e-legitimation kan logga in och se deklarationen redan 10 mars.

    15 mars–15 april 2023: Du som inte har digital brevlåda får en hemskickad pappersdeklaration.

    För dig som har fonder på fondkonto, depå eller ISK Du som har fondandelar (t.ex. på fondkonto eller depå) och investeringssparkonto (ISK) beskattas för en schablonintäkt som utgör inkomst av kapital. Schablonintäkten beräknas av banken eller fondbolaget. Schablonintäkterna är redan ifyllda i deklarationen. Skattesatsen för kapitalinkomster är 30 procent. Hur schablonintäkten beräknas varierar mellan sparformerna.

    • Schablonintäkten för andelar i fonder är 0,4 procent av värdet av dina fondandelar vid årets ingång.Exempel: Fondvärdet per den 1 januari 2022 var 100 000 kronor. Schablonintäkten blir 400 kronor (0,4 procent av 100 000 kronor) och skatten blir 120 kronor (30 procent av 400 kronor). Det motsvarar 0,12 procent av värdet.
    • Schablonintäkten för ISK är 1,25 procent av ett framräknat kapitalunderlag. Exempel: Beräknat kapitalunderlag för 2022 är 100 000 kronor. Schablonintäkten blir 1 250 kronor och skatten blir 375 kronor (30 procent av 1 250 kronor). Det motsvarar 0,375 procent av kapitalunderlaget.

    Skjuta upp, behålla eller skatta fram uppskov? Eftersom det inte längre kostar något att skjuta upp beskattningen av bostadsvinsten kan det vara lönsamt att ansöka om bostadsuppskov. Du kan även göra det i efterhand. Man kan uttrycka det som att du har ett räntefritt lån av staten eftersom du kan skjuta upp skatten på din vinst. Du kan fortfarande välja mellan att skatta av vinsten eller att begära uppskov med beskattningen (under förutsättning att du uppfyller villkoren).

    Det är dock viktigt att komma ihåg att du fortfarande har en latent skatteskuld. När du plockar fram din vinst till beskattning är det den vid tillfället gällande skattesatsen som du ska betala.

    Skatten på kapital är 30 procent men eftersom det endast är 22/30 av vinsten som beskattas blir den 22 procent. Därför brukar man lite slarvigt säga att skatten på kapitalvinst vid bostadsförsäljning är 22 procent.

    Kan man deklarera digitalt?

    Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2023 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2017 eller senare.

    Har du ännu inte fått slutskattebeskedet kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och skicka in deklarationen på nytt efter att du gjort ändringen. Har du redan fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.

    Kan man deklarera på nätet?

    Företagsdeklaration > Deklarera på nätet

    Alla företag måste deklarera en gång varje år och det är mycket att hålla reda på när man deklarerar ett företag. Men om du tar hjälp av smart teknik behöver det faktiskt inte bli så krångligt.

    Vad kan man använda istället för BankID?

    Detta är fortfarande en av de vanligaste frågorna vi får. Andra vanliga frågor är “Vilken ska jag välja?” och “Kan jag ha båda?”. Här får du svar!

    Under många år var Sverige helt beroende av en e-legitimation, BankID. Men i takt med att allt fler i samhället började använda e-legitimering kom initiativ från regeringen att uppmuntra fler alternativ och så föddes Freja.

    Hur skaffar man BankID om man inte har internetbank?

    Vi använder kakor (cookies) som på olika sätt gör det lättare att använda våra sidor och för att vi ska förstå hur webbplatsen används.

    Vad gör man utan BankID?

    BankID är ett sätt att legitimera dig själv online. Det kan vara på en myndighetssida, hos en bank, CSN eller för att ta ett lån.

    BankID utfärdas av 10 svenska banker gemensamt (vilka dessa är läser du längre ner). För att skaffa BankID vänder du dig till banken där du är kund.

    Mobilt BankID är den lösning som är absolut vanligast idag även om vanligt BankID forfarande finns.

    BankID används av många företag, organisationer, tjänster, banker, myndigheter och långivare för att deras kunder/besökare ska kunna identifiera sig online.

    Nedan läser du om några de tjänster som Bank ID kan användas till:

    Att förnya BankID fungerar ungefär likadant som att skaffa BankID.

    Kan man deklarera i Kivra?

    Reavinst... vad? Att deklarera kan vara lite som att försöka tolka ett främmande språk. Alla deklarationsproffs kan scrolla vidare, för nu tänkte vi översätta lite (vanlig men vag) byråkratisvenska.

    Grejen är den att ett schablonavdrag faktiskt inte har någon egentlig koppling till verkliga kostnader. Man kan beskriva “schablon” som ett slags stöd som spar tid och erbjuder en lösning när det saknas underlag. Du kan bland annat få schablonavdrag om du använt din bil i tjänsten eller om du hyr ut en bostad. Fördelen med schablonavdrag är att det kanske inte kräver så mycket huvudräkning. Nackdelen är att det ibland inte matchar verkligheten – vilket kan vara både bra och dåligt. Precis som med allt annat i livet.

    Vad händer om man glömmer skicka in deklarationen?

    Om du glömde att deklarera inkomster eller avdrag i din skattedeklaration eller märker att något i din beskattning behöver korrigeras ska du göra så här: