:

Varför går det inte att logga in på min Myndighetspost?

Innehållsförteckning:

  1. Varför går det inte att logga in på min Myndighetspost?
  2. Hur kommer jag in på min Myndighetspost?
  3. Kan inte öppna pdf I min Myndighetspost?
  4. Vem äger min Myndighetspost?
  5. Vad är skillnaden på Kivra och min Myndighetspost?
  6. Var hittar jag min digitala brevlåda?
  7. Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?
  8. Varför går det inte att öppna PDF?
  9. Kan man ha både min Myndighetspost och Kivra?
  10. Vad händer med Kivra när man dör?
  11. Vad är skillnaden mellan Kivra och min Myndighetspost?
  12. Finns det en app för min Myndighetspost?
  13. Kan man byta från min myndighetspost till Kivra?
  14. Vilket program behövs för att öppna PDF?
  15. Vad behövs för att öppna PDF-fil?

Varför går det inte att logga in på min Myndighetspost?

Sidan blev senast uppdaterad: 2023-09-14

På den här sidan hittar du tips och råd för att planera din start. Du kan bland annat gå igenom en checklista så att du inte missar något viktigt eller räkna med olika kalkyler.

Hur kommer jag in på min Myndighetspost?

Det finns flera digitala brevlådor. Välj den du gillar bäst. Oavsett vilken av brevlådorna du väljer får du din myndighetspost dit. Kom ihåg att välja att du vill ha post från Arbetsförmedlingen i din digitala brevlåda.

Kan inte öppna pdf I min Myndighetspost?

Här ser du vilken post du får från Skatteverket i din digitala brevlåda:

*  OBS! Grundbesluten om skatterna samt avgifterna vid försenad betalning skickas från Transportstyrelsen. Skatteverket hanterar omprövningar, överklaganden, anstånd, befrielser, m.m.

Vem äger min Myndighetspost?

Marknaden för digitala brevlådor domineras helt av Kivra. Nu har Digimail, en av deras största konkurrenter, fått läggas i malpåse eftersom svenska myndigheter inte betalar för tjänsten.

Artikeln är en del av vårt låsta innehåll.Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.

Vad är skillnaden på Kivra och min Myndighetspost?

Att starta eget företag innebär allt ifrån att bli sin egen arbetsgivare i ett enmansföretag, till att ha ett större företag med flera anställda. Kanske har du funderat på att hyra ut dig själv och dina kompetenser som egenkonsult? Eller starta ett kafé ihop med en kompis? Att förverkliga din affärsidé kan vara enklare än du tror.

Var hittar jag min digitala brevlåda?

Det tar egentligen inte särskilt lång tid att starta företag, om man räknar att starta ett AB som synonymt med att registrera det. Sedan är det en annan sak att komma igång med själva företagandet. 

Den genomsnittliga handläggningstiden hos Bolagsverket för att registrera ett aktiebolag brukar ligga på 1-2 veckor. Mer information om exakta handläggningstider hittar du på Bolagsverkets webbplats. Det är också möjligt att följa sitt ärende via verksamt.se.

Om du väljer att starta aktiebolag från grunden, behöver du först skicka in en anmälan om att registrera aktiebolaget. Sedan behöver du också ansöka om F-skatt. Detta kan du göra på verksamt.se och själva registreringen är gratis.

När du anmäler ditt kommande aktiebolag för registrering, är den här punktlistan exempel på vilken information du behöver ha med:

  • Förslag på företagsnamn 
  • Beskrivning av din verksamhet
  • Medlemmar i styrelsen
  •  Vem som ska vara revisor, (om ni ska ha en)
  • Vem som är verklig huvudman (om det finns en sådan)
  • Hur många aktier varje aktieägare ska ha
  • Priset på aktierna
  • Vilken räkenskapsperiod som valts
  • Vem som är aktieägare i aktiebolaget
  • Adress
  • Telefonnummer och e-post
  • Intyg från banken som påvisar att aktiekapitalet är betalat.
  • Som du ser innehåller listan allt ifrån verklig huvudman till f skatt och räkenskapsperiod. Vill du veta mer om exakt vilken information du behöver när du ska registrera aktiebolag, är vår rekommendation att läsa mer på Verksamt.se.

Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?

Ibland är den beslutade arbetsgivaravgiften noll kronor. Företag som är registrerade som arbetsgivare måste lämna en arbetsgivardeklaration även om de inte har betalat ut några ersättningar, exempelvis löner. Då ska företaget lämna uppgiften 0 kronor.

Det kan finnas flera förklaringar till att ett företag inte har betalat ut någon lön. Du som ska anlita ett företag kan fråga företaget om de har egen anställd personal som kan utföra arbetet.

Varför går det inte att öppna PDF?

Du gör din ansökan om att starta en enskild firma hos Skatteverkets e-tjänst på företagarsajten verksamt.se med ditt mobila bank-id eller via Skatteverkets blankett Företagsregistrering. När du ska registrera företag behöver du fylla i en rad olika uppgifter. Det handlar om allt ifrån hur mycket du tjänar på ditt jobb (om du startar eget vid sidan om din anställning) till hur stor vinsten i ditt företag beräknas bli. Det här är så klart inte alltid helt lätt att veta innan man har kommit igång. Är du inte säker på antalet kronor så räcker det att du gör en uppskattning av summorna. Var dock noggrann för att komma så nära sanningen som möjligt.

 Starta eget företag steg för steg - den kompletta guiden

Det kostar ingenting att starta enskild firma och ansöka om F/FA-skatt hos Skatteverket. Men om du vill skydda ditt företagsnamn hos Bolagsverket kostar det 1200 kronor om du gör anmälan via deras e-tjänst. Om du väljer att lämna in en blankett istället kostar det 1500 kronor. Vanligtvis behöver du inte registrera din firma hos Bolagsverket men det finns undantag. Om du till exempel vill delta i offentliga upphandlingar eller behöver tillstånd att driva en viss verksamhet kan du behöva göra en sådan registrering.

Kan man ha både min Myndighetspost och Kivra?

Du ska göra din anmälan minst sex veckor innan verksamheten startar. Innan anmälan är gjord får den nya verksamheten inte startas och anmälningspliktiga ändringar eller utökningargenomföras.

Även om du som gör en anmälan formellt inte måste avvakta något beslut, bör du ta kontakt med Miljöavdelningen innan någon förändring av din verksamhet påbörjas. Om en anläggning uppförs, eller om verksamheten påbörjas innan Miljöavdelningen beslutat i ärendet, finns det risk att det som redan har gjorts måste ändras.

Vad händer med Kivra när man dör?

Kännetecknande för en ideell förening är att den har ingen eller begränsad ekonomisk verksamhet, samt att den har inget eller begränsat vinstsyfte för medlemmarna.

Det finns ingen särskild lag som definierar hur en ideell förening ska vara utformad eller verka. Istället gäller generella principer och praxis (det sätt som ideella föreningar vanligtvis verkar på och är, t.ex. att en förening minst ska bestå av tre personer) plus den allmänna lagstiftningen.

En ideell förening passar om ni är minst tre personer som vill bedriva verksamhet tillsammans utan att ni har som syfte att tjäna pengar. I en ideell förening kan ni ha anställd personal och driva näringsverksamhet, t.ex. ett café så länge ert syfte är ideellt.

Skatteverket har tagit fram fyra villkor som definierar en allmännyttig ideell förening. Dessa villkor påverkar om föreningen ska betala skatt eller ej på sina inkomster. För att slippa betala skatt måste föreningen uppfylla alla fyra villkoren.

  • I) Ändamålskravet – Föreningens syfte ska vara till nytta för allmänheten. Nytta för allmänheten är t.ex. kultur och idrott.
  • II) Verksamhetskravet – Minst 90 procent av föreningens verksamhet ska bidra till att uppfylla föreningens syfte. Detta villkor måste föreningen uppfylla under en treårsperiod (beskattningsåret, året före och året efter beskattningsåret).
  • Vad är skillnaden mellan Kivra och min Myndighetspost?

    Starta eget bidrag är ett sätt att finansiera sitt arbete när man startar ett nytt bolag. Så här går du till väga för att ansöka. Du får också tips om andra bidrag du kan söka som företagare!

    Om du är arbetssökande och ska starta nytt företag så finns möjligheten att få stöd från Arbetsförmedlingen, så kallat ”stöd till start av näringsverksamhet”. Det är det som ofta kallas för starta eget-bidrag. Stödet innebär att du får bidrag en tid när ditt företag är nystartat som hjälper dig att försörja dig. 

    Finns det en app för min Myndighetspost?

    Vill du starta eget bolag och är på jakt efter affärsmöjligheter? Vill du driva ett bolag vars affärsidé är unik? Ett sätt att försöka identifiera unika idéer är att titta på sin egen vardag. Många framgångsrika bolag har genom åren uppkommit genom att en eller flera personer haft problem i sitt vardags- eller arbetsliv och därav börjat spåna på en lösning.

    Kan man byta från min myndighetspost till Kivra?

    I Min myndighetspost får du post från myndigheter, kommuner och regioner digitalt istället för på papper. Brevlådan är gratis och säker. Du loggar in med din e-legitimation, t ex BankID eller Freja eID Plus och läser din post på mobilen, datorn eller läsplattan.

    Min myndighetspost är statens digitala brevlåda för säker digital post (Mina meddelanden).

    Vilket program behövs för att öppna PDF?

    Är det någon som vet det? Har läst 12000 här i forumet men det låter lite mycket... Vad får man tjäna pengar på då? Sälja bilder till både företag och privatpersoner??

    Nja, jag känner personer som driver egen firma och som brukar fråga minst tre personer på Skatteverket p.g.a. att de brukar få minst två olika svar.

    Vad behövs för att öppna PDF-fil?

    • Något du gör på din fritid. Det är inte din huvudsakliga försörjning, utan något du gör på sidan av till exempel arbete eller studier.
    • Du utför inte arbete på uppdrag av eller anlitad av någon annan.
    • Drivs utan vinstsyfte.