:

Hur anmäler man flytt till Sverige?

Innehållsförteckning:

  1. Hur anmäler man flytt till Sverige?
  2. Vad ska man göra när man flyttat till Sverige?
  3. Måste man anmäla flytt utomlands till Skatteverket?
  4. Var anmäler man flytt utomlands?
  5. När måste man anmäla flytt utomlands?
  6. Vad händer om jag inte anmäler flytt?
  7. Vad ska man anmäla när man flyttar?
  8. Vilka ska man kontakta när man flyttar?
  9. Kan man vara skriven i Sverige om man bor utomlands?
  10. Är jag skattskyldig i Sverige om jag bor utomlands?
  11. Vad händer om man inte anmäler flytt utomlands?
  12. Kan man vara skriven i Sverige och bo utomlands?
  13. Hur länge kan man vara skriven i Sverige och bo utomlands?
  14. Måste man göra flyttanmälan och adressändring?
  15. När anmäler man flytt till Skatteverket?

Hur anmäler man flytt till Sverige?

Just nu har vi långa handläggningstider för barns flytt. För snabbare handläggning gör flyttanmälan via tjänsten Flyttanmälan. Om du gör flyttanmälan i tjänsten, och barnet har en vårdnadshavare som inte omfattas av anmälan, får den vårdnadshavaren möjlighet att samtycka till barnets flytt via e-legitimation. Samtycke till barnets flytt lämnar hen i tjänsten Lämna samtycke. Glöm inte att informera vårdnadshavaren om att lämna samtycke inom sju dagar. Kompletta anmälningar med samtycke eller båda vårdnadshavarnas underskrift registrerar vi omgående.

Du som har en säker, digital brevlåda för myndighetspost får nu ett meddelande så fort din folkbokföringsadress ändras i vårt register. Tjänsten är gratis och det är ett snabbt och säkert sätt att hålla koll på din adress.

Vad ska man göra när man flyttat till Sverige?

Migrationsverkets webbplats fungerar bäst i moderna webbläsare som Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox och Apple Safari. För att vara säker på att webbplatsen visas korrekt rekommenderar vi dig att byta till någon av dem om du använder webbläsaren Internet Explorer på din dator eller mobila enhet. Vi kan inte ge någon teknisk support om du använder vår webbplats i Internet Explorer.

Måste man anmäla flytt utomlands till Skatteverket?

Nordiska medborgare behöver inte ansöka om uppehållstillstånd i ett annat nordiskt land.

EU-medborgare har också rätt att studera, arbeta eller bo i Sverige utan att ansöka om uppehållstillstånd. Men om du inte kan försörja dig själv måste du ansöka om uppehållstillstånd för att få rätt att vistas i det land du flyttar till.

Om du är medborgare i ett tredjeland måste du ansöka om uppehållstillstånd i det land du vill flytta till. Om du har uppehållstillstånd i ett nordiskt land gäller det inte i de andra nordiska länderna. Du ska därför kontakta migrationsmyndigheten i det aktuella landet och ta reda på reglerna för att ansöka om arbets- eller uppehållstillstånd i det landet. Du ska också kontakta Migrationsverket i Sverige för information om huruvida du kan riskera att förlora ditt arbets- eller uppehållstillstånd i Sverige om du flyttar från Sverige eller börjar arbeta i ett annat land.

Om du flyttar från Sverige för mer än ett år ska du anmäla din flytt till både Skatteverket och Försäkringskassan.

Om du flyttar till Danmark, Finland, Island, Norge, Färöarna, Grönland eller Åland är det reglerna i det land du flyttar till som avgör om du registreras som inflyttare i landets folkbokföring. I de flesta länder måste du vara folkbokförd om du ska vistas där i mer än sex månader.

Ta med legitimation och handlingar som styrker ditt medborgarskap (pass eller id-kort) samt meddela ditt personnummer och din tidigare adress i Sverige till folkbokföringsmyndigheten i ditt nya hemland.

Skatteverket i Sverige registrerar adressen du uppger att du ska flytta till i utlandet och vidarebefordrar den till svenska myndigheter, kommuner och regioner samt Statens personregister, SPAR. SPAR förmedlar uppgifterna till sina kunder såsom banker, försäkringsbolag och föreningar.

Tre år efter att du har flyttat från Sverige raderar SPAR uppgifterna om dig. Din adress kommer dock att vara tillgänglig för myndigheter, kommuner och regioner. Kom ihåg att meddela Skatteverket om du byter adress utomlands. Du måste själv informera de företag och organisationer som du anser bör veta vilken adress du kan nås på om du flyttar igen i ditt nya hemland.

Kom ihåg att få din post eftersänd till utlandet eller till någon i din familj och att ändra adress hos banker och andra institutioner.

Om du ska betala skatt i Sverige eller inte påverkas av var Skatteverket anser att du har din skatterättsliga hemvist. Din skatterättsliga hemvist är det land där du bor, betalar skatt och deklarerar din inkomst.

Skatteverket gör en bedömning av om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige när du flyttar.

Var anmäler man flytt utomlands?

Beroende på om din utlandsflytt är tills vidare eller under en kortare period finns det en hel del skillnader, särskilt vad gäller försäkringar och var du ska vara folkbokförd och betala skatt. Förutsatt att du flyttar från Sverige i mer än ett år så är det framförallt Skatteverket och Försäkringskassan du behöver vända dig till för att fylla i blanketter och registrera din flytt.

När måste man anmäla flytt utomlands?

Enligt lagen måste man alltid göra flyttanmälan då man flyttar permanent eller då man flyttar temporärt för över tre månader. Du ska komma ihåg att göra flyttanmälan även när du flyttar utomlands från Finland, från utlandet tillbaka till Finland eller från en adress till en annan utomlands. 

När du flyttar från utlandet till Finland, ska flyttanmälan i regel göras personligen på ett serviceställe vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I andra situationer kan du göra flyttanmälan i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas och Postis gemensamma webbtjänstÖppnas i ett nytt fönster.. Du behöver finländska nätbankskoder eller mobilcertifikat för att kunna identifiera dig.  

Vad händer om jag inte anmäler flytt?

1 februari 2022 kl 08:30

Nyheter Du ska vara skriven där du bor. Men det är fortfarande många som inte känner till att det finns ett folkbokföringsbrott. Hem & Hyra reder ut vad det är som gäller.

Vad ska man anmäla när man flyttar?

Så snart du vet inflyttningsdatum är det dags att planera för hur flytten ska gå till.

  • Vänner och familj – kostar mindre men ta reda på om någon har bil, lastbil eller släp eller om du behöver hyra det. Glöm inte heller bort att skaffa flyttkartonger.
  • Flyttfirma – kostar mer men är bekvämt och du behöver inte tänka på flyttbil eller flyttkartonger. Viktigt att stämma av vad firman har för försäkring och vad den täcker. Priset kan variera så det lönar sig att du gör en grundlig jämförelse.

En flytt är en bra anledning till att se över dina saker och vad du egentligen vill ta med dig till ditt nästa boende.

  • Innan du börjar packa – rensa! Passa på att gå igenom garderober och förråd och se över dina saker – skänk, sälj eller släng det som du inte längre använder.
  • Beräkna en flyttkartong per kvadratmeter.
  • Förpacka ömtåliga saker säkert med till exempel tidningspapper. Packa heller inte för mycket i varje kartong då de riskerar att gå sönder eller helt enkelt blir för tunga att lyfta.
  • Ansvarar du själv för packning och flytt, tänk på vad din försäkring täcker ifall någon tappar en kartong och saker går sönder eller om någon skulle skada sig.
  • Märk kartongerna med innehåll och till vilket rum de ska till i nya bostaden.

Vilka ska man kontakta när man flyttar?

Det finns för- och nackdelar både med att anlita flyttfirma och att flytta själv. Att bära och flytta möbler och kartonger själv är tungt, men det blir å andra sidan billigare. Ofta kan du behöva hjälp från vänner eller familj, men tänk då på att fråga i god tid innan och glöm inte bort att ta hand om dem på flyttdagen. Väljer du att styra flytten för egen maskin, behövs sannolikt släp eller flyttbil. Även här gäller det att vara ute i god tid eftersom flyttbilar och släp snabbt blir uppbokade. Tillgänglighet och pris kan du kolla upp hos bensinmackar i närområdet.

Att anlita en flyttfirma är bekvämt, men kostar mer. Det kan vara bra att i god tid ta in offerter och kontrollera att de är tillgängliga ditt flyttdatum. Oftast tar flyttfirman betalt per timme och för antalet personer på plats samt storleken på flyttbil. Vissa erbjuder även uthyrning eller lån av flyttkartonger, samt packning. Glöm inte att kolla upp vad som gäller kring försäkring under flytten, om något skulle gå sönder eller försvinna. Jämför olika erbjudanden för att hitta det som passar dig bäst och tänk på att aldrig betala en flytt innan den gått av stapeln.

Ett gott råd, börja flyttpacka i god tid! Du kan alltid börja med att packa ned de saker som finns i källaren eller på vinden, kläder och skor som inte är i säsong och sådant som du till vardags inte använder. Och samtidigt som du börjar med din packning, ta dig tiden att rensa ut och försök att sälja, skänka och slänga sådant som du inte vill ha med till ditt nästa hem.

Om du anlitar en flyttfirma ingår det i många fall lån av flyttkartonger. Om det inte gör det eller om du valt att flytta på egen hand så är det upp till dig om du vill köpa nya kartonger eller om du vill låna/hyra/köpa begagnade. Grundregeln är att du behöver en flyttlåda per kvadratmeter. Men flytten blir både enklare och säkrare om du inte packar för tungt. Skaffa därför gärna några extra flyttkartonger.

Kan man vara skriven i Sverige om man bor utomlands?

Övrigt/annat

Är det tillåtet att vara folkbokförd på en adress i Sverige samtidigt som man sedan flera år tillbaka bor i ett annat land och arbetar där? Om inte och det kommer fram, vad händer då?

Är jag skattskyldig i Sverige om jag bor utomlands?

Om du planerar att bo utomlands i ett år eller mer ska du rapportera det till Skatteverket minst en vecka före avresa. Detsamma gäller om du i början bara har planerat att stanna utomlands en kortare period men sedan bestämmer dig för att förlänga din vistelse till ett år eller mer. Det är viktigt att notera att detta gäller alla som bor i Sverige, oavsett om de har svenskt pass eller inte. Om din avresa ställs in eller skjuts upp måste du meddela Skatteverket senast det tidigare angivna avresedatumet. Du kan läsa all uppdaterad information på Skatteverkets hemsida, där hittar du också formuläret du behöver fylla i: Flytta utomlands. 

Vad händer om man inte anmäler flytt utomlands?

Foto: VisitSweden/Tina Stafrén

När du flyttar utomlands ska du, enligt skatteverket, skriva ut dig från Sverige. Det är långt ifrån alla arbetande utlandssvenskar som gör detta. Läs vidare för att lära dig hur du går till väga och vilka för- och nackdelar det finns med att avskriva dig.  

Kan man vara skriven i Sverige och bo utomlands?

När du lämnar Sverige för mer än ett års tid är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket. Senast en vecka före flytten utomlands ska du ha anmält detta till Skatteverkets folkbokföringsenhet och till Försäkringskassan. Det är viktigt att ta reda på om motsvarande inskrivning i det nya landet krävs, samt hur det i så fall går till. Det skiljer sig från land till land. Är du utomlands mindre än ett år ska du stå kvar i folkbokföringen i Sverige. Om det visar sig att du sedan fortsätter vara utomlands mer än ett år ska du anmäla detta till Skatteverket. Utsända i svenska statens tjänst samt EU-parlamentariker kan vara folkbokförda i Sverige längre än ett år. Hör efter med Skatteverket om vad som gäller för just din situation.

När du flyttar tillbaka till Sverige ska du återinskriva dig snarast genom att personligen besöka ett av Skatteverkets servicekontor för att bli folkbokförd i Sverige – använd blanketten ”Anmälan flyttning till Sverige”. Det är viktigt att alla familjemedlemmar som varit med i utlandet skriver in sig. Det gör man bäst samtidigt och så snart ni har kommit till Sverige. Du ska uppge var du ska bo och när du kom tillbaka. Ta med pass och identitetshandlingar men även annan dokumentation i original. Skatteverket tar egna kopior. Det är bra om det finns en vidimerad originalöversättning ifall texten är på ett annat språk än engelska, eftersom det skyndar på alla processer.

Hur länge kan man vara skriven i Sverige och bo utomlands?

Du ska anmäla till Försäkringskassan när du flyttar till ett annat land så att vi kan utreda om du är fortsatt försäkrad i Sverige. Att vara försäkrad i Sverige innebär att du kan få ersättning från Försäkringskassan, till exempel om du blir sjuk. Du anmäler på Mina sidor.

Om du ska vistas i det andra landet minst ett år ska du ska även kontakta Skatteverket eftersom det kan påverka din folkbokföring.

Måste man göra flyttanmälan och adressändring?

Vad är en flyttanmälan? Det innebär helt enkelt att du anmäler om att du har flyttat till en annan adress. Detta är en av de viktigaste sakerna du ska komma ihåg att göra då du flyttar.  Du måste göra en flyttanmälan så att myndigheterna får korrekta uppgifter om var du bor och så att din folkbokföring stämmer. För att underlätta din flytt och bespara dig tid samt huvudvärk har vi samlat ihop all information gällande en flyttanmälan på ett och samma ställe.

Den enda obligatoriska flyttanmälan som måste göras är till Skatteverket och det är du som ansvarar över att den blir gjord. Detta gör du för att få rätt folkbokföringsadress. Vad händer om man inte gör flyttanmälan? Om man bor på en adress över ett år och inte gör en flyttanmälan eller inte bor på den adress man har gjort flyttanmälan till, kan det ses som ett folkbokföringsbrott. Detta kan straffas med böter och i västa fall med fängelse.

Det är gratis att göra en flyttanmälan till Skatteverket. Du hittar blanketten för flyttanmälan på Skatteverkets hemsida. Flyttanmälan ska göras antingen före du flyttar eller senast en vecka efter flytten. Genom att göra det så gäller din nya adress från dagen du flyttar in. Ifall du gör flyttanmälan senare så kommer den nya adressen gälla från den dagen då anmälan kommit in till Skatteverket. När du anmäler flytten blir du även folkbokförd på den nya adressen. Korrekt adress i folkbokföringen innebär att andra myndigheter och aktörer i samhället har din rätta adress. Många undrar hur snabbt flyttanmälan registreras. Svaret på detta är att det varierar från fall till fall men att det kan upp till två veckor.

Flyttar du med barn? Ifall du har barn som också flyttar ska även deras flytt anmälas till Skatteverket.

Du kan också göra flyttanmälan via Adressändring, men då gäller det endast postförsändelser. Om du däremot har behov av att tillfälligt beställa eftersändning av din post, kan du enbart göra detta via Adressändring. Eftersändning innebär att all post som är adresserad till din gamla adress skickas till din nya adress.

När anmäler man flytt till Skatteverket?

För att ditt besök på servicekontoret ska gå snabbt och smidigt rekommenderar vi att du innan besöket använder vår tjänst Flytta till Sverige. Det gäller både för dig själv och om du har barn och/eller partner som flyttar med. Tjänsten är en digital anmälan som finns på flera språk: engelska, arabiska, dari, pashto och svenska.

När du fyller i din anmälan får du förslag på dokument som du normalt behöver ta med dig när du besöker servicekontoret. Skatteverket kan också fråga efter ytterligare uppgifter och dokument. När du har gått igenom alla steg i tjänsten skriver du ut anmälan och tar med dig den till servicekontoret tillsammans med de dokument som du vill visa. Om du har en e-legitimation från en utfärdare som är ansluten till eIDAS så kan du logga in i tjänsten. När du är inloggad så kan du spara ett utkast av din anmälan och fortsätta vid ett senare tillfälle.