:

Hur skicka bouppteckning?

Innehållsförteckning:

  1. Hur skicka bouppteckning?
  2. Vart skickas bouppteckning adress?
  3. Var lämnar man in bouppteckning?
  4. Hur registrerar man bouppteckning?
  5. Vad gör man efter att bouppteckningen är klar?
  6. Vad gör Skatteverket med bouppteckningen?
  7. Måste alla arvingar vara med på bouppteckning?
  8. Hur lång tid tar det innan man får pengar efter bouppteckning?
  9. Hur lång tid tar det för Skatteverket att godkänna en bouppteckning?
  10. Måste man ange lösöre i bouppteckning?
  11. Vem ska betala för bouppteckning?
  12. När betalar banken ut arv?
  13. När får man pengar efter bouppteckning?
  14. Vad får man inte göra innan bouppteckning?
  15. Måste man betala skatt för arv?

Hur skicka bouppteckning?

En bouppteckning är en sammanställning av vem eller vilka som ärver den avlidne – samt en förteckning över den avlidnes alla tillgångar och skulder. Bouppteckna.se är för dig som vill göra bouppteckningen själv – men vill vara säker på att alla viktiga uppgifter kommer med. Vi hjälper dig genom alla steg och begrepp.

Vart skickas bouppteckning adress?

När en person går bort lämnar han eller hon saker efter sig. Det kan exempelvis vara ett hus, möbler eller pengar på ett bankkonto. Sådana saker kallas för kvarlåtenskap.

Vanligtvis delar den avlidnes anhöriga upp kvarlåtenskapen mellan sig. Men innan arvet kan delas ut behöver tillgångar och skulder kartläggas.

Det kallas för bouppteckning. Och en bouppteckning är alltså en kartläggning av vad en person hade för tillgångar och skulder vid sin bortgång. Samt vilka som ska ärva personen.

  • Det hela startar med ett frivilligt möte där alla arvtagare kan delta. Under mötet listas den avlidnes tillgångar och skulder. Dessutom fastställer man vilka som har rätt att ärva och vem som ska företräda dödsboet.
  • Den som företräder dödsboet kallas för bouppgivare. Det är bouppgivarens ansvar att alla tillgångar och skulder listas på ett korrekt sätt. Så att kvarlåtenskapen efter den avlidne blir korrekt fördelad när bouppteckningen är registrerad och klar.
  • När allt är klart skickas bouppteckningen in till Skatteverket tillsammans med övriga relevanta dokument. Det måste göras inom fyra månader från dödsdagen.
  • Ja, en bouppteckning måste upprättas senaste fyra månader efter dödsfallet.

    I undantagsfall kan däremot socialförvaltningen bestämma att en så kallad dödsboanmälan ska genomföras. Men det förutsätter att den som avlidit har mycket små tillgångar.

    En bouppteckning innehåller många delar som är reglerade i lag.

    Exempelvis måste arvtagare kallas till bouppteckningsmöte. Dessutom är det bra om två vittnen är med som intygar att allt gått rätt till. Vittnena måste vara oberoende och kallas för förrättningsmän.

    Eftersom själva bouppteckningen är en genomgång av skulder och tillgångar är det även viktigt att ha med så mycket information som möjligt. Det kan vara en fastighetsbeteckning, uppgifter om bankkonton och aktieinnehav.

    Var lämnar man in bouppteckning?

    När en person går bort lämnar han eller hon saker efter sig. Det kan exempelvis vara ett hus, möbler eller pengar på ett bankkonto. Sådana saker kallas för kvarlåtenskap.

    Vanligtvis delar den avlidnes anhöriga upp kvarlåtenskapen mellan sig. Men innan arvet kan delas ut behöver tillgångar och skulder kartläggas.

    Det kallas för bouppteckning. Och en bouppteckning är alltså en kartläggning av vad en person hade för tillgångar och skulder vid sin bortgång. Samt vilka som ska ärva personen.

  • Det hela startar med ett frivilligt möte där alla arvtagare kan delta. Under mötet listas den avlidnes tillgångar och skulder. Dessutom fastställer man vilka som har rätt att ärva och vem som ska företräda dödsboet.
  • Den som företräder dödsboet kallas för bouppgivare. Det är bouppgivarens ansvar att alla tillgångar och skulder listas på ett korrekt sätt. Så att kvarlåtenskapen efter den avlidne blir korrekt fördelad när bouppteckningen är registrerad och klar.
  • När allt är klart skickas bouppteckningen in till Skatteverket tillsammans med övriga relevanta dokument. Det måste göras inom fyra månader från dödsdagen.
  • Ja, en bouppteckning måste upprättas senaste fyra månader efter dödsfallet.

    I undantagsfall kan däremot socialförvaltningen bestämma att en så kallad dödsboanmälan ska genomföras. Men det förutsätter att den som avlidit har mycket små tillgångar.

    En bouppteckning innehåller många delar som är reglerade i lag.

    Exempelvis måste arvtagare kallas till bouppteckningsmöte. Dessutom är det bra om två vittnen är med som intygar att allt gått rätt till. Vittnena måste vara oberoende och kallas för förrättningsmän.

    Eftersom själva bouppteckningen är en genomgång av skulder och tillgångar är det även viktigt att ha med så mycket information som möjligt. Det kan vara en fastighetsbeteckning, uppgifter om bankkonton och aktieinnehav.

    Hur registrerar man bouppteckning?

    Den person som vårdar den avlidnas egendom, eller i övrigt bäst känner till dödsboets egendom, utses till bouppgivare. Bouppgivaren ska lämna uppgifter om dödsboet inför bouppteckningen.

    Bouppgivaren ska även utse två utomstående förrättningsmän. Förrättningsmännen ska vara personer som inte på grund av lag eller testamente har rätt att ärva den avlidne. Förrättningsmännen ska intyga att det som har antecknats i bouppteckningen är riktigt och att tillgångarna har värderats efter bästa förstånd.

    En boutredningsman eller en testamentsexekutor kan inte vara förrättningsman.

    Vad gör man efter att bouppteckningen är klar?

    Du kan själv kontrollera vilka typer av cookies du vill acceptera genom att ta ställning nedan. Läs mer här

    Cookies

    Vad gör Skatteverket med bouppteckningen?

    När en person dör får många myndigheter och företag information om detta från Skatteverket. Det kan ändå hända att brev och tidningar kommer i den avlidna personens namn och att du själv måste kontakta avsändaren för att till exempel avsluta prenumeration eller medlemskap i en förening. Tänk också på att föra över eller avsluta olika abonnemang som den avlidna har haft. Dödsfall innebär normalt grund för att kunna avsluta ett abonnemang utan uppsägningstid.

    Måste alla arvingar vara med på bouppteckning?

    Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

    Närvara på bouppteckningen:

    Hur lång tid tar det innan man får pengar efter bouppteckning?

    Om du ärver en fastighet eller del av en fastighet behöver du anmäla att du är ny ägare. Det görs inte automatiskt.

    Du behöver ansöka om en ny lagfart hos Lantmäteriet i den region som fastigheten ligger i. Lantmäteriet behöver se den registrerade bouppteckningen när du ansöker om ny lagfart.

    I många fall kan den bank som har beviljat bolån också hjälpa till med lagfarten.

    Bolån för en fastighet eller lägenhet skrivs inte av automatiskt när en person dör. Sådana lån ska antingen lösas ut eller flyttas till en annan person. Om det finns skulder för en fastighet måste ni kontakta banken som har lånat ut pengarna och ta reda ut hur lånen kan lösas eller om det går flytta över dem till en annan person.

    Om du och den döda har haft en gemensam hyresrätt ska kontraktet ändras. Kontakta i så fall hyresvärden att få rätt namn på kontraktet och på hyresavierna.

    Hur lång tid tar det för Skatteverket att godkänna en bouppteckning?

    Från det att ett dödsfall inträffat brukar det ta åtminstone 3 månader att göra en bouppteckning – men ofta tar det längre tid än så. 

    Senast 3 månader efter dödsdagen ska bouppteckningsförrättningen hållas. Detta är ett möte där alla som ärver den avlidne har rätt att närvara tillsammans med två förrättningsmän. Inom en månad efter förrättningen ska bouppteckningen lämnas in till Skatteverket. Alltså ska den lämnas in senast 4 månader efter dödsdagen. 

    Det är vanligt att det tar längre tid än så innan bouppteckningen kan skickas in, och i dessa fall måste anstånd begäras från Skatteverket. Att samla in alla uppgifter är ofta den mest tidskrävande delen av bouppteckningen eftersom banker, myndigheter och försäkringsbolag har olika långa hanteringstider för att skicka ut all information.  

    Måste man ange lösöre i bouppteckning?

    Ja, vad är lösöre egentligen? Hur vet man hur mycket man har i lösöre hemma och varför måste man ange lösörets värde? Vi reder ut alla frågetecken kring förhållandet lösöre – försäkring.

    Vem ska betala för bouppteckning?

    Samma dag som en person dör övergår det som personen ägde, avtal och skulder till ett dödsbo. Ett dödsbo upphör när arvskiftet är klart, det vill säga när den dödas eventuella tillgångar har delats upp mellan arvingarna.

    När en anhörig dör, skatteverket.se Länk till annan webbplats.

    Undersök om den avlidna har skrivit ett testamente där det står om en särskild person ska vara testamentsexekutor. En testamentsexekutor har rätt att sköta hela eller delar av dödsboet istället för dödsbodelägare. Om det inte finns en testamentsexekutor har dödsbodelägare själv ansvar att sköta dödsboet eller utse en person som ska göra det.

    När betalar banken ut arv?

    Man får räkna med att det tar minst några månader innan arvet betalas ut. Om den avlidnes finanser är komplicerade eller om arvingarna är oense kan det dessutom ta betydligt längre tid.

    De moment som ska utföras innan arvet betalas ut är en bouppteckning och arvskifte.

    När får man pengar efter bouppteckning?

    Första steget mot att kunna få ett arv är bouppteckningen. När någon har dött ska man upprätta en bouppteckning. Denna bouppteckning ska registreras hos Skatteverket innan man kan börja avveckla dödsboet. Efter att bouppteckningen registrerats hos Skatteverket kan man påbörja boets avveckling. Vad som sker i denna fas är beroende av hur tillgångarna i dödsboet ser ut. Kanske finns där en fastighet som ska säljas? Eller aktier som ska säljas? En skatteberäkning måste kanske till för säkerställa att man behåller tillräckligt med medel i boet för att betala kommande skulder? Det ser olika ut hur snabbt det går innan ett arv kan betalas ut. Om det finns flera dödsbodelägare behöver ni komma överens om hur ni ska fördela kvarlåtenskapen i ett så kallat arvskifte. Alla dödsbodelägarna behöver godkänna arvskiftet innan arvet kan betalas ut.

    Vad får man inte göra innan bouppteckning?

    Juridik vid dödsfall

    Vad gäller vid bodelning ? Får man gå in och tömma en lägenhet innan bouppteckningen gjort och två dagar innan personen avlidit ?

    Måste man betala skatt för arv?

    Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

    För att besvara din fråga kommer jag använda mig av inkomstskattelagen. Du skriver att stugan inte sålts till din syster, utan att hon tar över ägandet. Hade det varit så att du efter arvsskiftet sålt hälften av stugan till din syster hade detta räknats som en kapitalvinst (41 kap 2 § inkomstskattelagen). Kapitalvinster beskattas med 30 % (65 kap 7 § inkomstskattelagen).