:

Vad kostar adressändring och eftersändning?

Innehållsförteckning:

  1. Vad kostar adressändring och eftersändning?
  2. Måste man göra flyttanmälan och adressändring?
  3. Hur mycket kostar en adressändring?
  4. Hur gör jag när jag flyttar?
  5. Hur långt innan man flyttar ska man göra adressändring?
  6. Vilka meddelar Skatteverket vid flytt?
  7. Måste man ha eftersändning när man flyttar?
  8. Måste man eftersända posten vid flytt?
  9. Vem ska man meddela när man flyttar?
  10. När ska man börja packa inför flytt?
  11. Kan man vara folkbokförd på en adress och bo på en annan?
  12. Måste man anmäla flytt till Skatteverket?
  13. Hur långt innan ska man ändra adress?
  14. När ska man folkbokföra sig vid flytt?
  15. Får post till min gamla adress?

Vad kostar adressändring och eftersändning?

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Vi använder också analys- och marknadsföringscookies i syfte att analysera besök och målgrupper för att upprätta statistik samt rikta relevant information och marknadsföring till dig. Genom att klicka på ”Jag samtycker till samtliga cookies” accepterar du alla cookies. Vill du inte tillåta vissa typer av cookies kan du enkelt ändra dina cookieinställningar genom att gå in på ”Cookies-inställningar” i Menyn. Du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter och om vår användning av cookies

Måste man göra flyttanmälan och adressändring?

Adressändring är enkel och kan ofta göras online. Om du flyttar till Sverige från ett annat land måste du dock först registrera dig hos Skatteverket för att få ett svenskt personnummer. Du kan göra detta på 👉 Skatteverket.

Hur mycket kostar en adressändring?

Anmäl flytt för dig själv och övriga familjemedlemmar som bor på samma fastighet.

Här kan du se Skatteverkets film om hur du gör en flyttanmälan på webben.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket.

Använd tjänsten Flyttanmälan – då tar vi emot din anmälan direkt.

Du som inte har e-legitimation kan göra flyttanmälan på en pappersblankett. Det finns ett digitalt formulär som hjälper dig att fylla i blanketten korrekt. Följ stegen i formuläret, skriv ut blanketten, skriv under och skicka in den till oss. Har du registrerat dig i tjänsten Spärra obehörig adressändring kan du däremot inte anmäla din flytt på pappersblankett, utan endast i tjänsten Flyttanmälan.

Fyll i din blankett och skriv ut Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur gör jag när jag flyttar?

Anmäl flytt för dig själv och övriga familjemedlemmar som bor på samma fastighet.

Här kan du se Skatteverkets film om hur du gör en flyttanmälan på webben.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket.

Använd tjänsten Flyttanmälan – då tar vi emot din anmälan direkt.

Du som inte har e-legitimation kan göra flyttanmälan på en pappersblankett. Det finns ett digitalt formulär som hjälper dig att fylla i blanketten korrekt. Följ stegen i formuläret, skriv ut blanketten, skriv under och skicka in den till oss. Har du registrerat dig i tjänsten Spärra obehörig adressändring kan du däremot inte anmäla din flytt på pappersblankett, utan endast i tjänsten Flyttanmälan.

Fyll i din blankett och skriv ut Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur långt innan man flyttar ska man göra adressändring?

Just nu har vi långa handläggningstider för barns flytt. För snabbare handläggning gör flyttanmälan via tjänsten Flyttanmälan. Om du gör flyttanmälan i tjänsten, och barnet har en vårdnadshavare som inte omfattas av anmälan, får den vårdnadshavaren möjlighet att samtycka till barnets flytt via e-legitimation. Samtycke till barnets flytt lämnar hen i tjänsten Lämna samtycke. Glöm inte att informera vårdnadshavaren om att lämna samtycke inom sju dagar. Kompletta anmälningar med samtycke eller båda vårdnadshavarnas underskrift registrerar vi omgående.

Du som har en säker, digital brevlåda för myndighetspost får nu ett meddelande så fort din folkbokföringsadress ändras i vårt register. Tjänsten är gratis och det är ett snabbt och säkert sätt att hålla koll på din adress.

Vilka meddelar Skatteverket vid flytt?

Den som har flyttat till Sverige är skyldig att anmäla flytten till Skatteverket. Anmälan ska vara skriftlig och göras inom en vecka efter att personen har vistats här i tre månader. Skyldighet att göra anmälan gäller även i vissa andra fall trots att någon egentlig flytt inte har ägt rum.

Flyttanmälan ska lämnas av den person som flyttar till Sverige, d.v.s. den som är part i ärendet. Varje person som anmäler flytt till Sverige får ett eget ärende hos Skatteverket.

En part kan välja att företrädas av ett ombud eller få hjälp av ett biträde (14 § första stycket FL). Ett ombud har fullmakt att föra talan i partens ställe, medan ett biträde endast får agera när parten är med (prop. 2016/17:180 s. 91 och 300). De allmänna reglerna om fullmakt finns i 2 kap. avtalslagen. Det finns även särskilda regler om framtidsfullmakt i lagen (2017:310) om framtidsfullmakter.

En part kan även företrädas av legala ställföreträdare så som en förvaltare eller anhöriga, eller biträdas av en god man enligt bestämmelser i föräldrabalken (11 och 17 kap. FB).

Måste man ha eftersändning när man flyttar?

En flyttanmälan ändrar din folkbokföringsadress, vilket påverkar myndighetsutskick. Det kan exempelvis vara från Pensionsmyndigheten, CSN eller Skatteverket. Din bostadsort påverkar ofta din skatt eftersom du betalar kommunalskatt i kommunen där du bor. Folkbokföringen påverkar också vilken vallokal du ska gå till för att rösta i allmänna val och kan också påverka bostadsbidrag, barnbidrag och liknande.

Måste man eftersända posten vid flytt?

Adressändring eller flyttanmälan är kopplad till folkbokföringen och är obligatoriskt för dig som byter adress. Förutom att det innebär att viktig post från olika myndigheter anländer till rätt adress påverkar det även var du ska rösta och betala skatt.

Eftersändning av post görs hos Svensk Adressändring AB mot en avgift och är helt frivilligt. Genom att beställa eftersändning säkerställer du att post från privatpersoner, företag och organisationer du har varit i kontakt med kommer till rätt adress efter att du flyttat. Det kan exempelvis vara viktigt för att inte riskera att fakturor förfaller eller att dina uppgifter hamnar i fel händer.

För dig som inte vill betala för eftersändning är det viktigt att du själv meddelar din nya adress till de företag, organisationer och personer som kan tänkas försöka nå dig.

Vem ska man meddela när man flyttar?

Jag har precis flyttat. Ska jag anmäla detta någonstans?

Ja. När du flyttar måste du anmäla detta till Skatteverket. Du kan anmäla flyttning innan du flyttar, men senast en vecka efter flyttningen ska Skatteverket ha din anmälan. När du har anmält flyttning sprider Skatteverket automatiskt din nya adress till de flesta myndigheter och viktiga aktörer i samhället. Du behöver alltså inte meddela dessa själv att du flyttat.

När ska man börja packa inför flytt?

Vårt första packningstips är inte överraskande det mest centrala för en lyckad flytt. Att packa, liksom att flyttrensa kräver vanligtvis mer tid än planerat och ibland kan utmanande situationer uppstå.

Vi rekommenderar att du reserverar åtminstone en dag per rum när du flyttpackar. På det här sättet slipper du onödig stress och kan fokusera på att skydda dina föremål, gruppera dem på ett smart sätt och placera dem rätt i flyttkartongerna. Innan du inleder arbetet gör du klokt i att ladda upp med följande förpackningsmaterial:

  • Plastpåsar
  • Rejält med bubbelplast.
  • Silkespapper för fragila föremål.
  • Ett lämpligt antal flyttkartonger i rätt storlek.
  • Tejp och sträckfilm.
  • Saxar och tuschpennor.
  • Originalförpackningar för exempelvis glas, om du har dem kvar.

När det kommer till fragila föremål såsom tallrikar, skålar och glas lönar det sig att vaddera kartongens botten och hörn lätt. Bubbelplast, silkes- och hushållspapper lämpar sig för ändamålet, ibland också tidningspapper, även om det gäller att tänka på att pappret kan färga av sig.

Packandet går enklast om du har kvar originalförpackningar, men det finns andra lösningar som också fungerar. Packa varje fragilt föremål enskilt, vira runt ordentligt med papper och placera tallrikarna stående, inte liggande. Om du placerar tallrikar och glas i samma kartonger ska du placera glasen högst upp. Packa tätt, annars finns det en risk för att föremålen åker runt och stöter mot varandra under transporten. Tänk på att flerdelade objekt, exempelvis tekannor, helst ska skiljas åt - det här kan framstå som självklart, men är de facto lätt att glömma. I vår artikel om att packa glas hittar du närmare anvisningar och detaljer.

Kan man vara folkbokförd på en adress och bo på en annan?

20 april 2018 kl 10:18 Uppdaterad 13 juli 2021 kl 17:38

Tips & Råd Huvudregeln för var man ska vara skriven är egentligen väldigt enkel – ändå bryter många mot lagen utan att veta om det. Så här gör du rätt och skyddar dig mot bedragare.

Måste man anmäla flytt till Skatteverket?

Den som har flyttat till Sverige är skyldig att anmäla flytten till Skatteverket. Anmälan ska vara skriftlig och göras inom en vecka efter att personen har vistats här i tre månader. Skyldighet att göra anmälan gäller även i vissa andra fall trots att någon egentlig flytt inte har ägt rum.

Flyttanmälan ska lämnas av den person som flyttar till Sverige, d.v.s. den som är part i ärendet. Varje person som anmäler flytt till Sverige får ett eget ärende hos Skatteverket.

En part kan välja att företrädas av ett ombud eller få hjälp av ett biträde (14 § första stycket FL). Ett ombud har fullmakt att föra talan i partens ställe, medan ett biträde endast får agera när parten är med (prop. 2016/17:180 s. 91 och 300). De allmänna reglerna om fullmakt finns i 2 kap. avtalslagen. Det finns även särskilda regler om framtidsfullmakt i lagen (2017:310) om framtidsfullmakter.

En part kan även företrädas av legala ställföreträdare så som en förvaltare eller anhöriga, eller biträdas av en god man enligt bestämmelser i föräldrabalken (11 och 17 kap. FB).

Hur långt innan ska man ändra adress?

Det är en hel del att tänka på vid en flytt, vad är viktigt att komma ihåg när man byter adress? Vi vill göra det enkelt för dig oavsett om du ska flytta hemifrån, flytta med familjen eller om du flyttar ihop med en partner eller isär. Vi har samlat en lista med tipsen du behöver!

Boka flyttfirma eller flyttbil och vänner som kan hjälpa till med packning innan och på själva flyttdagen.

När ska man folkbokföra sig vid flytt?

Huvudregeln för var man ska vara skriven är enkel: där man bor där ska man vara folkbokförd. Men det finns gråzoner och ibland är det svårt att veta vad som gäller. Till exempel om du bor tillfälligt på en adress eller på grund av din livssituation bor på flera ställen. Nedan reder vi ut vad som gäller för olika situationer.

Ja det måste man. Huvudregeln är att du ska vara folkbokförd där du bor, alltså där du sover. Om man inte gör någon flyttanmälan eller inte bor på adressen som man har anmält, så kan det vara ett folkbokföringsbrott. Något som kan straffas med böter eller i värsta fall fängelse. Folkbokföringslagen skärptes i juli 2018, tidigare var det inte straffbart att skriva sig på en adress där man inte bor. Om du är osäker på var du ska vara folkbokförd ska du alltid vända dig till Skatteverket för stöd.

Får post till min gamla adress?

När du flyttat från en adress är det viktigt att vi får kännedom om det för att kunna dela ut din post rätt, du ordnar det enklast genom att göra en adressändring hos Svensk Adressändring.

Du kan i samband med adressändringen köpa till eftersändning av post, det innebär att post som kommer till din gamla adress skickas vidare till din nya adress. Väljer du att inte köpa till eftersändning kommer post som är adresserad till din gamla adress att returneras till avsändaren, det är då viktigt att du kontaktar dina avsändare för att säkerställa att de har din nya adress så att du inte riskerar att missa någon viktig post.