:

Vad är ej avdragsgilla kostnader?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är ej avdragsgilla kostnader?
  2. Vilka avgifter är avdragsgilla?
  3. Vilka kostnader får dras av i en näringsverksamhet?
  4. Vad kan man dra av på företaget?
  5. När är en kostnad avdragsgill?
  6. Hur mycket får man dra av för kontor i hemmet?
  7. Vad är avdragsgillt och inte?
  8. Vad är avdragsgillt för privatpersoner?
  9. Får man dra av kostnader?
  10. Är arbetslunch avdragsgill?
  11. Vad kan man dra av i aktiebolag?
  12. Hur redovisas ej avdragsgilla kostnader?
  13. Kan man göra avdrag för hemmakontor?
  14. Vilka avdrag får man inte missa i deklarationen?
  15. Får man bjuda sina anställda på middag?

Vad är ej avdragsgilla kostnader?

Ej skattemässigt avdragsgilla kostnader är kostnader som inte får inkluderas i det skattemässiga resultatet i inkomstdeklarationen och utgör därför kostnader som skall adderas till det redovisade resultatet i inkomstdeklarationen.

Man brukar bokföra ej skattemässigt avdragsgilla kostnader på egna konton i bokföringen där texten "ej avdragsgill" finns med som kontobeskrivning för kontot eftersom det då blir lättare att särskilja de avdragsgilla kostnaderna från de ej avdragsgilla kostnaderna när deklarationen skall upprättas. Om en kostnad inte är skattemässigt avdragsgill är normalt inte heller momsen avdragsgill som ingående moms och därför skall momsen bokföras som en icke skattemässigt avdragsgill kostnad.

Vilka avgifter är avdragsgilla?

Det finns kostnader som du inte kan göra avdrag för, även om de egentligen är företagets utgifter. Detta kan handla om parkeringsböter, medlemsavgifter, förseningsavgifter och skatter. Ingen av dessa är en avdragsgill kostnad, oavsett vilken bolagsform du har.

Vilka kostnader får dras av i en näringsverksamhet?

Ordet avdragsgill vållar en del huvudbry. För det första innebär avdragsgill att du kan ta upp något som en kostnad i ditt företag. Men det finns ej avdragsgilla kostnader som ändå tas upp i bokföringen. I de fall en kostnad inte är avdragsgill så ska den inte sänka resultatet som ska beskattas. De kostnader som du bokför i en enskild firma såsom ej avdragsgilla måste du således återföra till beskattning i deklarationen. Som nämnts är dock vissa avdragsgilla kostnader att beteckna som förmåner och en del av dem ska förmånsbeskattas, dvs. beläggas med arbetsgivaravgifter och kommunalskatt medan andra är skattefria.

Vad kan man dra av på företaget?

En dator eller mobiltelefon räknas som en tillgång i företaget – under förutsättning att det är någonting du behöver för att kunna bedriva din verksamhet. Inventarier som kostar mindre än 23 800 kronor (under 2021), eller beräknas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får du dra av kostnaden för direkt.

Dufår göra avdrag för tjänsteresor med egen bil i din verksamhet, till exempel resor till kunder och andra resor som du behöver göra för ditt företag. Avdraget är 18,50 kr per mil. Dessutom får du göra avdrag för trängselskatt vid tjänsteresorna.

Skyddskläder, skyddsutrustning och uniformer är typer av arbetskläder som du får göra avdrag för. Villkoret är att kostnaden avser kläder som är speciellt anpassade för ditt arbete, och som inte är lämpliga att använda privat.

När är en kostnad avdragsgill?

Begreppet avdragsgill används oftast när man pratar om avdragsgill kostnad, och betyder en kostnad som kan dras av från årets resultat i syfte att få skattemässiga fördelar. Avdragsgill innebär alltså att man, genom att göra avdrag, minskar företagets vinst. Detta leder till att även skatten blir lägre. 

Dock finns det regler för vad ett företag kan räkna som avdragsgill kostnad.

Grundregeln är alltid att ett företag endast får avdrag för kostnader som läggs ner för att företaget ska få inkomster. Den avdragsgilla utgiften ska alltså ha en direkt relation till verksamheten i företaget och vara förenlig med företagets verksamhet. Vad som anses vara avdragsgillt i verksamheten och hur stora belopp det rör sig om, avgörs alltid av Skatteverket. Det kan vara utgifter för till exempel dubbel bosättning, representation, julgåvor, tjänsteresor eller friskvård. 

Hur mycket får man dra av för kontor i hemmet?

Regeringen har inte infört några nya skatteregler som gör det lättare att göra avdrag för hemmakontor trots att coronapandemin har mer eller mindre tvingat många att jobba hemifrån. Beroende på din anställningssituation så är det olika regler som gäller.

Vad är avdragsgillt och inte?

Du har säkert hört termen ”avdragsgill” vid något tillfälle, men vad betyder det egentligen? Som företagare är det viktigt att känna till vad det innebär och vilka kostnader som räknas som avdragsgilla för att kunna använda det korrekt i bokföringen. Om du använder det rätt, kan du spara in mycket pengar. Vi reder ut de viktigaste begreppen och funktionerna. 

Att en kostnad är avdragsgill betyder att den kan dras av från företagets resultat och det ger företaget en del fördelar skattemässigt. Genom att göra dessa avdrag minskar företagets vinst och det leder till att skatten för företaget blir lägre. 

Vad är avdragsgillt för privatpersoner?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Får man dra av kostnader?

för maskiner och andra inventarier ska som huvudregel inte dras av direkt. Ni ska istället fördela och dra av utgifterna under flera år. Det kallas avskrivning eller värdeminskningsavdrag. Det finns två olika metoder för avskrivning; räkenskapsenlig avskrivning och restvärdesavskrivning.

Utgifterna får dras av omedelbart om inventarierna har en ekonomisk livslängd på högst tre år eller om värdet understiger ett halvt prisbasbelopp.

Är arbetslunch avdragsgill?

För att representation ska bli skattemässigt avdragsgill krävs det att det finns ett direkt samband mellan kostnaden och företagets verksamhet. Det finns både intern och extern representation.

Det är inte lätt att komma ihåg alla bjudluncher med potentiella kunder, lattestunder med jobbkandidater och semlor på kontoret. Men all representation måste ha ett direkt samband med verksamheten. 

Därför är det superviktigt att du alltid dokumenterar syftet med representationen.

Skriv ner namnen på personerna som deltog, vilka företag de kom ifrån och spara informationen tillsammans med aktuella kvitton.

Vad kan man dra av i aktiebolag?

för maskiner och andra inventarier ska som huvudregel inte dras av direkt. Ni ska istället fördela och dra av utgifterna under flera år. Det kallas avskrivning eller värdeminskningsavdrag. Det finns två olika metoder för avskrivning; räkenskapsenlig avskrivning och restvärdesavskrivning.

Utgifterna får dras av omedelbart om inventarierna har en ekonomisk livslängd på högst tre år eller om värdet understiger ett halvt prisbasbelopp.

Hur redovisas ej avdragsgilla kostnader?

Böter och viten är två exempel som tillhör de ej avdragsgilla kostnaderna. Ett vite är en summa pengar som en myndighet, exempelvis en domstol, kan föreskriva en deltagande att betala. Detta görs när en part inte har följt besluten som myndigheten tagit.

Det kan alltså vara svårt att hålla koll på skillnaderna mellan avdragsgilla och ej avdragsgilla kostnader. Avdragsgilla kostnader innefattar alltså de kostnader som reducerar det skattemässiga resultatet.

Kan man göra avdrag för hemmakontor?

Det är inte omöjligt att du har rätt till att göra avdrag för ditt hemmakontor. Men Skatteverket är inte överdrivet generösa när det gäller sitt regelverket för just arbetsplatser i bostaden.

Det krävs att din arbetsgivare inte tillhandahåller en arbetsplats för dig och att det finns ett klart behov av ett arbetsrum i bostaden. Så långt är det kanske okej – men kraven blir sedan tuffare.

Möbler är något som oftast kommer på tal när man pratar om större utgifter för sitt nya hemmakontor.

Kanske har du behövt köpa en ny stol, ett skrivbord eller en ny lampa till ditt kontor hemma? Tyvärr är detta inte något som du kan göra avdrag för – om du inte uppfyller alla de tuffa krav från Skatteverket vi tidigare nämnde för att få göra avdrag på arbetsrummet.

Anledningen till detta är att det är svårt att dra gränsen för om lampan eller stolen bara går att använda i jobbet. Här spelar det tyvärr ingen roll för bedömningen om du faktiskt bara har använt möbeln endast i jobbet – du lär oftast få nej.

Vilka avdrag får man inte missa i deklarationen?

Det är inte omöjligt att du har rätt till att göra avdrag för ditt hemmakontor. Men Skatteverket är inte överdrivet generösa när det gäller sitt regelverket för just arbetsplatser i bostaden.

Det krävs att din arbetsgivare inte tillhandahåller en arbetsplats för dig och att det finns ett klart behov av ett arbetsrum i bostaden. Så långt är det kanske okej – men kraven blir sedan tuffare.

Möbler är något som oftast kommer på tal när man pratar om större utgifter för sitt nya hemmakontor.

Kanske har du behövt köpa en ny stol, ett skrivbord eller en ny lampa till ditt kontor hemma? Tyvärr är detta inte något som du kan göra avdrag för – om du inte uppfyller alla de tuffa krav från Skatteverket vi tidigare nämnde för att få göra avdrag på arbetsrummet.

Anledningen till detta är att det är svårt att dra gränsen för om lampan eller stolen bara går att använda i jobbet. Här spelar det tyvärr ingen roll för bedömningen om du faktiskt bara har använt möbeln endast i jobbet – du lär oftast få nej.

Får man bjuda sina anställda på middag?

Skattereglerna vid personalfest kan vara ett knepigt ämne. Vad säger reglerna egentligen? Vår skatteexpert Robert Selvaag ger dig koll på läget!

Innan vi tittar på frågorna ska vi kort redogöra för de övergripande skattereglerna kring personalfester.