:

Kan man ändra adress åt någon annan?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man ändra adress åt någon annan?
  2. Måste man göra flyttanmälan och adressändring?
  3. Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?
  4. Hur lång tid tar det innan flyttanmälan registreras?
  5. Kan vem som helst skriva sig på min adress?
  6. Kan man vara skriven på två olika adresser?
  7. Hur gör man en flyttanmälan?
  8. Vad kostar en flyttanmälan?
  9. Vad kostar det att göra flyttanmälan?
  10. Måste man göra en flyttanmälan till Skatteverket?
  11. Har ingen adress att skriva mig på?
  12. Hur många personer kan vara skrivna på samma adress?
  13. Kan man vara skriven på en adress man inte bor på?
  14. Får inneboende skriva sig på adressen?
  15. Hur lång tid tar en flyttanmälan Skatteverket?

Kan man ändra adress åt någon annan?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av folkbokföringslagen.

Måste man göra flyttanmälan och adressändring?

  • Flyttanmälan görs elektroniskt hos Skatteverket. Alternativt kan du skriva ut Skatteverkets flyttanmälansblankett och skicka den per post eller besöka ett servicekontor för att fylla i blanketten.
  • Om du väljer den elektroniska vägen sker registreringen snabbare, i regel samma dag. Per post kan det däremot behövas några arbetsdagar.
  • Anmälan är kostnadsfri och ska göras senast en vecka efter flyttdatum.
  • Om du anmäler i tid gäller din nya adress från och med din inflyttningsdag, om du överskrider tidsgränsen gäller adressen från och med anmälningsdagen.
  • Dina nya adressuppgifter förmedlas härifrån vidare till vissa centrala myndigheter, exempelvis Försäkringskassan, Migrationsverket och Centrala studiestödsnämnden.
  • Därtill får många företag, såsom större banker och försäkringsbolag dina nya uppgifter. Se ändå till att själv kontakta företag, organisationer och privatpersoner, för att meddela dem om din adressändring.

Enligt svensk lag ska du vara folkbokförd där du bor - men vad innebär det i praktiken? Där du bor är den plats på vilken du spenderar din dygnsvila, där du sover. Därför kan du inte vara folkbokförd vid en postbox eller liknande. Om du har dubbel bosättning, exempelvis spenderar arbetsveckan i Stockholm men bor på helgerna i Göteborg, gör Skatteverket sin bedömning utifrån din livssituation.

Att du är folkbokförd på rätt adress är av stor betydelse - dina samhälleliga rättigheter och skyldigheter påverkas - exempelvis var du ska rösta och betala skatt. Vidare påverkas samhällsplaneringen generellt, exempelvis var det ska byggas nya bostäder och hur skolor och äldreomsorg ska planeras.

Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?

Mariam och hennes man fryser i höstregnet. De har precis blivit utkastade från sitt senaste akutboende. Nu är de på väg till tågstationen i skånska Kävlinge med blöta väskor lastade på en cykel. ­Mariam är gravid med parets andra barn. Sedan en tid har de skrivit sig hos en kompis i Malmö. En praktisk detalj som kommer att få enorma konsekvenser. Men det har Mariam ingen aning om just nu. Hon kan bara tänka på var de ska sova i natt. – Jag kände mig så otroligt hjälplös. Min man frågade mig om och om igen: är det så här vi ska ha det? Jag var bara tyst för jag visste inte vad jag skulle svara.

Tjugofem mil norrut, i Göteborg, sitter Fatin på spårvagnen in mot stan. Det är tidig morgon och hon är kallad till förhör på Skatteverket. Dagen innan har hon provåkt sträckan för att vara säker på att hitta rätt. Väl framme tas hon till ett förhörsrum. Två utredare vill veta varför hon har varit skriven på ett postboxkontor och hon försöker förtvivlat förklara sig. Hon ville bara kunna ta emot post. Men det hjälper inte. Utredarna berättar att hon är misstänkt för folkbokföringsbrott. – Jag trodde inte att det var så allvarligt. Jag förstod ingenting. Hela ­tiden tänkte jag: sätter de mig i fängelse nu?

Hur lång tid tar det innan flyttanmälan registreras?

I Sverige görs en adressändring vanligtvis genom Skatteverket. Via deras webbplats kan privatpersoner skicka in en elektronisk anmälan om sin nya adress med minimal ansträngning. Processen är snabb och enkel, så du kan räkna med att din adress registreras inom någon vecka efter att du skickat in formuläret.

När du ändrar din adress i Sverige är det viktigt att komma ihåg att det är två olika processer som sker: Flyttanmälan och eftersändning av post. Eftersändning innebär att post och andra handlingar som skickas till din gamla adress och vidarebefordras till din nya adress i upp till 12 månader från det att man beställt tjänsten. Anmälan om flytt hos Skatteverket innebär dock att officiella register, t.ex. hos banker och myndigheter, uppdateras med dina nya uppgifter – denna process tar vanligtvis cirka 14 dagar från det att anmälan togs emot. Det är viktigt att notera att denna distinktion finns, annars kan det hända att du går miste om viktiga dokument som skickas till din gamla adress!

Kan vem som helst skriva sig på min adress?

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Det är olagligt att folkboföra sig på fel adress

Kan man vara skriven på två olika adresser?

Flytta ihop & bli sambo

Hej! Jag och min partner ska flytta ihop och vi skriver i samband med det ett samboavtal där allt vi äger undantas från eventuell framtida bodelning. Jag har sedan tidigare en hyresrätt i stan. Min partner har länge haft en bostadsrätt som hon nu i samband med att flyttar ihop säljer för att istället köpa ett ”hus på landet” i en annan kommun. Hon köper det ju för att vi ska bo där tillsammans, men samboavtalet gör att jag aldrig kan göra anspråk på (del av) det. Jag kommer att stå kvar ensam på hyresrättskontraktet och vara skriven där. Min partner kommer som sagt att vara ensam ägare till huset och kommer att vara skriven där. I praktiken kommer vi dock båda att ”bo stadigvarande” på båda adresserna – på veckorna främst i hyresrätten, på helger och semestrar främst i huset.

Hur gör man en flyttanmälan?

När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring (www.adressandring.se).

Vad kostar en flyttanmälan?

Just nu har vi långa handläggningstider för barns flytt. För snabbare handläggning gör flyttanmälan via tjänsten Flyttanmälan. Om du gör flyttanmälan i tjänsten, och barnet har en vårdnadshavare som inte omfattas av anmälan, får den vårdnadshavaren möjlighet att samtycka till barnets flytt via e-legitimation. Samtycke till barnets flytt lämnar hen i tjänsten Lämna samtycke. Glöm inte att informera vårdnadshavaren om att lämna samtycke inom sju dagar. Kompletta anmälningar med samtycke eller båda vårdnadshavarnas underskrift registrerar vi omgående.

Du som har en säker, digital brevlåda för myndighetspost får nu ett meddelande så fort din folkbokföringsadress ändras i vårt register. Tjänsten är gratis och det är ett snabbt och säkert sätt att hålla koll på din adress.

Vad kostar det att göra flyttanmälan?

Adressändring är en tjänst från Svensk Adressändring AB som gör det enkelt att anmäla flytt och samtidigt meddela postutdelare om att du har bytt adress – oavsett om det gäller permanent eller under en begränsad period.

På adressändring.se kan du göra adressändring gratis samtidigt som Svensk Adressändring AB meddelar skatteverket att du ska flytta. Det Svensk Adressändring AB tjänar pengar på är när man som privatperson eller företag beställer eftersändning av post, pausar posten eller beställer tillfällig adressändring.

Svensk Adressändring AB erbjuder även gratistjänsten Adresslåset, vilket skyddar dig mot att någon obehörig adressändrar, lagrar eller eftersänder din post.

Måste man göra en flyttanmälan till Skatteverket?

Vad är en flyttanmälan? Det innebär helt enkelt att du anmäler om att du har flyttat till en annan adress. Detta är en av de viktigaste sakerna du ska komma ihåg att göra då du flyttar.  Du måste göra en flyttanmälan så att myndigheterna får korrekta uppgifter om var du bor och så att din folkbokföring stämmer. För att underlätta din flytt och bespara dig tid samt huvudvärk har vi samlat ihop all information gällande en flyttanmälan på ett och samma ställe.

Den enda obligatoriska flyttanmälan som måste göras är till Skatteverket och det är du som ansvarar över att den blir gjord. Detta gör du för att få rätt folkbokföringsadress. Vad händer om man inte gör flyttanmälan? Om man bor på en adress över ett år och inte gör en flyttanmälan eller inte bor på den adress man har gjort flyttanmälan till, kan det ses som ett folkbokföringsbrott. Detta kan straffas med böter och i västa fall med fängelse.

Det är gratis att göra en flyttanmälan till Skatteverket. Du hittar blanketten för flyttanmälan på Skatteverkets hemsida. Flyttanmälan ska göras antingen före du flyttar eller senast en vecka efter flytten. Genom att göra det så gäller din nya adress från dagen du flyttar in. Ifall du gör flyttanmälan senare så kommer den nya adressen gälla från den dagen då anmälan kommit in till Skatteverket. När du anmäler flytten blir du även folkbokförd på den nya adressen. Korrekt adress i folkbokföringen innebär att andra myndigheter och aktörer i samhället har din rätta adress. Många undrar hur snabbt flyttanmälan registreras. Svaret på detta är att det varierar från fall till fall men att det kan upp till två veckor.

Flyttar du med barn? Ifall du har barn som också flyttar ska även deras flytt anmälas till Skatteverket.

Du kan också göra flyttanmälan via Adressändring, men då gäller det endast postförsändelser. Om du däremot har behov av att tillfälligt beställa eftersändning av din post, kan du enbart göra detta via Adressändring. Eftersändning innebär att all post som är adresserad till din gamla adress skickas till din nya adress.

Har ingen adress att skriva mig på?

Hej!Det låter som en knepig situation för dig och vi rekommenderar dig att vända dig till boendesektionen i kommunen du är skriven.

Tyvärr är det en risk som en andrahandsuthyrare tar när någon skriver sig på en adress. Enligt folkbokföringslagen måste alla vara folkbokförda. Det går inte att folkbokföra sig på en postbox, inte heller är poste restante en folkbokföring. Det handlar om var du får din post.

Hur många personer kan vara skrivna på samma adress?

Hej och tack för din fråga!

Att ha en inneboende kräver inget tillstånd från hyresvärden, då en inneboende endast hyr en del av lägenheten till skillnad från en andrahandshyresgäst som hyr hela lägenheten (vilket kräver tillstånd).

Kan man vara skriven på en adress man inte bor på?

Kritik mot Skatteverket för hanteringen av underrättelser om felaktig folkbokföring

Beslutet i korthet: Skatteverket har vid hanteringen av underrättelser från enskilda, om att andra personer är felaktigt folkbokförda i deras bostad, dröjt i upp till 15 månader innan beslut om ändring i folkbokföringen har fattats. Enligt Skatteverket skapas ett ärende av administrativ karaktär när en underrättelse om felaktig folkbokföring kommer in till myndigheten. Om Skatteverket därefter på eget initiativ startar en utredning om bosättning för den person som uppges ha en felaktig folkbokföringsadress så inleds enligt myndigheten ett förvaltningsrättsligt ärende. ChefsJO konstaterar att även administrativa ärenden i princip faller inom förvaltningslagens tillämpningsområde och att föreskriften om snabb handläggning därför blir tillämplig när en underrättelse kommer in till Skatteverket, dvs. redan innan myndigheten beslutat att inleda en utredning om felaktig folkbokföring.

Får inneboende skriva sig på adressen?

Det finns inga hinder mot att skriva dig hos dina föräldrar, eller i en bostad där du anses vara inneboende. När det handlar om dubbel bosättning är det också Skatteverket som bestämmer var du ska vara skriven. Frågan avgörs helt enkelt beroende på vilken av bostäderna du spenderar mest tid i. 

Reglerna kring hemförsäkringen skiljer sig en aning beroende på vilket bolag du använder, men de flesta brukar rekommendera att varje enskild person tecknar en egen hemförsäkring i bostaden om de inte tillhör samma familj. Detta gör man bland annat för att undvika tvister, men även av praktiska skäl då ersättningen kan bli svår att beräkna.

Du kan också äga två bostäder vilket kan kräva en extra försäkring, beroende på värdet av din egendom. Giltigheten gällande hemförsäkringarna bedöms vanligtvis av kriterier som att alla personer i samma bostad är folkbokförda på adressen. Du kan dock informera att försäkringen ska gälla även för personer som inte är skrivna i bostaden om du kontaktar ditt försäkringsbolag.

Även om du vistas i en lägenhet eller villa tillfälligt kan du ändå behöva en hemförsäkring. Detta då en sådan försäkrar både dina saker och ditt hem, samtidigt som du får flera olika skydd på köpet.

I normalfallet så är alla som står skrivna på en adress och delar hushåll med i samma hemförsäkring, men om du hyr i andra hand eller bor som inneboende behöver du nästan alltid teckna en egen försäkring. Se alltid till att kontakta försäkringsbolaget om du är osäker då de tillämpar lite olika regler kring detta.

Några av skydden som ingår i en hemförsäkring ser du här nedan: 

Hur lång tid tar en flyttanmälan Skatteverket?

Vad gäller egentligen kring adressändring vid flytt och hur kan du ta kontroll över var din post hamnar? Det finns olika aktörer som assisterar vid adressändring och flyttanmälan, men vad gör dessa aktörer och hur påverkar detta dig och din flytt? Vi leder dig genom de ringlade labyrinter inom folkbokföring, eftersändning och adressändring!

Få saker är så spännande som att flytta. Som experter på flytthjälp och med många anslutna flyttfirmor pratar vi månatligen med tusentals personer som ska flytta adress och adressändra. De olika boenden man har genom åren, agerar ofta de milstolpar som ramar in livet. Uppväxten i barndomshemmet, flytten hemifrån, första egna lägenheten, ett gemensamt hem att dela med den person som också delar ens liv. Att flytta är spännande och ett startskott för en ny period i livet. Men bara för att man är på väg till något nytt, bör man inte lämna för mycket bakom sig. En av de viktigaste sakerna att få med är posten. Räkningar, kallelser, information från vården, skola etc. skickas ut till folkbokföringsadressen.