:

Hur vet man om man får skriva av inventarier direkt eller inte?

Innehållsförteckning:

  1. Hur vet man om man får skriva av inventarier direkt eller inte?
  2. Hur bokför man avskrivningar på inventarier?
  3. Hur gör man avskrivningar på inventarier?
  4. Får man kostnadsföra inventarier direkt?
  5. Hur mycket får man skriva av direkt?
  6. Hur redovisar jag avskrivningar?
  7. Vad är Direktavskrivning?
  8. Hur bokföra inköp av inventarier?
  9. Kan man sälja avskrivna inventarier?
  10. Var går gränsen för inventarier?
  11. Hur ska man bokföra inköp av inventarier?
  12. När skriver man av inventarier?
  13. När ska man skriva av inventarier?
  14. Hur mycket får man skriva av inventarier?
  15. Får man skriva av inventarier på 3 år?

Hur vet man om man får skriva av inventarier direkt eller inte?

En avskrivning är en systematisk periodisering av en tillgångs avskrivningsbara belopp över dess nyttjandeperiod. Lite enklare förklarat är avskrivningar ett sätt att dela upp utgiften för en tillgång över tid.

Låt säga att du under året köper in en ny företagsbil för 200 000 kronor. Nyttjandeperioden för denna bedöms vara tio år. Vid inköpstillfället bokförs bilen som en tillgång, och inte som en kostnad. Kostnaden på 200 000 kronor fördelas istället ut genom avskrivningar över hela tidsperioden, i och med att bilen beräknas kunna användas under de närmsta tio åren. Om hela beloppet istället hade kostnadsförts vid inköpstillfället skulle det beskattningsbara resultatet belastats helt och hållet under inköpsåret, vilket hade blivit felaktigt. Tack vare avskrivningarna speglar istället bokföringen verkligheten på ett mer rättvist sätt.

Hur bokför man avskrivningar på inventarier?

Avskrivning är ett begrepp inom bokföring som används för att fördela kostnaden för en anläggningstillgång över antalet år som tillgången genererar intäkter. På så vis är det möjligt att sprida utgiften över flera år och inte enbart belasta inköpsåret.

Här är det emellertid viktigt att förstå skillnaden mellan utgift och kostnad. Utgiften uppkommer när du köper in en tillgång medan kostnaden är förknippad med förbrukningen av tillgången. Det är därmed kostnaden som påverkar resultaträkningen.

Genom att göra avskrivningar drar du av lika belopp varje år som motsvarar tillgångens värdeminskning. Avskrivningstiden varierar beroende på den ekonomiska livslängden på tillgången och kan vara 5 år för en dator, 10 år för en lastbil eller 33 år för en byggnad.

Det finns vissa krav företaget måste uppfylla för att kunna göra avskrivningar:

  • Företaget äger tillgången.
  • Tillgången är levererad till företaget.
  • Tillgången ingår i verksamheten som företaget bedriver.

Avskrivning går att göra från och med dagen då tillgången är tillgänglig för användning.  

Hur gör man avskrivningar på inventarier?

Förbrukningsinventarier är direkt avdragsgilla och kan vara av två slag:

Enligt Skatteverket får beloppsgränsen för inventarier av mindre värde höjas med momsbeloppet i de fall ett företag varken har rätt att lyfta moms eller har rätt till återbetalning av moms (enligt 8 och 10 kap momslagen, ML).

Får man kostnadsföra inventarier direkt?

Du kan ju, om du vill, välja att aktivera (bokföra som tillgång, typ inventarie) även så "billiga" inventarier som dom för 4 000 kr. Pratar vi aktiebolag så är väl den ekonomiska livslängden viktigare än beloppet, d.v.s har dom ett värde under en längre tid. Har dom inte det och du aktiverar dom så innehåller balansräkningen övervärderade inventarier och det bryter mot lite försiktighetsregler som man skall följa i redovisningen av ett aktiebolag. Samt att du "lurar" kreditgivare att bolaget har ett högre värde än det verkligt. I en enskild firma så kan du väl göra lite hur du vill typ. Men som sagt, om en inventarie kostar mindre än 22 749 kr ex MVs (2018 års värde) så kan du, om du vill, dra av den kostnaden direkt. Sedan skall man även ta hänsyn till ekonomisk livsläng, d.v.s hur länge kan du använda den i verksamheten. Här blir det lite märkligt för en kortare livslängd än 3 år ger också direktavdrag. Sedan har vi kortaste möjliga tid skattemässigt på 5 år. Tiden mellan 3 och 5 år "finns inte". Föreslår att du kontaktar en redovisningskonsult och diskuterar det här. Och kanske tar lite hjälp. För tycker du det här är krångligt då skulle du se alla momsregler, skatteregler, avdragsregler, bokföringslag, ev aktiebolagslag m.m som du också skall följa. Vi i branschen har svårt att hänga med, som lekman har du inte en chans. Och det finns inga molnlösningar som fixar det här åt dig, ingen support som kan hjälpa dig då det är du som måste känna till att du måste fråga... Lycka till....

Hur mycket får man skriva av direkt?

Något förenklat kan man säga att en avskrivning är ett sätt att dela upp utgiften för en ny tillgång på hela den tid som den ska användas/nyttjas i bolaget.

Tänk dig ett åkeri som köper en ny lastbil för en miljon kronor (utgift)  som de planerar att använda i fem år. Om de skulle ta upp hela kostnaden för lastbilen i bokföringen det första året skulle vinsten minska ordentligt, de kanske till och med skulle göra en förlust. Nästkommande fyra år skulle de istället inte ha någon kostnad alls för sin lastbil.

Det här är inte skattemässigt tillåtet, och för att få en jämnare och mer rättvisande fördelning av kostnaden gör man avskrivningar på sina inventarier. I exemplet med lastbilen skulle det innebära att man istället bokför 200 000 kronor som kostnad varje år, det vill säga en miljon kronor fördelat på 5 år.

Det vill säga även om företaget betalar hela lastbilen på en gång så sprider man i bokföringen ut kostnaden över flera år. På så vis speglar resultaträkningen hur företaget nyttjar resursen.

Hur redovisar jag avskrivningar?

Bokföring av avskrivning - när du köper inventarie (exempelvis datorer eller företagsbil) för X antal kronor, bokförs den som en tillgång i företaget. Kostnaden fördelas över tiden genom avskrivningar, delning upp kostnaden över närmsta tio åren, eftersom den förväntas kunna användas under flera år. Avskrivningar ger en mer realistisk bild av företagets resultat och beskattningsbart resultat belastas inte helt under köpåret.

Vad är Direktavskrivning?

Något förenklat kan man säga att en avskrivning är ett sätt att dela upp utgiften för en ny tillgång på hela den tid som den ska användas/nyttjas i bolaget.

Tänk dig ett åkeri som köper en ny lastbil för en miljon kronor (utgift)  som de planerar att använda i fem år. Om de skulle ta upp hela kostnaden för lastbilen i bokföringen det första året skulle vinsten minska ordentligt, de kanske till och med skulle göra en förlust. Nästkommande fyra år skulle de istället inte ha någon kostnad alls för sin lastbil.

Det här är inte skattemässigt tillåtet, och för att få en jämnare och mer rättvisande fördelning av kostnaden gör man avskrivningar på sina inventarier. I exemplet med lastbilen skulle det innebära att man istället bokför 200 000 kronor som kostnad varje år, det vill säga en miljon kronor fördelat på 5 år.

Det vill säga även om företaget betalar hela lastbilen på en gång så sprider man i bokföringen ut kostnaden över flera år. På så vis speglar resultaträkningen hur företaget nyttjar resursen.

Hur bokföra inköp av inventarier?

Alla inköp av utrustning och inventarier ska göras i enlighet med GUs regler för inköp och upphandling av varor och tjänster. Vid beslut om inköp av utrustning/inventarier behöver man ta ställning till om inköpet ska redovisas som anläggningstillgång, stöldbegärlig korttidsinventarie som ska registreras i anläggningsregistret eller ej stöldbegärlig inventarie som inte behöver registreras i anläggningsregistret.

Ett inköp som uppfyller kraven för att redovisas som anläggningstillgång (se Beskrivning av anläggningar/inventarier) konteras med konto 10001. Verksamhet är alltid 7099.

Kan man sälja avskrivna inventarier?

This website protects your privacy by adhering to the European Union General Data Protection Regulation (GDPR). You can grant your consent(s) to use your data for specific purposes below or by clicking "Agree to all".

Analytics

Var går gränsen för inventarier?

Förbrukningsinventarier har ett lågt värde och en kort livslängd. Med lågt värde syftar man i dessa fall på inventarier som kostar mindre än ett halvt prisbasbelopp. Detta belopp kan ändras med tiden men uppgår under 2022 till 48 300 kronor, vilket innebär att förbrukningsinventarier inte får vara värda mer än 24 150 kronor. Med kort livslängd syftar man i dessa fall på inventarier som har en livslängd på kortare än 3 år men längre än 1 år.

Hur ska man bokföra inköp av inventarier?

Om datorn kostar mer än ett halvt prisbasbelopp är grundregeln att den anses vara en inventarie och skall skrivas av under uppskattning om hur länge den skall användas, till exempel i 3-5 år. Om du däremot anser att du inte kommer använda den under flertalet år kan du ta hela kostnaden direkt. Du bokför inköpet med bokföringsmallen Inköp Förbrukningsinventarie.

Ofta är datorer så pass dyra nu förtiden att de egentligen skulle kunna bokföras som en inventarie, dvs en tillgångs som skrivs av över tid (tänk dig en maskin). Däremot så värderar man även livslängden på en inventarie och därav uppskattar man ofta datorn ej som en inventarie (där hela beloppet av datorn inte bokförs direkt, utan delas upp på flera år) utan istället en förbrukningsinventarie där man bokför hela kostnaden direkt.

När skriver man av inventarier?

När du köpt en tillgång som du kommer använda under en längre tid (flera år) skall du fördela kostnaden för tillgången över en längre period. En sådan typ av tillgång kallas för inventarie. Kostnaden fördelas med hjälp av avskrivningar som är en bokföringsmässig åtgärd och innebär att du visar värdeminskningen som användandet av tillgången leder till.

Tänk såhär: Om du köper en maskin idag så kommer den inte vara lika mycket värd om 5 år. Värdet på maskinen har alltså minskat i verkligheten och genom avskrivning minskar vi värdet på tillgången i bokföringen också. När avskrivningsperioden är slut så är tillgången inte längre en kostnad för företaget.  

När ska man skriva av inventarier?

Avskrivning är en metod för att fördela kostnaderna för en investering över en längre tidsperiod. Genom avskrivningar, kan företag sänka sina nuvarande inkomster och därmed sina skattekostnader. Det innebär att företaget kan dra av utgifterna för inköpet av inventarier över en period på flera år. På så sätt blir inventarierna kostnadsförda i den takt de används och förbrukas.

Hur mycket får man skriva av inventarier?

När du köpt en tillgång som du kommer använda under en längre tid (flera år) skall du fördela kostnaden för tillgången över en längre period. En sådan typ av tillgång kallas för inventarie. Kostnaden fördelas med hjälp av avskrivningar som är en bokföringsmässig åtgärd och innebär att du visar värdeminskningen som användandet av tillgången leder till.

Tänk såhär: Om du köper en maskin idag så kommer den inte vara lika mycket värd om 5 år. Värdet på maskinen har alltså minskat i verkligheten och genom avskrivning minskar vi värdet på tillgången i bokföringen också. När avskrivningsperioden är slut så är tillgången inte längre en kostnad för företaget.  

Får man skriva av inventarier på 3 år?

En avskrivning är en bokföringsmässig åtgärd som i praktiken innebär att man redogör för värdeminskningen av en anläggningstillgång, till exempel på en kopieringsmaskin. En kopieringsmaskin som man köper idag är inte lika mycket värd om fem år, utan värdet minskar under tiden som den förbrukas. Att avskriva kopieringsmaskinen är alltså ett sätt att fördela kostnaderna av kopieringsmaskinen under de åren som maskinen kommer att användas. 

Avskrivningar minskar resultatet i resultaträkningen och då blir också den beskattningsbara vinsten för räkenskapsåret mindre. Man kan också tänka sig att kostnaden för ”investeringen” fördelas på de åren som den bidrar till intäkter. Avskrivningarna görs för varje år i praktiken så länge som maskinen har kvar av sin ekonomiska livslängd, så istället för att avdra hela utgiften ”direkt” fördelas den alltså på flera år.

Alla inventarier eller anläggningstillgångar med begränsad livslängd och substantiellt värde ska avskrivas. Med begränsad livslängd menas över 3 år, och med substantiellt värde menas ett anskaffningsvärde som överstiger ett halvt prisbasbelopp. För räkenskapsår som påbörjas under 2020 innebär detta minsta anskaffningsvärde på 23 649 kr (föregående år 23 249 kr), exklusive moms.

Maskiner och inventarier som inte omsätts i verksamheten men som används för att driva affärsverksamhet räknas till företagets anläggningstillgångar (ÅRL 4 kap 1§). Skatteverkets exempel på inventarier: ”t.ex. maskiner som tillverkar olika produkter, verktyg, möbler, bilar, instrument, datorer eller en affärsinredning.”