:

När ska bouppteckning ske efter dödsfall?

Innehållsförteckning:

  1. När ska bouppteckning ske efter dödsfall?
  2. När måste man göra en bouppteckning?
  3. När behöver man inte göra en bouppteckning?
  4. Är det tillåtet att tömma dödsbo innan bouppteckning?
  5. Vad händer om man inte gör en bouppteckning?
  6. Hur mycket kostar det att göra en bouppteckning?
  7. Måste alla arvingar vara med på bouppteckning?
  8. Vilka problem kan uppstå vid bouppteckning?
  9. Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?
  10. Måste man ange lösöre i bouppteckning?
  11. Vilka regler gäller för bouppteckning?
  12. Hur gör man en bouppteckning steg för steg?
  13. När ska bouppteckning skickas till Skatteverket?

När ska bouppteckning ske efter dödsfall?

När någon har dött ska de som ärver göra en bouppteckning som ska skickas till Skatteverket senast 4 månader efter dödsfallet. Bouppteckning är en förteckning som visar vad den döda har ägt och eventuella skulder.

En bouppteckning som är registrerad hos Skatteverket visar vem som har rätt att representera dödsboet.

Det finns särskilda regler för hur en bouppteckning ska gå till. I många fall kan dödsboet göra bouppteckningen själv, men om det känns svårt kan det vara bra att ta hjälp av en person som du har förtroende för. Det går även att anlita en jurist eller begravningsbyrå.

När måste man göra en bouppteckning?

När någon har dött ska de som ärver göra en bouppteckning som ska skickas till Skatteverket senast 4 månader efter dödsfallet. Bouppteckning är en förteckning som visar vad den döda har ägt och eventuella skulder.

En bouppteckning som är registrerad hos Skatteverket visar vem som har rätt att representera dödsboet.

Det finns särskilda regler för hur en bouppteckning ska gå till. I många fall kan dödsboet göra bouppteckningen själv, men om det känns svårt kan det vara bra att ta hjälp av en person som du har förtroende för. Det går även att anlita en jurist eller begravningsbyrå.

När behöver man inte göra en bouppteckning?

När någon har dött ska de som ärver göra en bouppteckning som ska skickas till Skatteverket senast 4 månader efter dödsfallet. Bouppteckning är en förteckning som visar vad den döda har ägt och eventuella skulder.

En bouppteckning som är registrerad hos Skatteverket visar vem som har rätt att representera dödsboet.

Det finns särskilda regler för hur en bouppteckning ska gå till. I många fall kan dödsboet göra bouppteckningen själv, men om det känns svårt kan det vara bra att ta hjälp av en person som du har förtroende för. Det går även att anlita en jurist eller begravningsbyrå.

Är det tillåtet att tömma dödsbo innan bouppteckning?

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Här är lite mer allmän info och råd

Vad händer om man inte gör en bouppteckning?

När någon har avlidit måste man göra en bouppteckning. Nedan finner du 10 av de mest grundläggande sakerna du bör känna till om bouppteckningsarbetet.

Den person som har mest insyn över den avlidnes ekonomi – vanligtvis efterlevande make/maka/partner eller sambo – har ansvaret att bouppteckningen blir utförd. Om det är oklart vem som är närmast anhörig, så är det dödsbodelägarna tillsammans som har ansvaret för att bouppteckningen utförs. Att man har ansvar för att bouppteckningen innebär inte att man måste utföra allt själv. Personen som har ansvaret har rätt att beställa bouppteckningstjänster för att bli klar med bouppteckningen. Dessa kostnader bekostas av dödsboet och behöver inte godkännas av övriga dödsbodelägare. Om det saknas dödsbodelägare, kan Skatteverket utse en särskild bouppteckningsförrättare. Den utsedda förrättaren får då betalt av dödsboet för sitt uppdrag.

Hur mycket kostar det att göra en bouppteckning?

När en anhörig går bort är det dödsbodelägarnas ansvar att en bouppteckning blir utförd – och att den blir betald. Men vad kostar egentligen en bouppteckning? Faktum är att priset kan variera en hel del beroende på hur man väljer att gå tillväga. I den här artikeln kommer vi att besvara frågor som vad det kostar att göra en bouppteckning själv och hur mycket större beloppet blir om du exempelvis anlitar en jurist. Läs vidare för att lära dig allt du behöver veta om utgifter för bouppteckning.

​​Som ansvariga för bodelningen har dödsbodelägarna även den viktiga uppgiften att se till att en korrekt bouppteckning upprättas. Ni kan antingen hantera den på egen hand, eller anlita någon som sköter den åt er. Det bästa är såklart om den person som är insatt i den avlidnes ekonomi och tillgångar också är den som tar på sig huvudansvaret. Övriga dödsbodelägare kommer sedan att bli kallade till själva bouppteckningen. Det kan exempelvis vara en partner eller en bröstarvinge.

Måste alla arvingar vara med på bouppteckning?

Dödsbodelägarna ska gemensamt förvalta den dödes egendom, göra en boutredning och förrätta bouppteckning som ska dokumenteras i det som vanligen kallas bouppteckning.

Bouppteckningen ska göras senast tre månader efter dödsfallet. Delägarna ska skicka handlingen till Skatteverket inom en månad efter att den upprättats.

Vilka problem kan uppstå vid bouppteckning?

Så ser lagen ut sedan 2018, rapporterar Hem & Hyra.

Om du flyttar är det din plikt att göra adressanmälan till Skatteverket inom en vecka, men det går också bra att anmäla flytten till din nya adress i förväg.

Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?

När en person går bort lämnar han eller hon saker efter sig. Det kan exempelvis vara ett hus, möbler eller pengar på ett bankkonto. Sådana saker kallas för kvarlåtenskap.

Vanligtvis delar den avlidnes anhöriga upp kvarlåtenskapen mellan sig. Men innan arvet kan delas ut behöver tillgångar och skulder kartläggas.

Det kallas för bouppteckning. Och en bouppteckning är alltså en kartläggning av vad en person hade för tillgångar och skulder vid sin bortgång. Samt vilka som ska ärva personen.

  • Det hela startar med ett frivilligt möte där alla arvtagare kan delta. Under mötet listas den avlidnes tillgångar och skulder. Dessutom fastställer man vilka som har rätt att ärva och vem som ska företräda dödsboet.
  • Den som företräder dödsboet kallas för bouppgivare. Det är bouppgivarens ansvar att alla tillgångar och skulder listas på ett korrekt sätt. Så att kvarlåtenskapen efter den avlidne blir korrekt fördelad när bouppteckningen är registrerad och klar.
  • När allt är klart skickas bouppteckningen in till Skatteverket tillsammans med övriga relevanta dokument. Det måste göras inom fyra månader från dödsdagen.
  • Ja, en bouppteckning måste upprättas senaste fyra månader efter dödsfallet.

    I undantagsfall kan däremot socialförvaltningen bestämma att en så kallad dödsboanmälan ska genomföras. Men det förutsätter att den som avlidit har mycket små tillgångar.

    En bouppteckning innehåller många delar som är reglerade i lag.

    Exempelvis måste arvtagare kallas till bouppteckningsmöte. Dessutom är det bra om två vittnen är med som intygar att allt gått rätt till. Vittnena måste vara oberoende och kallas för förrättningsmän.

    Eftersom själva bouppteckningen är en genomgång av skulder och tillgångar är det även viktigt att ha med så mycket information som möjligt. Det kan vara en fastighetsbeteckning, uppgifter om bankkonton och aktieinnehav.

    Måste man ange lösöre i bouppteckning?

    Enkelt för­kla­rat kan man säga att lösöre är fy­sis­ka ägo­de­lar som går att flytta. Man kan tänka att lösöre inte sitter fast i huset eller marken. Ex­em­pel på lösöre är:

    • Möbler, pors­lin och heme­lekt­ro­nik
    • Kläder, böcker och andra per­son­li­ga ägo­de­lar
    • Ma­ski­ner och verk­tyg
    • Skul­debrev, sedlar och mynt
    • Bil, cykel och andra fordon

    💡 Saker som inte räknas som lösöre: är pengar på ett bank­kon­to, aktier och rät­tig­he­ter. Inte heller det som är fast egen­dom så som hus eller tomt. 

    Lösöre är inte rik­tigt samma sak som lös egen­dom men lösöre är en sorts lös egen­dom. 

    I be­grep­pet lös egen­dom ingår alltså lösöre men även sådant som inte är fy­sis­ka saker, till ex­em­pel pengar, vär­de­pap­per, hy­res­rätt, rät­tig­he­ter och fod­ring­ar. Där­e­mot ingår inte fast egen­dom.

    Fast egen­dom kan ses som mot­sat­sen till lös egen­dom. 

    Vilka regler gäller för bouppteckning?

    Bouppteckning - Topp 5 viktiga saker och regler om bouppteckning du bör känna till. Tid: En bouppteckningsförrättning måste ske inom 90 dagar från dödsfallet. Själva bouppteckningshandlingen måste skickas in i tid till Skatteverket, d.v.s. inom en månad från förrättningsdagen, dock senast 4 månader från dödsfallet.

    Hur gör man en bouppteckning steg för steg?

    Göra en bouppteckning steg för steg Kalla alla delägare i dödsboet till en bouppteckningsförrättning så snart som möjligt. Ta fram underlag som styrker tillgångar och skulder, till exempel fastighetsbeteckning, uppgifter om bankkonton och aktieinnehav. Kalla också två förrättningsmän, som inte är arvingar.

    När ska bouppteckning skickas till Skatteverket?

    När någon har dött ska de som ärver göra en bouppteckning som ska skickas till Skatteverket senast 4 månader efter dödsfallet. Bouppteckning är en förteckning som visar vad den döda har ägt och eventuella skulder. En bouppteckning som är registrerad hos Skatteverket visar vem som har rätt att representera dödsboet. Bouppteckning, skatteverket.se.