:

Hur fyller man i inkomstdeklaration aktiebolag?

Innehållsförteckning:

  1. Hur fyller man i inkomstdeklaration aktiebolag?
  2. Vilket datum ska skatten betalas företag?
  3. I vilken period ska moms redovisas?
  4. Vilka månader räknas deklarationen?
  5. När ska bolagsskatten betalas 2023?
  6. När ska skatt och sociala avgifter betalas?
  7. När ska man lämna in periodisk sammanställning?
  8. Vilka datum ska momsen betalas 2023?
  9. När ska deklarationen vara inne för aktiebolag?
  10. Är deklarationen från januari till december?
  11. När ska deklarationen vara inne 2023 företag?
  12. När ska slutlig skatt betalas aktiebolag?
  13. När dras skatten från skattekontot företag?
  14. Måste man betala preliminärskatt varje månad?
  15. Måste man deklarera varje månad?

Hur fyller man i inkomstdeklaration aktiebolag?

En årsredovisning ska innehålla en förvaltningsberättelse, en resultaträkning, en balansräkning och ett antal noter. Om företaget har revisor ingår också en revisionsberättelse. Resultat- och balansräkningen motsvarar det som sammanställs i ett vanligt bokslut, men vissa av raderna kan ha hänvisningar till noter som ger extra information, t.ex. om hur en viss typ av tillgång har skrivits av. Vilka noter som måste finnas med styrs av K2- eller K3-regelverken. Förvaltningsberättelsen är en översikt över utvecklingen av ett företags verksamhet, ställning och resultat.

När årsredovisningen är färdig ska den skrivas under av samtliga styrelseledamöter, och den verkställande direktören om företaget har sådan. Årsredovisning Online har stöd för elektroniska underskrifter som uppfyller gällande krav.

Vilket datum ska skatten betalas företag?

Tidtabellen beror på hur lång skatteperioden för ditt företag är: en månad, ett kvartal eller ett år. Om betalnings- och deklarationsdagen infaller på en lördag eller helgdag flyttas den till följande vardag.

I vilken period ska moms redovisas?

Tanken är att varje led i värdekedjan ska betala en skatt på det mervärde som tillförs, en mervärdesskatt. Rent praktiskt läggs momsen, vanligen 25%, på allt som säljs inom landet. Momsen läggs till och summan är priset inklusive moms. Summan får kunderna betala och momsbeloppet kallas utgående moms. Den ingående momsen, alltså sådan moms som betalas i samband med inköp gjorda till företaget, räknas i slutet av en period (en månad, ett kvartal eller ett år) ihop med den utgående momsen.

Här kommer några begrepp och termer som är bra att kunna när du ska redovisa moms:

  • Ingående moms är momsen på det du köper in. Den drar du av vid din momsredovisning och ska därmed gå in. Ingående moms redovisas löpande som en fordran på konto 2641 i debet.
  • Utgående moms som är momsen på det du säljer. Den ska betalas till Skatteverket och ska alltså gå ut vid din momsredovisning. Utgående moms redovisas löpande som en skuld.

Skillnaden mellan ingående och utgående moms, blir momsen på det värdetillägg som företaget tillförts och därmed det belopp som redovisas till Skatteverket. Med andra ord, utgående moms betalas till Skatteverket och ingående moms fås tillbaka.

  • 6% på nyhetstidningar, kultur och idrott,
  • 12% på hotell, camping, livsmedel,
  • 25% på de flesta övriga varor och tjänster.

Vilka månader räknas deklarationen?

Den 16 mars 2021 öppnar Skatteverkets e-tjänst för årets deklaration. De som har en digital brevlåda – som exempelvis Kivra - kommer att få sina deklarationsblanketter redan den 3 mars. De som vill göra sin deklaration på papper får vänta tills att deklarationen skickas ut fysiskt mellan den 13 mars och 15 april. 

På deklarationsblanketten är många uppgifter redan ifyllda av Skatteverket som har hämtat in information från arbetsgivare, bank och försäkringskassa. Om allt är rätt ifyllt kan du enkelt och snabbt godkänna deklarationen, men det kan vara en bra idé att granska även det ifyllda och se över om det finns avdrag som du kan göra.

–  Det kan löna sig att ägna någon minut åt att granska det förifyllda och inte godkänna deklarationen direkt. Även om det är lockande. Tänk igenom om det finns något som kan påverka din deklaration. Godkända avdrag kan ge pengar tillbaka eller mindre kvarskatt, därför kan det vara gynnsamt att gå igenom deklarationen innan man godkänner den, säger Pernilla Ask Nordström, skattejurist på Söderberg & Partners.

När ska bolagsskatten betalas 2023?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

När ska skatt och sociala avgifter betalas?

Till och med år 2022 hade anställda som vid årets ingång fyllt 65 år nedsättning av arbetsgivaravgiften. Denna åldersgräns höjs från och med år 2023 till 66 år.

För anställda som vid årets ingång fyllt 66 år (för år 2023 födda 1956 eller tidigare) är arbetsgivaravgiften enligt lag 10,21 procent (ålderspensionsavgiften). Avseende avtalsförsäkringar betalas endast TFA (0,01 procent). Även premie för avgiftsbestämd pension om 5,59 procent betalas vanligtvis under pågående anställning. Sammantaget blir därmed PO-pålägget för de som fyllt 66 år 15,81 procent.

När ska man lämna in periodisk sammanställning?

Periodisk sammanställning varor och tjänster ska innehålla försäljning av varor, trepartshandel och tjänster samt överföringar till egen verksamhet. Redovisningen sker genom att för varje företag som företaget har sålt varor och tjänster till respektive bedrivit tredjepartshandel med redovisa VAT-nummer, värdet på varuleveranser i svenska kronor (SEK), värdet på tredjepartshandel i SEK och värdet på tjänster i SEK. Om företaget använder ett så kallat avropslager (call-off stock) behöver det också redovisas genom att ange typ av händelse och VAT-nummer för avsedd köpare.

VAT-nummer är köparens momsredovisningsnummer. I Sverige anges VAT-numret med SE följt av organisationsnumret (utan bindestreck) och med siffrorna 01 i slutet, exempelvis SE556677889901.

I samband med att företaget lämnar momsdeklaration redovisas i den deklarationen eventuell försäljning till företag i andra EU-länder. När sådan försäljning redovisas förväntar sig även Skatteverket att företaget ska lämna in Periodisk sammanställning. Om företaget inte har haft någon försäljning till företag i andra EU-länder under en period behöver företaget inte lämna Periodisk sammanställning för den perioden.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som säljer varor, tjänster eller både varor och tjänster till EU-länder ska lämna in Periodisk sammanställning.

Vilka datum ska momsen betalas 2023?

Momsdeklaration och betalning av moms skall redovisas månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Vilka datum som gäller skiljer sig från olika bolag och beror på momsperiod, bolagsform, omsättning och räkenskapsår. Nedan ses möjliga perioder.

  • Enskilda firmor, månadsvis momsdeklaration, 0-40 mkr omsättning
  • Aktiebolag, månadsvis momsdeklaration, 1-40 mkr omsättning, räkenskapsår jan-dec
  • Handelsbolag, månadsvis momsdeklaration, 1-40 mkr omsättning, räkenskapsår jan-dec
  • För moms kvartalsvis och årsvis är detta noterat separat i kalendern när detta gäller
  • Specifika datum som endast gäller vissa bolagsformer är noterade

När ska deklarationen vara inne för aktiebolag?

Inkomstdeklaration 2 ska vara inlämnad senast 1 augusti 2023 om ditt räkenskapsår slutade 31 december 2022. Om du deklarerar digitalt kan deklarationen lämnas in samma dag.

Om du har brutet räkenskapsår gäller andra datum beroende på ditt företags bokslutsdatum enligt tabellen nedan:

Är deklarationen från januari till december?

Det beror på. Datumen är olika beroende på om du deklarerar som privatperson eller juridisk person. Dessutom ska olika bolagsformer deklararera i olika Inkomstdeklarationer (Inkomstdeklaration 1, 2, 3 eller 4). Se vilka datum som gäller för dig nedan!

 Hämta, klicka, godkänn, skicka – exakt så enkelt kan det vara att deklarera! Och du gör det direkt från bokföringsprogrammet. Nu ingår deklarationstillval när du köper Visma eEkonomi!

När ska deklarationen vara inne 2023 företag?

Du kan enkelt få fram datum för när du ska deklarera genom att använda tjänsten Viktiga datum som du hittar via länken nedan. Där kan du även få fram datum när du ska skicka in moms- och arbetsgivardeklaration och när du ska ha betalat in debiterad preliminärskatt.

Du behöver inte e-legitimation för att använda tjänsten. När du har gjort dina val får du fram de datum som gäller för just ditt företag. Du kan då välja att spara dina val så att du nästa gång du går in via samma webbläsare, ser dina datum direkt.

När ska slutlig skatt betalas aktiebolag?

Om du har betalat för lite preliminärskatt under beskattningsåret kan du göra en extra inbetalning till skattekontot så att du slipper betala kostnadsränta.

Du behöver endast betala ränta för de dagar som du har underskott, en så kallad dag-för-dag-ränta. Det gör alltså inte så mycket om du blir någon dag sen med inbetalningen till skattekontot.

När dras skatten från skattekontot företag?

ska du ansöka om att bli godkänd för F-skatt. Driver du ett företag av säsongskaraktär betalar du F-skatt bara under de månader som du har en inkomst. I tjänsten kan du också registrera företaget för moms och som arbetsgivare.

Om du ska sälja varor eller tjänster i ditt företag behöver du anmäla dig för momsregistrering. Det gör du på samma sida som du ansöker om att bli godkänd för F-skatt.

Måste man betala preliminärskatt varje månad?

I slutet av augusti 2023 får juridiska personer, som till exempel aktiebolag, handelsbolag och föreningar, med bokslut mellan 1 juli–31 augusti 2024, beslut om sin preliminärskatt. Beslutet gäller den skatt som den juridiska personen ska betala varje månad. Vi skickar beslutet till den juridiska personens digitala brevlåda under vecka 34, eller på papper i början av september 2023.

Om skatten i beslutet inte stämmer med det resultat som den juridiska personen räknar med ska preliminärskatten ändras. Om du är registrerad som ensam firmatecknare, vd eller deklarationsombud för en juridisk person lämnar du enklast nya uppgifter i tjänsten Preliminär inkomstdeklaration. Har du inte möjlighet att använda e-tjänsten kan du skicka in blanketten Preliminär inkomstdeklaration 2 för juridiska personer, SKV 4313.

Orsaker till att skatten inte stämmer kan exempelvis vara att:

Inför ett nytt beskattningsår bör du lämna en preliminär inkomstdeklaration, där du uppskattar verksamhetens resultat för kommande år. Utifrån de uppgifter du lämnar beräknar Skatteverket sedan hur mycket du eller ditt företag ska betala i debiterad preliminärskatt under året.

Du som är enskild näringsidkare, ensam firmatecknare för ett företag eller deklarationsombud kan lämna en preliminär inkomstdeklaration via tjänsten Preliminär inkomstdeklaration.

Om du inte skickar in en preliminär inkomstdeklaration beräknar Skatteverket din debiterade preliminärskatt utifrån en schablon.

Måste man deklarera varje månad?

Arbetsgivaravgiften och den avdragna skatten ska vara betald och finnas på Skatteverkets konto senast den sista inlämningsdagen för din arbetsgivardeklaration. Detta gäller inte om du även är registrerad för moms och har en omsättning som överstiger 40 miljoner kronor. I dessa fall ska arbetsgivaravgiften och den avdragna skatten vara betald senast den 12 (den 17 i januari) i samma månad som inlämningsdagen.