:

Får man dra av ränteutgifter?

Innehållsförteckning:

  1. Får man dra av ränteutgifter?
  2. Kan man kvitta ränteinkomster mot ränteutgifter?
  3. Vad kan man kvitta aktievinst mot?
  4. Hur drar man av ränta på deklarationen?
  5. Vad kan du dra av på skatten vid husförsäljning?
  6. Är ränteinkomster skattepliktiga?
  7. Får man tillbaka på skatten om man betalar ränta?
  8. Är räntekostnader för skatter och avgifter avdragsgilla?
  9. Vad kan jag dra av på skatten?
  10. Hur mycket skatt betalar man på aktievinst?
  11. Vad kan man dra av i deklarationen?
  12. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  13. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?
  14. Vad menas med ränteutgifter?
  15. När betala skatt för att slippa ränta?

Får man dra av ränteutgifter?

Ränteavdraget innebär att du får göra avdrag med 30 % av räntekostnaderna upp till 100 000 kr på den totala skatten. Har du haft högre räntekostnader än så under året så är avdraget istället 21 % på den del som överstiger 100 000 kronor. Det finns dock en del villkor som måste uppfyllas för att du ska få göra ränteavdrag på ditt bolån. Du måste:

  • ha betalat skatt och ränta under det år du vill göra avdrag för.
  • ha ett underskott i kapital, alltså måste dina räntekostnader vara större än dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.
  • vara betalningsansvarig för lånet. Om någon mer står med på lånet – se Flytta ränteavdrag mellan sambos.
  • ha räntekostnader på minst 1000 kr.

Beloppet betalas ut en gång per år i samband med din skatteåterbäringen, om du inte väljer att jämka din skatt. Du kan även göra ränteavdrag om du har en privat långivare som till exempel en släkting. Då uppger du bara långivarens namn eller personnummer under Övriga uppgifter i inkomstdeklarationen.

Om du uppfyller kraven ovan återstår bara en fråga: hur gör man skatteavdraget? Det korta svaret på det är genom att signera och lämna in din inkomstdeklaration. Vanligtvis brukar det vara så smidigt att din bank, kreditinstitut eller långivare redan har gett Skatteverket kontrolluppgifter på dig som låntagare, så att dessa siffror redan är förifyllda i din deklaration. Det enda du behöver göra då är att lämna in den.

Om det inte finns några förifyllda siffror på din deklaration, eller om du vill uppskatta siffran innan deklarationsåret är slut, räknar du ut skattereduktionen på ditt bolån såhär:

  • Kolla hur mycket ränta du betalat under inkomståret du deklarerar för. En enkel övning för dig som har fast ränta, och lite mer tålamodskrävande om du har rörlig.
  • Se över dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.
  • Dra sedan bort dina räntekostnader från dina kapitalinkomster.
  • Om du får ett underskott, alltså mindre än noll, får du göra ränteavdrag och kan skriva in resultatsiffran i din deklaration.

Kan man kvitta ränteinkomster mot ränteutgifter?

Ränteavdraget innebär att du får göra avdrag med 30 % av räntekostnaderna upp till 100 000 kr på den totala skatten. Har du haft högre räntekostnader än så under året så är avdraget istället 21 % på den del som överstiger 100 000 kronor. Det finns dock en del villkor som måste uppfyllas för att du ska få göra ränteavdrag på ditt bolån. Du måste:

  • ha betalat skatt och ränta under det år du vill göra avdrag för.
  • ha ett underskott i kapital, alltså måste dina räntekostnader vara större än dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.
  • vara betalningsansvarig för lånet. Om någon mer står med på lånet – se Flytta ränteavdrag mellan sambos.
  • ha räntekostnader på minst 1000 kr.

Beloppet betalas ut en gång per år i samband med din skatteåterbäringen, om du inte väljer att jämka din skatt. Du kan även göra ränteavdrag om du har en privat långivare som till exempel en släkting. Då uppger du bara långivarens namn eller personnummer under Övriga uppgifter i inkomstdeklarationen.

Om du uppfyller kraven ovan återstår bara en fråga: hur gör man skatteavdraget? Det korta svaret på det är genom att signera och lämna in din inkomstdeklaration. Vanligtvis brukar det vara så smidigt att din bank, kreditinstitut eller långivare redan har gett Skatteverket kontrolluppgifter på dig som låntagare, så att dessa siffror redan är förifyllda i din deklaration. Det enda du behöver göra då är att lämna in den.

Om det inte finns några förifyllda siffror på din deklaration, eller om du vill uppskatta siffran innan deklarationsåret är slut, räknar du ut skattereduktionen på ditt bolån såhär:

  • Kolla hur mycket ränta du betalat under inkomståret du deklarerar för. En enkel övning för dig som har fast ränta, och lite mer tålamodskrävande om du har rörlig.
  • Se över dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.
  • Dra sedan bort dina räntekostnader från dina kapitalinkomster.
  • Om du får ett underskott, alltså mindre än noll, får du göra ränteavdrag och kan skriva in resultatsiffran i din deklaration.

Vad kan man kvitta aktievinst mot?

K4 är den blankett som du ska lämna in i samband med din deklaration i början av maj. Där redovisar du dina värdepappersförsäljningar med inköpspris (omkostnadsbelopp), antal och försäljningssumma vilket på sista raden ger en vinst eller förlust som du ska skatta för.

Hos oss kan du beställa en färdig K4 där alla transaktioner som ska redovisas till Skatteverket kommer med. Du kan beställa den hos kundservice eller själv via din internetdepå. Beställer du den via internet och skriver ut den själv kostar den 99 kronor. Om du vill få din K4 hemskickad och beställer den av kundservice, kostar den 199 kronor.

Hur drar man av ränta på deklarationen?

Dagens generella ränteavdragsbegränsningsregler infördes den 1 januari 2019 och omfattar juridiska personer och svenska handelsbolag. Som juridisk person räknas bland annat aktiebolag, ekonomiska föreningar och utländska delägarbeskattade företag.

Företaget börjar med att beräkna sitt räntenetto. Ett negativt räntenetto innebär att de ränteutgifter som företaget ska dra av överstiger ränteinkomsterna som ska tas upp. Om ränteinkomsterna som ska tas upp istället överstiger ränteutgifterna som ska dras av har företaget ett positivt räntenetto.

För att beräkna räntenettot kan företaget använda bilaga N9 avsnitt A och B. Utgångspunkten är beloppen i punkterna 3.18 och 3.16 i Inkomstdeklaration 2. Företaget kan behöva justera dessa belopp i beräkningen i bilaga N9, eftersom det tillämpas ett särskilt räntebegrepp vid beräkning av räntenettot.

Observera att ränteutgifter och ränteinkomster i detta sammanhang är ett vidare begrepp än det som används i vardagligt språk. Du kan läsa mer om definitionen på rättslig vägledning.

Vad kan du dra av på skatten vid husförsäljning?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Om du under din boendetid bygger om och/eller lägger till något som tidigare inte fanns i bostaden så är detta avdragsgillt oavsett ålder så länge kostnaderna för åtgärderna totalt uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma kalenderår. Dvs om du bygger en altan och det inte fanns någon altan där tidigare så får du dra av denna kostnad oavsett om altanen är 5, 10 eller 15 år gammal.

För att få göra avdrag i denna kategori krävs det att åtgärden är en grundförbättring för bostaden. Det kan vara ny-, till- och ombyggnad samt nytillskott av utrustning som inte funnits tidigare i bostaden.

Många gör en ”fuling” och drar av sådant som egentligen borde ligga under renoveringar/förbättringar som ny- till- och ombyggnad. Om man exempelvis köpt en ny tvättmaskin som vid försäljningen är över 5 år gammal så kan man ju egentligen inte dra av den kostnaden. Då kan man ju dock köra en ”fuling” och hävda att det inte fanns någon tvättmaskin i bostaden när man köpte den. Då räknas ju tvättmaskinen som ett tillägg till bostaden.

Är ränteinkomster skattepliktiga?

Denna information gäller dig som är bosatt i ett annat nordiskt land och som har ränteinkomster från Norge eller betalar ränteutgifter till en fordringsägare i Norge.

Får man tillbaka på skatten om man betalar ränta?

Räntekostnader är alltid avdragsgilla med 30%, oavsett om det är ett bolån, smslån eller annan kredit. I praktiken innebär detta att du som har lån får en rabatt på vad du betalar i ränta på ditt hus eller din bostadsrätt. Reglerna om avdrag, eller skattereduktion som det egentligen heter, gäller dock för precis alla lån, så det är alltså ingen skillnad på exempelvis ett bostadslån eller en avbetalningskredit. Effekten av rabatten blir dock så mycket större för ett bolån än för en kredit på ett mindre belopp och därför är det främst i samband med bostadskrediter som räntereduktionen får någon betydelse.

Är räntekostnader för skatter och avgifter avdragsgilla?

Dagens generella ränteavdragsbegränsningsregler infördes den 1 januari 2019 och omfattar juridiska personer och svenska handelsbolag. Som juridisk person räknas bland annat aktiebolag, ekonomiska föreningar och utländska delägarbeskattade företag.

Företaget börjar med att beräkna sitt räntenetto. Ett negativt räntenetto innebär att de ränteutgifter som företaget ska dra av överstiger ränteinkomsterna som ska tas upp. Om ränteinkomsterna som ska tas upp istället överstiger ränteutgifterna som ska dras av har företaget ett positivt räntenetto.

För att beräkna räntenettot kan företaget använda bilaga N9 avsnitt A och B. Utgångspunkten är beloppen i punkterna 3.18 och 3.16 i Inkomstdeklaration 2. Företaget kan behöva justera dessa belopp i beräkningen i bilaga N9, eftersom det tillämpas ett särskilt räntebegrepp vid beräkning av räntenettot.

Observera att ränteutgifter och ränteinkomster i detta sammanhang är ett vidare begrepp än det som används i vardagligt språk. Du kan läsa mer om definitionen på rättslig vägledning.

Vad kan jag dra av på skatten?

Har du inrett ett rum eller del av ett rum hemma för att jobba i har du som regel inte rätt till något avdrag.

Har du hyrt ett rum utanför din bostad kan du ha rätt till avdrag men då krävs att du kan visa att det finns ett behov, att det avser ett kontorsutrymme som är anpassat för arbetsuppgifterna och att du bara får använda rummet till att arbeta i. Du kan då få avdrag med de kostnader du har haft för att hyra rummet.

Hur mycket skatt betalar man på aktievinst?

När du säljer aktier får du i regel försäljningsvinst, det vill säga överlåtelsevinst, eller försäljningsförlust, det vill säga överlåtelseförlust. När du beräknar storleken på vinsten eller förlusten ska du från försäljningspriset dra av

det inköpspris som du betalt på aktierna och överlåtelseskatten

utgifterna för vinstens förvärvande, såsom förmedlingsarvode och leveransavgift.

När du beräknar vinst- eller förlustbeloppet kan du från försäljningspriset dra av den presumtiva anskaffningsutgiften i stället för att från priset dra av inköpspriset och utgiften för vinstens förvärvande eller beskattningsvärdet vid arvs- eller gåvobeskattningen.

  • Om du har ägt de sålda aktierna under 10 år är den presumtiva anskaffningsutgiften 20 % av försäljningspriset på aktierna.
  • Om du har ägt de sålda aktierna minst 10 år är den presumtiva anskaffningsutgiften 40 % av försäljningspriset på aktierna.

Mer information om den presumtiva anskaffningsutgiften i den detaljerade skatteanvisningen Beskattning av överlåtelse av värdepapper i punkt 4.2.2 Presumtiv anskaffningsutgift och ägartid.

Vad kan man dra av i deklarationen?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

Grattis till bostadsförsäljningen! Kom ihåg att försäljningen ska deklareras året efter att du har sålt din bostad. Här går vi igenom vad du ska tänka på – innan, under och efter deklarationen.

Du ska deklarera din bostadsförsäljning innan den 2 maj, året efter försäljningen. Att deklarera är enklare än många tror, det viktigaste är att du har koll på alla uppgifter som rör bostadsförsäljningen. För att deklarera loggar du in på Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1. Under fliken ”bilagor” finner du blanketten ”Försäljning av privatbostad”. Klicka på den för att börja deklarera din bo-stadsförsäljning.

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Arbeten som du gör på din bostad kan delas in i två kategorier. Den ena kategorin är grundförbättringar. Den andra kategorin är reparationer och underhåll. Det är olika regler för dessa två kategorier: grundförbättringar ger avdrag för hela utgiften, och förbättrande reparationer och underhåll kan ge avdrag för en del av utgiften.

Vad menas med ränteutgifter?

Ränta är avgiften för att låna pengar. Det finns flera saker som styr hur hög ränta man får när man lånar pengar av banken. Det kan handla om hur stor risk banken bedömer att det är att låna ut pengar just till dig eller hur länge du vill låna. Riksbankens styrränta har också stor betydelse för hur hög ränta man får när man lånar eller sätter in pengar på banken. 

Har du ett fast jobb och hög inkomst är det låg risk att du inte kommer kunna betala pengarna du lånar. Du får då en lägre ränta av banken. Har du däremot ett tillfälligt jobb och lägre inkomst är risken större att du inte kommer kunna betala tillbaka. Du får då oftast en högre ränta.

När betala skatt för att slippa ränta?

Den som hyrde ut eller sålde sin bostad under 2021 och räknar med stor kvarskatt i år kan göra en extra inbetalning till Skatteverket för att slippa ränta. Det gäller även den som sålde aktier eller kryptovalutor med vinst. På kvarskatt över 30 000 kronor påförs ränta från den 15 februari.

Skatteverket har olika tjänster till hjälp för den som behöver räkna ut sin skatt. Den som sålt bostad kan ta hjälp av tjänsten ”Beräkningshjälp vid bostadsförsäljning” för att räkna ut skatt på en eventuell vinst. Det går också att få hjälp att ta reda på om det går att skjuta upp beskattningen genom att begära uppskov, för den som köpt en ny bostad efter försäljningen.