:

Var går gränsen för personalliggare?

Innehållsförteckning:

  1. Var går gränsen för personalliggare?
  2. Vad händer om man jobbar utan ID06?
  3. Vem är ansvarig för personalliggare?
  4. Vilka omfattas av personalliggare?
  5. Får arbetsgivare kolla personalliggare?
  6. Måste man ha personalliggare?
  7. Måste man ha en personalliggare?
  8. Kan arbetsgivare få reda på bisyssla?
  9. Vad får en arbetsgivare inte säga?
  10. Hur länge ska man spara personalliggare?
  11. När behöver man inte ha personalliggare?
  12. Är hobby en bisyssla?
  13. Kan chefen neka bisyssla?
  14. Hur många varningar krävs för uppsägning?
  15. Kan man bli uppsagd pga personliga skäl?

Var går gränsen för personalliggare?

Fakta

Sedan 2016 gäller obligatoriskt krav på elektronisk personalliggare vid byggen. Bestämmelserna innebär att samtliga personers närvaro på byggar­betsplatsen ska registreras.

Vad händer om man jobbar utan ID06?

Med byggverksamhet menas näringsverksamhet som avser om-, till- eller nybyggnadsarbeten, reparations- och underhållsarbeten, rivning av byggnadsverk samt annan näringsverksamhet som bedrivs som stöd för sådan verksamhet och som inte omfattas av reglerna om personalliggare inom fordonsservice, kropps- och skönhetsvård, livsmedels- och tobaksgrossist, restaurangbranschen eller tvätteribranschen.  

I definitionen av byggverksamhet ligger att verksamheten är näringsverksamhet i skattelagstiftningens mening.

Vem är ansvarig för personalliggare?

Sedan 1 januari 2016 är det lagkrav på att elektronisk personalliggare ska föras på alla byggarbetsplatser i Sverige där den sammanlagda kostnaden för byggverksamheten på byggarbetsplatsen kan antas uppgå till mer än fyra prisbasbelopp. 

Ett av de vanligaste ämnena som de hantverkare vi träffar har funderingar kring är ansvarsfördelningen kring ID06-personalliggare i de fall då det är en byggherre som anlitar flertalet underentreprenörer. Detta är också ett, av naturliga skäl, ofta aktuellt ämne då det är mycket vanligt att flertalet underentreprenörer jobbar på ett och samma byggprojekt när de överstiger 4 prisbasbelopp i värde (och därmed kräver en personalliggare). Till exempel så är det vanligt att byggherren anlitar en underentreprenör för att ta hand om VVS, en annan för elen och så vidare.

Vilka omfattas av personalliggare?

Personalliggaren – som kan föras elektroniskt eller i pappersform – ska finnas tillgänglig för Skatteverket i din verksamhetslokal.

Du som näringsidkare kan låta någon annan föra liggaren, men det är alltid du/företaget som har det yttersta ansvaret för att det görs löpande och på rätt sätt.

Får arbetsgivare kolla personalliggare?

Bogdan Mihai Barbulescu, en rumänsk ingenjör, hade på sin arbetsgivares uppmaning skaffat en chattlinje för att sköta jobbet. Men han chattade också med sin fästmö och bror.

Arbetsgivaren övervakade i hemlighet hans konversation och 2006 avskedades Bogdan Mihai Barbulescu för att han i strid med företagets regler använde chatten för privata meddelanden. Han överklagade avskedandet, men de rumänska domarna ställde sig på arbetsgivarnas sida.

Men Bogdan Mihai Barbulescu lät sig inte nöja. Han vände sig till Europadomstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg.

Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd, tycker att Europadomstolens dom är intressant, särskilt delen där domstolen frågar sig om övervakningen kunnat ske på ett mindre ingripande sätt.

Hennes uppfattning är att svenska Arbetsdomstolen inte strävat efter en kontroll som är så lite ingripande som möjligt.

I till exempel en dom från 2013 godkände AD att lastbilsförare med alkolås i bilarna även skulle gå med på kontroll av utandningsluften i en vaktkur innan de körde in på en kunds område.

Måste man ha personalliggare?

Från och med den 1 januari 2016 ska det finnas elektroniska personalliggare på alla byggen där kostnaderna för arbete och material överstiger fyra prisbasbelopp.

Byggherrens skyldigheter• Anmäla byggstart till Skatteverket• Skaffa utrustning som gör det möjligt att föra elektronisk liggare

Måste man ha en personalliggare?

Fakta

Sedan 2016 gäller obligatoriskt krav på elektronisk personalliggare vid byggen. Bestämmelserna innebär att samtliga personers närvaro på byggar­betsplatsen ska registreras.

Kan arbetsgivare få reda på bisyssla?

Får jag ta en bisyssla på en annan arbetsplats? frågar ”Jag bara undrar”.

Jag är undersköterska och arbetar 75 procent natt på ett privat äldre­boende. Mer arbetstid kan jag inte få hos arbetsgivaren. För att dryga ut inkomsten tackade jag ja till en timtjänst som skulle passa mig perfekt. Det handlar om att gå in som extravak dagtid på ett sjukhem. Döm om min förvåning när jag informerar min huvudsakliga arbetsgivare om bisysslan och får blankt nej utan motivering. Har jag inte rätt att få veta varför det blir nej? Och vad i hela friden är det som skulle kunna konkurrera med min nattjänst?

Vad får en arbetsgivare inte säga?

Funderar du på att säga upp någon bör du först noggrant gå igenom vilka bevis du har för dina påståenden. Bevisen får inte grunda sig på lösa rykten eller obekräftade antaganden utan du måste ha sakliga skäl (tidigare kallat saklig grund). 

Sakliga skäl för uppsägning innebär att en anställd beter sig på ett oönskat sätt och är medveten om att beteendet inte är acceptabelt. Du som arbetsgivare är alltså skyldig att göra den anställda medveten om att du anser att hens beteende är felaktigt.

Misskötsamhet, som till exempel samarbetssvårigheter, inkompetens och dåliga arbetsprestationer kan vara sakliga skäl till uppsägning av personliga skäl.

Hur länge ska man spara personalliggare?

Här får du veta vad en personalliggare är, i vilka branscher som företag behöver föra personalliggare och vad som ska finnas i den. Du får också veta att du kan föra liggaren manuellt i bokform eller elektroniskt, hur länge du måste spara den och att den ska finnas tillgänglig när Skatteverket gör sina kontroller. Skatteverkets Per Granqvist berättar.

En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på till exempel en byggarbetsplats eller i en verksamhetslokal. Den ska uppdateras dagligen och vara tillgänglig om Skatteverket gör ett kontrollbesök. När ett arbetspass börjar ska man skriva in sig i personalliggaren och när ett arbetspass slutar ska man skriva ut sig.

När behöver man inte ha personalliggare?

Dina cookies, ditt val!. Vi använder cookies och andra liknande tekniker för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen. Du väljer själv vilka cookies som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst. Läs mer om vår cookiepolicy här.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv. Lagen säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är absolut nödvändiga för att kunna använda den här webbplatsen. För alla andra ändamål krävs ditt medgivande.

Är hobby en bisyssla?

Då högskolan är en myndighet och vi arbetar för allmänheten krävs det att vi kan utföra vårt arbete rättssäkert och objektivt. Därför får medarbetare vid högskolan inte ha någon syssla eller verksamhet vid sidan av arbetet som skulle kunna skada myndigheten eller allmänhetens förtroende för oss.

Ta del av Högskolans regler om bisyssla gällande fr.o.m. 2019-12-01 (pdf)

Kan chefen neka bisyssla?

En bisyssla är ett annat jobb eller en annan inkomstkälla som du har vid sidan av ditt vanliga arbete. Det kan vara allt från att sälja saker på eBay till att ge privata lektioner eller att starta en egen företagsverksamhet. Det är viktigt att notera att en bisyssla inte är samma sak som en frivilligorganisation eller ideell verksamhet. Dessa räknas inte som bisysslor eftersom de inte ger en inkomst.

Ja, din arbetsgivare har rätt att neka dig att ha en bisyssla om det påverkar ditt arbete negativt eller skapar en intressekonflikt. Det kan till exempel vara om din bisyssla påverkar ditt fokus på jobbet eller om den på något sätt konkurrerar med ditt arbete.

Det är också viktigt att notera att om din bisyssla är inom samma bransch som ditt vanliga arbete, kan det betraktas som en intressekonflikt och din arbetsgivare kan neka dig att ha bisysslan. Om du till exempel jobbar som revisor och har en bisyssla som revisor för privata kunder, kan det skapa en intressekonflikt.

Hur många varningar krävs för uppsägning?

Funderar du på att säga upp någon bör du först noggrant gå igenom vilka bevis du har för dina påståenden. Bevisen får inte grunda sig på lösa rykten eller obekräftade antaganden utan du måste ha sakliga skäl (tidigare kallat saklig grund). 

Sakliga skäl för uppsägning innebär att en anställd beter sig på ett oönskat sätt och är medveten om att beteendet inte är acceptabelt. Du som arbetsgivare är alltså skyldig att göra den anställda medveten om att du anser att hens beteende är felaktigt.

Misskötsamhet, som till exempel samarbetssvårigheter, inkompetens och dåliga arbetsprestationer kan vara sakliga skäl till uppsägning av personliga skäl.

Kan man bli uppsagd pga personliga skäl?

Enligt lagen får en anställd inte bli uppsagd utan sakliga skäl. Det finns två definitioner av sakliga skäl: uppsägning på grund av arbetsbrist och uppsägning på grund av personliga skäl. Om du missköter dig grovt kan du även bli avskedad.