:

Varför viktigt med tjänsteställe?

Innehållsförteckning:

  1. Varför viktigt med tjänsteställe?
  2. Varför rapportera tjänsteställe?
  3. Vad menas med tjänsteresa?
  4. Var är mitt tjänsteställe?
  5. Vad är viktig på en arbetsplats?
  6. Vad är viktigt på en arbetsplats?
  7. Kan du motivera varför just du passar bra för den här tjänsten exempel?
  8. Kan du kortfattat berätta varför du söker denna tjänst?
  9. Vem bestämmer tjänsteställe?
  10. Måste man åka på tjänsteresa?
  11. Varför 51% på kontoret?
  12. Vad värderar du på en arbetsplats?
  13. Vad är en bra arbetskamrat?
  14. Vad gör en attraktiv arbetsplats?
  15. Hur ska en bra arbetsplats se ut?

Varför viktigt med tjänsteställe?

Som registrerad arbetsgivare ska du varje månad redovisa ersättning, avdragen skatt och arbetsgivaravgifter i en arbetsgivardeklaration. Denna arbetsgivardeklaration ska nu kompletteras med information om varje individs tjänsteställe. Detta gäller för löner som utbetalas från och med den 1 januari 2023. 

För de flesta bolag är det inte svårt att definiera var de anställda har sitt fasta tjänsteställe. Det är den plats där den anställde utför huvuddelen av sitt arbete helt enkelt. Men i dagens föränderliga arbetsklimat, där arbetsplatsen kan förflyttas till många fler ställen än bolagets kontorslokaler så är det viktigt att göra en inventering och utvärdering gällande alla anställdas faktiska tjänsteställe. Därefter är det viktigt att denna information uppdateras i lönesystemet så att det finns korrekt information om de anställdas tjänsteställe.

Varför rapportera tjänsteställe?

Det här är inte riktigt så enkelt som man kan tro. Det finns både en huvudregel, en alternativregel och en undantagsregel. Vi börjar med det enkla; huvudregeln. En anställds tjänsteställe är arbetsplatsens adress och ort där den anställde har möjlighet att utföra huvuddelen av sin arbetstid, i arbetsgivarens lokaler. En anställd kan bara ha ett tjänsteställe. Det är arbetsgivaren som beslutar om tjänsteställe.

Vad menas med tjänsteresa?

När är en resa en tjänsteresa, och när är det en arbetsresa eller privatresa? Vad är ett fast tjänsteställe – och vart är mitt fasta tjänsteställe? Känner du igen dig i frågorna? Läs vidare så får du svaren. 

Var är mitt tjänsteställe?

En anställd kan bara ha ett tjänsteställe hos en och samma arbetsgivare även om hen stadigvarande arbetar på flera olika orter. Om en anställd har två eller flera arbetsgivare har hen ett tjänsteställe för varje arbetsgivare.

Det är arbetsgivaren som ansvarar för att bedöma var den anställda har sitt tjänsteställe.

En anställds tjänsteställe bestäms enligt någon av följande regler:

Tjänstestället är den plats där den anställda utför huvuddelen av sitt arbete (12 kap. 8 § IL).

Normalt sett utgör därför arbetsgivarens lokaler tjänsteställe för anställda som arbetar på kontor, i fabrik, verkstad, butik och liknande.

Vad är viktig på en arbetsplats?

Liksom de senaste årens undersökningar är "en bra lön" något som Sveriges studenter och akademiker i början av karriären prioriterar. En bra lön är också en rättvis lön, menar målgruppen. Den är marknadsmässig och ligger i linje med lönen hos de kollegor som utför samma arbetsuppgifter, har samma utbildningsbakgrund och presterar på samma nivå. För dem är en transparent och tydlig lönepolitik en förutsättning för att de ska känna sig nöjda med sin lön. Undersökningen visar dock på en diskrepans mellan kravet på rättvisa löner och vad man själv förväntar sig för lön.

– Vi har genom djupintervjuer fått svar på vilken lön som målgruppen faktiskt förväntar sig. Resultatet visar att young professionals inom kompetensområdena IT och teknik förväntar sig högre lön än de inom exempelvis ekonomi. Det kan tänkas bero på att kompetensbristen, och därmed efterfrågan, är högre inom dessa områden, säger Julia Granström.

Vad är viktigt på en arbetsplats?

De flesta av oss jobbar åtta timmar om dagen, så då är det kanske självklart för dig att du har roligt på jobbet. Vi spenderar så mycket tid där att det kan påverka hur lyckliga vi känner oss, även hemma. Att ha roligt när vi jobbar har positiva effekter både för dig som arbetstagare och för din arbetsgivare.

Några fördelar med att trivas och ha kul på ditt arbete är:

  • Minskar din frånvaro: Anställda som trivs och har roligt på sin arbetsplats känner inte av stress lika mycket som de som inte trivs. Stress kan påverka dig negativt och leda till sjukdomar och större frånvaro. Att ha kul på jobbet gör ofta att anställda är gladare och friskare och inte behöver sjukskriva sig, något som gagnar både dig och din arbetsgivare.

  • Förbättrar din produktivitet: Trivs du och har roligt på jobbet blir du gladare och mer engagerad i ditt arbete. På så sätt får du en starkare koppling till ditt jobb och det ökar din produktivitet. Du kan också komma att känna dig stolt över det du åstadkommer och det ökar din självkänsla.

  • Förbättrar din kommunikation på jobbet: När du har kul känner du dig mer avslappnad, och det gäller även på jobbet. Det skapar en avspänd arbetsmiljö där du kan känna att du kan vara dig själv. Du lär då känna dina kollegor på en djupare nivå och bekantar dig med deras egenskaper. När du tycker att du känner någon är det lättare att dela sina åsikter och dela med sig. På så sätt förbättras kommunikationen mellan medarbetare på jobbet.

  • Främjar ditt samarbete: När du börjar lära känna dina medarbetare bättre, är det lättare att lita på dem. Du börjar förstå deras vanor och egenskaper och det blir då lättare att samarbeta och se varandra som ett team. Ett team som fungerar bra är kul att jobba i och det gagnar även din arbetsgivare.

  • Ökar din kreativitet: Med bättre kommunikation och samarbete med kollegor lär du dig mer. När du känner att du brinner för ditt arbete kan du bli entusiastisk och vilja berätta om ditt arbete för dina medarbetare. Det kan leda till samtal och samarbeten som föder nya idéer.

  • Lockar nya kunder och medarbetare: En arbetsplats där medarbetare trivs är bra för företagets varumärke och kan väcka uppmärksamhet från både nya kunder och medarbetare. Anställda som trivs delar med sig av sina erfarenheter på ett naturligt sätt. Det hjälper att bygga förtroende och visa den mänskliga sidan av företaget. På så sätt hjälper det dig att alltid ha bra medarbetare och ett stabilt jobb.

  • Förbättrar din motivation: Om du har kul på jobbet kan du också känna dig mer motiverad. Vissa företag belönar anställda för ett väl utfört arbete, och det kan motivera dig mer i ditt arbete.

  • Ökar din medarbetarnöjdhet: När du har kul på jobbet, trivs med dina arbetsuppgifter och känner dig uppskattad, ökar din medarbetarnöjdhet. Du blir då mindre benägen att leta efter ett nytt jobb. Det gagnar både dig, dina medarbetare och företaget. Du och dina kollegor behöver inte ta över jobb när någon slutar och din arbetsgivare sparar tid och pengar på rekrytering.

  • Förbättrar din prestation: När du trivs med dina arbetsuppgifter och din arbetsmiljö kan du känna en anknytning till ditt jobb. Det gör att ditt fokus blir bättre och det förbättrar din prestation. Det är bra för din självkänsla och för företaget som kan bli mer framgångsrikt tack vare bättre medarbetarprestationer.

Kan du motivera varför just du passar bra för den här tjänsten exempel?

Gör din research om företaget och vad som händer där just nu. Du kommer definitivt hitta något som intresserar dig och som du kan lyfta på intervjun. Motivera hur deras mål och värderingar stämmer överens med dina. Berätta varför du vill vara med på resan och bli en del av det viktiga (och roliga) arbetet de gör.

Varje arbetsgivare vet att väldigt få medarbetare tillbringar hela sitt liv på samma företag. De förväntar sig inte att du gör falska påståenden om att du kommer att gå i pension med det här jobbet. Vad de vill veta är om du kommer att vara engagerad i den här rollen eller inte under de närmaste 5-7 åren.

Kan du kortfattat berätta varför du söker denna tjänst?

Här kommer ett par olämpliga svar på den nästan oundvikliga intervjufrågan ”Varför vill du jobba hos oss?” Svar som antagligen gör att du kan börja leta efter ett annat jobb direkt... 

Vem bestämmer tjänsteställe?

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som att du inte har något fast arbetsställe utan kommer att åka runt mellan fem olika arbetsplatser, att du kommer att vara på arbetsplatserna ungefär lika mycket och du kommer inte att lämna in dina verktyg någonstans utan kommer att ha dem med dig.

Måste man åka på tjänsteresa?

Om arbetsgivaren beordrar dig att resa till ett område, som UD inte avråder från att resa till, så är utgångspunkten att du som arbetstagare ska följa arbetsgivarens order. I annat fall kan det anses utgöra arbetsvägran. Om du vägrar att åka till ett land som UD avråder från att resa till så bör det inte utgöra arbetsvägran

Resor till områden som UD avråder frånVad gäller resor till områden som UD avråder från att resa till, får en annan bedömning göras. En anställd är inte skyldig att utföra arbete som är i strid mot lag och god sed på arbetsmarknaden, innebär fara för liv och hälsa eller är omöjligt att utföra. Skulle du tillhöra en av riskgrupperna kan det vara ett giltigt skäl att inte åka på en planerad tjänsteresa till ett område som UD inte avråder från att resa till, eller till en konferens med deltagare från hårt drabbade länder.

Varför 51% på kontoret?

Rekommendationerna är återigen att de som kan ska arbeta hemifrån. Enligt arbetsmiljölagen är arbetsgivaren ansvarig för arbetsmiljön, även vid arbete hemifrån. I lagen står det också att arbetsgivaren ska göra allt för att förebygga att du som anställd drabbas av olycksfall eller ohälsa på din arbetsplats. Det systematiska arbetsmiljöarbetet blir förstås svårt för arbetsgivaren när de anställda arbetar hemifrån, vilket ställer höga krav på ett aktivt samarbete mellan arbetsgivaren och de anställda.

Formellt ska arbetsgivaren kontrollera att en arbetsplats uppfyller arbetsmiljökraven men behovet får också enligt lag bedömas utifrån en muntlig avstämning. Det kräver förstås att du som anställd också deltar i arbetsmiljöarbetet och uppmärksammar eventuella risker som du rapporterar till din arbetsgivare.

Vad värderar du på en arbetsplats?

Karriär

Företag missar ofta vad det är som driver de anställda till att vilja jobba och leverera. Foto: IBL

Vad är en bra arbetskamrat?

Allt är ju bara så mycket trevligare om alla trivs på jobbet, speciellt om alla bidrar till en bra stämning. Känner du att du är en bra kollega och bidrar till den goda stämningen på jobbet? Kolla in listan för att se om du kan checka av alla punkter. 

Vad gör en attraktiv arbetsplats?

Vad gör en arbetsplats attraktiv? Att skapa en attraktiv arbetsplats handlar inte bara om interiören utan även om en helhet av faktorer som påverkar arbetsmiljön. Dessa faktorer kan vara allt från belysning, temperatur och ljudnivå till ergonomisk utformning av möbler och utrymmen för avkoppling och sociala aktiviteter. Att skapa en trivsam arbetsmiljö är en investering i medarbetarnas välbefinnande och kan leda till ökad produktivitet, minskad sjukfrånvaro och bättre samarbete mellan kollegor.

Så för att skapa en attraktiv arbetsplats behöver man ta hänsyn till flera olika faktorer och se till att de alla samverkar för att skapa en trivsam och produktiv arbetsmiljö. Nedan följer konkreta faktorer som kan bidra till en positiv arbetsmiljö och ökad trivsel på kontoret

Hur ska en bra arbetsplats se ut?

Många tillbringar den största delen av sin arbetstid inomhus. Det är viktigt att inomhusmiljön inte leder till olycksfall eller arbetssjukdomar. För att skapa en bra arbetsmiljö inomhus finns regler om ljud, ljus, luft, temperatur och lokalers utformning.

För att vi ska kunna må bra på våra arbetsplatser krävs en god luftkvalité, det vill säga lagom temperatur samt ren och frisk luft. Ventilation är en viktig faktor för ett gott arbetsklimat. Arbetsgivaren är ansvarig för att arbetsplatsen har en god luftkvalité.

Ventilationsanläggningar ska kontrolleras regelbundet. Fastighetsägaren har ansvar för att denna obligatoriska ventilationskontroll (OVK) genomförs.