:

Vart skickar jag min Pappersdeklaration?

Innehållsförteckning:

  1. Vart skickar jag min Pappersdeklaration?
  2. Kan man boka möte med Skatteverket?
  3. Vilka kontor utfärdar id-kort?
  4. Hur får man kontakt med Skatteverket?
  5. Måste man boka tid hos Skatteverket?
  6. Kan man ringa till Skatteverket?
  7. Måste man boka tid för id-kort Skatteverket?
  8. Vad kostar ett id-kort på Skatteverket?
  9. Var kan jag lämna min deklaration i Göteborg?
  10. Var ska jag skicka min deklaration?
  11. Kan man göra id-kort på Skatteverket?
  12. Hur lång tid tar Skatteverket?
  13. Kan man fråga Skatteverket?
  14. Hur mycket kostar id-kort från Skatteverket?
  15. Hur lång tid tar det att få ett id-kort från Skatteverket?

Vart skickar jag min Pappersdeklaration?

  • Deklarationen skickas till digitala brevlådor 7-13 mars och på papper 15 mars till 15 april. För att få deklarationen digitalt krävs anslutning till en digital brevlåda för myndighetspost senast 28 februari.
  • Deklarationen öppnar 19 mars. Sista dagen att deklarera är 2 maj. Säkrast och snabbast är att deklarera digitalt – genom att ringa, sms:a, använda appen eller e-tjänsten.
  • Hela listan – alla kontor där du kan lämna deklaration under öppettid samt platser där det finns tillfälliga brevlådor eller brevinkast 16 april-2 maj.

Kan man boka möte med Skatteverket?

Statens servicecenter ansvarar för alla servicekontor. På servicekontoren kan du få hjälp med olika frågor som Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten hanterar. Det innebär att varje handläggare kan hjälpa till med både skatte-, försäkrings- och pensionsärenden.

På servicekontoret kan du få hjälp med

Vilka kontor utfärdar id-kort?

Här hittar du telefonnummer och länkar som underlättar om du har förlorat dina id-handlingar.

  • Har du blivit av med ditt id-kort, körkort eller pass, kontaktar du Polisen på telefonnummer 114 14 eller besöker en polisstation för att polisanmäla det. Läs mer på Polisens hemsidaÖppnas i nytt fönster.
  • Har du blivit av med ditt körkort, kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor för att spärra körkortet. Du når dem på telefon 0771-81 81 81.  Läs mer på Transportstyrelsens hemsidaÖppnas i nytt fönster. 
  • Kontakta Skatteverket om ditt id-kort är utfärdat av Skatteverket. Skatteverkets id-kort innehåller även en e-legitimation. När du spärrar ditt id-kort spärras även e-legitimationen som finns på id-kortet. Läs mer på Skatteverkets hemsidaÖppnas i nytt fönster. 

Hur får man kontakt med Skatteverket?

Kapitalförsäkring och ISK har mycket gemensamt. Båda sparformerna låter dig investera i fonder och aktier på ett enkelt sätt. Och du schablonbeskattas på båda två, vilket innebär att du inte behöver betala skatt varje gång du säljer med vinst.

Men det finns några viktiga skillnader som är bra att hålla koll på innan du börjar spara.

I tabellen ser du skillnaderna mellan ISK och kapitalförsäkring. Klicka på länkarna i tabellen för mer detaljerad information om vad som skiljer sparformerna åt.

Med en kapitalförsäkring kan du själv bestämma hur, och i vilken takt, dina pengar ska betalas ut. Du kan till exempel välja att få dina pengar utbetalade som ett extra tillskott till pensionen varje månad. Eller bestämma att ditt barn ska få en utbetalning när hen fyller exempelvis 18, 25 och 30 år.

Sparar du i ett ISK behöver du istället aktivt sälja av hela, eller delar av, ditt innehav om du vill få ut pengarna.

Med en kapitalförsäkring kan du själv bestämma hur, och i vilken takt, dina pengar ska betalas ut. Du kan till exempel välja att få dina pengar utbetalade som ett extra tillskott till pensionen varje månad. Eller bestämma att ditt barn ska få en utbetalning när hen fyller exempelvis 18, 25 och 30 år.

Sparar du i ett ISK behöver du istället aktivt sälja av hela, eller delar av, ditt innehav om du vill få ut pengarna.

Måste man boka tid hos Skatteverket?

Du kan även kontakta Skatteverket via e-post eller genom att chatta med oss.

Du kan även kontakta Skatteverket via e-post eller genom att chatta med oss.

Kan man ringa till Skatteverket?

Skatteupplysningen svarar på allmänna frågor. Undrar du över något som står i ett brev eller en handling från oss, ska du ringa din handläggare i första hand.Om det saknas telefonnummer till handläggaren i brevet, ringer du 0771–567 567 och säger att du vill prata med XX (handläggarens namn). Växelpersonal som kan hjälpa dig finns tillgänglig vardagar mellan 8:00-16:00. 

Måste man boka tid för id-kort Skatteverket?

Varför är det bra att ha ett id-kort? Vad ska jag ha med mig när jag vill ansöka om ett id-kort?

Vad kostar ett id-kort på Skatteverket?

Varför är det bra att ha ett id-kort? Vad ska jag ha med mig när jag vill ansöka om ett id-kort?

Var kan jag lämna min deklaration i Göteborg?

När du postar deklarationen behöver du ha ett frimärke på kuvertet. Posta din deklaration tillsammans med eventuella bilagor till adressen:

Var ska jag skicka min deklaration?

Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2023 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2017 eller senare.

Har du ännu inte fått slutskattebeskedet kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och skicka in deklarationen på nytt efter att du gjort ändringen. Har du redan fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.

Kan man göra id-kort på Skatteverket?

Om du har ansökt om id-kort efter den 1 september 2017 ska du ta med dig ”Kvittensen för ansökan om id-kort med e-legitimation” som du fick när du ansökte. Du kommer även få ett brev med koder till den e-legitimation som finns med på ditt nya id-kort.

Om du inte kan hämta ditt id-kort inom två månader behöver du kontakta Skatteverket.

Om du inte fått något brev kan du kontakta Skatteupplysningen. Tänk på att alltid göra en flyttanmälan hos Skatteverket om du flyttar, så att ditt brev kommer fram till dig.

Hur lång tid tar Skatteverket?

Du som har e-legitimation kan anmäla kontonummer på något av dessa sätt:

  • på Mina sidor
  • i e-tjänsten Skattekonto
  • i samband med att du deklarerar i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller appen Skatteverket. Om du redan har deklarerat kan du anmäla ditt bankkonto på Mina sidor eller i e-tjänsten Skattekonto.

Du hittar mer information om hur du anmäler ett konto i en utländsk bank på sidan Anmäla konto:

Kan man fråga Skatteverket?

Du som vill ta del av allmänna handlingar från Skatteverket kan göra det på sidan Ta del av allmänna handlingar eller uppgifter.

Hur mycket kostar id-kort från Skatteverket?

Kapitalförsäkring och ISK har mycket gemensamt. Båda sparformerna låter dig investera i fonder och aktier på ett enkelt sätt. Och du schablonbeskattas på båda två, vilket innebär att du inte behöver betala skatt varje gång du säljer med vinst.

Men det finns några viktiga skillnader som är bra att hålla koll på innan du börjar spara.

I tabellen ser du skillnaderna mellan ISK och kapitalförsäkring. Klicka på länkarna i tabellen för mer detaljerad information om vad som skiljer sparformerna åt.

Med en kapitalförsäkring kan du själv bestämma hur, och i vilken takt, dina pengar ska betalas ut. Du kan till exempel välja att få dina pengar utbetalade som ett extra tillskott till pensionen varje månad. Eller bestämma att ditt barn ska få en utbetalning när hen fyller exempelvis 18, 25 och 30 år.

Sparar du i ett ISK behöver du istället aktivt sälja av hela, eller delar av, ditt innehav om du vill få ut pengarna.

Med en kapitalförsäkring kan du själv bestämma hur, och i vilken takt, dina pengar ska betalas ut. Du kan till exempel välja att få dina pengar utbetalade som ett extra tillskott till pensionen varje månad. Eller bestämma att ditt barn ska få en utbetalning när hen fyller exempelvis 18, 25 och 30 år.

Sparar du i ett ISK behöver du istället aktivt sälja av hela, eller delar av, ditt innehav om du vill få ut pengarna.

Hur lång tid tar det att få ett id-kort från Skatteverket?

Om du har ett blå-orange kort (utfärdades efter juni 2022) eller ett grönt kort utfärdades mellan september 2017 till maj 2022 spärrar du kortet genom att ringa: 0103311010 .

Om du befinner dig utomlands, ring +46 10 331 1010.