:

I vilken period ska momsen redovisas?

Innehållsförteckning:

  1. I vilken period ska momsen redovisas?
  2. Hur redovisar man periodisk sammanställning?
  3. Vad rapporteras i periodisk sammanställning?
  4. När ska man deklarera periodisk sammanställning?
  5. Måste man periodisera moms?
  6. Hur redovisar jag moms?
  7. Hur redovisar jag momsredovisning?
  8. Hur gör man en periodisk sammanställning?
  9. Vad händer om man inte lämnar in periodisk sammanställning?
  10. När ska skatt och moms betalas?
  11. Hur gör man med momsen vid periodisering?
  12. Vilka kostnader ska man periodisera?
  13. Måste man redovisa moms på faktura?
  14. Varför får företag tillbaka moms?
  15. Måste man redovisa moms?

I vilken period ska momsen redovisas?

När man har en fastighet där man aviserar hyran med utgående moms (hyresgäster som är momspliktiga) måste man i redovisningen ta hänsyn till förutbetalda hyror. Det vanligaste är att avierna ställs ut i förskott och om de också betalas i förskott så påverkar det momsdeklarationen.

Om ett företag har en fastighet och ska avisera för kvartal 3 görs aviseringen i juni med förfallodatum den 30/6. Hyror ska normalt betalas i förskott.

Avdragsrätten för den ingående momsen på fastigheter beror på om man har kommersiella fastigheter och lokaler eller privatbostadsfastigheter.

Om man till exempel har en fastighet som har en total area på 1 500 kvm, där 1 275 kvm är privatbostäder och 225 kvm lokaler. Fördelningen blir 85% bostäder (BOA) och resterande 15% (LOA). Av den gemensamma ingående momsen får man då lyfta 15%. Momsen på kostnader som är direkt kopplade till bostäder är avdragsgilla med 0% och kostnader som direkt kopplade till lokaler som hyrs ut med moms är 100% avdragsgilla.

Avdragsbegränsningen gäller också i det fall lokalhyresgäster bedriver momsfri verksamhet, exempelvis banker och försäkringsbolag, eftersom det då inte är möjligt att fakturera hyran med moms till dessa. Undantaget är uthyrning till stat och kommun, där frivillig skattskyldighet är möjligt trots att verksamheten, exempelvis skolor och sjukvård, är momsfri.

Hur redovisar man periodisk sammanställning?

När man har en fastighet där man aviserar hyran med utgående moms (hyresgäster som är momspliktiga) måste man i redovisningen ta hänsyn till förutbetalda hyror. Det vanligaste är att avierna ställs ut i förskott och om de också betalas i förskott så påverkar det momsdeklarationen.

Om ett företag har en fastighet och ska avisera för kvartal 3 görs aviseringen i juni med förfallodatum den 30/6. Hyror ska normalt betalas i förskott.

Avdragsrätten för den ingående momsen på fastigheter beror på om man har kommersiella fastigheter och lokaler eller privatbostadsfastigheter.

Om man till exempel har en fastighet som har en total area på 1 500 kvm, där 1 275 kvm är privatbostäder och 225 kvm lokaler. Fördelningen blir 85% bostäder (BOA) och resterande 15% (LOA). Av den gemensamma ingående momsen får man då lyfta 15%. Momsen på kostnader som är direkt kopplade till bostäder är avdragsgilla med 0% och kostnader som direkt kopplade till lokaler som hyrs ut med moms är 100% avdragsgilla.

Avdragsbegränsningen gäller också i det fall lokalhyresgäster bedriver momsfri verksamhet, exempelvis banker och försäkringsbolag, eftersom det då inte är möjligt att fakturera hyran med moms till dessa. Undantaget är uthyrning till stat och kommun, där frivillig skattskyldighet är möjligt trots att verksamheten, exempelvis skolor och sjukvård, är momsfri.

Vad rapporteras i periodisk sammanställning?

I den periodiska sammanställningen rapporteras värdet av varor och tjänster du sålt momsfritt till andra EU-länder på grund av att köparen åberopat ett giltigt momsregistreringsnummer och varan transporterats till ett annat EU-land.

Det rapporterade värdet av varor och tjänster dyker endast upp om båda två av följande villkor är uppfyllda: 

När ska man deklarera periodisk sammanställning?

Periodisk sammanställning tjänster ska innehålla försäljning av tjänster, trepartshandel samt överföringar till egen verksamhet. Redovisningen sker genom att för varje företag som företaget har sålt tjänster till respektive bedrivit tredjepartshandel med redovisa VAT-nummer, värdet på tjänster i svenska kronor (SEK) och värdet på tredjepartshandel i SEK.

VAT-nummer är köparens momsredovisningsnummer. I Sverige anges VAT-numret med SE följt av organisationsnumret (utan bindestreck) och med siffrorna 01 i slutet, exempelvis SE556677889901.

I samband med att företaget lämnar momsdeklaration redovisas i den deklarationen eventuell försäljning till företag i andra EU-länder. När sådan försäljning redovisas förväntar sig även Skatteverket att företaget ska lämna in Periodisk sammanställning. Om företaget inte har haft någon försäljning till företag i andra EU-länder under en period behöver företaget inte lämna Periodisk sammanställning för den perioden.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som säljer tjänster till EU-länder ska lämna in Periodisk sammanställning.

Måste man periodisera moms?

Endast de utgifter och inkomster som hör till räkenskapsåret ska påverka resultatet. Övriga inkomster och utgifter hör till kommande räkenskapsår och därför måste man göra en periodisering, dvs boka upp dem som tillgång respektive skuld i ett bokslut och intäkts- respektive kostnadsföra dem kommande år.

Det finns dock undantag från reglerna om periodisering (förenklingsregler), och i den här artikeln tar vi upp undantagen enligt K1-regelverket och K2-regelverken.

Hur redovisar jag moms?

Den 1 augusti 2023 höjdes den låga kostnadsräntan från 3,75 procent till 5 procent, och den höga kostnadsräntan från 18,75 procent till 20 procent. Intäktsräntan på belopp som är innestående på skattekontot höjdes från 1,6875 procent till 2,25 procent.

Basräntan på skattekontot som fastställs av Skatteverket är 5 procent från och med 1 augusti 2023. Den beräknas till 125 procent av den genomsnittliga säljräntan på sexmånaders statsskuldväxlar under tiden från och med den 16 i en månad till och med den 15 i månaden efter. Räntorna kan därför komma att ändras ytterligare under året. Basräntan är alltid lägst 1,25 procent.

Från den 1 augusti 2023 är intäktsräntan 2,25 procent. När basräntan är högre än 1,25 procent blir intäktsräntan 45 procent av basräntan.

Hur redovisar jag momsredovisning?

Momsdeklaration eller momsredovisning är precis som namnet antyder, en deklaration av moms eller mervärdesskatt som det också benämns. Du som företagare ska lämna in en redovisning av moms en gång per månad, kvartal eller årsvis beroende på vilken redovisningsperiod du har. Med hjälp av en Auktoriserad Redovisningskonsult får du en korrekt momsdeklaration inlämnad till rätt ställe vid rätt tidpunkt. Även om du inte har någon ut- eller ingående moms men ändå är momsregistrerad måste en momsdeklaration lämnas in, och det är smidigt att låta någon med stor kunskap om moms göra det åt dig och ditt företag!

Att redovisa och betala moms är något som varje företagare måste göra, med några få undantag. Som privatperson köper du ofta en vara där momsen redan är inräknad och där den går att utläsa på kvittot. Momsen är alltid 25, 12 eller 6 procent och ingår i den summa som ska betalas. För företag ska moms istället betalas och redovisas till Skatteverket. Som ägare av ett momsregistrerat företag ska du alltid betala och redovisa moms till Skatteverket. Hur ofta du ska redovisa moms beror på vilken redovisningsperiod du har anmält och vilken omsättning företaget har. Med en omsättning på en miljon kan du välja om du vill redovisa in- och utgående moms månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Med en omsättning på upp till 40 miljoner kan du välja månadsvis eller kvartalsvis och för alla företag med en omsättning över 40 miljoner måste du redovisa moms månadsvis.

Hur gör man en periodisk sammanställning?

Periodisk sammanställning varor och tjänster ska innehålla försäljning av varor, trepartshandel och tjänster samt överföringar till egen verksamhet. Redovisningen sker genom att för varje företag som företaget har sålt varor och tjänster till respektive bedrivit tredjepartshandel med redovisa VAT-nummer, värdet på varuleveranser i svenska kronor (SEK), värdet på tredjepartshandel i SEK och värdet på tjänster i SEK. Om företaget använder ett så kallat avropslager (call-off stock) behöver det också redovisas genom att ange typ av händelse och VAT-nummer för avsedd köpare.

VAT-nummer är köparens momsredovisningsnummer. I Sverige anges VAT-numret med SE följt av organisationsnumret (utan bindestreck) och med siffrorna 01 i slutet, exempelvis SE556677889901.

I samband med att företaget lämnar momsdeklaration redovisas i den deklarationen eventuell försäljning till företag i andra EU-länder. När sådan försäljning redovisas förväntar sig även Skatteverket att företaget ska lämna in Periodisk sammanställning. Om företaget inte har haft någon försäljning till företag i andra EU-länder under en period behöver företaget inte lämna Periodisk sammanställning för den perioden.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som säljer varor, tjänster eller både varor och tjänster till EU-länder ska lämna in Periodisk sammanställning.

Vad händer om man inte lämnar in periodisk sammanställning?

Periodisk sammanställning varor och tjänster ska innehålla försäljning av varor, trepartshandel och tjänster samt överföringar till egen verksamhet. Redovisningen sker genom att för varje företag som företaget har sålt varor och tjänster till respektive bedrivit tredjepartshandel med redovisa VAT-nummer, värdet på varuleveranser i svenska kronor (SEK), värdet på tredjepartshandel i SEK och värdet på tjänster i SEK. Om företaget använder ett så kallat avropslager (call-off stock) behöver det också redovisas genom att ange typ av händelse och VAT-nummer för avsedd köpare.

VAT-nummer är köparens momsredovisningsnummer. I Sverige anges VAT-numret med SE följt av organisationsnumret (utan bindestreck) och med siffrorna 01 i slutet, exempelvis SE556677889901.

I samband med att företaget lämnar momsdeklaration redovisas i den deklarationen eventuell försäljning till företag i andra EU-länder. När sådan försäljning redovisas förväntar sig även Skatteverket att företaget ska lämna in Periodisk sammanställning. Om företaget inte har haft någon försäljning till företag i andra EU-länder under en period behöver företaget inte lämna Periodisk sammanställning för den perioden.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som säljer varor, tjänster eller både varor och tjänster till EU-länder ska lämna in Periodisk sammanställning.

När ska skatt och moms betalas?

Fyll i uppgifter för ditt företag och se de viktigaste rapporterna som du enligt lag ska lämna till myndigheter*

Hur gör man med momsen vid periodisering?

Beloppsgräns för periodisering är 50 000 kr exkl. moms per faktura.

Om en faktura avser två kommande år ska fakturabeloppet exkl. moms vara minst 50 000 kr per år för att den ska periodiseras båda åren. Är beloppet för det ena året över 50 000 kr men inte för det andra året, periodiseras hela beloppet första året.

Förutbetalda kostnader är kostnader som är bokförda på en period men som avser kommande perioder. De ska därmed periodiseras så att kostnaden belastar kommande perioder. Avdelningen Ekonomi söker varje månad ut fakturor med belopp på över 50 000 kr exkl. moms och bokför periodiseringar. Se bilaga 1 hur en sökning görs i Agresso.

Periodisering av hyreskostnader bokförs månadsvis av avdelningen Ekonomi. Periodisering av övriga driftskostnader bokförs kvartalsvis av avdelningen Ekonomi.

Vilka kostnader ska man periodisera?

Periodisera kostnaderna i din bokföring och få jämnare resultat över året. Här förklarar jag vad det är, hur du gör och vad du ska tänka på!

Jag får ofta frågan vad periodisering är och varför det är bra. Egentligen är det inte så svårt; man fördelar ut bolagets intäkter och kostnader över en period. Och varför gör man det? Jo, för att resultatet ska bli så korrekt som möjligt under varje period i bokföringen.

Måste man redovisa moms på faktura?

På sidan om fakturering beskrivs de svenska reglerna. Utgångspunkten är att reglerna gäller för svenska beskattningsbara personers försäljningar. I vissa situationer kan det bli aktuellt för svenska beskattningsbara personer att använda utländska faktureringsregler och i vissa situationer kan det bli aktuellt för utländska företag att använda svenska faktureringsregler.

Oavsett vilket belopp du säljer för måste du utfärda en faktura när du säljer varor eller tjänster till beskattningsbara personer och juridiska personer som inte är beskattningsbara personer. Faktureringsskyldigheten gäller även för betalningar i förskott och a conto.

Även om du inte är skyldig att fakturera enligt momslagen måste du alltid ha ett underlag för din bokföring. Det innebär att du ska ha en verifikation för varje affärshändelse.

Varför får företag tillbaka moms?

Moms, eller mervärdesskatt som det också heter, är en statlig skatt som du som företagare, i de flesta fall, är skyldig att redovisa. Momsen är för det mesta inkluderat i det pris vi betalar för varor och tjänster och därmed ingenting privatpersoner behöver reflektera kring. För dig som företagare däremot krävs det lite mer – momsen ska deklareras och betalas i tid.

Det är viktigt att skilja på ingående och utgående moms. Allt du köper in till ditt företag går under ingående moms, och det är den momsen du har rätt att få tillbaka. Den utgående momsen gäller de varor eller tjänster du säljer från ditt företag och det är den momsen du ska redovisa till Skatteverket. Vad som sedan avgör om du ska betala eller få tillbaka momspengar är helt enkelt mellanskillnaden på det du köpt och det du sålt!

Måste man redovisa moms?

Innan du bokför in- eller utbetalning av moms måste du redovisa momsen till Skatteverket i form av en momsdeklaration. För att den ska bli rätt är det viktigt att all försäljning och inköp i företaget har bokförts med rätt summa moms och att du har använt korrekta bokföringskonton. I Bokio görs detta automatiskt!

Det första du behöver göra är att skicka in din momsrapport till Skatteverket. I samband med detta bör du också föra över pengar till ditt skattekonto som täcker din momsskuld. Beroende på skattekontots balans kan du göra något av följande:

  • Betala in hela skulden om skattekontot saknar pengar
  • Betala in en del av skulden om du redan har en del av summan på skattekontot
  • Du kan också slå ihop momsen med andra avgifter som ska betalas till Skatteverket och göra en gemensam överföring